هیجان انگیزترین باندهای فرود دنیا

امروزه حتی کوچک‌ترین مناطق دنیا هم فرودگاه دارند و این امکان به وجود آمده است که با هواپیما به هر جایی که می‌خواهیم سفر کنیم

هیجان انگیزترین باندهای فرود دنیا

سفرهای هوایی بسیار استرس‌زا هستند، اما فرود آمدن در یکی از فرودگاه‌های زیر دیگر نور علی نور است! نگاهی به این باندهای فرود بیاندازید تا نفس در سینه‌تان حبس شود.

امروزه حتی کوچک‌ترین مناطق دنیا هم فرودگاه دارند و این امکان به وجود آمده است که با هواپیما به هر جایی که می‌خواهیم سفر کنیم. اما این سفرها همیشه خالی از ترس و وحشت نیستند! بعضی از باندهای فرود فرودگاه‌ها طوری طراحی شده که هواپیما مجبور است در هنگام فرود به افراد و ساختمان‌های سر راهش بسیار نزدیک شود. بعضی از این باندها هم بیش از اندازه به اقیانوس نزدیک هستند و یا توسط آن در بر گرفته شده اند! همه این‌ها باعث می‌شود مسافران در هنگاه فرود هیجان بی‌سابقه‌ای را تجربه کنند!

با این فرودگاه‌های وحشتناک (یا هیجان انگیز!) آشنا شوید:

فرودگاه سابا

این باند فرود تنها باند فرود جزیره سابا در کارائیب است! این باند خصوصیتی دارد که آن را از بقیه باندهای فرود مستثنی می‌کند: باند فرود فرودگاه سابا کوتاه‌ترین باند فرود تجاری است که تنها 395 متر طول دارد. فرودگاه به وسیله تپه‌هایی بلند از یک طرف، و دریا از طرف دیگر احاطه شده است. این فرودگاه هیچ فضایی برای اشتباه کردن ندارد و نتیجه یک اشتباه کوچک در هنگام فرود سقوط واپیما به داخل آب یا به درون تپه‌ها است!

فرودگاه لوکلا

فرودگاه لوکلا در منطقه خمبو واقع در نپال شرقی است. مسافران و کوهنوردانی که می‌خواهند به اورست بروند باید به لوکلا پرواز کنند. طول باند فرود این فرودگاه تنها 518 متر است و شیب آن 11 درصد است. این باند فرود کوچک تنها برای هواپیماهای کوچک با مسافران کم مناسب است. در این فرودگاه به خلبان هیچ کمکی برای فرود آمدن نمی‌شود و او تنها 1 بار فرصت دارد که کارش را درست انجام دهد.

فرودگاه پارو

فرودگاه پارو تنها فرودگاه بین المللی در منطقه هیمالیایی بوتان است. این فرودگاه در دره رودخانه واقع شده است و به عنوان یکی از چالش برانگیزترین فرودگاه‌ها برای خلبانان در نظر گرفته می‌شود. قله کوه‌های اطراف این فرودگاه بیش از 5486 متر بالای سطح دریا هستند در حالی که باند فرود تنها 2133 متر بالای سطح دریا است.

فرودگاه مادیرا

قلمرو پرتغالی مادیرا یکی از وحشتناک‌ترین باندهای فرود اروپا را دارد. در واقع بهبود و طویل سازی که بعدها در این باند فرود انجام شد باعث شد بسیار امن‌تر از حالت ابتدایی‌اش، که در سال 1964 افتتاح شد، شود. برای بزرگ کردن باند این فرودگاه از طرح بسیار غیر معمولی استفاده شده. باند فرود این فرودگاه به کناره جزیره چسبیده است و برای طویل سازی آن آسفالت تا روی آب آمده! با توجه به شرایط خاصی که اقیانوس داشت ساخت زمین مصنوعی امکان پذیر نبود. راه حل این بود که یک سیستم پشتیبانی که از بیش از 180 ستون تشکیل شده است ساخته شود.

فرودگاه اسوالبارد

این فرودگاه که در نروژ قرار گرفته شمالی‌ترین باند فرود دنیا را دارد. با باند فرود 2438 متری‌اش، فرودگاه اسوالبارد می‌تواند هواپیماهای جت را در خود جای دهد. بزرگ‌ترین خطری که هواپیما را در این فرودگاه تهدید می‌کند آب و هوا است.

فرودگاه جبل الطارق

مانند بسیاری دیگر از باندهای فرود این لیست، باند فرود جبل الطارق هم هیجان انگیز بودنش را مدیون باند فرود باریک‌اش است! هر دو سمت انتهایی باند بسیار نزدیک به آب هستند. این باند در میان چشم انداز کوه‌ جبل الطارق معروف واقع شده. هیجان انگیز بودن این فرودگاه فقط به خاطر باریک بودن باندش نیست، بلکه به این خاطر است که جاده اصلی که از آن برای وارد شدن به جبل الطارق استفاده می‌شد درست از وسط باند فرود می‌گذرد! یک سیستم اتوماتیک هر زمان که هواپیما در حال فرود باشد جاده را می‌بندد!

فرودگاه کای تاک

زمانی هواپیماها برای فرود در باند این فرودگاه که در هنگ کنگ واقع است مجبور بودند از حدود 30 سانتی متری بالای سر مردم بگذرند! اما امروه باند اصلی فرودگاه را به منطقه‌ای دیگر منتقل کرده اند که البته این باند هم با طول 609 متر باند آسانی برای فرود نیست. با وجود سخت بودن فرود در این باند و با وجود اینکه باند فرود به بندرگاه ختم می‌شود، سانحه‌های هوایی در فرودگاه کای تاک خیلی نادر بوده و اکثر آنها در بین سال‌های 1950 تا 1960 و آن هم بر اثر بدی آب و هوا و دید کم بوده است.

فرودگاه بین المللی تانکانتین

فرودگاه تانکانتین فرودگاه اصلی تگوسیگالپا، هندوراس است. باند فرود این فرودگاه، برای یک فرودگاه بین المللی واقعا کوتاه است (1828 متر). از داخل هواپیما، منظره کوه‌ها و تپه‌هایی که در اطراف فرودگاه قرار دارند بسیار جذاب است اما همین تپه‌ها باعث می‌شوند تیک آف و فرود در باند، حتی برای ماهرترین خلبانان هم بسیار سخت شود. هواپیماهای بزرگ نمی‌توانند در این فرودگاه به زمین بنشینند چرا که باند تنها برای فرود هواپیماهای کوچک جا دارد!

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان