شناسه : ۱۳۴۷۸۶۳ - دوشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۰۳
ارز نیمایی به سانچی نرسید
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، پانزدهم دی ماه 1396 بر اثر برخورد 2 کشتی نفتکش سانچی و فله بر کریستال چینی در آب های چین این نفتکش بر اثر آتش سوزی گسترده منفجر شد و همه 32 نفر خدمه نفتکش سانچی جان خود را از دست دادند.
اوایل آذرماه امسال بود که اعلام شد «کلوپ پی.اندآی*» خسارت نفتکش سانچی را به طرف های خارجی پرداخت کرده است و پرداخت خسارت داخلی آن به شرکت ملی نفتکش به عنوان بیمه گذار اصلی در دستور کار شرکت های بیمه است.
* انجمن بین المللی «پی.اند.آی» اقدام به پوشش بیمه ای در حمل و نقل دریایی می کند.
در زمان وقوع حادثه سانچی بیمه مرکزی اعلام کرد: 70 درصد بیمه نامه سانچی متعلق به یک شرکت بیمه نروژی و 30 درصد تحت پوشش شرکتهای بیمه ایرانی بوده است؛ از سهم 30 درصدی ایران، 20 درصد از سوی بیمه البرز و 10 درصد از سوی بیمه ملت پوشش داده شده که نیمی از بیمهنامههای فوق نزد بیمه مرکزی پوشش اتکایی داشته اند.
با توجه به آسیب کامل سانچی و غرق شدن آن، پرداخت حدود 10 میلیون دلار از خسارت برعهده شرکتهای بیمه ایرانی خواهد بود که از این رقم حدود پنج میلیون دلار سهم 2 شرکت بیمه البرز و ملت و حدود پنج میلیون دلار سهم بیمه مرکزی است.
این نفتکش 32 میلیون دلار ارزش داشت و مسئولیت پوشش بیمه فوت و نقص عضو خدمه کشتی و همچنین آلودگی احتمالی دریا هم با کلوپ بینالمللی پی.اند.آی(P&I) است.
** آماده پرداخت خسارت هستیم
درباره اینکه چرا هنوز با گذشت نزدیک به یکسال خسارت سانچی به شرکت ملی نفتکش پرداخت نشده است، به سراغ سیدرسول تاجدار مدیرعامل بیمه البرز رفتیم که بیشترین سهم را در پرداخت خسارت دارد.
وی تاکید کرد: بعد از حادثه سانچی آمادگی خود را برای پرداخت خسارت اعلام کردیم؛ در پرداخت های ارزی روند به این شکل است که ابتدا گزارش های کارشناسی توسط بیمه لیدر تهیه و به آنهایی که در آن مشارکت داشتند، اعلام می شود؛ سپس شرکت های بیمه مجوز پرداخت ارزی را از بیمه مرکزی دریافت می کنند تا بتوان از طریق بانک عامل پرداخت را انجام داد.
تاجدار درباره اینکه پرداخت خسارت سانچی در چه مرحله ای است، اظهار داشت: با توجه به اتفاقات امسال در حوزه ارزی، بیمه البرز مجوز دریافت ارز را از بیمه مرکزی گرفت و اکنون در نوبت تامین ارز هستیم؛ هرچند تاکنون نتوانسته ایم ارز خود را دریافت کنیم.
وی درباره تعیین نرخ ارز برای پرداخت خسارت سانچی نیز گفت: با بانک مربوطه بر سر نرخی توافق کرده ایم که بالاتر از نیماست؛ چون رضایت مشتری برای ما بیشتر از این می ارزد که 2 یا 3 هزار تومان بیشتر بپردازیم.
وی با خودداری از ذکر نام بانکی که با آن بر سر پرداخت ارز توافق کرده است، گفت: معادل ریالی هزینه سانچی آماده است و هر موقع بانک ارز را تامین کند، آن را به شرکت ملی نفتکش می پردازیم.
تاجدار درباره اینکه چرا معادل ریالی خسارت سانچی به شرکت ملی نفتکش پرداخت نمی شود تاکید کرد: آنها هم نیازهای ارزی دارند و می خواهند طبق قرارداد خسارت را به ارز بگیرند.
مدیرعامل بیمه البرز سهم این شرکت از خسارت سانچی را 6 میلیون و 200 هزار یورو از رقم 10 میلیون 800 هزار یورو خسارت کلی این نفتکش برآورد کرد و گفت: بخشی از این رقم از محل اتکایی بیمه مرکزی و صندوق ویژه تحریم بازیافت می شود؛ هزینه تمام شده بیمه البرز برای سانچی 400 هزار یورو است.
** خسارت 100 میلیارد تومانی سانچی به صنعت بیمه
کشتی فله بر «سی اف کریستال» در 24 آذر 1396 از بندر کالاما آمریکا به مقصد بندر دونگاوان حرکت کرده و محموله آن 64 هزار تن دانه سویا بود؛ کشتی تانکر سانچی نیز از 25 آذرماه پارسال از بندر عسلویه با محموله میعانات گازی به مقصد بندر دایسان در کره جنوبی حرکت کرده بود که در آب های چین به هم برخورد کردند.
پس از چهار ماه تلاش نمایندگان کشورهای چین، هنگ کنگ، ایران و پاناما در بندر شانگهای چین، خطای انسانی عامل این حادثه اعلام شد. در بخش تعیین علت اصلی و محوری تصادم چون اعضای جلسه به یک توافق واحد نرسیدند، مقرر شد هر یک از کشورها نتیجهگیری جداگانه اعلام کند.
نمایندگان کشورهای چین و هنگکنگ علت اصلی و محوری سانحه را براساس ماده 15 کنوانسیون بین المللی جلوگیری از تصادم در دریا، در شرایط تقاطع، رعایت نکردن مسئولیت کشتی سانچی به عنوان کشتی راه دهنده اعلام شد که در مسیر فرعی بوده و فله بر چینی در راه اصلی تردد داشته است.
نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و پاناما علت اصلی سانحه را گردش به راست کشتی کریستال 15 دقیقه پیش از وقوع سانحه اعلام کردند زیرا که در این مدت نفتکش سانچی فرصت نداشته مسیر خود را تغییر دهد.
با توجه به اینکه خسارت سانچی 10 میلیون دلار اعلام شده، این حادثه به تنهایی بیش از 100 میلیارد تومان به صنعت بیمه ایران خسارت وارد کرد.