خبرگزاری تسنیم: آیتالله سیداحمد علمالهدی ظهر امروز در مراسم سالروز وحدت حوزه و دانشگاه در محل حوزه علمیه عباسقلی خان مشهد اظهار داشت: قرآن کریم، تعالی و پیشرفت را بر دو محور و عامل میداند؛ عامل اول دانش و فراگیری علم و دانش و عامل دوم مسئله ایمان، خودباوری و معادباوری است.
امامجمعه مشهدمقدس ادامه داد: از منظر تاریخی، وحدت حوزه و دانشگاه در سال 57 و سه ماه قبل از پیروزی انقلاب در دانشگاه تهران که کانون مبارزه با نظام ستم شاهی بود با عنوان «دانشجو، روحانی پیوندتان مبارک» مطرح شد و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، امام راحل (ره) در نخستین سالگرد استاد شهید آیتالله مفتح که مقارن با آن ایام شده بود؛ تعبیر وحدت حوزه و دانشگاه را مطرح کردند.
آیتالله علمالهدی افزود: فرمایشات و رهنمودهای امام راحل (ره)، راهبردی حکیمانه دارد که غالب آنها ریشه در قرآن و احادیث داشت و شعار وحدت حوزه و دانشگاه نیز دارای ریشه قرآنی و از آیه برآمده بود و شهادت شهید مفتح در دانشگاه بهعنوان جریان نقطه عطف انقلاب قرار گرفت و امام راحل به سبب آن بلایی که در گذشته بر سر اسلام آمده بود درصدد جبران این خسارت عظیم برآمد.
وی اظهار داشت: وقتی به تاریخ علم و دانش در جامعه و امت اسلامی نگاه میاندازیم، مفاخر بزرگی در عرصهها و زمینههای مختلف وجود دارند که اینها زیربنای اساسی توسعه و رشد علم در دنیا قرار گرفتهاند. آن روزی که در اروپا انواع توحشها و بربریتها مردم را مورد سیطره قرار داده بود و خبری از پیدایش آمریکا نبود و کوچکترین اثری از آثار تمدن انسانی در سرزمین غرب پیدا نبود، امت اسلامی مهد پرورش علم، دانش، فناوری و هنر در دنیای بشریت آن روز بود.
نماینده، ولی فقیه در استان خراسانرضوی با اشاره به اسلام و بزرگترین بستر علمپروری در جهان تصریح کرد: مجموعه شخصیتهای برتر که در تاریخ اسلام حضور یافتند، از برنامه آموزش تلفیق بین دین و علم منشعب شدند؛ ابوعلی سینا به عنوان فیلسوف، طبیب و دانشمندی بزرگ ابتدا به تحصیل علوم دینی پرداخته و بعد وارد تحصیل رشتههای تخصصی شده یا ابوریحان بیرونی و شیخ بهایی و سایرین نیز چنین وضعیتی داشتند.
آیتالله علمالهدی ادامه داد: روزی که بنا شد تحول انقلاب علمی و تمدنی در غرب با نام رنسانس صورت پذیرد و اجرایی شود، در کشورهای اسلامی نیز تلاش شد تا مثل غرب مسئله علم و تحصیل علم را سکولارسازی کنند و به این نتیجه رسیدند که اگر بخواهند در حوزه علوم تجربی و فناوری پیشرفت داشته باشند باید علم منهای دین بیاموزند.
وی افزود: نخستین حرکت در راستای سکولارسازی علم در دارالفنون توسط میرزا ملکمخان و آخوندزاده در زمان ناصرالدین شاه شکل گرفت که این دو شخصیت در زمان خود به دینستیزی و الحاد معروف بودند و اجازه نمیدادند ذرهای از آموزش یا فرهنگ دینی به دارالفنون وارد شود.
آیتالله علمالهدی بیان کرد: رضاخان هم بنای دینستیزی و دینزدایی و مقابله با حوزه علمیه و جریان روحانیت را گذاشت و دانشگاه به عنوان یک جریان آموزش و تحصیل علمی جدای از تمام مظاهر دینی و فرهنگ دینی بر این اساس بنا شد، اما حرکت امام راحل و تدبیر ایشان به خاطر براندازی این انحرافی بود که از دوره قاجار و رنسانس علمی اروپا و مدرنیته غرب در کشور ما ایجاد شده بود و این مختص ما نبود و در تمام بلاد اسلامی این مشکل به وجود آمده بود.
وی تصریح کرد: امام راحل در خط براندازی این مسئله فرمودند: «وحدت حوزه و دانشگاه» یعنی آموزش دینی وارد دانشگاه و آموزشهای تخصصی دانشگاه وارد حوزه شود و جریان دین، علم و تخصص جامعه ما در یک رشد عظیم علمی و فکری در سایه این آمیزش قرار بگیرند.
آیتالله علمالهدی خاطرنشان کرد: امروز دانشگاه، معبد و مسجدی است که بسیاری از اقدامات دینی و مجاهدتها در راه اسلام در دانشگاه صورت میگیرد و حوزه ما نیز با حوزه قبل از انقلاب به مراتب تفاوت پیدا کرده و غیر از آموزش فقه و اصول، آموزشهای تخصصی به طلاب ارائه میشود.