ماهان شبکه ایرانیان

خودروسازان مرحله‌ به مرحله قیمت‌ها را بالا خواهند برد؛ فاجعه تورم همچنان ادامه دارد

از ۲ دی ماه به‌صورت قطره چکانی قیمت کارخانه‌ای خودروها اعلام شده است؛ برخی قیمت‌ها از نرخ بازار پایین‌تر است ولی باز هم به دست مردم نمی‌رسد

از 2 دی ماه به‌صورت قطره چکانی قیمت کارخانه‌ای خودروها اعلام شده است؛ برخی قیمت‌ها از نرخ بازار پایین‌تر است ولی باز هم به دست مردم نمی‌رسد. با اصلاح قیمت کارخانه‌ای این تصور ایجاد شد که خودروسازان با سرعت بیشتری به تعهدات خود عمل خواهند کرد و خودروهایی را که معوق شده است تحویل می‌دهند اما ثبت‌نام‌کنندگان خودرو هنوز چشم انتظار خودروهایی هستند که ماه‌های گذشته پول آن را تمام و کمال پرداخت کردند و از تاریخ تحویل آنها هم چند ماهی می‌گذرد.
به نقل از روزنامه ایران، روند افزایش قیمت قطره چکانی قیمت کارخانه‌ای خودروها که بنا به فرمول حاشیه بازار یعنی اختلاف 3 تا 5 درصدی قیمت‌ها با بازار چیزی است که هم ایران خودرو و هم سایپا به دنبال آن بوده اند اما طی چند روز اخیر تنها ایران خودرو قیمت تعدادی از خودروهای بالای 45 میلیون تومان خود را اصلاح کرده و خریداران محصولات سایپا همچنان در انتظار قیمت‌های جدید هستند.
محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی درباره افزایش قیمت‌ها و اینکه تا چقدر این قیمت‌ها واقعی است در مصاحبه با خبرگزاری ها توضیح داد که قیمت های قبلی سبب هجوم دلالان به بازار خودرو شده و عملا سود فراوانی را به جیب آن ها راهی می کرد. با اعلام قیمت های جدید باید مشخص شود که خودروسازان تا چه میزان می‌توانند تولیدشان را افزایش دهند. افزایش پلکانی قیمت ها برای جلوگیری از شوک زدگی بازار احتمال دور از واقعیتی نیست.
وی توضیح داد که صنعت خودروسازی همچنان درگیر مشکلات مربوط به تامین مواد اولیه و قطعه بوده و ثبت سفارش کالا به سختی صورت می گیرد. این مشکل در نامه به رییس جمهور نیز صراحتا عنوان شده است و مدت طولانی است که در واردات قطعه و مواد اولیه دچار مشکلات عمده ای به چشم می خورد. شرکت‌های خارجی در فروش قطعه و مواد اولیه حاضر به همکاری اند اما این امر مستلزم مکانیزم‌های خاصی است که دولت بایستی فراهم کند. اگر این مکانیزم‌ها فراهم نشود نمی‌توان برای واردات قطعه و مواد اولیه کاری کرد.

85 درصد نقدینگی خودروسازان برای قطعه سازان است

بنا به ادعای ایران خودرو و سایپا از هر نقدینگی که به این دو خودروساز تزریق می‌شود 85 درصد آن وارد زنجیره تأمین خواهد شد و به این ترتیب انتظار می رود که خودروسازان در پرداخت بدهی های عقب افتاده خود به قطعه سازان همکاری کنند. به علاوه با افزایش سقف تسهیلات نیز پول به واحدهای قطعه‌سازی داده خواهد شد.

افزایش 70 تا 80 درصدی قیمت خودروها بدون هزینه‌های سربار

بنا به گفته های بیگلو، افزایش قیمت خودروها که به تازگی صورت گرفته با احتساب افزایش قیمت مواد اولیه و قطعات بوده و در قیمت های جدید درصد افزایش دستمزد و هزینه‌های سربار درنظر گرفته نشده است.
منطق این افزایش قیمت ها بدین صورت بوده است که تیراژ تولید افزایش پیدا کرده و تولید خودروها به روزانه 2200 دستگاه برسد سپس شرکت‌های خودروسازی مدیریت هزینه کنند و در صورت لزوم و تأیید مراجع ذیصلاح قیمت‌های خود را مجددا تغییر دهند. البته شرایط فعلی تولید خودرو چندان امیدوار کننده نبوده چرا که قطعه سازان بعد از گذشت بیش از 50 روز هنوز نتوانسته اند قطعه و مواد اولیه‌ای ثبت سفارش کنند و تولید خودرو رو به کاهش است.
در این میان شورای رقابت هم موافق با آزاد‌سازی قیمت‌ها نیست و اخیراً طی نامه‌ای به رئیس جمهوری فرمولی برای قیمت‌گذاری پیشنهاد داده است. نمایندگان خودروسازان معتقدند که اگر خودرو مشمول قیمت‌گذاری شود بایستی فاتحه آن را خواند.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان