۱۱ نکته مهم درباره انتقال تبخال و زگیل تناسلی

-*دکتر محمدرضا صفری‌نژاد: امکان انتقال زگیل و تبخال تناسلی در محیط استخر، آرایشگاه و با انجام دادن کارهایی مانند اپیلاسیون یا لیزر موهای زائد وجود ندارد.

11 نکته مهم درباره انتقال تبخال و زگیل تناسلی

-*دکتر محمدرضا صفری‌نژاد: امکان انتقال زگیل و تبخال تناسلی در محیط استخر، آرایشگاه و با انجام دادن کارهایی مانند اپیلاسیون یا لیزر موهای زائد وجود ندارد.

به گزارش به نقل از هفته نامه سلامت، ضمن اینکه این ویروس نمی‌تواند از طریق رختخواب یا لباس زیر هم منتقل شود.

1- اگر خانم یا آقایی مبتلا به تبخال یا زگیلی تناسلی باشد، لازم است به دلیل مسری بودن این دو بیماری حتماً قبل از ازدواج طرف مقابل خود را در جریان بگذارد. اگر در این مورد حساس هستید، آزمایش‌های بسیار دقیقی برای تشخیص هر دوی این بیماری‌ها وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را قبل از ازدواج انجام دهید.

2- هر دوی این بیماری‌ها از طریق پوست جذب نمی‌شوند و باید تماس مخاط‌های ناحیه تناسلی، روده یا دهان اتفاق بیفتد تا بیماری بین دو نفر منتقل شود.

3- اگر پدر، مادر یا فرد مبتلا به ویروس یا زگیل تناسلی با فرد دیگری مانند فرزند یا اطرافیان خود تماس پوستی داشته باشد یا با دستی که شاید با ناحیه تناسلی‌اش تماس داشته، به چیزی دست بزند، زمینه انتقال بیماری را فراهم نمی‌کند. معمولاً احتمال انتقال هر دوی این بیماری‌ها در شرایطی غیر از رابطه زناشویی و رابطه نامتعارف دهانی، نزدیک به صفر است.

4- اگر هر دو نفری که با هم ازدواج می‌کنند، مبتلا به ویروس زگیل تناسلی باشند، احتمال تشدید و خطرناک شدن بیماری وجود دارد. به عبارت ساده‌تر، ممکن است یکی از طرفین نوع پرخطر ویروس زگیل تناسلی را داشته باشد و طرف دیگر مبتلا به نوع کم‌خطر آن باشد. در نتیجه، احتمال ابتلا به نوع پرخطر برای او ایجاد می‌شود.

5- امکان انتقال زگیل و تبخال تناسلی در محیط استخر، آرایشگاه و با انجام دادن کارهایی مانند اپیلاسیون یا لیزر موهای زائد وجود ندارد. ضمن اینکه این ویروس نمی‌تواند از طریق رختخواب یا لباس زیر هم منتقل شود.

6- اگر مادری مبتلا به زگیل یا تبخال تناسلی باشد، نباید زایمان طبیعی انجام دهد و باید در دوره قبل از زایمان حتماً پزشک خود را در جریان بیماری‌اش قرار دهد.

7- اگر خانم بارداری مبتلا به زگیل تناسلی باشد و زایمان طبیعی انجام دهد، امکان درگیر شدن ریه نوزاد با بیماری و حتی احتمال مرگ او وجود دارد.

8- اگر خانمی مبتلا به تبخال تناسلی باشد و زایمان طبیعی انجام دهد، امکان انتقال ویروس به چشم نوزاد و حتی نابینا شدن او وجود دارد.

اگر خانمی مبتلا به تبخال تناسلی باشد و زایمان طبیعی انجام دهد، امکان انتقال ویروس به چشم نوزاد و حتی نابینا شدن او وجود دارد

9- دوره‌های عود تبخال تناسلی، دوره‌های مشخصی نیستند و ممکن است از 2 ماه تا 2 سال متغیر باشند. احتمال عود این تبخال‌ها به‌شدت با ضعف سیستم ایمنی فرد بیمار یا داشتن استرس روزانه در او مرتبط است. گاهی دیده شده استفاده از غذاهای تند هم می‌تواند در عود تبخال تناسلی مؤثر باشد.

10- هرچند شستن لباس‌های زیر افراد مختلف با یکدیگر توصیه نمی‌شود، اما شستن لباس زیر فرد مبتلا به زگیل یا تبخال تناسلی همراه با لباس سایر افراد، زمینه انتقال این دو بیماری را فراهم نمی‌کند.

11- بهتر است افراد مبتلا به تبخال تناسلی در فازهای حاد بیماری حتماً لباس زیر نخی بپوشند و ناحیه تناسلی را کاملاً خشک نگه دارند تا احتمال انتشار بیماری در این قسمت و درد و سوزش موضعی را افزایش ندهند.

*جراح و متخصص بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری و فوق تخصص آندرولوژی

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان