با توجه به اظهارات جدید رضا رحمانی، وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت با پایان قیمت گذاری ستاد تنظیم بازار، از هفته آینده قیمت جدید خودرو های پرفروش اعلام خواهد شد. به این ترتیب انتظار می رود با مصوبه مذکور قیمت خودرو در بازار آزاد پایین آمده و افزایش تولید و عرضه صورت پذیرد.
البته لازم به ذکر است که رحمانی در خصوص واگذاری خودروهای پیش فروش شده با قیمت قطعی نیز توضیح داده است که خودروسازان موظف اند این خودروها را با همان قیمت قبلی واگذار کنند. به عبارت دیگر افزایش قیمت خودرو برای خودروهای پیش فروش شده با قیمت قطعی مطرح نیست.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه توضیح داد که ایران خودرو و سایپا تنها مجوز پیش فروش 30 درصد از ظرفیت تولیدشان را دریافت کرده اند که البته در واگذاری این پیش فروش ها نیز دچار مشکل شده اند. در واقع علت اصلی بدقولی خودروسازان در عمل به تعهداتشان مشکلات مربوط به ورود قطعات از خارج و کاهش تولید خودرو است.
به هر حال به نظر می رسد که صنعت خودرو به همراه تمام 500 هزار نیروی شاغل در 2 هزار واحد صنعتی آن در سراسر کشور از بحران به وجود آمده عبور کرده است و گواه این ادعا نیز کاهش روند نزولی تولید خودرو، یا به عبارت دیگر افزایش خروجی خط تولید خودروها می باشد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در انتها توضیح داد که با توجه به هماهنگی های صورت گرفته با دستگاه قضایی در حدود 13 هزار خودروی وارداتی در گمرکات کشور به زودی ترخیص شده و راهی جاده ها خواهد شد.
بنابراین به نظر می رسد که در صورت ترخیص خودروهای وارداتی و ورود این تعداد خودرو به بازار، شاهد کاهش نسبی قیمت خودروهای وارداتی در بازار باشیم، اما در خصوص بازار خودروهای داخلی شرایط بسیار پیچیده به نظر می رسد.
در پی اعلام قیمت های افزایش یافته توسط ایران خودرو و مدیران خودرو در طی دو روز گذشته، استارت افزایش شدید و آزادسازی قیمت گذاری خودرو زده شده است اما به نظر می رسد که عدم تامین قطعات وارداتی، زمینه ساز کاهش تیراژ خط تولید خواهد شد.
گرچه بازار نسبت به این افزایش قیمت ها به طور طبیعی واکنش نشان خواهد داد، اما در عمل آنچه اتفاق میافتد این است که سگمنت بندی بازار تغییر خواهد کرد و مشتریان خودروهای وارداتی در صورت نیاز به سمت خودروهای چینی و مشتریان چینی ها به سمت خودروهای داخلی و برخی چینی های ارزان تر خواهند رفت.
بنابراین به نظر می رسد که بتوان سرنوشتی سه بخشی را برای بازار خودرو کشور متصور بود. کاهش نسبی قیمت خودروهای وارداتی در صورت ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک، ادامه رکود و حفظ قیمت های فعلی خودروهای مونتاژی که دیگر قابلیت تولید در کشور را ندارند و کاهش نسبی قیمت خودروهای تولید داخل.
برای توضیح بیشتر می توان گفت که خودروهایی مانند، رنو ساندرو، مزدا 3، کیا سراتو، محصولات هیوندای مونتاژی کرمان موتور و برقی چینی های محبوب مانند هاوال بعید است که از سایر بخش های بازار تاثیر پذیرند و احتمالا به عنوان خودروهای خوبی که دیگر امکان تولید ندارند، سطح قیمت های فعلی را حفظ خواهند کرد.
خودروهای تولید داخل مانند خانواده پراید، تیبا، ساینا، پژو 206، سمند، پرشیا و 405 و ... در صورت افزایش تحویل ممکن است دچار افت قیمت در سطح بازار شوند، در واقع افزایش قیمت این خودروها نباید به شکل مستقیم از افزایش قیمت دلار نشات پذیرد، چرا که میزان ارز بری این خودروها نسبت به خودروهای چینی یا مونتاژی کمتر است.
در نهایت سرنوشت خودروسازان چینی و قیمت محصولاتشان، ارتباط زیادی شرایط اقتصادی و سیاسی بین ایران و چین دارد و می تواند دامنه گسترده ای از قطع کامل تولید تا کاهش نسبی قیمت را شامل شود. در شرایط فعلی مبادلات مالی بین دو کشور مختل شده و همین مسئله افزایش قیمت و کاهش تیراژ را در پی داشته است.