اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

سهمیه هر ایرانی، روزی یک لیتر بنزین است/ طرح جدید برای سهمیه‌بندی بنزین

اقتصادآنلاین - عبدالله محمدی؛ سال 1386 و با رشد و افزایش شیب مصرف بنزین طرح استفاده از کارت هوشمند سوخت و تخصیص بنزین با استفاده از این کارت آغاز شد. سهمیه بندی همزمان با افزایش نرخ بنزین از 80 تومان تا 1000تومان در سال 1394 ادامه پیدا کرد. اما در این سال ها که بهای بنزین ثابت و تک نرخی شده است وزارت نفت ضرورتی بر استفاده و بهره برداری از  کارت سوخت را کمتر دید و عملا این کارت ها بلا استفاده و فاقد کارآیی  شده اند.

در آذر ماه امسال دولت بو فراخوان ثبت نام کارت سوخت نشان داد که گویا تصمیم هایی در این خصوص دارد و گویا شرایط فرق کرده، برداشت ها بر این بود که گویا دولت و وزارت نفت  که اصرار به تک نرخی شدن قیمت بنزین داشتند تصمیم خود را تغییر داده و به دنبال دو نرخی کردن دوباره بنزین هستند. درحالی که صحبت‌هایی هم مبنی بر طرح‌های جایگزینی برای کارت سوخت صورت گرفت مانند: استفاده از کارت ملی هوشمند و کارت بانکی ، جهت جایگزین کردن کارت سوخت ، چرا که به گفته وزیر ارتباطات، درحال حاضر حدود 10 میلیون خودرو در کشور کارت سوخت ندارند و صدور این کارت برای آن‌ها هزینه بسیاری را به دنبال خواهد داشت.

اما طرح سهمیه بندی و افزایش قیمت با مخالفت شدید نمایندگان روبه رو شد و آن‌ها این کار را فشار مضاعفی بر مردم دانستند.سرانجام پس از پافشاری دولت نسبت به این امر و افزایش قیمت بنزین ، دیروز و در جلسه علنی علیرضا رحیمی یکی از اعضای هیئت رییسه مجلس از اعلام وصول طرح سهمیه بندی بنزین خبر داد. 

این در حالی است که زنگنه وزیر نفت دیروز و در صحن علنی مجلس حاضر شد تا به سوال تعدادی از نمایندگان پاسخ دهد. وی دراین میان نسبت به موضوع بنزین در کشور اظهار داشت: تولید 95 میلیون لیتر بنزین در کشور داشته‌‌ایم و از مهر ماه سال جاری در این حوزه به خودکفایی رسیده ایم به طوری که امروز بنزین در کشور مانند نان شب است و مردم نمی توانند دوساعت نبود بنزین را تحمل کنند.

در عین حال سخنگوی کمیسیون انرژی نسبت  به جزییات این طرح و اختصاص آن به هر فرد اظهار داشت:  در این خصوص عده‌ای از نمایندگان مجلس طرحی را مبنی بر اینکه به هر ایرانی درروز یک لیتر بنزین داده شود ارائه کرده‌اند. وی همچنین از ایجاد و راه‌اندازی یک سامانه‌ ویژه در این کار خبر داد، که بنزین در آن خرید و فروش شود. 

قره خانی همچنین نسبت به اینکه سوخت‌گیری خودرو‌های سرویس‌ عمومی، تاکسی و وانت بارها باید درالویت باشند خبر داد و گفت: درباره جایگاه‌های سی ان جی هم مصوبه‌ای داشتیم تا این کار به راحتی صورت بگیرد.

در مصاحبه‌ای دیگر حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه وبودجه مجلس نسبت به جزییات آن اعلام کرد:  این سهمیه بندی بر مبنای هر ایرانی انجام می شود و در این طرح هر فرد دارای یک سهمیه در نظر گرفته شده است که بر اساس کد ملی عمل خواهد شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان