یک ایمپلنت کوچک و سریع که می‌تواند باعث کاهش وزن شود

چاقی یک نگرانی رو به رشد است. امروزه، کارشناسان بیش از یک سوم مردم ایالت متحده آمریکا را به عنوان افراد چاق دسته‌بندی کردند.

یک ایمپلنت کوچک و سریع که می‌تواند باعث کاهش وزن شود

با افزایش میزان چاقی، جستجو در مداخلات خلاقانه بیشتر از همیشه موثر است. بر اساس یک مقاله اخیر، یک ایمپلنت کوچک و بدون باتری می‌تواند امید تازه ای به افراد چاق بدهد.

چاقی یک نگرانی رو به رشد است. امروزه، کارشناسان بیش از یک سوم مردم ایالت متحده آمریکا را به عنوان افراد چاق دسته‌بندی کردند.

در سراسر جهان، حدود 4 میلیون نفر در سال 2015، تنها به دلیل شرایط مرتبط با یک شاخص توده بدنی بالا (BMI)  فوت کردند.

این روند نگران کننده به این معنی است که دانشمندان بر روی درک علل، عوامل خطر و پیامدهای چاقی تمرکز دارند.

دلیل آن که چرا چاقی در افراد خاصی ایجاد می‌شود و نه دیگران، چند جانبه است که شامل عوامل ژنتیکی، هورمونی و روانی می‌شود.

با این وجود، علت مستقیم وزن بیش از حد، مصرف کالری بیشتر از نیاز بدن است. برخی از دانشمندان در حال تلاش برای پیدا کردن راه‌هایی برای فریب دادن مغز به مصرف مواد غذایی کمتری هستند.

تکنولوژی جدید ایمپلنت

به تازگی، محققان دانشگاه ویسکانسین-مدیسون، یک تکنولوژی پیشرفته پیشگام را آزمایش کردند.

دانشمندان یک دستگاه کوچک و قابل کاشت طراحی کرده‌اند که می‌تواند فشار گرسنگی را کاهش دهد و به مردم کمک کند وزن خود را کم کنند.

این دستگاه که کمتر از 1 سانتیمتر طول دارد، می‌تواند به راحتی و بدون درد کاشته شود.

با تشکیل یک نانوژنراتور انعطاف پذیر، پالس‌های کوچک الکتریکی را از طریق عصب واگ ارسال می‌کند که پیام‌های بین معده و مغز را رد و بدل می‌کند.

این تحریک خفیف، مغز را متقاعد می‌کند که معده پر است و احساس گرسنگی را کاهش می‌دهد.

همچنین دستگاه به یک باتری یا شارژر نیاز ندارد. در عوض، قدرتش را از حرکت معده در طول پرستالیزا می‌گیرد.

از آنجایی که برق این دستگاه توسط حرکت معده فراهم می‌شود، پس تنها زمانی کار می‌کند که ورود غذا موجب حرکت معده شود؛ این بدان معنی است که دستگاه تنها در زمان دقیق فعال است و سیگنال‌های آن موثر خواهند بود.

نویسنده  Xudong Wang، استاد علوم و مهندسی مواد، توضیح می‌دهد: “پالس‌ها با حرکات معده مرتبط هستند و یک پاسخ طبیعی برای کمک به کنترل مصرف غذا را تقویت می‌کند.”

برای آزمایش دستگاه، محققان از یک مدل موش استفاده کرده و یافته‌های خود را در مجله Nature  Communications  منتشر کرده‌اند. نتایج آنها نویسندگان را تشویق می‌کند، همانطور که توضیح می‌دهند:

“ما با موفقیت این استراتژی را بر روی موش نشان دادیم و 38 درصد کاهش وزن را تنها در 15 روز به دست آوردیم، که بیش از همه روش‌های تحریک الکتریکی فعلی اثرگذار است.”

بدون مشکلات امنیتی آشکار

مهم این است که این دستگاه در طول مدت 12 هفته آزمایش هنوز در موقعیت صحیح خود قرار داشت. علاوه بر این، هیچ اثرات منفی قابل اندازه گیری بر روی عملکرد کلیه یا کبدی موش و هیچ علامتی از عفونت وجود نداشت.

محققان آزمایشات پس از مداخله را در بسیاری از اندام‌های حیاتی حیوانات انجام دادند و هیچ اثرات نامطلوبی نیافتند.

هنگامی که ایمپلنت را با سایر دستگاه‌های دیگر کاهش وزن مقایسه کردند، مزایای متعددی داشت. برای مثال، “جراحی بای پس معده”، ظرفیت معده را به طور دائم کاهش می‌دهد، در حالی که ایمپلنت جدید کاملا برگشت پذیر است و روش ایمپلنت بسیار ساده‌تر و بی درد است.

این تنها ایمپلنتی نیست که برای کاهش گرسنگی، عصب واگ را تحریک می‌کند. رقیبی وجود دارد به نام Maestro که توسط اداره غذا و داروی ایالات متحده (FDA) تایید شده است. با این حال، Maestro نیاز به تعمیر و نگهداری طولانی مدت و حداکثر 3 ساعت شارژ در هر هفته دارد.

اما ایمپلنت جدید باتری یا سیم کشی ندارد، همانطور که وانگ توضیح می‌دهد، “این دستگاه به طور خودکار به عملکرد بدن ما پاسخ می‌دهد و زمانی که نیاز باشد، به تولید محرک‌ها می‌پردازد، بدن ما از همه بهتر می‌داند.”

همچنین،Maestro  به جای پالس‌های متناوب فن آوری جدید، با استفاده از فرکانس‌های بالا عصب واگ را کاملا خاموش می‌کند. از آنجایی که ایمپلنت جدیدتر تنها زمانی کار می‌کند که نیاز به آن است، بدن کمتر احتمال دارد دچار عوارض جانبی شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر