هر آنچه درباره گلکسی اس ۱۰ پیش از رونمایی می‌دانیم

گلکسی اس ۱۰ موبایلی است که احتمالا با بهره بردن از اثر انگشت زیر نمایشگر، پنل حفره‌دار و دوربین اصلی ۴گانه، پرچمدار جدید سامسونگ را از اساس دگرگون می‌سازد. بامیلوبلاگ تصمیم گرفته به بهانه مشخص شدن تاریخ معرفی و عرضه این موبایل به مشخصات احتمالی آن نگاهی داشته باشد.

گلکسی اس 10 موبایلی است که احتمالا با بهره بردن از اثر انگشت زیر نمایشگر، پنل حفره‌دار و دوربین اصلی 4گانه، پرچمدار جدید سامسونگ را از اساس دگرگون می‌سازد. بامیلوبلاگ تصمیم گرفته به بهانه مشخص شدن تاریخ معرفی و عرضه این موبایل به مشخصات احتمالی آن نگاهی داشته باشد.

اپل سال گذشته و همزمان با دهمین سالگرد معرفی نخستین موبایلش از آیفون 10 رونمایی کرد که طراحی آن نسبت به مدل‌های قبلی تا حد زیادی دستخوش تغییر شده بود و سامسونگ هم نمی‌خواهد در این زمینه از رقیب آمریکایی عقب بماند. علاوه بر این میزان فروش گلکسی اس 9 کمتر از حد انتظار بوده و کمپانی کره‌ای از این نظر هم احساس خطر می‌کند؛ بنابرین همه چیز آماده ضیافتی عظیم برای گلکسی اس 10 است.

تا کنون شایعات و خبرهای زیادی پیرامون پرچمدار بعدی سری گلکسی اس از سوی منابع آگاه و زنجیره تامین منتشر شده که از چیپست قدرتمند، نمایشگر حفره‌دار، دوربین سلفی دوگانه، اثر انگشت زیر نمایشگر و طراحی چشم‌نواز حکایت دارند. علاوه بر این کره‌ای‌ها برای جلب نظر خریداران و رقابت در تمام جنبه‌ها پرچمدار خود را در سه مدل مختلف روانه بازار خواهند کرد.

بازگشت مدل لایت به پرچمدارهای سامسونگ

گلکسی اس 10

بر اساس گمانه‌زنی‌های فعلی گلکسی اس 10 در سه مدل روانه بازار خواهد شد که هدف از آن رقابت با آیفون XS Max و آیفون XR خواهد بود:

گلکسی اس 10

این مدل استاندارد با نام رمز «بیاند 1» در دست ساخت است. اندازه نمایشگر گلکسی اس 10 شبیه به گلکسی اس 9 اما با حاشیه نمایشگر کمتر است. نمایشگر 6.1 اینچی از نوع سوپر امولد با نسبت تصویر 18.5:9، رزولوشن 2k+، دوربین سلفی تک سنسوره و عدم پشتیبانی از شبکه 5G از ویژگی‌های این نسخه است.

گلکسی اس 10 پلاس

این مدل هم ابعادی مشابه با گلکسی اس 9 پلاس داشته و با اسم رمز «بیاند 2» از آن یاد می‌شود. از ویژگی‌های شاخص آن می‌توان به نمایشگر 6.4 اینچی از نوع سوپر امولد با نسبت تصویر 19:9، رزولوشن 2k+، دوبین اصلی 4 گانه، دوربین سلفی دوگانه و باتری پر ظرفیت اشاره کرد.

گلکسی اس 10 لایت

ارزانترین و کوچکترین عضو خانواده گلکسی اس 10 که از نمایشگر 5.8 از نوع سوپر امولد با نسبت تصویر 19:9 رزولوشن 2k+ بهره می‌برد و اساسا برای کنار زدن آیفون XR طراحی شده است. سامسونگ برای کاهش قیمت این گوشی از خیر نمایشگر با لبه‌های منحنی، اثر انگشت زیر نمایشگر و حتی جک هدفون 3.5 میلیمتری گذشته است.

سامسونگ در سال 2019 موبایل‌های 5G را روانه بازار خواهد کرد اما «دی جی کو» مدیر بخش موبایل این شرکت تاکید کرده که گلکسی اس 10 نخستین موبایل سازگار با شبکه 5G این کمپانی نخواهد بود. علاوه بر این به لطف سازگاری با 802.11ay در صورت فراهم بودن زیر ساخت مناسب سرعت دانلود وای‌فای در این دستگاه‌ها تا 10 گیگابیت در ثانیه هم افزایش می‌یابد.

اسکنر اثر انگشت زیر نمایشگر با دقت بالا

گلکسی اس 10

اگرچه بزرگترین موبایل ساز جهان به صورت دقیق تایید نکرده که در گلکسی اس 10 سنسور اثر انگشت را به زیر نمایشگر خواهد برد؛ اما تردید چندانی در این زمینه باقی نمانده است. از یک سو کوالکام به عنوان تامین کننده چیپست‌های این موبایل پشتیبانی از این قابلیت را تایید کرده و از سوی دیگر کره‌ای‌ها دستیابی به این فناوری را علنی کرده‌اند.

پیش از این برخی شرکت‌های چینی موبایل‌های خود را با این قابلیت روانه بازار کرده‌اند؛ اما بین آنها و گلکسی اس 10 تفاوت مهمی وجود دارد. سنسورهای تعبیه شده در مدل هایی نظیر وان پلاس 6T از نوع اپتیکال است که با ارسال پرتوی نور به انگشت کاربر تصویری از آن را ایجاد کرده و با نمونه ذخیره شده در موبایل مطابقت می‌دهد. با این حال اگر انگشت کاربر کثیف باشد خوانایی دچار مشکل می‌شود. همچنین سنسورهای اپتیکال ممکن است عکس انگشت کاربر را هم به عنوان اثر انگشت واقعی شناسایی کرده و قفل گوشی را باز کنند.

سامسونگ برای جلوگیری از این مشکلات سنسورهای فراصوت را در گلکسی اس 10 پیاده سازی می‌کند که به جای پرتوی نور، با ارسال امواج فراصوتی به سمت انگشت کاربر، مدلی سه بعدی را ایجاد می‌کنند. بدین ترتیب خطر هک از بین رفته و کثیف بودن دست کاربر هم روی کارایی بی‌تاثیر خواهد بود.

انقلاب در تصویربرداری با شش دوربین

گلکسی اس 10

سامسونگ چند ماه پیش با معرفی گلکسی A9 قدرت خود در زمینه دوربین موبایل را به رخ کشید و حالا قرار است در گلکسی اس 10 نیز پیکربندی مشابهی را پیاده کند. بر اساس گزارشات فعلی گلکسی اس 10 پلاس به شش دوربین مجهز خواهد بود که دو سنسور آنها در پنل جلو جاخوش می‌کنند.

تعبیه دوربین اصلی با سنسورهای مختلف نظیر تله فوتو، مونوکروم، واید و عمق سنج امکان زوم بیشتر، ثبت دقیق‌تر جزییات، تصویربرداری پرتره، قابلیت‌های واقعیت افزوده و کارایی بالاتر در محیط‌های با نور کم را به ارمغان می‌آورد.

بسیاری هدف سامسونگ از معرفی گلکسی A9 را آزمایش این ماژول تصویربرداری و بررسی واکنش کاربران نسبت به آن می‌دانند. با این حال به گفته یکی دیگر از افشاگران به نام «ایوان بلس» نسخه معمولی از دوربین اصلی سه‌گانه و سلفی تک سنسوره بهره می‌برد.

احتمال گسترش حالت پرتره به ویدیوها

تصاویر پرتره در میان کاربران با استقبال بالایی مواجه شد و از این‌رو کمپانی تولید چیپست کوالکام پشتیبانی از این حالت در ویدیوها را از نظر سخت افزاری ممکن کرده با این وجود ممکن است سامسونگ به خاطر ملاحظاتی زیرساخت نرم افزاری آن را ارائه نکند.

به لطف هوش مصنوعی و الگوریتم‌های جدید در چیپست اسنپدراگون 855 پس‌زمینه ویدیوهای 60 فریم بر ثانیه و با رزولوشن 4K را می‌توان به صورت بلادرنگ به صورت پرتره درآورد. این قابلیت همچنین اجازه تغییر تصاویر پس زمینه ویدیوها را مشابه با پرده سبز سینمایی فراهم می‌کند که بسیار هیجان انگیز به نظر می‌رسد.

نمایشگر حفره‌دار و دوربین سلفی زیر پنل

گلکسی اس 10

سامسونگ در کنفرانس توسعه‌دهندگان از نمایشگرهای حفره‌دار اینفینیتی او، وی و یو رونمایی کرد که تفاوت آنها در شکل و مکان حفره است. در این حفره‌ها شیشه محافظ دوربین سلفی قرار می‌گیرد و هدف از آن حذف حاشیه‌ها بدون روی آوردن به بریدگی عنوان شده است.

علی رغم معرفی این پنل‌های منحصر به فرد، سامسونگ هرگز استفاده از آنها در گلکسی اس 10 را تایید نکرده اما خبرهای بسیاری درباره مجهز شدن این پرچمدارها به اینفینیتی او به گوش می‌رسد. در این نوع نمایشگر حفره‌ای دایره‌ای برای دوربین سلفی تک سنسوره و حفره بیضی شکل برای دوربین سلفی دوگانه در یکی از گوشه‌های فوقانی ایجاد می‌شود.

در رندهای منتسب به پرچمدار بعدی سری گلکسی اس حفره‌ها در هر دو طرف دیده شده‌اند؛ اما در بیشتر موارد این حفره در سمت راست قرار دارد. ایوان بلس هم استفاده از پنل‌های مذکور در گلکسی اس 10 را تایید کرده است.

بزرگترین رقیب سامسونگ در زمینه موبایل یعنی هواوی که ظاهرا از قصد سامسونگ برای معرفی اولین گوشی موبایل با نمایشگر حفره‌دار (گلکسی A8s) بو برده بود، تنها چند ساعت پیش از آن به رونمایی کجدار و مریز از آنر وی20 پرداخت که دوربین سلفی آن زیر بخش شفافی از صفحه نمایش قرار گرفته است. سازوکار هواوی با سامسونگ تا حدودی تفاوت دارد و برخی بر این باورند که ممکن است این مساله روی کیفیت تصاویر تاثیر گذار باشد.

حذف اسکنر عنبیه به سود شناسایی چهره سه‌بعدی

گلکسی اس 10

سال قبل و پس از معرفی قابلیت Face ID یا تشخیص چهره در آیفون 10 بسیاری انتظار داشتند که سامسونگ هم گلکسی اس 9 را به ویژگی مشابهی مجهز سازد چرا که اسنپدراگون 845 از نقشه نگاری 50 هزار نقطه مادون قرمز بهره می‌برد اما کره‌ای‌ها از اینکار خودداری کرده و به همان اسکنر عنبیه و تشخیص چهره ابتدایی و نه چندان ایمن خود بسنده کردند.

حالا اما زمان آن رسیده که سامسونگ وارد بازی تشخیص چهره سه بعدی شده و رقیب Face ID را به دنیا معرفی کند چون گمانه‌زنی‌ها هم بر این مساله صحه گذاشته اند. کوالکام که با اپل بر سر مسائل زیادی کشمکش قضایی دارند برای کمک به سامسونگ و شرکت‌های دیگر تراشه اسنپدراگون 855 را به فناوری تشخیص چهره فوق ایمن مجهز کرده که حتی در پرداخت‌های اینترنتی هم می‌توان به آن اتکا کرد. این فناوری که احراز هویت سه بعدی Sense ID نام دارد، در حداقل زمان چهره کاربر را شناسایی کرده و باز گشایی قفل، پرداخت، ایجاد ایموجی بر اساس چهره یا حرکات کاربر و دیگر کاربردهای واقعیت افزوده را میسر می‌سازد.

جک هدفون 3.5 میلیمتری

پورت 3.5 میلیمتری صدا یکی از بخش‌هایی است که اغلب شرکت‌های موبایل ساز در تغییر و تحولات سال‌های اخیر آن را به دست فراموشی سپرده‌اند اما سامسونگ کماکان به آن پایبند مانده است.

در مورد این بخش در گلکسی اس 10 شایعات و گمانه زنی‌های زنی مختلفی به گوش می‌رسد اما اغلب آنها از باقی ماندن آن حکایت دارند. ماه گذشته رسانه مشهور کره‌ای ET News مدعی شد که در گلکسی نوت 10 باید با این ویژگی خداحافظی کنیم و Ice universe، از دیگر افشاگران به نام دنیای فناوری با انتشار توییتی وعده داد که اس ‍10 همراه با قابلیت مورد بحث از راه می‌رسد.

به تازگی تصویر و ویدیویی از کیس محافظ منتسب به گلکسی اس 10 در رسانه‌ها منتشر شده که شکاف مربوط به جک 3.5 میلیمتری و پیکربندی افقی دوربین در آن مشهود است. اگرچه گلکسی A8s از این ویژگی بی‌بهره است اما در مجموع می‌توان به حفظ این قابلیت در سری اس 10 امیدوار بود.

رابط کاربری جدید One UI بر پایه اندروید 9

سامسونگ تایید کرده که موبایل‌های این کمپانی از جمله گوشی با نمایشگر تاشو به رابط کاربری جدید One UI مجهز خواهند شد. از اصلی‌ترین ویژگی‌های One UI می‌توان به اضافه شدن ژست‌های حرکتی، حالت تاریک، کاهش پیچیدگی‌ها و آسانتر شدن کار با یک دست اشاره کرد.

قیمت و تاریخ عرضه گلکسی اس 10

اگرچه انتظار می‌رفت که سامسونگ جدیدترین پرچمدارش را در اوایل 2018 معرفی کند اما بر اساس جدیدترین خبرها سری گلکسی اس 10 اول اسفند ماه سال جاری معرفی شده و 17 روز پس از آن به بازار راه پیدا می‌کند. قیمت‌های در نظر گرفته شده برای این سری نیز ظاهرا به ترتیب زیر خواهند بود:

  • گلکسی اس 10 لایت با 128 گیگابایت حافظه داخلی 669 پوند
  • گلکسی اس 10 با 128 و 512 گیگابایت حافظه داخلی به ترتیب 799 و 999 پوند
  • گلکسی اس 10 پلاس با 128، 512 و 1024 گیگابایت حافظه داخلی به ترتیب 899، 1099 و 1399 پوند
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان