ماهان شبکه ایرانیان

وبلاگ مشرق

پیرمردهای تک‌تیرانداز در کمین جشن ۴۰ سالگی انقلاب/ ابراز تأسف یک مقام دولتی از ریخته شدن قبح ازدواج موقت!

حسین مرعشی بر خلاف هم‌حزبی‌های خود که بر حضور اصلاح‌طلبان در قدرت و شریک بودن آنها با روحانی تأکید دارند، گفته است: علت تمام مشکلات مردم این است که ما در قدرت نیستیم!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. شنبه تا چهارشنبه ساعت 7:30 با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

نمی‌توانیم گزارش رشد و ارتقای ایران را ارائه کنیم!

پیرمردهای تک‌تیرانداز در کمین جشن 40 سالگی انقلاب...

«غلامرضا ظریفیان»، از فعالان اصلاح‌طلب، به تازگی در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایسنا با موضوع کارکرد رسانه، اظهار کرده است:

«در زمینه‌های مختلفی در این سال‌ها –در ایران- اتفاقات خوبی افتاده است، اما نمی‌توان گزارش‌های رشد و ارتقا ارائه کرد»!

او در این مصاحبه همچنین بر صریح و صادق نبودن مسئولان جامعه نیز تأکید کرده است .[1]

*در آستانه برگزاری جشن چهل سالگی انقلاب اسلامی رؤیت یک خط مرموز در داخل کشور که اصرار دارد به مثابه تک‌تیراندازها قرائت سیاه‌نمایانه‌ای را از ایران اسلامی ارائه کند جای تعجب زیادی دارد.

پیش از این، مصطفی میرسلیم، از کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری در یک توییت نوشته بود: «شیوع کیف قاپی و انواع سرقت‌های روزانه و رایانه‌ای و بی بندوباری و فحشاء و تظاهر به بی حجابی، و دروغ و تقلب نشانۀ پاسداری از انقلاب و برازندۀ چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب و احترام به ارزشهای آن نیست .»[2]

در کنار این افراد، محمدرضا تاجیک، از تئوریسین‌های اصلاح‌طلب نیز به تازگی در یک ویدئوی تصویری ایران امروز را کشوری دچار بیماری‌های روانی، اقتصادی، سیاسی و… معرفی می‌کند که این امراض هم‌اکنون در یک جا متقاطع و متراکم شده، ضمن اینکه ایران هم در شرایط فقدان تصمیم و تدبیر قرار دارد و همه چیز قفل شده است!

او در اظهارات خود همچنین شرایط کشور را به «کشتی تایتانیک» تشبیه می‌کند که اسیر گرداب شده است و در همین لحظات نیز مردم ایران هم دچار یک فروپاشی ذهنی شده‌اند و سپیدی‌های جامعه را نمی‌بینند .[3]

این اظهارات سیاه‌نمایانه اما در حالیست که بنا به اثبات آمار بین‌المللی و به تعبیر مقام معظم رهبری، کشورمان در «شرایط بدر و خیبر» قرار دارد.

انقلاب اسلامی در سال چهلم عمر خود توانسته است ضریب جینی ایران را به جایگاهی بهتر از آمریکا، چین و روسیه برساند، نرخ بیکاری در ایران کاهش یافته است و حتی 30 میلیون کمبود نیروی کار وجود دارد [4]، اقتصاد ایران به جایگاه هجدهم جهان رسیده است و می‌رود تا به جایگاه پانزدهم برسد، میزان جرایم در ایران به گواه آمار کاهش یافته است و هیچ تهدید امنیتی خاصی هم ایران بزرگ را تهدید نمی‌کند.

ضمن اینکه به این مقولات بایستی قوت اقتصادی و نظامی و سیاسی کشور را نیز افزود که امروز از سواحل عمان تا دریای مدیترانه را در سیطره قدرت و نفوذ خود دارد و نه تنها خود که همپیمانانش را نیز حفظ می‌کند.

بایستی اشاره کرد که همانطور که آقای ظریفیان می‌گوید اتفاقات خوبی افتاده است اما در عین حال نمی‌توان عزم و اراده جدی برخی وابستگان جریان سیاسی خاص را نادیده گرفت که بر لجن‌پراکنی بر تمام این اتفاقات رخ داده و صحبت کردن بر خلاف آنها اصرار و تعمّد دارند.

و همین ست که در ذهن یک جمع محدود اعتراضاتی به ناحق نیز شکل گرفته است.

البته کشور ما نیز مثل تمام کشورهای دیگر جهان دچار مشکلاتی در اقتصاد هست و اتفاقات عجیبی مثل تعلل دولت در نظارت بر قیمت‌ها نیز مشاهده می‌شود اما هیچیک از این مشکلات به معنی وجود بحران اقتصادی و مثلاً اتیوپی بودن ایران و وجود «بحران نان» نیست.

کما اینکه ایران امروز با تمام مشکلاتی که از جانب دولت اصلاح‌طلبان متحمل شده است اما همچنان ارزان‌ترین سوخت، نان و مالیات را به مردمش ارائه می‌کند.

برخی محافل تحلیلی معتقدند عزم یک جریان سیاسی خاص برای سیاه‌نمایی از اوضاع کشور و پاشیدن لجن به صورت هر رخداد خوبی در ایران؛ به منظور ایجاد فرایند «اعتراض ظالمانه» و کشاندن کشور به سمت شرایط «فتنه اقتصادی» است. مقوله‌ای که این محافل تحلیلی می‌گویند پیش لرزه آن در اغتشاشات دیماه 96 رخ داد.

محمدجواد لاریجانی، فعال اصولگرا و از دیپلمات‌های سابق کشورمان به تازگی صحبت‌های مهمی را در تشریح فتنه اقتصادی بیان کرده و گفته است:

«شرایط اقتصادی فعلی ما یک فتنه اقتصادی است. در فتنه اقتصادی باز هم می‌خواهند کسانی از مردم را به خیابان بکشانند اما به جای اینکه بگویند رأی من کو، میگویند پول من ک و؟»[5]

گفتنیست، ظریفیان چندی قبل نیز اظهار کرده بود بگذارید زنان به استادیوم‌ها بروند تا ناراحتی‌های مردم رفع شود...

***

ابراز تأسف یک مقام دولتی از ریخته شدن قبح «ازدواج موقت»

«شهناز سجادی»، دستیار ویژه در امور حقوق شهروندی معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری در یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا با اشاره به فعالیت سایت‌های همسریابی و ازدواج موقت گفته است:

«متأسفانه این سایت‌های مجاز و غیر مجاز زنان، دختران جوان، مردان و پسران را به ازدواج‌های موقت ترغیب می‌کنند و آنقدر از ازدواج موقت تعریف و آن را معرفی کرده‌اند و افراد را به ازدواج موقت تشویق کرده‌اند که قبح آن در میان خانواده‌ها و جوان‌ها از بین رفته است و ما امروز با افزایش ازدواج‌های موقت روبرو هستیم.»

او همچنین اظهار می‌کند: در حال حاضر ما گرفتار نهادهای غیر قانونی هستیم که جوانان را به سمت ازدواج‌های موقت سوق می‌دهند. اینکه امروز شاهد این وضعیت هستیم به دلیل فرهنگسازی است که در این زمینه صورت گرفته است. [6]

*اصولا یکی از وظایف اصلی حکومت‌ها در کنار تأمین 3 نیاز خوراک، پوشاک و مسکن؛ تأمین شرایط رفع مشروع نیاز جنسی برای جامعه است.

مقوله‌ای که شرع مقدس اسلام نیز بر آن تأکید بسیاری دارد.

مع‌الوصف اما جای تعجب است که یک مقام بلندپایه دولتی، اینچنین مویه‌کنان و پریشان! از بابت کم شدن قبح روانی امر شرعی «ازدواج موقت» ابراز تأسف می‌کند.

این در حالی است که دولت محترم به جای این ابراز تأسف‌های بی‌مبنا و حتی شاید مرموز! باید فکری به حال چند میلیون جوان مجرد ایرانی بکند که به هر دلیلی ازدواج نکرده‌اند و دارای نیازهایی مهمی نیز هستند که بخشی از فرایند زمینه‌سازی برای رفع آنها بر عهده دولت و حکومت است.

گفتنیست طی سالیان اخیر مباحث مهمی پیرامون بحث «ازدواج موقت» در دولت‌ها و مجالس ایران مطرح شده است که البته مدافعین این مسئله همواره از استدلال‌های قوی و غیر قابل خدشه‌ای برخوردار بوده‌اند.

برخی جامعه‌شناسان معتقدند بحث ازدواج موقت که صورت دیگر آن در غرب بصورت «هم‌باشی موقت و داری قوانین عرفی و دولتی» رواج دارد؛ در ایران نیازمند نگاه‌های جدی‌تری از جانب دولت است.

*عکس از ایلنا

***

مرعشی: علت تمام مشکلات مردم این است که ما در قدرت نیستیم!

«حسین مرعشی»، از دستگیر شدگان فتنه 88 و از ارکان حزب کارگزاران طی یادداشتی در شماره شنبه گذشته روزنامه سازندگی نوشته است:

«امروز اگر مردم ایران با مشکلات جدی دست و پنجه نرم می‌کنند، اگر اصلاح‌طلبان نمی‌توانند آنچنان که شایسته مردم است در کنار آنها باشند، اگر سیاست‌های اصلاحی آنطور که شایسته است پیش نمی‌رود، اگر گروه‌ها و باندهایی پیدا شده‌اند که با نفوذ در ارکان حکومت، تأثیرگذاری اصلاح‌طلبان را کاهش دادند و اگر امروز دولت آقای روحانی که برآمده از رأی مردم است، قادر نیست آنطور که مردم انتظار دارند مسائلشان را حل کند و اگر گرانی و مشکلات معیشتی و فشارهای سنگینی بر گرده مردم است، بخش عظیمی از این مسائل ناشی از این است که ما با طرح شعارها و مطالبی که فاصله‌ها و شکاف‌ها را در نظام زیاد کرده، دسترسی اصلاح‌طلبان را به نهادهای اثرگذار کاهش داده‌ایم.»

*بر خلاف گفته آقای مرعشی، اصلاح‌طلبان طی 6 سال گذشته و البته تا حدود 2 سال دیگر نه تنها در کنار مردم هستند بلکه در رج به رج زندگی مردم نیز حضور دارند و با امتزاج و عاشقانه‌هایی که با دولت آقای روحانی داشته و دارند شرایطی را پدید آورده‌اند که در هر کجا مشکلی هست، نام آنها نیز می‌درخشد.

پر واضح آنکه اگرچه بعید نیست اما بعید است! که آقای مرعشی ماجرای «تَکرار می‌کنم» مقتدای خود و یا روزهایی را که می‌گفت روحانی حکیم است، هرچه می‌گوید قانونی است و از ما اصلاح‌طلبان هم بهتر عمل کرده را از یاد برده باشد!

از طرفی اکنون که اصلاح‌طلبان در صدر تا ذیل دولت حضور دارند و از معاون اول دولت گرفته تا وزرای نفت و خارجه و کشاورزی و تا استانداران و شهرداری تهران و غیره را در استیلای خود گرفته‌اند؛ این مشکلات پدید آمده است.

فلذا مشخص نیست اگر روزی اصلاح‌طلبان اعتراف کنند که در قدرت حضور دارند چه بلایی بر سر روزگار مردم خواهد آمد؟!

مرعشی پیش از این نیز راه رفع مشکلات کشور و گرانی دلار را «رفع حصر» عنوان کرده بود .[7]

پر واضح است که عمده مشاکل حال حاضر ایران نیست مگر تأثیر و تأثُر رفتارهای سیاسی اصلاح‌طلبان بر دولت و برخی دیگر که در منتهی‌الیه بروندادهای خود نیز بیانی غیر از «سیاه بودن اوضاع ایران» و آدرسی غیر از «خیابان» برای مردم ندارد.

براستی آقای مرعشی چگونه ادعا می‌کند مشکلات امروز مردم به دلیل نبود اصلاح‌طلبان در قدرت است اما این او بود که به همراه سایر هم قطاران اصلاح‌طلبش از کسانی حمایت کرد که امروز برخی می‌گویند عامدانه جلوی نظارت بر قیمت‌ها را گرفته‌اند؟

از طرفی حسین مرعشی باید بداند که راه برائت‌جویی از حمایت 8 ساله اصلاح‌طلبان از روحانی هم اجرای تئاتر بالماسکه و رنگ به رنگ شدن نیست بلکه چپ‌ها باید ضمن پذیرش مسئولیت وضع موجود، پذیرش این معنی که در پدید آمدن مشکلات حال حاضر، نقشی بیشتر از روحانی دارند و اشاره به مثبتات مدیریت جهادی اصولگرایان؛ به این نکته هم اذعان کنند که طی 17 سال گذشته در هیچ انتخاباتی نتوانسته‌اند رأی اکثریت مردم را بدست بیاورند و بایستی دست به یک بازنگری عمومی در رفتارهای خود بزنند.

و به دیگر سخن اینکه تنها از راه گذشتن از مسیر حقیقت و توبه رسمی از اشتباهات گذشته است که اصلاحات می‌تواند از درّه شکست‌های طولانی و تحلیلی خود بیرون بیاید.

گفتنیست، پیش از این محسن هاشمی، دیگر عضو حزب کارگزاران و رئیس شورای شهر تهران در سخنانی تأکید کرده بود: «اصلاح‌طلبان در قدرت هستند و باید پاسخگو باشند .»[8]

محمد عطریانفر، دیگر عضو حزب کارگزاران هم چندی قبل در یک مصاحبه تأکید کرد:

«ما نمی‌توانیم اصلاح‌طلبان را در وضعیت فعلی کشور معاف بداریم. به قول آقای روحانی ما اصلاح‎طلبان نه تنها حامی دولت و شخص آقای روحانی بوده‌ایم بلکه شریک ایشان هم بوده‌ایم .»[9]

مرعشی به تازگی اظهاراتی را درباره روحانی و «نخبه کوب» بودن او مطرح کرد که خوانش آنها خالی از لطف نیست. (اینجا)

***

1_ https://www.isna.ir/news/97100803830/

2_ mshrgh.ir/922942

3_ mshrgh.ir/923539

4_ mshrgh.ir/919813

5_ mshrgh.ir/923560

6_ https://www.khabaronline.ir/news/1217218

7_ mshrgh.ir/868531

8_ mshrgh.ir/921908

9_ http://www.irna.ir/fa/News/83059335

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان