دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی اکو

حجم تجارت سالانه کشورهای عضو اکو ۶۰میلیارد دلار است

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، هادی سلیمان پور روز دوشنبه در حاشیه آغاز بکار بیست و نهمین نشست شورای برنامه ریزی منطقه ای اکو افزود: رقم کنونی حجم تجارت بین اعضای اکو 7.7 درصد از کل حجم تجارت این کشورها با سایرکشورهای جهان است.
وی ادامه داد: نشست شورای برنامه ریزی منطقه ای که امروز در تهران آغاز بکار کرد وظیفه دارد راه های رسیدن به این حجم از تجارت را بررسی کرده و به کشورها اعلام کند.
هادی پور خاطرنشان ساخت: پیش بینی می شود کشورهای عضو برای رسیدن به حجم تجارت 120 میلیارد دلاری تا 2025، سالیانه 10 میلیارد دلار تجارت خود را افزایش دهند. 
به گفته دبیرکل اکو، باید سازوکارهای مناسب آن مانند کاهش تعرفه، افزایش سرمایه گذاری های متقابل، ایجاد تسهیلات برای همکاری بین بخش های خصوصی کشورها واتصال بازارها به یکدیگر طراحی شود.
وی با بیان اینکه این کار باید در قالب تفاهمنامه تجاری «اکوتا» اجرایی شود، افزود: مکانیزم های کلی آن در نشست امروز تدوین می شود.

** اتصال بنادر خشک اعضای اکو به بنادر دریایی
هادی پور یکی از برنامه های مهم این نشست و کشورهای عضو اکو در بخش حمل و نقل را تلاش برای اتصال بنادر دریایی اکو به بنادر خشکی اعلام کرد و افزود: اکنون هفت کشور عضو، محصور در خشکی هستند که بنادر خشک می سازند؛ یکی از برنامه های اصلی، اتصال این بنادر به بندرهای دریایی است تا کالاها به راحتی و فقط با هزینه های حمل و نقل جابجا شوند.
هادی پور، به تلاش برای اتصال خطوط کریدورهای اصلی اکو - اکنون 5 کریدور راه آهن و2 کریدور راه- به یکدیگر اشاره کرد و افزود: مقرر شده اگر این کریدورها برای فعالیت به سرمایه گذاری نیاز دارند، انجام شود.
دبیرکل اکو ادامه داد: در نشست امروز وضعیت کریدور «آلماتی به بندرعباس»، «اسلام آباد به تهران و برعکس» و «قزاقستان به ارمنستان و بندرعباس» که مسیرهای متفاوتی است، بررسی می شود.

** هدفگذاری توسعه اقتصادی منسجم 
وی ادامه داد: شورای برنامه ریزی اکو معروف به آر.پی.سی(R.P.C )مجموعه ای از متخصصان برجسته 10 کشور در بخش های دارای اولویت برای کار در سازمان شامل «تجارت، حمل و نقل، گردشگری، صنعت، انرژی، توسعه پایدار و توسعه اقتصادی» است.
«هر پایان هر سال این متخصصان دور هم جمع شده و به تبادل نظر در باره برنامه های اجراشده این سازمان در سال گذشته و میزان موفقیت ها و ناکامی ها آن می پردازند.»
هادی پور افزود: این متخصصان برنامه های سال جدید را برای همه منطقه با هدف ارتقای همکاری های منطقه ای برای رفتن به سمت «توسعه اقتصادی منسجم تر» برنامه ریزی می کنند.

** اجرای برنامه ارتقای دیجیتال کشورهای عضو اکو
دبیرکل اکو درباره اقدام ها برای توسعه دیجیتال در میان اعضا نیز گفت: در بخش حمل و نقل و ارتباطات، برنامه ارتقای «ارتباطات دیجیتال» بین کشورهای عضو ارائه شده است.
به گفته وی، اجلاس وزیران ارتباطات کشورهای عضو اکو سال 2017 در باکو تشکیل و پیشنهاد شد یک برنامه اقدامی در این زمینه تدوین شود؛ این برنامه نهایی شده و اکنون برای کسب نظر همه کشورها ارسال شده است.
«این برنامه برای سال 2019 به تصویب همه کشورها خواهد رسید و همان سال به اجرایی می شود.»

** زنجیره گردشگری نیاز اکو
هادی پور در ادامه «گردشگری و توریست» را از دیگر بخش های مهم این سازمان برشمرد و گفت: چگونگی ارتقای این بخش نیز مورد توجه اعضا قرار دارد.
وی افزود: بخش گردشگری نیاز به سرمایه گذاری و دقت زیاد دارد؛ از کشورها خواهش کردم با ابتکارت جدید مانند ایجاد زنجیره گردشگری در کشورهای عضو، به ارتقا آن کمک کنند.

** توزیع وظایف بین اعضای اکو
دبیرکل اکو یادآورشد: اکو سازمان های تخصصی متعددی دارد که هر کدام وظیفه رسیدگی به یکی از موضوع های تخصصی را دارند؛ به طور نمونه «اکو فرهنگی» در تهران مستقر است و مسئولیت هماهنگی فرهنگی بین کشورهای عضو را برعهده دارد؛ «اکو علمی» در پاکستان که مسئول بخش های علمی این سازمان است؛ «اکو تعلیم و تربیت» در آنکارا، متولی فعالیت های دانشگاهی است.
بیست و نهمین نشست شورای برنامه ریزی منطقه ای اکو با هدف تدوین سیاست ها و راهبردهای پایه و برنامه های سازمان همکاری اقتصادی اکو از امروز به مدت چهار روز در تهران آغاز بکار کرد.
شورای برنامه ریزی منطقه ای (RPC) سیاست ها و راهبردهای پایه و برنامه های اکو را بر اساس «عهدنامه ازمیر» و رهنمودهای شورای وزیران تدوین می‌کند وسپس گزارش سالانه را تهیه و از طریق دبیرخانه اکو به شورای وزیران (COM) سازمان اکو ارائه می‌دهد.
در این کمیته‌ها مسائل مهمی همچون تجارت و سرمایه‌گذاری، حمل و نقل و ارتباطات، انرژی و مواد معدنی، کشاورزی و محیط زیست، صنعت توریسم مورد بررسی و توجه قرار می گیرد.
این نشست با حضور سفیران کشورهای عضو در تهران که نمایندگان دائم اعضا در سازمان نیز هستند و همچنین کارشناسان اقتصادی اعزام شده از پایتخت های عضو ( ایران، ترکیه، پاکستان، افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قرقیزستان، قزاقستان، ازبکستان، جمهوری آذربایجان) برگزار می شود.
اکو یک سازمان منطقه ای دولتی محسوب می شود که در سال 1985 از سوی ایران، پاکستان و ترکیه با هدف پیشبرد همکاری های اقتصادی ، فنی و فرهنگی میان کشورهای عضو تاسیس شد. اکو در واقع جانشین سازمان همکاری منطقه ای برای توسعه ( RCD) است که از سال 1964 تا 1979 موجودیت داشت.
اکو در سال 1992 هفت کشور جدید شامل افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان را به عضویت پذیرفت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان