تلگرام در هفتههای اخیر، قابلیت تماس صوتی را به سرویس خود اضافه کرد. هرچند در اولین روز برقراری این سرویس، شاهد بروز مشکلاتی مخصوصا در شبکهی اپراتورهای مخابراتی بودیم. ساعاتی پس از انتشار اخبار در رابطه با مسدود بودن تماس صوتی در سه اپراتور اصلی، این مشکل حل شد و این اپراتورها بدون ارائهی توضیحی اعلام کردند که مشکل از سوی آنها نبوده است. اما داستان به همینجا ختم نشد؛ چراکه کاربران ایرانی در اولین ساعات روز 28 فروردین دوباره شاهد بروز مشکلاتی در تماس صوتی تلگرام بودند و موضوع تنها محدود به اپراتورهای تلفن همراه نبود و تمام سرویسدهندههای اینترنتی با استناد به دستور قضایی، دسترسی به این سرویس را مسدود کردند.
با توجه به آخرین آمارهای ارائهشده توسط پاول دورف، مؤسس و مدیرعامل تلگرام، این سرویس در کشورمان نزدیک به 40 میلیون کاربر دارد که این امر، استقبال از این امکان نهچندان جدید را توجیه میکند. همانطور که میدانید، تلگرام اولین پیامرسانی نیست که قابلیت تماس صوتی را به دامنهی سرویسهایش اضافه کرده است و سرویسهای دیگری نظیر واتساپ و اسکایپ از مدتها پیش چنین قابلیتی را در اختیار کاربران قرار دادهاند.
حال سؤال اینجا است که آیا انگیزهی صدور دستور قضایی برای جلوگیری از تماس صوتی تلگرام برگرفته از پرطرفدار بودن این سرویس است یا دلیل دیگری مسئولین را به این نتیجهگیری رسانده است؟
در پایان به سراغ آمار و ارقام نظرسنجی زومیت میرویم که نزدیک به 5 هزار نفر در آن شرکت کردهاند. 52.99 درصد یا 2616 نفر از شرکتکنندگان در نظرسنجی تمایل خود را برای استفاده از تماسهای صوتی تلگرام اعلام کردهاند. در مقابل 38.75 درصد یا 1913 نفر، تغییر در عادت خود ایجاد نکرده و به این موضوع اشاره کردهاند که همچنان از تماسهای عادی در شبکههای موبایل استفاده خواهند کرد. 8.26 درصد یا 408 نفر، کهنگی را سبب دلآزاری نمیدانند و به انتخابهای پیشین خود نظیر اسکایپ، لاین یا واتساپ وفادار ماندهاند.