ماهان شبکه ایرانیان

تولید خودروهای صفر کیلومتر آلاینده؛ مردودی ۶۲% خودروهای نو از تست آلایندگی معاینه فنی

در معاینه فنی برتر، خودروها براساس استانداردهای تازه و سختگیرانه تر حدود مجاز آلایندگی بررسی می شوند تا مسیر تحقق هدف اصلی اجرای طرح معاینه فنی خودروها که همان افزایش کیفیت گازهای خروجی از اگزوز خودروها و در پی آن کاهش آلودگی هوای پایتخت است، محقق شود

تولید خودروهای صفر کیلومتر آلاینده؛ مردودی 62% خودروهای نو از تست آلایندگی معاینه فنی

در معاینه فنی برتر، خودروها براساس استانداردهای تازه و سختگیرانه تر حدود مجاز آلایندگی بررسی می شوند تا مسیر تحقق هدف اصلی اجرای طرح معاینه فنی خودروها که همان افزایش کیفیت گازهای خروجی از اگزوز خودروها و در پی آن کاهش آلودگی هوای پایتخت است، محقق شود.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران اعلام کرد که از 110 هزار خودروی مراجعه کننده به این مراکز که کمتر از 4 سال از تولید آنها گذشته است تنها 38 درصد توانسته ‌اند از تست آلایندگی با موفقیت عبور کنند.
نواب حسینی منش با بیان اینکه در پی اجرای طرح ترافیک جدید بسیاری از خودروهایی که مشمول معاینه فنی نبودند به مراکز معاینه مراجعه کردند، گفت: رانندگان این خودروها برای آنکه بتوانند از تخفیف 20 درصدی معاینه فنی برتر طرح ترافیک جدید استفاده کنند به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند.

وی با بیان اینکه 110 هزار خودرو که سن تولیدشان کمتر از چهار سال بود و بر اساس قانون مشمول معاینه فنی نمی شدند برای دریافت معاینه فنی برتر به این مراکز مراجعه کردند. افزود: از 110 هزار خودروی مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی تنها 42 هزار خودرو یعنی 38 درصد آنها موفق شدند که تست ‌های معاینه فنی را پاس کنند.
کاتالیست تا 90٪ گازهای سمی را بی‌ اثر می‌ کند به‌ گونه ‌ای که هیدروکربن‌ های نسوخته که از موتور خارج می‌ شوند را به آب و دی اکسید کربن تبدیل می‌ کند. علاوه بر این اکسید ازت را به گاز ازت تبدیل می ‌کند بنابراین کاتالیست در کاهش آلودگی هوا بسیار مؤثر است. طول عمر مفید کاتالیست 50000 تا 60000 کیلومتر است. مبدل‌ های کاتالیست که هم‌ اکنون بر روی خودروهای تولیدی در ایران نصب می ‌شود تا میزان آلایندگی آن‌ ها را کاهش دهد پس از 80000 کیلومتر پر شده و عملاً کارایی خود را از دست می‌ دهد و میزان آلایندگی خودرو تا پنج برابر افزایش می ‌یابد. متوسط عمر کاتالیست چیزی حدود 4 سال است و پس از مدت زمان یاد شده باید قطعه مورد نظر تعویض شود.
حسینی منش با بیان اینکه 62 درصد خودروهای مراجعه کننده که سن تولید آنها کمتر از 4 سال بود نتوانستند استانداردهای آلایندگی زمان تولید را پاس کنند گفت: کاتالیست که حداقل باید سه سال گارانتی داشته باشد استاندارد ملی ندارد و تولیدکنندگان نیز هر چه دلشان می‌ خواهد به عنوان کاتالیست بر روی خودرو نصب می کنند.

معاینه فنی

وی با بیان اینکه سازمان محیط زیست در مورد وضعیت نامطلوب کاتالیست ها به وزارت صنعت، معدن و تجارت نامه نوشته و مدارک خود را ارسال کرده است، گفت: متاسفانه جواب سربالا شنیده شده است و خودروسازان نسبت به رفع این عیب اقدامی انجام نداده‌ اند.
حسینی منش با بیان اینکه شهروندان باید هشیار باشند، گفت: حالا که خودروساز توجهی به آلایندگی قطعات تولیدی خود ندارد بهتر است که شهروندان تا زمانی که گارانتی کاتالیست آنها به پایان نرسیده است به صورت داوطلبانه به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند تا اگر در تست های معاینه فنی مشخص شد که کاتالیست دارای عیوبی است تا زمانی که گارانتی آن به پایان نرسیده است خودروساز براساس قانون نسبت به تعمیر یا تعویض قطعه اقدام کند؛ در غیر این صورت شهروندان می بایست 700 تا 800 هزار تومان بابت خرید کاتالیست از جیبشان هزینه کنند. کاتالیست اساسا نقش موثری در عدم آلودگی هوا ایفا می نماید اما بسیاری افراد معتقدند که کاتالیست خودروهای ایرانی کیفیت لازم را ندارد و به واسطه کیفیت نازل سوخت به سرعت کارایی خود را از دست می دهد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان