ماهان شبکه ایرانیان

صادقی در گفت‌وگو با میزان:

تئاتر گیشه زده این هنر را نابود کرده است/هیچ فکری به حال جوانان عرصه نمایش نمی‌شود

کارگردان تئاتر طلسم صبح گل گفت: متاسفانه در حال حاضر تماشاخانه‌های دولتی به هیچ وجه پاسخگوی تعداد هنرمندان جوان نیستند و گاها این جوانان به سمت تماشاخانه‌های خصوصی می‌روند که آن تماشاخانه‌ها با شرایط بسیار سختی روی پای خود ایستاده‌اند.

قطب الدین صادقی نویسنده، کارگردان و پژوهشگر تئاتر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان در خصوص روند فعلی تئاتر و حضور جوانان در این عرصه گفت: این روزها شاهد آن هستیم که فارغ التحصیلان فراوانی در رشته تئاتر از دانشگاه‌ها وارد عرصه تئاتر می‌شوند و از طرفی آموزشگاه‌های زیادی وجود دارند که آنها هم هنرجو تربیت می‌کنند اما به واقع بستری برای فعالیت این تعداد جوانی که فارغ التحصیل می‌شوند وجود دارد؟.

وی در همین راستا افزود: متاسفانه در حال حاضر تماشاخانه‌های دولتی به هیچ وجه پاسخگوی تعداد هنرمندان جوان نیستند و گاها این جوانان به سمت تماشاخانه‌های خصوصی می‌روند که آن تماشاخانه‌ها با شرایط بسیار سختی روی پای خود ایستاده‌اند. مدیریت فرهنگی کشور باید هر چه سریعتر فکری به حال این وضعیت انجام دهد زیرا عرضه و تقاضا در تئاتر به طور کلی از بین رفته است.

صادقی: تئاتر امروز در چنگال تهیه کنندگان افتاده است/دژاکام: گیشه زدگی مفهوم تئاتر را رو به نابودی کشانده است

کارگردان نمایش "طلسم صبح گل" با اشاره به خروجی زیاد فارغ التحصیلان رشته نمایش تاکید کرد: تماشاخانه‌های خصوصی با نگاه بر تعداد بالای فارغ التحصیلان و بها دادن به نسل جوان آغاز به کار کردند زیرا ما موظفیم که در برابر جوانان پاسخگو بوده و برای آنها کار ایجاد کنیم اما از طرفی هیچ کمکی برای اداره تماشاخانه‌های خصوصی از سوی نهادهای دولتی نمی‌شود.

وی با نقد برخی از تماشاخانه‌ها مبنی بر گیشه‌زدگی تصریح کرد: این تماشاخانه با وجود هزینه‌های بالای مدیریت و تاسیسات و اجاره ملک بعد از چند وقت مجبور شدند کمی هزینه های کرایه سالن را بالا ببرند. در حالی که آنها از ابتدا برای جوانان ساخته شده بودند و بعد از چندی همین جوانان هم مجبور شدند تا برای تامین هزینه های سالن بازیگران چهره بیاورند.

قطب الدین صادقی

این پژوهشگر تئاتر ادامه داد: اتفاق غم‌انگیزی در تئاتر کشور در حال روی دادن است و آن این است که تئاتر به‌طور کلی تبدیل به یک کالا شده و هرکس بتواند این کالا را گران‌تر بفروشد پیروز است. جای تأسف دارد که این روند گیشه‌پروری نه تنها از سوی تماشاخانه‌های خصوصی بلکه از سوی تماشاخانه‌های دولتی نیز اعمال می‌شود.

صادقی روند این روزهای تئاتر را رو به سقوط خواند و خاطرنشان کرد: نگاه گیشه محور سالن های دولتی و خصوصی ذوق و استعداد را در تئاتر از بین برده است. تماشاخانه‌های تهران در سال‌های گذشته کمتر اثر شایسته‌ای را روی صحنه برده‌اند و بیشتر شاهد آثاری هستیم که در آنها چهره‌های سینمایی و غیره استفاده می‌شود. امیدوارم این وضعیت موقت باشد و گرنه تا سال‌های آینده هیچ چیز از تئاتر باقی نمی‌ماند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان