با کوچک‌ترین کشورهای جهان آشنا شوید!

در دنیا ۱۹۶ کشور وجود دارد و تنها ۲۴ عدد از آنها مساحتی کمتر از ۱۰۰۰ کیلومتر مربع دارند. برخی از این کشورهای کوچک مثلا شهر واتیکان، موناکو و نائورو از شهرهایی مانند نیویورک، توکیو، شیکاگو و آتلانتا هم کوچک‌تر هستند. در این جا با ۱۰ عدد از کوچترین کشورهای دنیا آشنا می‌شوید.

با کوچک‌ترین کشورهای جهان آشنا شوید!

همه کشورها مانند آمریکا، کانادا، استرالیا و غیره بزرگ نیستند. برخی کشورهای دنیا حتی از شهر هم کوچک‌ترند و باورتان نمی‌شود که به زمینی به این کوچکی نام کشور بدهند!

در دنیا 196 کشور وجود دارد و تنها 24 عدد از آنها مساحتی کمتر از 1000 کیلومتر مربع دارند. برخی از این کشورهای کوچک مثلا شهر واتیکان، موناکو و نائورو از شهرهایی مانند نیویورک، توکیو، شیکاگو و آتلانتا هم کوچک‌تر هستند. در این جا با 10 عدد از کوچترین کشورهای دنیا آشنا می‌شوید.

10- مالت، 316 کیلومتر مربع

مالت کشوری متشکل از 7 جزیره است که در دریای مدیترانه واقع شده. این کشور مجمع الجزایری کوچک تنها 316 کیلومتر مربع مساحت دارد و تنها 3 جزیره آن دارای سکنه هستند. این سه جزیره بزرگ‌ترین جزایر مالت هستند. این کشور 446547 نفر جمعیت دارد و یکی از متراکم‌ترین کشورهای جهان است. با این که کوچک است، جمهوری مالت، تاریج و فرهنگ غنی دارد و یکی از قابل توجه‌ترین مکان‌هایی است که پیشینه ماقبل تاریخی در آن مشاهده شده.

9- مالدیو، 298 کیلومتر مربع

مجمع الجزایر مالدیو که در اقیانوس هند قرار دارد مجموعا شامل 1090 جزیره است! اما تنها 200 جزیره از آن مسکونی است. این کشور زیبا و محبوب که یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگری دنیا است تنها 298 کیلومتر مربع مساحت دارد و 393500 نفر در آن زندگی می‌کنند. مالدیو از قرن 5ام قبل از میلاد مسیح سکنه داشته است. مالدیو در سال 1965 استقلال پیدا کرد و قبل از آن تحت سلطه پرتغالی‌ها، هلندی‌ها و انگلیس بود.

8- سنت کیتس و نویس، 261 کیلومتر مربع

سنت کیتس و نویس از دو جزیره زیبا تشکیل شده که در دریای کارائیب قرار دارد. اولین مردمی که در این کشور ساکن شدند کاریب‌ها بودند. این جزایر اولین بار در سال 1498 به وسیله کریستف کلمب کشف شدند. همانطور که گفتیم این کشور کوچک در مجموع 261 کیلومتر مربع وسعت دارد. سنت کیتس 168 کیلومتر مربع است و نویس 93 کیلومتر مربع. امروزه جمعیت این کشور به 51538 نفر رسیده است. هر دو این جزایر به خاطر سواحل بکر، آب و هوای دلپذیر و جنگل‌ها بارانی‌شان محبوب هستند.

7- جزایر مارشال، 181 کیلومتر مربع

جزایر مارشال از صدها جزیره و هزاران جزایر کوچک که به وسیله 29 جزیره مرجانی به هم متصل شده اند، تشکیل شده است. تنها 24 عدد از این جزایر سکنه دارند و جمعیت این کشور 68000 نفر است. جزایر مارشال استقلال خود را در سال 1986 به دست آورد. دلار آمریکا پول رایج جزایر مارشال است.

6- لیختن اشتاین، 160 کیلومتر مربع

لیختن اشتاین کشور آلپی کوچک در بین اتریش و سوئیس است. این کشور ریزه میزه تنها 160 کیلومتر مربع مساحت دارد و 37132 نفر در آن زندگی می‌کنند! این کشور تنها کشور در دنیا است که تمام آن در کوه‌های آلپ واقع شده. لیختن اشتاین با درآمد سرانه 25000 دلار آمریکا یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است. همچنین نرخ بیکاری در این کشور بسیار پایین و زیر 1٫5 درصد است.

5- سان مارینو، 61 کیلومتر مربع

با مساحت 61 کیلومتر خود، سان مارینو سومین کشور کوچک اروپا است. این کشور کوچک تماما به وسیله ایتالیا محصور شده. سان مارینو، همچنین قدیمی‌ترین کشور در اروپا است که نظام سیاسی خود را به جمهوری تبدیل کرد، این کشور از سال 301 بعد از میلاد مسیح جمهوری بوده است. جمعیت این کشور تنها 30000 نفر است. شهر سان مارینو پایتخت کشور است.

4- تووالو، 26 کیلومتر مربع

این کشور جمع و جور از 5 جزیره مرجانی و 4 جزیره تشکیل شده است و در غرب اقیانوس آرام قرار دارد. تووالو تنها 11000 نفر جمعیت دارد. تووالو یکی از کم ارتفاع‌ترین کشورهای دنیا است، بلندترین قسمت این کشور تنها 4٫5 متر از سطح دریا ارتفاع دارد. به همین دلیل جزایر کوچک این کشور به بالا آمدن سطح آب حساس هستند و آسیب می‌بینند. کشور تووالو تنها یک فرودگاه دارد که در جزیره مرجانی Funafuti واقع شده است.

3- نائورو، 21 کیلومتر مربع

نائورو با مساحت 21 کیلومتر مربعی خود کوچک‌ترین کشور جزیره‌ای دنیا است. این کشور، همچنین، دومین کشور کم جمعیت دنیا است، تنها 9378 نفر در نائورو زندگی می‌کنند. این کشور جزیره‌ای صخره‌ای از سنگ‌های فسفات است. استخراج این ماده ارزشمند از سال 1960 تا 1970 اصلی‌ترین منبع درآمد ساکنین آن بود. اما استخراج بی‌رویه باعث تمام شدن منابع فسفات جزیره شد. این جزیره زیبا به وسیله صخره‌های مرجانی در بر گرفته شده و به خاطر سواحل شن سفیدش شناخته شده است.

2- موناکو، 2 کیلومتر مربع

در این کشور بیشتر از 1 ساعت نمی‌توانید پیاده روی کنید و بعد از آن از مرز خارج می‌شوید! کشور موناکو در اروپای غربی واقع شده و دومین کشور کوچک دنیا است. درست است که موناکو تنها 2 کیلومتر مربع مساحت دارد اما با همین مساحت کم 36950 نفر را در خود جای داده و متراکم‌ترین کشور دنیا از لحاظ جمعیت است! موناکو تنها یک بخش دارد و هم شهر و است و هم کشور.

موناکو یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیا است (با 6٫7 میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی). موناکو را با کازینوی مونت کارلواش می‌شناسند که یکی از اصلی‌ترین عوامل اقتصادی کشور است.

1- شهر واتیکان، 0٫44 کیلومتر مربع

شهر واتیکان با 0٫44 کیلومتر مربع مساحت کوچکترین کشور دنیا است. برای آنکه بتوایند مقایسه درستی بکنید، همین تهران خودمان 730 کیلومتر مربع مساحت دارد! واتیکان به وسیله رم در برگرفته شده است. این کشور کوچک در زمینی به مساحت 100 هکتار واقع شده است. این کشور کم جمعیت ترین کشور جهان است و تنها 842 نفر در آن زندگی می‌کنند. کلیسای سنت پیتر، بزرگ‌ترین کلیسای کاتولیک دنیا، در این کشور قرار دارد. واتیکان یک پایگاه سلطنتی است که به وسیله اسقف رم رهبری می‌شود. خطوط راه آهن کشور واتیکان تنها 1٫27 کیلومتر طول دارد و کوتاه‌ترین خط ریلی در جهان است. با این حال باید بدانید که این کشور با این کوچکی‌اش سالانه 4 میلیون گردشگر را به خود جذب می‌کند!

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان