ماهان شبکه ایرانیان

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان مطرح کرد

کاهش ۳۱ درصدی تولید خودروسازان داخلی

خبرگزاری فارس: آرش محبی‌نژاد دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور امروز در گردهمایی قطعه سازان خودروی سراسر کشور گفت: انجمن قطعه‌سازان کشور ظرف دو ماه گذشته با 40 مقام مسئول جلسه داشته و همه آن‌ها خیلی خوب ما را درک کرده‌اند، ولی خروجی کار تا این لحظه صفر بوده است.

دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور گفت: از کل 550 هزار نفر شاغل در این صنعت از ابتدای امسال تاکنون 280 هزار نفر تعدیل یا تعلیق شده‌اند و جمعا می‌توان گفت: 130 هزار نفر تعدیل و 150 هزار نفر تعلیق گردیده‌اند.

وی افزود: از حدود 1200 قطعه‌سازی فعال در کشور تقریبا 400 واحد تعطیل و نیمه تعطیل شده‌اند.

محبی‌نژاد اظهار داشت: قیمت‌های فروش قطعات علی‌رغم افزایش قیمت‌های مواد اولیه و نهاده‌های تولید اصلاح نشده و قطعه‌سازان با زیان قابل توجهی روبرو هستند.

وی اظهار داشت: کل مطالبات قطعه‌سازان بیش از 200 هزار میلیارد تومان است که مطالبات معوق سررسید گذشته آن‌ها به بیش از 5 هزار میلیارد تومان رسیده است.

محبی‌نژاد به مشکلات حاد زنجیره تامین خودروسازی کشور اشاره کرد و گفت: بحران نقدینگی به دلیل مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان و افزایش چشمگیر مواد اولیه و نهاده‌های تولید اولین مشکل است و مشکل بعدی که باید به آن پرداخته شود حل مشکل قیمت فروش قطعات خودرو است.

دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور اظهار داشت: دشواری تامین مواد اولیه داخلی و خارجی مشکل سوم و مشکل بعدی تسویه خرید‌های اعتباری و ارزی است و علاوه بر چهار مشکل افت تیراژ تولید باعث افزایش هزینه‌های سربار و ضرر و زیان کلان قطعه‌سازی شده است.

وی اظهار داشت: خودروسازان 31 درصد در سال جاری نسبت به سال گذشته افت تولید داشته اند و نسبت به برنامه 60 درصد افت تولید داشته‌اند که اگر با چنین روندی وضعیت ادامه یابد تولید تا پایان سال به صفر می‌رسد.

محبی‌نژاد در ادامه به هشت راه حل عملی برای حل مشکلات صنعت خودرو اشاره کرد و گفت: اصلاح فوری قیمت قطعات خودرو از سوی خودروسازان ظرف حداکثر دو هفته آتی براساس نرخ نهاده‌های تولید، تامین کسری نقدینگی قطعه‌سازان به مبلغ 12 هزار میلیارد تومان و انجماد بدهی بانکی خودروسازان و قطعه‌سازان به نظام بانکی کشور به مدت یکسال و پرداخت صرفا بهره بانکی مربوطه جهت جلوگیری از معوق شدن اقساط بانکی از جمله این پیشنهادات است.

وی افزود: همچنین تسهیل اعتبارات اسنادی داخلی LC برای کل زنجیره تامین خودرو و تسهیل ثبت سفارش و تخصیص ارز بخصوص ایجاد گزینه بدون انتقال ارز و امکان تسویه بدهی از هر طریق ممکن و عرضه کافی مواد اولیه تولید داخلی و همچنین تسویه حساب‌های باز ارزی با طرف‌های خارجی قطعه‌سازان به نرخ گشایش اعتبار از جمله راه‌حل‌های عملی برای حل مشکلات زنجیره خودرو است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان