گردشگران یک روزه
طبق گزارش مذکور، افزایش مسافرانی که به دنبال انجام سفرهای کوتاه هستند را میتوان به معنای افزایش رونق کسبوکارهای محلی دانست؛ بهویژه در زمانهایی که افراد سفرهای کوتاه داخلی و محلی در فضاهای غیرمعمول نظیر چادر و فضای باز را ترجیح میدهند. بر اساس آمار کلوک، یک شرکت ثبت اطلاعات سفر با 800 کارشناس در 16 کشور، راهکارهایی برای افزایش هدفمندی مسافرتهای محلی وجود دارد. در همین راستا میتوان به یک تور پیادهروی برای دیدار از بازارهای خیابانی پر زرق و برق در منطقه «مونگکوک» هنگکنگ رفت یا آنکه پارک پرندگان و باغهای پروانه در یک تور چند ساعته در کوالالامپور میتواند مقصد جذابی برای افراد باشد.
تعطیلات اینستاگرامی
از سوی دیگر، این یکواقعیت است که امروزه اینستاگرام بهطور فزایندهای در زمینه انتخاب مقصد گردشگران نقشآفرینی میکند. بیش از 40 درصد افرادی که در یک نظرسنجی شرکت کردند، اینستاگرام را مهمترین عامل در انتخاب مقصد تعطیلات خود عنوان کردند. انتظار میرود در سال 2019، شبکههای اجتماعی تاثیر قابلتوجهی در صنعت گردشگری برجای بگذارد. در سال 2019 یکیاز مقاصد جالب برای گردشگران حضور در نمایشگاه هنری است که هر سه سال یکبار در بیش از 10 جزیره واقع در منطقه دریایی ستو در ژاپن برگزار میشود. سفر به جنگلهای کینتامانی در منطقه بالی در اندونزی یا تجربه عکاسی در پوکت تایلند از دیگر مقاصد تفریحی برای سال 2019 خواهند بود.
بهبود سلامتی
براساس گزارش «فوربس»، انتظار میرود گردشگری با هدف بهبود تندرستی در طول سالهای آتی به سرعت رشد داشته باشد. از همین رو موسسه جهانی تندرستی پیشبینی کرده که سرعت رشد این نوع گردشگری تا دو برابر نسبت به سالهای گذشته افزایش یابد. بر اساس آمار این موسسه ارزش این نوع از گردشگری در سال 2022 به 919 میلیارد دلار میرسد؛ این در حالی است که این رقم در سال 2017 معادل 639 میلیارد دلار بوده است. اقامتگاههای دارای مراکز تندرستی، هتلهای همراه با استخر و سونا و جکوزی، از این دست مراکز هستند. اینچنین تجربههایی مجالی را برای مسافرت همراه با روشهای سبکزندگی بهتر میسر میکنند. برای مثال، این سبک از گردشگری را میتوان در جزیره میامی تجربه کرد. در این مکان افراد میتوانند در فستیوالهای موسیقی، مسابقات حیوانات خانگی و سایر برنامههای تفریحی شرکت کنند. در سفر به منطقه «آلایا بلیز» نیز میتوان تجربه به یادماندنی از غواصی و ماهیگیری روی صخرهها را کسب کرد. همچنین در منطقه «فیتزرویا» لندن میتوان به برنامههای سلامت روح و جشنهای شگفتانگیز آتشبازی پیوست.
تفریح در کنار تجارت
طبق این گزارش، یکی از مهمترین سبکهای جدید سفر برای گردشگران در سال 2019 که بهطور فزایندهای در حال افزایش است، مسافرتهایی است که در آن افراد علاوه بر انجام امور تجاری، به تفریح نیز میپردازند. بر اساس نظرسنجی اخیر موسسه کرایه خودرو آویس، 87 درصد از گردشگرانی که با هدف انجام کار مشخصی به سفر رفتهاند، تاکید کردهاند که مایل هستند در همین زمان به سفر خود رنگوبویی تفریحی بدهند. با توجه به اینکه 92 درصد از شرکتکنندگان در این نظرسنجی تایید کردند که در سفرهای تفریحی خود به انجام برخی از امور کاری نیز میپردازند این آمار تعجببرانگیز نیست؛ این در حالی است که 56 درصد از گردشگرانی که فرزندان خود را بههمراه داشتند نیز اعلام کردهاند که در سفرهای کاری خانواده را نیز با خود همراه میکنند. در چنین شرایطی مرز میان سفرهای تفریحی و کاری بهطور روزافزونی در حال محو شدن است. در این نوع مسافرتها میتوان از هتلهایی که در نزدیکی مراکز تجاری اداری و همچنین تفریحی قرار دارند استفاده کرد. حالا سال 2019 قرار است با سبکهای جدیدی از سفر همراه باشد؛ سبکهایی که هر کدام میتوانند به ایجاد روندهای جدیدی در گردشگری منجر شوند. گردشگران ایرانی نیز به احتمال زیاد از این فرآیند جا نخواهند ماند. مرور این سبکها شاید بتواند به سیاستگذاریها در امر سفر کمک کند.