ماهان شبکه ایرانیان

۳ داروی رایج برای درمان وضعیت‌های شدید روحی روانی

دانشمندان دانشگاه لندن (UCL) ، موسسه کارولنسکا در استکهلم، سوئد و دانشگاه هنگ کنگ، مطالعه ای را انجام دادند تا تاثیر برخی از داروهای رایج برای درمان‌ سلامت فیزیکی را بر علائم بیماری‌های شدید روانی مشاهده کنند.

3 داروی رایج برای درمان وضعیت‌های شدید روحی روانی

یک مطالعه جدید نشان داد که سه داروی رایج که اغلب برای درمان مشکلات قلبی عروقی یا دیابت مورد استفاده قرار می‌گیرند، همچنین می‌توانند در درمان بعضی از بیماری‌های جدی روانی مانند اسکیزوفرنی به کار آیند.

دانشمندان دانشگاه لندن (UCL) ، موسسه کارولنسکا در استکهلم، سوئد و دانشگاه هنگ کنگ، مطالعه ای را انجام دادند تا تاثیر برخی از داروهای رایج برای درمان‌ سلامت فیزیکی را بر علائم بیماری‌های شدید روانی مشاهده کنند.

آنها این کار را با استفاده از مجموعه بزرگی از داده‌های مردمی انجام دادند.

نویسندگان این مطالعه می‌گویند: “بیماری‌های روانی جدی” از جمله اختلالات دوقطبی و اسکیزوفرنی با سطح بالایی از بیماری‌های دیگر و عوارض جانبی همراه هستند و درمان آنها چالش برانگیز است.”

آنها در مقدمه‌ای بر مقاله خود اضافه می‌کنند: “بسیاری از داروها پتانسیل برطرف کردن این اختلالات را دارند.”

تیم تحقیق بر روی 3 داروی رایج که اغلب برای مشکلات سلامت فیزیکی مصرف می‌شوند، تمرکز کردند:

  • “هیدروکسیل متیل گلوتاریل کوآنزیم”، یک مهارکننده ردوکتاز، یا “استاتین‌‌ها” که در مدیریت کلسترول بالا و بیماری قلبی مفید هستند.
  • آنتاگونیست‌های کانال کلسیم نوع L (LTCC) ، که فشار خون بالا را کنترل می‌کنند.
  • biguanides، که از آن برای درمان دیابت استفاده می‌کنند.

به گفته تیم، “این اواین مطالعه‌ای است که در آن با استفاده از مجموعه داده‌های جمعیتی به تاثیر بالقوه این 3 داروی رایج بر روی افراد مبتلا به بیماری‌های جدی روحی روانی نگاه می‌کند.”

بستری کمتر، کاهش خود آسیبی

دانشمندان اطلاعات سلامتی 142،691 نفر از سوئد که مشکلات روانی جدی داشتند و برای یک دوره زمانی از یک یا چند مورد از این سه داروی متداول استفاده می‌کردند را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

تیم تحقیق به نمونه‌هایی از سوابق خودآزاری و مورد‌های بستری در بیمارستان به دلایل مشکلات سلامت روانی نگاه کرد. آنها وضعیت روانی بیماران را در دوره مصرف این 3 دارو دنبال کردند.

محققان دریافتند افرادی که دچار سلامت روانی شدید بودند، در طول دوره مصرف استاتین‌ها، LTCC  یا biguanides ، ، نسبت به زمانی که این داروها را مصرف نمی‌کردند، کمتر احتیاج به بستری داشتند.

همچنین افراد مبتلا به اختلال دوقطبی یا اسکیزوفرنی، اغلب زمانی که هر کدام از این سه داروی رایج را مصرف می‌کردند، خود آسیبی کمتری داشتند.

تیم تحقیق می‌گوید: تحقیقات ما شواهد بیشتری را نشان می‌دهد که مصرف استاتین‌ها،LTCC  و  biguanides  ممکن است منجر به بهبود نتایج در افراد مبتلا به بیماری‌های جدی روحی روانی شود. هر سه دارو دارای مجوز بین‌المللی هستند، تقریبا مصرف رایجی دارند و همچنین ارزان و نسبتا ایمن هستند. آنها تاکید کردند که این مطالعه -در صورت اثبات- می‌تواند پیامدهای قابل توجهی در علم پزشکی و توسعه دارو داشته باشد. “

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان