رانندههای مبتدی همواره امویام را با ماتیز اشتباه میگیرند. ماتیز سالها قبل از امویام در شرکت دوو تولید میشد ولی چین با ربودن طرح آن ، امویام را تولید و بازار را در دستش گرفت. امویام در ایران به عنوان یک خودروی شهری شناخته میشود. خودرویی که بنزین زیادی خرج نمیکند و برای پارک کردن نیاز به فضای زیادی ندارد. با
خرید امویام 110 خواهیم دید که دوو همان زمان هم نباید ادعای زیادی بر سر این خودروی جدید میکرد. چراکه امکانات رفاهی امویام فاصله زیادی تا ماتیز دارد و همین موضوع تفاوت عمیقی بین این دو به وجود آورده است. در گزارش زیر بررسی خواهیم کرد که خرید امویام 110 در برابر ماتیز چه امکانهای بیشتری به ما میدهد.
سرک کشیدن در داخل خودرو و نشستن پشت فرمان ثابت میکند که ماتیز و امویام تنها در ظاهر به هم شباهت دارند اما وقتی بحث بر سر کیفیت باشد امویام نقش بهتری در جادهها بازی میکند. برای خود شرکت دوو هم این ظاهر ابتدا مورد اعتراض قرار گرفت. تا جایی که دوو شرکت چینی امویام را به دادگاه کشاند. اما امویام با رکورد در فروش خودروهای خود نگذاشت ضربهای به آبرویش وارد شود.
| امویام 110 | ماتیز |
حجم موتور | 1083 سیسی | 800 سیسی |
تعداد سیلندر /سوپاپ | 4 / 16 | 12/3 |
مصرف سوخت ترکیبی | 6 لیتر | 5.3 لیتر |
از سال 2004 که کمپانی شورلت، دوو را خرید دیگر ماتیز به ایران وارد نشد. این خودرو در طول این سالها بارها پوستاندازی کرده و تغییراتی داشته اما آنچه ما به عنوان ماتیز میشناسیم همین خودروهای رنگورو رفته کوچک بازار است. آن هم در حالی که سری جدید محصولات شورلت به نام اسپارک در مناطق آزار کشور به ارزش 12 هزار دلار معامله میشود.
همین موضوع به افراد دلگرمی میدهد که
خرید امویام 110 در مقایسه با ماتیز دست دوم به راننده خدمات پشتیبانی نمایندگی مدیرانخودرو را تضمین میدهد.
امویام که با آن چراغهای گرد شبیه به ایموجی تعجب است در مدل جدید خود یعنی امویام اس خلاقیتهای بیشتری به کار برده. این خلاقیت از عقب خودرو شروع میشود. چراغهای عقب ظهری مدرن و هماهنگ با سپر دارند.
این مدلو داشبورد ندارد و افراد وسایلشان را باید در صندلیها یا صندوق عقب بگذارند. اگر از این ضعف بگذریم خواهیم دید امویام اس به عنوان یک خودروی سبک، پیشرانهای قویتر از سریهای قدیمی و همچنین ماتیز دارد. البته اگر این مقایسه را پنج سال پیش انجام میدادیم شاید باید احتیاط بیشتری برای مشخص کردن برنده رقابت بین امویام و ماتیز به خرج میدادیم. چراکه کیفیت قطعات آن بیشتر از امویامهای چینی بود اما آخرین ماتیزی که به ایران وارد شده به حدود 14 سال قبل برمیگردد و همین موضوع آن را از این رقابت دیگر خارج کرده است. ماتیزهای بازار کیسه هوا و ترمز ABS ندارند و از نظر امنیت هیچ تضمینی به مسافران نمیدهند. به همین دلیل در جادههای بین شهری امویام جدید ایمنتر از ماتیز بوده و همچنین رانندگی و سیستم تعلیق نرمتری دارد.
این خودرو در دو سطح کامفورتیبل و فول آپشن تولید میشود. با
خرید امویام 110 لاکچری گزینه های بیشتری مثل رینگهای آلومینیومی، گرمکن شیشه عقب، آیینههای برقی، سنسور پارک، بلندگوهای پشتی و برف پاککن عقب به امکانات خودرو اضافه میشود.
منبع: ویرلن