به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، فجر به نقل از سایت جشنواره فجر، ابراهیم داروغهزاده دبیر سی و هفتمین دوره جشنوار فیلم فجر شب گذشته ، مهمان برنامه «شهر فرنگ» شبکه خبر با عنوان «در آستانه پرواز سیمرغ» بود.
منتظر یک جشنواره همراه با شگفتی باشید
او در ابتدای این برنامه که که اجرای آن را حمیدرضا مدقق برعهده داشت، جدیدترین خبرها از جشنواره فجر را اعلام کرد داروغه زاده در پاسخ به این سوال که گفته میشود باید انتظار یک جشنواره متوسط بدون شگفتی داشته باشیم، گفت: کاملا برعکس امسال خوشبختانه جشنواره بسیار بسیار با کیفیت و خوبی داریم و فیلمهایی که در جشنواره حضور دارند به لحظات ساختار، محتوا و ارتباط با مخاطب و همینطور کارگردانهای نامی که در جشنواره حضور دارند از بهترین دورههای جشنواره در سالهای اخیر است و منتقدان و رسانهها امسال فیلمهای خوبی را خواهند دید و دچار شگفتی خواهند شد.
او در پاسخ به این سوال که آیا همه این فیلمهایی که منتظر دیدن آنها هستیم به جشنواره میرسند؟، افزود: بله خوشبختانه فکر میکنم تمام فیلمهایی که انتخاب شدند به جشنواره میرسند و مردم آماده باشند که از اولین روز که فیلمها در برنامه قرار دارند به تماشای آنها بنشینند. سال گذشته هم تغییری در جدول نمایش نداشتیم و کاملا منظم برگزار شد. امیدواریم امسال هم منظم نمایشها را داشته باشیم.
برخی فیلمهای جشنواره میتوانند چالش برانگیز شوند، اما حاشیه ساز نه
دبیر سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر در پاسخ به سوال مدقق مبنی براینکه ممکن است جشنواره دچار حاشیه شود، گفت: فیلمهایی هستند که میتوانند فضایی ایجاد کنند که چالش برانگیز باشد و امکان گفتگو بین موافقان و مخالفان وجود داشته باشد و این هم خوب است و ذات سینما این است که فضای نقد و گفتگو را فراهم کند، بله معتقدم برخی فیلمها هستند که در جشنواره میتوانند چالش برانگیز باشند، اما حاشیه ساز نه.
جشنواره متنوع و جذابی خواهیم داشت
داروغه زاده در پاسخ به این سوال مجری برنامه شهرفرتگ مبنی براینه «گفته میشود که بیشتر فیلمها این دوره جشنواره ژانر اجتماعی دارند و تنوع اندک است» آیا این ادعا درست است، گفت: نه برعکس امسال به شدت تنوع موضوعی و ژانر و مضمون داریم و شاهد فیلمهایی با ساختارهای متفاوتی هستیم. مثلا در فیلمهای اول یا همان بخش نگاه نو جشنواره فیلمهایی داریم که میتوانند ارتباط خوبی با مخاطب برقرار کنند و از لحاظ مضمونی و ساختاری جشنواره متنوع و جذابی خواهیم داشت.
وی افزود: در این دوره فیلمهایی با محور دفاع مقدس، فرهنگ عاشورا، تروریسم منطقهای و ... داریم. طبیعتا باید صبر کنید تا فیلمها به نمایش دربیاید.
سینمای ایران از مهمترین دستاوردهای انقلاب است
در ادامه برنامه شهر فرنگ، مدقق از داروغه زاده پرسید «چرا در چهل سالگی انقلاب فیلمی با موضوع چهل سالگی انقلاب نداریم؟» که دبیر جشنواره در پاسخ به وی گفت: کل سینمای ایران که افتخار آمیز هم هست از مهمترین دستاورد انقلاب است. سینما بعد از انقلاب کاملا متحول شد و با مخاطب داخل ارتباط خوب و اثرگذاری برقرار کرد هم در خارج از کشور افتخارآفرین شد. اگر فیلمهای خوبی داشته باشیم یعنی دستاوردهای انقلاب را در جشنواره به نمایش میگذاریم. امسال با موضوعات مرتبط و همسو با خودانقلاب فیلمهای خوبی داریم که فیلمهای با کیفیت و جذابی هستند و از نظر ساختاری هم فیلمهای خوبی هستند.
ستاد جشنواره مشکل مالی ندارد
داروغه زاده در واکنش به برخی اخبار درباره بودجه نداشتن ستاد جشنواره فیلم فجر و احتمال برگزار نشدن جشنواره در شهرستان ها، اظهار داشت: ما مشکل مالی اصلا نداریم، چون از سال گذشته با بهینه کردن هزینهها توانستیم کاهش یک سومی نسبت به جشنوارههای سالهای قبلتر داشته باشیم.
جمع آوری آرای مردمی برای سیمرغ بهترین فیلم به چه شکل است؟
داروغه زاده درباره روند جمع آوری آرای مردمی هم گفت: اپلیکشینی معرفی میشود و تمام کسانی که بلیتهای جشنواره را اینترنتی پیش خرید کردند میتوانند در این رای گیری شرکت کنند. تفاوتی بین امسال و سال گذشته نیست.
دبیر جشنواره فیلم فجر درباره نحوه داوری انیمیشنهای جشنواره گفت: سه تای فیلم انیمیشن در جشنواره داریم که در آیین نامه یک سیمرغ به عنوان جایزه ویژه هیات داوران به آنها تخصیص داده میشود، یعنی هیات داورانی که سودای سیمرغ را داوری میکند از بین این سه انیمیشن یک سیمرغ با نظر خودش به بهترین فیلم انیمیشن اهدا میکند.
دلیل انصراف چند فیلم کوتاه از جشنواره سی و هفتم.
داروغه زاده در ادامه درباره انتقادات به زمان نمایش مستندها و فیلمهای کوتاه در جشنواره فجر، گفت: باید به این نکته اشاره کنم که مستندها پیش از این در جشنواره سینماحقیقت و آثار کوتاه در جشنواره فیلم کوتاه تهران به نمایش درآمده بودند. با این وجود ما یک سانس در سینمای اهالی رسانه برای کسانی که علاقهمند بودند این فیلمها را ببینند برای نمایش این آثار قرار دادیم و در عین حال این فیلمها در سینما آزادی و فرهنگ و همچنین سینمای اختصاص یافته به هنرمندان هم به نمایش درخواهد آمد.
پاسخ به انتقادات درباره ساخت تندیس سیمرغ در خارج از کشور
دبیر سی و هفتمین دوره جشنواره فجر در پاسخ به انتقادات درباره ساخت تندیس در خارج از کشور آنهم در شرایط تحریم، گفت: سیمرغ بلورینی که سی و هفت دوره تعریف شده همیشه به شکل یک تیکه و کریستال بوده است و امکان ساخت آن در داخل کشور نیست. ربطی به امسال هم نیست و چندین سال است که خارج از کشور ساخته میشود، چون امکانات و ابزاری که باید برای ساخت سیمرغ کریستال و تراش خورده استفاده شود در داخل کشور وجود ندارد شاید برای تولیدکنندگان داخل به صرفه نباشد که برای ساخت 30 سیمرغ در سال آن ابزار و امکانات را بیاورند. چندین بار هم با تولیدکنندگان داخلی صحبت شده، ولی امکانپذیر نشد، چون دستگاههای پیشرفتهای که بتوانند این سیمرغ را در داخل کشور تولید کند وجود ندارد.
او درباره اینکه آیا نمیتوان شکل تندیس را تغییر داد تا امکان تولید در داخل داشته باشد، گفت: این تندیس جهانی شده است و سی و هفت دوره است که برگزار شده و فلسفهای پشت آن بلورین بودن و شفافیت وجود داشته است. شاید اگر نیاز به تغییر باشد مربوط به حیطه اختیارات سازمان سینمایی یا شورای سیاستگذاری جشنواره است و حتی مشورت با خود سینماگران تا این تغییر صورت گیرد.
داوریهای جشنواره کار بسیار سختی است
دبیر جشنواره فیلم فجر در پاسخ به این سوال که پیش بینی میکنید امسال هم اعتراضی به داوری فیلمها در جشنواره شود، گفت: جشنواره فیلم فجر مهمترین رویداد فرهنگی و هنری کشور است، در واقع سال نو سینمای ایران است و چهرههای به نام و شاخص در جشنواره شرکت میکنند و زحمت یک سال شان را ارائه میکنند؛ لذا طبیعی است که وقتی 22 فیلم داریم که هرکدام در 15 تا 16 رشته شانس برنده شدن دارند و از طرفی امکان محدودی برای جایزه دادن به برگزیدهها وجود دارد، ممکن است آنها که برگزیده نمیشوند دلخور شوند. هر تیم داوری که بچینیم هم این اتفاق میافتد.
او ادامه داد: اکثر فیلمهای حاضر در جشنواره هم خوب هستند و کیفیت بالایی دارند و نزدیک بهم هستند. فیلمهای خوب مان نزدیک به هم هستند، یا کاندیداها بازیگری، کارگردانی، فیلمبرداری و ... نزدیک بهم هستند در نتیجه کار داوری بسیار سخت است و هر فیلمسازی که انتخاب نشوند میتوانند این تصور را داشته باشند که حق شان ضایع شده است. ولی جشنواره هم یک مسابقه است و امکان ما هم محدود است. همینجا هم از فیلمسازانی که در جشنواره هستند و باعث گرمی جشنواره شدند تشکر میکنم و اگر احتمالا فکر کردند حق شان ضایع شده از اینجا از آنها عذرخواهی میکنم.
هیچ مذاکرهای برای انتخاب هیات داوران نداشتیم/ماجرای مذاکره با فرهادی چه بود؟
داروغه زاده درباره مذاکره برای انتخاب هیات داوران، گفت: هیچ مذاکرهای برای انتخاب داوران نداشتیم، با آقای فرهادی هم سال گذشته با واسطهای مذاکرهای داشتیم و از ایشان استمزاج شد که علاقه دارید داور باشید یا نه. آقای فرهادی هم ابراز لطف و محبت داشتند و گفتند به خاطر ملاحظاتی که وجود دارد و انتظارات سینماگران از داوران حتی پیشنهادات داوری در جشنوارههای خارج از کشور که فیلمسازان ایرانی حضور دارند را دو سالی است که نمیپذیرند.
اسامی هیات داوران هفته اینده حتما اعلام میشود
او گفت: هنوز با آقای مجیدی هم صحبتی نکردیم، با هیچ کارگردان و فیلمسازی برای داوری مذاکرهای نشده است، اما هفته آینده اسامی داوران قطعا اعلام خواهد شد.
دبیر سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر درباره نگاههای چندگانه درباره حضور فیلمها در جشنواره، اظهار داشت: هرسال 80 تا 90 فیلم برای شرکت در جشنواره ثبت نام میکنند که از بین اینها 22 فیلم برای سودای سیمرغ و 10 فیلم برای فیلمهای اول شانس حضور در جشنواره را پیدا میکنند. یعنی حدود 60 فیلم بیرون از مسابقه میمانند. در این دو سال گذشته هم ما اسامی آن 60 فیلم را اعلام نکرده ایم، من اصرار داشتم که فیلمهایی که ثبت نام میکنند علنی نشوند، چون ممکن است بازخورد منفی برای فیلمهایی که وارد بخش مسابقه نشده اند ایجاد نشود. تمام فیلمهایی که آماده بودند و میتوانستند نسخه شان را کامل کنند ثبت نام کردند و مورد بازبینی هیات انتخاب قرار گرفتند.
برخی فیلمها برای جشنواره ساخته نمیشوند
او ادامه داد: بعضی از فیلمها هم هستند که اساسا برای جشنواره ساخته نمیشوند و صرفا از اول برای مخاطب عام تولید میشوند و طبیعتا اگر در جشنواره هم باشند شانسی ندارند لذا ممکن است از این منظر در جشنواره نباشند. من از هر اقدامی که تبلیغی برای فیلمها بشود استقبال میکنم حتی اگر این روش شرکت نکردن در جشنواره باشد یا گفتن اینکه در جشنواره شرکت نمیکنیم یا فیلم مان را از جشنواره بیرون کشیدیم و ... همه اینها میتواند برای آن فیلم در زمان اکران خوب باشد.
جشنواره براساس کیفیت فیلم هاست
مدقق در ادامه این برنامه گفت: «یک کارگردان جوان مدعی شده که دو فیلم جشنواره با رانت و رابطه بازی وارد شدند» آیا این ادعا درست است؟، داروغه زاده در پاسخ به مجری برنامه گفت: نه اینگونه نیست. هر فیلمی که یک نسخه قابل داوری و بازبینی باشد را دبیرخانه جشنواره میپذیرد. مثلا اصلاح رنگ نشده باشد یا موسیقی آن کامل نشده باشد قابل پذیرش است. اگر فیلمی خیلی ناقص باشد که اصلا هیات انتخاب نمیتواند تشخیص دهد که میتواند در جشنواره باشد یا نه. سال گذشته هم هیچ فیلمی نداشتیم که در زمان مقرر نتواند نسخه کامل خودش را به جشنواره برساند.
داروغه زاده گفت: جشنواره براساس کیفیت فیلمها است نه نوبت. هر فیلمی که بهتر باشد و بتوانند به برنامه جشنواره برساند باید انتخاب شود. اگر قرار باشد فیلمها فقط از نسخه کامل انتخاب شود ممکن است برخی فیلمهای خوب به جشنواره نرسند. برای ما مهم این است که بهترین فیلمهایی که میتوانند در زمان نمایش فیلم نسخه کامل خودشان را ارائه دهند انتخاب و داوری شوند.
فیلمهای موفق جشنواره شانس بیشتری برای اکران نوروزی دارند
دبیر جشنواره درباره برخی نقل قولها درباره اکران نوروزی فیلمها و اولویت داشتن فیلمهای جشنواره هم اظهار داشت: این یک مساله و روال طبیعی است نه یک حکم قانونی. همیشه فیلمهایی که در جشنواره موفق هستند معمولا شانس بیشتری در اکران نوروزی دارند. این هم همه ساله هم میافتد فکر میکنم فیلمهای امسال جشنواره هم میتوانند شگفتی ایجاد کنند و مورد استقبال قرار بگیرند به نحوی که سینماها ترجیح دهند از این فیلمها در اکران نوروزی استفاده کنند. در نهایت بعد از جشنواره اکران نوروزی مشخص میشود. البته اکران نوروزی هم با نظارت سازمان سینمایی است، چون باید تنوع آثار باید حفظ شود و از گونههای متنوع در اکران نوروزی داشته باشیم.
دبیر جشنواره در ادامه تاکید کرد: در آسیب شناسی که داشتیم به این نتیجه رسیدیم که در مورد دفعات حضور یک فیلم در جشنواره باید بازنگری در آیین نامه صورت بگیرد تا به این ترتیب هر فیلم فقط یکبار بتواند در جشنواره ثبت نام کند و در معرض دید هیات انتخاب قرار بگیرد.
احتمال بازنگری در آیین نامه جشنواره فیلم فجر
او درباره ابهامات بر سر پروانههای ساخت فیلمها گفت: طبق آیین نامه ملاک پروانه ساخت سینمایی بوده که به نظرم این هم نیازمند بازنگری است. چون بعضی از فیلمها با پروانه ویدئویی ساخته میشود ودر گروه هنر و تجربه اکران میشود یا در جشنوارههای سینمایی دنیا حضور پیدا میکنند. این فیلمسازان را نمیشود گفت: فیلمسازان فیلم اول هستند. این نقص وجود دارد و نیازمند بازنگری است. حتما در ایین نامه جشنواره فجر سی و هشتم که فکر میکنم قبل از عید منتشر شود این بازنگری صورت خواهد گرفت.
داروغه زاده در ادامه برنامه شهر فرنگ درپاسخ به انتقادات درخصوص مستاجر بودن جشنواره و نداشتن کاخ جشنواره، گفت: حداقل در چند سال اخیر پردیسهای سینمایی خوبی در تهران ساخته شده است. امیدواریم شهردار جدید تهران پیشقدم ساخت یک مجموعه فرهنگی و هنری مخصوص جشنواره باشند. ولی توجه کنید که جشنواره فجر و نوع برگزاری آن به نحوی است که امکان برگزاری آن در یک مجموعه وجود ندارد، چون جشنواره فجر یک جشنواره سینمای حرفهای و مردمی است. یعنی جشن سینما در ایام دهه فجر است. در دهه فجر هیچ جشن دیگری به این باشکوهی و فراگیری نداریم. در نتیجه فکر میکنم آن گستردگی جشنواره سبب شده که امکان برگزاری آن در یک مجموعه وجود نداشته باشد.
او گفت: اگر یک مجموعه سینمایی داشته باشیم که جشنوارههایی مانند فیلم کوتاه، مستند، مقاومت و ... را در آن مرکز فرهنگی و هنری برگزار کنیم قطعا بهتر است. انشالله شهرداری تهران اینکار را انجام دهد. در همه جای دنیا این وظیفه شهرداریها است و ربطی به جشنواره و دبیرجشنواره ندارد. این یک خواسته سینمایی و مردمی و رسانهای است و یک همت بالا میخواهد.
همه فیلمهای جشنواره امکان اکران عمومی خواهند یافت
او در پاسخ به این سوال که آیا همه فیلمهای جشنواره امکان نمایش عمومی پیدا خواهند کرد، گفت: بله حتما اکران عمومی خواهند یافت. البته پروانه نمایش فیلمها برای جشنواره است، ولی هیچکدام مشکلی برای نمایش عمومی نخواهند داشت. سال گذشته هم همه فیلمهای اکران شده در جشنواره، پروانه اکران عمومی گرفتند.
اکران خوبی در سال 98 خواهیم داشت
دبیر جشنواره در پاسخ به این سوال مدقق که آیا «پیش بینی میکنید سال آینده اکران خوبی داشته باشیم»، گفت: بله پیش بینی میکنم که سال آینده اکران خیلی خوبی داشته باشیم. امسال هم تعداد مخاطب و فروش مان افزایش خوبی داشت. با اینکه در شرایط تحریمی کشور باعث شده بود که وضعیت اقتصادی در رکود باشد و شرایط اجتماعی خوبی به لحاظ روحی و روانی نبود، ولی در سینما رونق را شاهد بودیم و میزان فروش و سرمایه گذاری در حوزه سینما چه سالنسازی چه تولیدی روند خوبی داشتیم. در واقع سینمای ایران از سینمای دولتی به سمت سینمای خصوصی شیفت کرده است. معتقدم فیلمهای جشنواره سی و هفتم نوید اکران خوبی در سال 98 میدهند.
درخواست ویژه دبیر جشنواره فیلم فجر از داوران
داروغه زاده در پاسخ به این سوال که فکر میکنید در تعداد جوایز جشنواره سی و هفتم تغییری صورت گیرد، گفت: خواهش ما از داوران این است که پایبند به آیین نامه باشند تا مجبور نشویم که تعداد جوایز را تغییر دهیم. ولی بستگی به شرایط داوری دارد. گاهی داوران بر سر یک جایزه به نتیجه نمیرسند. ولی امیدواریم که امسال این اتفاق نیفتد و به آیین نامه پایبند باشیم. سال گذشته کارگردانی «به وقت شام» و «تنگه ابوقریب» خیلی بهم نزدیک بودند و داوران نتوانستند که یک فیلم را انخاب کنند لذا خواستند که دو سیمرغ کارگردانی داشته باشیم.
دبیر جشنواره فجر در بخش دیگر این برنامه درباره هزینه جشنواره، گفت: در این دوره هزینه فروش بلیتها را به صاحبان آثار برمیگردانیم، یعنی سال گذشته اگر 5 میلیارد تومان هزینه جشنواره بوده امسال با توجه به تورمی که وجود دارد احتمال دارد که هزینهها بالاتر رود، ولی امیدواریم خیلی بالا نرود. پیش بینی میکنیم 20 درصدافزایش هزینهها را داشته باشیم. تلاش میکنیم با مدیریت خوب و بهینه خیلی افزایش هزینه نداشته باشیم.
جشنواره فجر نیازمند ثبات در آیین نامه و نحوه برگزاری است
داروغه زاده در پاسخ به این سوال که مهمترین تغییری که باید جشنواره بعد از سی و هفت دوره داشته باشد، چیست؟، گفت: مهمترین تغییری که باید جشنواره بکند این است که هیچ تغییری نکند، اتفاقا جشنواره ما نیازمند ثبات در ایین نامه و شکل برگزاری است. تلاش ما در این دو سال این بود که آن شاکله اصلی ایین نامه را حفظ کنیم. امیدوارم با آیین نامهای که تا قبل از پایان سال منتشر میکنیم نقاط ضعفهای کوچکی که دارد هم مرتفع کنیم و یک آیین نامه ثبات بخشی داشته باشیم که بتوانیم جشنوارهای بدون تغییر و باثبات را برگزار کنیم. معتقدم ثبات در نحوه برگزاری جشنواره مهمترین نیاز جشنواره است.
او درباره نحوه تامین مالی جشنواره فیلم فجر و جشنواره جهانی فیلم فجر، گفت: جشنواره فیلم فجراز طریق موسسه رسانههای تصویری که یکی از موسسههای زیرمجموعه سازمان سینمایی است پشتیبانی مالی میشود جشنواره جهانی هم امسال از طریق همین موسسه رسانههای تصویری پشتیبانی مالی شد. اگر قرار باشد این مشکل حل شود باید برای جشنوارهها یک سازمان یا موسسه جشنوارهها داشته باشیم. با توجه به اینکه رییس سازمان سینمایی دستور دادند که موسسه رسانههای تصویری و برخی دیگر از موسسات ادغام شوند شاید یک فضایی ایجاد شود که موسسهای برای برگزاری جشنوارهها تاسیس شود.
داروغه زاده در پاسخ به سوال مدقق که پرسید اگر به شما پیشنهاد دبیری جشنواره سی و هشتم را بدهند آن را میپذیرید گفت: دبیری جشنواره فیلم فجر هم بسیار بسیار جذاب است هم بسیار بسیار سخت. چون انتظارات زیادی در سینما و رسانهها و خارج از سینما وجود دارد بهرحال هرکسی که این مسئولیت را میپذیرد مسئولیت سخت و طاقت فرسایی را میپذیرد، ولی اگر پیشنهاد شود بله میپذیرم. خسته نمیشوم، چون لذت بخش است.
وی در توصیه به دبیر جشنواره بعدی گفت: به دبیر بعدی توصیه میکنم که از دبیری جشنواره فجر که از ارزشمندترین جایگاهها در سینمای ایران است لذت ببرد.