مواد غذایی مناسب برای حفظ سلامتی قلب

یک رژیم غذایی مناسب می‌تواند علاوه بر حفظ سلامتی قلب برای تناسب اندامتان هم مفید باشد

یک رژیم غذایی مناسب می‌تواند علاوه بر حفظ سلامتی قلب برای تناسب اندامتان هم مفید باشد. دکتر جولی زومپانو یک متخصص تغذیه از کلینیک کلیوند اشاره می‌کند: شما می‌توانید با مصرف یک سری از مواد غذایی ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش بدهید. سعی کنید موادی را مصرف کنید که مستقیماً از زمین به‌دست می‌آیند و کمترین عمل فرآوری روی آن‌ها صورت گرفته است. در ادامه با بنیتا همراه باشید.

این رژیم مطمئناً شامل: ماهی، غلات کامل، سبزی و میوه‌جات است. البته از مصرف شکلات تلخ هم نترسید. موادی که برای سلامتی قلب شما مفید باشند برای سلامتی مغز و بدن نیز خوب خواهند بود. راز انتخاب این مواد در تنوع آن‌ها نهفته است.

ماهی سالمون وحشی (نه از نوع پرورشی)

سالمون

می‌توانید این ماهی را بجوشانید، کباب یا سرخ کنید به هر حال این ماهی خوشمزه سرشار از اسید‌های چرب امگا 3 است که نرخ سوخت و ساز شما را به شکل چشم‌گیری بالا خواهد برد. این ماهی همچنین مقادیر عظیمی از سلنیوم دارد. آنتی‌اکسیدانی که مطالعات نشان داده، باعث بهبود شرایط قلبی عروقی می‌شود.

 

ساردین

ساردین

این ماهی خاردار کوچک هم سرشار از اسید‌های چرب امگا 3 است که کلسترول خوب خون را افزایش می‌دهد و طبق مطالعات کلینیک مایو، ریسک حمله‌ی ناگهانی قلبی را کاهش می‌دهد. سعی کنید از انواع کنسروی آن استفاده نکنید.

 

جگر

جگر

دکتر ویلیام دیویس متخصص قلب از ویسکانسین اشاره می‌کند: جگر حاوی چربی‌هایی است که برای سلامتی قلب شما بسیار مفید هستند. انسان‌های اولیه مصرف بالایی در جگر داشتند که تحقیقات هم نشان می‌دهد به همین دلیل از سلامتی قلبی خوبی برخوردار بودند.

 

گردو

گردو

این آجیل سرشار از امگا 3، فیبر، ویتامین E و فولات است که همه برای سلامتی قلب مفید هستند. همچنین گردو سرشار از چربی‌های اشباع نشده است. از انواع بدون نمک آن‌ها استفاده کنید. 

 

بادام

بادام

درست مثل گردو این آجیل خوشمزه نیز سرشار از امگا 3 است که برای افرادی که به دنبال یک مزه‌ی خاص می‌گردند فوق‌العاده خواهد بود.

 

دانه چیا

دانه چیا

یک قاشق از این دانه گیاهی، سرشار از امگا 3 است و فقط 60 کالری انرژی دارد که کمک می‌کند سطح کلسترول شما کاهش یابد. این دانه‌ها را با ماست، سوپ یا سالاد مخلوط و مصرف کنید.

 

جو دو سر

جو دو سر

در مورد مزایای جو دو سر حتماً شنیده‌اید اما این ماده غذایی برای کاهش کلسترول نیز مفید است. اما فقط انواع ساده و غیرفرآوری شده را مصرف کنید. انواع کارخانه‌ای عموماً با شکر و شیرین‌کننده‌های مصنوعی ترکیب شده‌اند.

 

بلوبری

بلوبری

این توت‌های سیاه‌ رنگ، سرشار از رسوراترول و فلاونوئیدها هستند که آن‌ها را تبدیل به آنتی‌اکسیدان‌های بسیار قدرتمندی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری قلبی می‌کند. بلوبری را همراه با ماست، جو دو سر یا اسموتی خود مصرف کنید. 

 

قهوه

قهوه

کافئین سرشار از آنتی‌اکسیدان است که به کاهش ریسک ابتلا به دیابت نوع 2 هم کمک می‌کند. مصرف 3 فنجان قهوه می‌تواند شرایط قلبی شما را بهبود دهد و ریسک ابتلا به بیماری آلزایمر را نیز کاهش می‌دهد. 

 

چای سبز

چای سبز

تنش و استرس خود را با یک فنجان چای سبز کاهش دهید. چینی‌ها سال‌ها پیش پی به مزایای پزشکی این ماده برده بودند. چای سبز، سرشار از کاتچین و فلاونیدها است که باعث کاهش لخته‌های خونی خواهد شد.

 

شیر سویا

شیر سویا

شیر سویا سرشار از ایزوفلاون است که نشان داده به کاهش کلسترول خون کمک می‌کند. برخلاف شیرهای حیوانی این شیر گیاهی کلسترول کمی دارد و طبیعتاً چربی کمی هم خواهد داشت. شیر سویا حاوی نیاسین نیز هست که برای گردش خون نیز مفید است.

 

شکلات تلخ

شکلات تلخ

شکلاتی را انتخاب کنید که حداقل حاوی 70٪ کاکائو باشد تا بتواند فشار خون شما را کاهش دهد چرا که فلاونول باعث خواهد شد رگ‌های خونی شما گشاد شود در نتیجه جریان خون بیشتری عبور کند. لیبل شکلات را بخوانید و از انواع حاوی روغن پالم خودداری کنید. تحقیقات دانشگاه پنسیلوانیا نشان داده که مصرف روزانه‌ی 170 گرم شکلات تلخ باعث کاهش کلسترول بد خون خواهد شد.

 

کشمش

کشمش

بر طبق مطالعه‌ای که در سال 2012 توسط دانشگاه قلب و عروق آمریکا صورت گرفت کشمش باعث کاهش فشار خون بالا خواهد شد. چرا که کشمش سرشار از پتاسیم است و باعث بهبود سلامتی دستگاه ایمنی خواهد شد.

 

کلم بروکلی

کلم بروکلی

این سبزی کلسترول پایین و فیبر بالایی دارد و شامل مقادیر بالای آنتی‌اکسیدان است. می‌توانید بروکلی را درون مایکروفر بخارپز کنید، کمی لیمو، نمک و فلفل به آن اضافه کرده و از آن لذت ببرید.

 

کلم بروکسل

کلم بروکسل

بهتر است از این سبزی خوشتان بیاید؛ زیرا این سبزی سرشار از آنتی‌اکسیدان، می‌تواند به کاهش التهاب در بدن و به بهبود سلامتی رگ‌های خونی کمک کند.

 

گل کلم

گل کلم

این گیاهی سبز نیست اما همچنان سرشار از آنتی‌اکسیدان، فیبر و آلیسین است. آلیسین ترکیبی است که در پیاز نیز وجود دارد و تحقیقات نشان داده باعث کاهش حملات قلبی خواهد شد.

 

سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین

منبع بزرگی از ویتامین C، کلسیم و آهن است که به کاهش فشار خون کمک می‌کند. پوست آن را نیز مصرف کنید که سرشار از مواد مغذی است.

 

غلات کامل

غلات کامل

دکتر آگاتستون می‌گوید: غلات کاملی که گلوتن ندارند و شامل سبوس جو دو سر و برنج هستند می‌توانند میزان کلسترول خون را کنترل ‌کنند. از انواع فرآوری شده استفاده نکنید.

 

سیب

سیب

پوست این میوه را هم مصرف کنید؛ زیرا سرشار از آنتی‌اکسیدان است. مخصوصاً پلی‌فنول که جلوی حمله‌ی رادیکال‌های آزاد را هم می‌گیرد. سیب به هر رنگی که باشد حاوی پکتین است و جلوی جذب کلسترول را خواهد گرفت. مصرف روزانه‌ی سیب باعث کاهش 40٪ کلسترول بد خون می‌شود.

 

پرتقال

پرتقال

منبع دیگری از پکتین که سرشار از فلاونوئید است و باعث کاهش فشار خون و التهاب رگ‌های خونی می‌شود. مرکبات حاوی هسپریدین هستند و جریان خون به قلب را افزایش می‌دهند.

 

گریب‌فروت

گریب‌فروت

درست مثل پرتقال این میوه نیز شامل مقادیر بالایی ویتامین C است که بر طبق تحقیقات در مقابل حملات قلبی به کمک بدن می‌آید. توجه داشته باشید که اگر از داروهای بیماران قلبی یا مواد حاوی استاتین استفاده می‌کنید از مصرف گریپ‌فروت خودداری کنید زیرا تحقیقات نشان داده ترکیب این مواد با یکدیگر، یک ماده‌‌ی سمی را تولید می‌کند.

 

آووکادو

آواکادو

این میوه سرشار از چربی‌های اشباع نشده‌ی مونو است که به کاهش کلسترول خون کمک می‌کند. البته کالری بالایی دارند پس در مصرف آن‌ها دقت لازم را داشته باشید.

 

روغن آووکادو

روغن آواکادو

این روغن از میوه ی آووکادو گرفته شده و جزء روغن‌های مناسب برای پخت و پز است و می‌تواند اسیدهای چرب اطراف قلب را تغییر بدهد. در سال 2005 یک مطالعه‌ی ملی در آمریکا صورت گرفت و مشخص شد که این روغن می‌تواند سفتی رگ‌های خونی که منجر به بیماری قلبی می‌شود را کاهش دهد.

 

روغن زیتون

روغن زیتون

روغن زیتون خالص شامل چربی‌های مفید زیادی است و می‌تواند رگ‌های خونی شما را باز کند و نسبت به روغن‌های گیاهی دیگر برای قلب شما بسیار مفید‌تر است.

 

مارچوبه

مارچوبه

مارچوبه حاوی ترکیبات ضد حساسیتی مانند فولات و ویتامین C و D است. از همه مهم‌تر این که میزان کالری آن نیز پایین است. می‌توانید مارچوبه را در بهار و اوایل تابستان به صورت تازه تهیه کنید.

 

لوبیا

لوبیا

یک فنجان لوبیا، یک چهارم نیاز روزانه‌ی شما به پروتئین را تامین می‌کند. لوبیا همین‌طور نیاز شما به ویتامین B را نیز تامین می‌کند که به کنترل استرس در بدن کمک بسیاری خواهد کرد. 

منبع: prevention ،clevelandclinic ،rd


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر