گزارشی از گرانفروشی‌ لوازم یدکی خودرو/

یدکی‌های نجومی

بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت مصوب لوازم یدکی افزایش نداشته بلکه گرانفروشی اتفاق افتاده، موضوعی که در گزارش پیش رو به آن پرداخته‌ایم.

به گزارش مشرق، قیمت لوازم یدکی خودرو در حالی افزایش یافته که قیمت خودرو در ماه‌های گذشته کاهشی چشمگیر داشته‌است. ظاهرا برخی دلالان خودرو که از این بازار ناامید شده‌اند اکنون با ورود به بازار لوازم‌یدکی قصد دارند از این راه کسب سود کنند؛ با این اوصاف انتظار می‌رود سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان و همچنین سازمان تعزیرات حکومتی نظارت خود را افزایش دهند تا گرانفروشی در بازار اتفاق نیفتد.

به گزارش روزنامه جام جم، بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت مصوب لوازم یدکی افزایش نداشته بلکه گرانفروشی اتفاق افتاده، موضوعی که در گزارش پیش رو به آن پرداخته‌ایم.

قیمت خودرو نسبت به ابتدای سال کاهشی چشمگیر داشت و در برخی خودروها شاهد افت 200 میلیون تومانی در بازار آزاد بودیم. تا سال گذشته دلالان به منظور کسب سود بیشتر وارد بازار مصرفی خودرو شده‌بودند و با ثبت تقاضای زیاد، این کالا به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شد.

این اتفاق کام مردم را از کاهش قیمت شیرین کرده‌بود اما متاسفانه دلالان با حضور در بازار لوازم یدکی گرانی‌هایی را رقم زدند که هزینه نگهداری خودو را افزایش داده‌است.

آمارها نشان می‌دهد دلالان اغلب در بازارهایی وارد شده‌اند که ماهیت مصرفی دارند. به عنوان مثال کالاهایی مانند لنت، روغن، فیلتر هوا، فیلتر روغن، فیلتر بنزین، شمع، وایر و مواردی از این قبیل.

شکایت از گرانفروشان

تقلب و گرانفروشی در بازار لوازم یدکی بسیار مشاهده می‌شود و شکایات اصلی این بخش را تشکیل می‌دهد. بررسی خبرنگار ما حاکی است وجود دلالان و واسطه‌ها مزید بر علت گرانی بوده و در بسیاری از موارد شاهد هستیم برخی قطعات لوازم یدکی خودرو دو برابر قیمت واقعی و مصوب عرضه می‌شود. ‌

احمد حسینی، رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی تهران در این باره اعلام کرده کمیسیون رسیدگی به شکایت این اتحادیه به هر گونه تخلف در مورد گرانفروشی، تقلب و بی‌کیفیتی لوازم یدکی که در واحدهای صنفی اتفاق بیفتد، رسیدگی می‌کند.

وی افزود: بنابراین افرادی که با گرانفروشی درحوزه لوازم یدکی خودرو مواجه می‌شوند، می‌توانند به صورت حضوری به اتحادیه مراجعه کنند و شکایت خود را در کمیسیون شکایت ثبت یا به صورت تلفنی آن را ثبت کنند. قطعا کمیسیون شکایت اتحادیه موارد را بررسی و به آنها رسیدگی می‌کند.

حسینی تاکید کرد ضروری است خریداران لوازم یدکی از واحدهای صنفی دارای پروانه کسب خرید کنند تا در صورت بروز مشکل، امکان ثبت شکایت را داشته‌باشند.

همچنین در صورت خرید اینترنتی خریداران حتما از سایت‌های دارای کد اینماد یا دارای پروانه صنفی کسب و کارهای مجازی خرید خود را انجام دهند.

مهدی اسلام‌پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد هم اعلام کرده بر اساس طرح تدوین و افزایش استانداردهای قطعات منفصله خودرو از کمتر از 100قطعه در ابتدای سال1400 به 1000قطعه در پایان سال جاری خواهد رسید.

حضور قطعه‌سازان در خودروسازی

حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودروسازی معتقد است: وقتی قطعه‌ساز با خرید سهام خودروساز، عضو هیأت‌مدیره می‌شود، یک تعارض منافع رخ می‌دهد، چون منافع خودروساز در تولید محصولات جدید برای جلب رضایت مشتری است، اما منافع قطعه‌ساز ادامه تولید قطعات محصولات قدیمی است که نیازی به سرمایه‌گذاری مجدد ندارد.

وی ادامه داد: اساس کیفیت در خودروسازی به کیفیت قطعه بستگی دارد و اگر قطعه‌ساز خود مالک خودروسازی باشد، برای ارتقای کیفیت قطعات، سرمایه‌گذاری جدید نمی‌کند، همچنین منافع قطعه‌ساز در فروختن قطعات با قیمت بالاست، در حالی که خودروساز به دنبال کاهش دادن قیمت تمام شده و تولید با هزینه کمتر است.

کریمی سنجری تصریح کرد: از طرفی حضور یک قطعه‌ساز در هیأت‌مدیره شرکت خودروسازی باعث می‌شود قطعات فقط از همان شرکت تامین شود و سایر قطعه‌سازان از فهرست تامین‌کنندگان حذف شوند.

این کارشناس صنعت خودروسازی افزود: در ماده 47 سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی هم اشاره شده که هیچ شخص حقیقی یا حقوقی نباید سرمایه، سهام شرکت‌ها یا بنگاه‌های دیگر را به نحوی تملک کند که موجب اخلال در رقابت شود اما متاسفانه شرکت قطعه‌سازی مانند کروز توانسته کرسی‌های هیأت‌مدیره در شرکت ایران‌خودرو را تصاحب کند.

یدکی‌های نجومی

دروغی به نام کمیابی

علیرضا نیک‌آیین، رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودروی تهران در مورد وضعیت لوازم یدکی و قطعات خودرو در بازار توضیح داد: اکنون قطعات خودروهای داخلی به وفور در بازار مشاهده می‌شود اما برای برخی قطعات مونتاژی اعلام می‌شود که قطعه نیست و نمایندگی‌ها در این زمینه باید پاسخگو باشند.

وی در مورد قیمت قطعات خودروهای چینی اضافه کرد: با توجه به این‌که قطعات کمیاب است گران هم شده‌اند و قیمت‌ها کاذب است. متأسفانه قطعات اصلی خودروساز هم نیست و بعضا قطعات غیراستانداردی مشاهده می‌شود که این موضوع معضل‌ساز است.

وی گفت: در مورد قطعات یدکی خودروهای داخلی مشکلی نداریم؛ منتها در حال حاضر حجم تعمیرات خودرو به دلیل پایین بودن کیفیت قطعات یدکی موجود در بازار بالاست.

قطعات بی‌کیفیت از طرق مختلفی وارد بازار می‌شود؛ بعضی به صورت قاچاق می‌آید و بعضی نیز بازسازی می‌شوند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان