با توجه به گفته های مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران تنها 38 درصد از 110 هزار خودروی مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی که کمتر از 4 سال از تولید آنها گذشته است توانستهاند از تست آلایندگی با موفقیت عبور کنند.
در اجرای فاز دوم طرح کاهش خودروهای که مشمول معاینه فنی نبودند نیز برای آنکه بتوانند از تخفیف 20 درصدی معاینه فنی برتر طرح ترافیک جدید استفاده کنند به مراکز معاینه فنی مراجعه و اقدام به اخذ برگ معاینه فنی برتر کردند.
به نقل از ایسنا، نواب حسینی منش در این خصوص توضیح داد که از 110 هزار خودروی مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی تنها 42 هزار خودرو یعنی 38 درصد آنها موفق شدند که تستهای معاینه فنی را پاس کنند. علت اینکه بیش از 62 درصد از خودرو موفق نشدند استانداردهای آلایندگی زمان تولید را پاس کنند به کاتالیست های آن ها مرتبط است. کاتالیست که حداقل باید سه سال گارانتی داشته باشد استاندارد ملی ندارد و تولیدکنندگان نیز هر چه دلشان میخواهد به عنوان کاتالیست بر روی خودرو نصب می کنند.
بنا به گفته های مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران حتی سازمان محیط زیست نیز در خصوص وضعیت نامطلوب کاتالیست ها به وزارت صنعت، معدن و تجارت نامه نوشته و مدارک خود را ارسال کرده است که البته جواب سربالا شنیده شده است و خودروسازان نسبت به رفع این عیب اقدامی انجام ندادهاند.
به نظر می رسد که در حال حاضر تنها راه حلی که می تواند خرج کمتری را بر روی دست شهروندان بگذارد مراجعه آن ها به مراکز معاینه فنی است. چرا که اگر در تست های معاینه فنی مشخص شد که کاتالیست دارای عیوبی است تا زمانی که گارانتی آن به پایان نرسیده است خودروسازان باید براساس قانون نسبت به تعمیر یا تعویض قطعه اقدام کند. قطعا مراجعه به مراکز معاینه فنی نسبت به خرید یک کاتالیست 700 تا 800 هزار تومانی هزینه کمتری دارد.