تا پایان مهر

نقدینگی به مرز ۱۷۰۰ هزار میلیارد رسید

بانک مرکزی ایران حجم نقدینگی تا پایان مهرماه سال جاری را ۱۶۹۳ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

نقدینگی به مرز 1700 هزار میلیارد رسید

به گزارش ایسنا، بانک مرکزی ایران تازه‌ترین گزارش آماری بخش پولی و بانکی ایران را منتشر کرده است که بر اساس این گزارش، حجم نقدینگی کشور تا مهرماه سال جاری به 1693 هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به نقدینگی در اسفندماه سال گذشته 10.7 درصد افزایش یافته است.

حجم نقدینگی کشور تا اسفندماه سال گذشته 1529 هزار میلیارد تومان بوده که تا مهرماه امسال 164 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

براساس این گزارش نقدینگی در مهر امسال نسبت به نخستین ماه از پاییز سال گذشته که 1403 هزار میلیارد تومان بوده، 20.7 درصد افزایش پیدا کرده است.

نقدینگی کشور از دو بخش پول و شبه پول تشکیل می‌شود که میزان پول تا مهر سال جاری، 242 هزار میلیارد تومان و رقم شبه پول 1451 هزار میلیارد تومان است.

بر اساس این گزارش حجم پول و شبه پول در مهرماه سال گذشته 163 و 1239 هزار میلیارد تومان بوده است که آمار جدید بانک مرکزی حاکی از افزایش 47.7 و 17.2 درصدی حجم پول و شبه پول در مهرماه سال جاری نسبت به سال گذشته است.

همچنین میزان دارایی‌های خارجی بانک مرکزی در مهرماه سال جاری به حدود 452 هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل 26 درصد افزایش نشان می‌دهد و از سوی دیگر بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی تا مهرماه امسال نیز 66 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به ماه مشابه سال گذشته 6.2 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

از مجموع 66 هزار میلیارد تومان بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی 39 هزار میلیارد تومان سهم دولت و 27 هزار میلیارد تومان سهم شرکت‌ها و موسسات دولتی است که بر این اساس بدهی دولت با افزایش 3.4 درصدی و شرکت‌ها و موسسات دولتی با افزایش 10.6 درصدی نسبت به مهرماه سال گذشته همراه بوده است.

این گزارش حاکی از رشد 29 درصدی بدهی‌های ارزی بانک مرکزی در مهرماه سال جاری نسبت به مهرماه سال گذشته است که بنا بر اعلام بانک مرکزی این بدهی در سال جاری به 222 هزار میلیارد تومان رسیده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان