به گزارش اقتصادآنلاین، بی بی سی نوشت: بهترین ماشین سال در بازار ژاپن توسط شصت داور انتخاب میشود که از بین روزنامهنگاران و مدیران صنعت خودرو برگزیده شدهاند.
تاکنون تنها سه خودروی غیرژاپنی به عنوان ماشین سال ژاپن انتخاب شده است
امسال تا میانه شمارش آرا، تویوتا از رقیب سوئدی پیش بود اما در پایان ولوو با 363 امتیاز اول شد و تویوتا با 49 امتیاز کمتر رتبه دوم را کسب کرد.
بعد از این دو، فولکسواگن پولو، تویوتا کراون و میتسوبیشی اکلیپس رتبههای سوم تا پنجم را به دست آوردند.
در نزدیک به چهل سال که این رقابت در جریان است تنها سه خوردوی غیر ژاپنی به عنوان نخست دست یافته است. ولوو پارسال توانست با مدل XC60 اول شود و فولکسواگن هم در سال 2014 به عنوان بهترین ماشین سال ژاپن انتخاب شد.
XC40 سال گذشته در رقابتی، که با شیوهای مشابه برگزار میشود، به عنوان بهترین ماشین سال اروپا انتخاب شد.
باتیستا با 1900 اسب بخار قویترین ماشینی خواهد بود که تاکنون در ایتالیا ساخته شده است
قویترین ماشین ایتالیایی
پینینفارینا ماشین جدیدش را بهار آینده در نمایشگاه خودروی ژنو رونمایی خواهد کرد. این ماشین به یاد بنیانگذار این استودیوی طراحی قدیمی ایتالیایی، باتیستا نامیده شده است. گفته میشود باتیستا با 1900 اسب بخار قدرت، قویترین ماشینی خواهد بود که تاکنون در ایتالیا ساخته شده است.
پینین فارینا میگوید شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت این ماشین کمی بیشتر از دو ثانیه است و حداکثر سرعتش از 400 کیلومتر در ساعت بیشتر است و با هر بار شارژ تا بیش از 480 کیلومتر حرکت میکند.
پینینفارینا در سال 1930 در شهر تورین کار خود را آغاز کرد. این استودیو در نزدیک به نود سال فعالیت خود، مدلهای به یاد ماندنی زیادی را برای خودروسازان دیگر از جمله فراری، مازراتی و فیات طراحی کرده است اما آرزوی همیشگی موسس این شرکت ساخت خودرویی با نام پینین فارینا بود.
پینین فارینا پس از چند سال دست و پنجه نرم کردن با مشکلات مالی، سه سال پیش توسط گروه خودروسازی "ماهیندرا و ماهیندرا" خریداری شد و اکنون تحت مالکیت این شرکت هندی فعالیت میکند.
تنها 150 دستگاه از باتیستا ساخته خواهد شد و قیمت هر ماشین بین دو تا دو میلیون و 500 هزار دلار پیشبینی شده است. اولین ماشینها از اواخر سال 2020 به مشتریان تحویل داده خواهد شد.
اولین اینفینیتی الکتریکی
اینفینیتی، همزمان با جشن تولد سی سالگی این شرکت، ماه آینده در نمایشگاه دیترویت اولین مدل الکتریکی خود را رونمایی خواهد کرد.
اینفینیتی که زیرمجموعه کارخانه ژاپنی نیسان است، اعلام کرده از سال 2021 به بعد همه مدلهایش یا کاملا الکتریکی یا هیبرید-الکتریکی خواهد بود و امیدوار است تا سال 2025 بیش از نیمی از ماشینهایی که در سراسر جهان میفروشد الکتریکی باشد.
سرآغاز این انقلاب الکتریکی یک مدل شاسیبلند کوچک خواهد بود که این خودروساز لوکس با آن چهره جدید مدلهایش را هم نمایش میدهد.
طرح سیاه و سفیدی که از این ماشین منتشر شده نشان میدهد که ظاهر ماشین از کانسپتی الهام گرفته که پارسال در دیترویت رونمایی شد. شرکت اطلاعات فنی این ماشین را منتشر نکرده است و تنها اعلام کرده آن را بر روی یک شاسی کاملا جدید خواهد ساخت.
ظاهر شاسیبلند جدید با الهام از کانسپت کیو اینسپیریشن طراحی شده است
اینفینیتی در مسیر الکتریکی شدن از رقبایش عقب افتاده است و تاکنون تنها با نمایش کانسپتهایی که با تولید فاصله زیادی داشتند، تلاش میکرد خود را در رقابت نگه دارد.
ماشینی که چند هفته دیگر نمایش داده خواهد شد، اولین گام جدی این شرکت را برای رقابت با خودروسازانی نظیر جگوار و تسلا نمایش خواهد داد.
پورشه تایکان براساس کانسپت میشن ئی ساخته میشود
دردسرهای محبوبیت
یکی از مدیران ارشد پورشه میگوید این شرکت تولید سال اول از اولین مدل الکتریکی خود را به طور کامل پیشفروش کرده است.
پورشه هنوز مدل جدید خود را که نامش تایکان است، رونمایی نکرده و قرار است آن را سال آینده به بازار عرضه کند.
با اینکه کارخانه آلمانی اعلام کرده بود ظرفیت تولید را افزایش داده است، اما به نظر میرسد خریداران تازه باید بیش از یک سال برای دریافت ماشین خود صبر کنند.
تخمینهای اولیه نشان میدهد که پورشه قصد داشت سال اول بیست هزار دستگاه تایکان تولید کند و حالا امکان دارد این تعداد به سی هزار دستگاه افزایش یابد.
خریداران با پرداخت مبلغی معادل دو هزار و 250 دلار میتوانند ماشین جدید خود را سفارش دهند. قیمت نهایی ماشین هنوز اعلام نشده اما پیشبینی میشود قیمت پایه آن بین 70 تا 90 هزار دلار باشد.
پورشه میگوید تنها در نروژ، که خودروهای الکتریکی در آن محبوب است، سه هزار سفارش دریافت کرده است. این کارخانه معمولا در سال 600 دستگاه ماشین در نروژ میفروشد.
خبر خوب دیگر برای پورشه این است که بیشتر این خریداران، مشتریان تازهای هستند که پیش از این تسلا داشتند. تسلا مهمترین رقیب پورشه تایکان است.
هیوندای خود را برای عرضه یک مدل هیدروژنی به بازار آمده میکند
قمار هیدروژنی هیوندای
گروه خودروسازی هیوندای اعلام کرده برای طراحی و ساخت قوای محرکه هیدروژنی هفت میلیارد دلار سرمایهگذاری خواهد کرد. این شرکت به دنبال ساخت موتورهای هیدروژنی است که بتوان علاوه بر ماشین از آن در هواپیماها و کشتیها هم استفاده کرد.
هیوندایی که در عرضه ماشینهای الکتریکی از رقبایش عقب افتاده بود، میخواهد زودتر از دیگران موتورهای هیدروژنی را به تولید انبوه برساند.
اگرچه هنوز درباره استقبال از ماشینهای هیدروژنی در بازار تردیدهایی وجود دارد، اما هیوندای در کنار تویوتا از طرفداران این قوای محرکه است.
مزیت اصلی این قوای محرکه نسبت به ماشینهای الکتریکی مسافت بسیار بیشتری است که میتوان با آنها حرکت کرد. با اینکه این قوای محرکه هیچ آلودگی تولید نمیکند، اما منتقدان میگویند روند استخراج هیدوژن از آب به محیط زیست لطمه میزند.
هیوندای در حال حاضر یک شاسیبلند هیدروژنی به نام نکسو (NEXO) را برای عرضه به بازار آماده میکند و اعلام کرده برای ساخت سه هزار دستگاه در سال آمادگی دارد.
این دومین مدلی هیدروژنی است که این شرکت به بازار عرضه میکند. از مدل اول که در سال 2013 به بازار عرضه شد استقبال زیادی نشد و تنها هزار دستگاه از آن فروخته شد.
با این حال هیوندای میخواهد با سرمایهگذاری تازه ظرفیت تولید ماشینهای هیدروژنی خود را تا ده سال آینده به 700 هزار دستگاه در سال برساند.