نکات ارتباطی برای درونگرا‌ها

اگر یک آدم خجالتی یا با تیپ شخصیتی INFJ هستید (آرام و مهربان، دلسوز، پیچیده و به شدت شهودی)، پس تمام چالش‌های این نوع شخصیت را خوب می‌شناسید، مخصوصا در حوزه‌ی قرار ملاقات‌ها. اما این دلیل نمی‌شود که محکوم باشید روزهای زندگی‌تان به تنهایی سر کنید، بلکه باید روش‌هایی پیدا کنید که بتوانید ارتباط‌های خود را به خوبی پیش ببرید.

برترین ها - ترجمه از هدی بانکی: اگر یک آدم خجالتی یا با تیپ شخصیتی INFJ هستید (آرام و مهربان، دلسوز، پیچیده و به شدت شهودی)، پس تمام چالش‌های این نوع شخصیت را خوب می‌شناسید، مخصوصا در حوزه‌ی قرار ملاقات‌ها. اما این دلیل نمی‌شود که محکوم باشید روزهای‌ زندگی‌تان به تنهایی سر کنید، بلکه باید روش‌هایی پیدا کنید که بتوانید ارتباطهای خود را به خوبی پیش ببرید.

در این مطلب ایده‌های بسیار خوبی به شما ارائه می‌دهیم که می‌توانید با کمک آنها، اضطراب‌تان را تسکین داده و از زمانی که با دوستان‌تان از جنس مخالف می‌گذرانید لذت ببرید.

نکات ارتباطی برای درونگراها

از اینکه درونگرا هستید ناراحت نباشید

پیش از هر چیزی باید نسبت به خودتان و ویژگیهایی که دارید احساس خوبی داشته باشید و از همه مهمتر با خودتان راحت باشید. به خودتان اهیمت بدهید، این اهمیت دادن می‌تواند چیزی به سادگی خریدن یک جفت کفش جدید برای خودتان باشد. شاید به نظرتان کوچک و بی‌اهیمت برسد، اما کمک زیادی به تسکین اضطراب‌تان بکند، در نتیجه در زمان ملاقات و دیدارتان «در لحظه حضور خواهید داشت» و می‌توانید از بودن در کنار فرد مورد نظرتان لذت ببرید.

قرار ملاقاتهای کوتاه‌تر برای درونگراها بسیار مفیدند

قرارهای کوتاه و مختصر می‌توانند کمک‌تان کنند از استرس اولین قرارتان کم کنید. چون جلوی مکث‌ها و تپق‌های ناجور در گفتگو را می‌گیرند و یک جور تمرین هستند. اما نگران نباشید؛ اگر همه چیز خوب پیش می‌رود می‌توانید زمانش را طولانی‌تر کنید. به هر حال ساده‌تر این است که قرار ملاقاتی کوتاه‌تر تنظیم کنید تا اینکه مجبور شوید قراری طولانی را به اجبار زودتر تمام کنید. این یکی از موثرترین تکنیک‌هایی است که درونگراها می‌توانند از آن استفاده کنند و با قرارملاقات‌های زنجیره‌ای، به احساس بهتری از دیدارهای خود دست یابند.

مکان مناسبی را برای قرار ملاقات انتخاب کنید

مکانی که برای قرار ملاقات‌تان در نظر می‌گیرید، مخصوصا برای اولین قرار، بسیار مهم است. تعیین مکانی آشنا، مثلا رستورانی که چند بار به آنجا رفته‌اید، برای اولین قرار ملاقات، چالش‌های آشنا شدن با همدیگر را ساده‌تر می‌کند چون هر چند جو تازه‌ای بر شما حاکم می‌شود اما در مکانی هستید که برای‌تان آشناست، از حس و حال فضا گرفته تا منوی غذاها و نوشیدنیها! بنابراین راحت‌تر می‌توانید روی چیزی که برای‌تان مهمتر است تمرکز کنید که همان آشنایی با طرف مقابل‌تان است.

نکات ارتباطی برای درونگراها

تمرین کنید

تمرین کردن هم بخشی از آماده شدن برای قرار ملاقات است. می‌توانید با یکی از دوستان‌تان تمرین کنید. شاید به نظرتان روش عجیبی برسد اما اگر خودتان امتحانش کنید، اثرش را خواهید دید. پس چند روز قبل از روز موعود تمرین را شروع کنید. حالا چه چیزهایی را باید تمرین کنید؟ واکنش‌های کلامی و غیرکلامی را آنقدر تمرین کنید تا برای‌تان ساده شوند. ژست‌ها و حالات چهره و لحن طنزآلود و تکه‌های شوخ طبعانه را تمرین کنید. در موردش فکر کنید، اینها پایه‌های یک مصاحبه‌ی کاری هستند، اما برای قرار ملاقات شما نیز کاربرد دارند. به هر حال، قرار ملاقات هم چیزی غیر از یک مصاحبه‌ی معاشرت آمیز برای پیدا کردن همسر ایده‌آل‌تان نیست!

چرا باید سوالهای باز بپرسید

فایده‌ی پرسیدن سوالهای باز این است که تمرکز را از روی شما برمی‌دارد و ذهن و توجه فرد مقابل‌تان را درگیر خودش می‌کند، در نتیجه احساس اضطراب‌تان موقتا آرام خواهد شد. از قبل چند سوال آماده داشته باشید مثلا: سرگرمی و تفریح شما چیست؟ تیم ورزشی مورد علاقه شما کدام است؟ فیلم خوبی که آخرین بار دیدید چه بود؟ و ...

اینها سوالات سطحی هستند که کسی را به دردسر نمی‌اندازند اما تا حدودی شناخت‌تان را نسبت به هم بیشتر می‌کنند از استرسی که دارید می‌کاهند. اگر همین سوالات به خودتان برگردانده شد مراقب باشید که بیش از حد توضیح ندهید، چون ممکن است به حاشیه بروید و دوباره اضطراب‌تان برگردد. ضمنا از مطرح کردن موضوعاتی که احتمال تضاد و اختلاف نظر در آنها زیاد است خودداری کنید مانند سیاست و مذهب.

درونگرا بودن می‌تواند شمشیری دولبه باشد؛ از یک سو ویژگیهای یک درونگرا مانند زیرک و تیزبین بودن، درون نگر و خودکاو بودن و مراعات کننده بودن به او اجازه می‌دهد پرچم قرمزها را خیلی زود تشخیص دهد. اما همین فرد درونگرا معمولا احساسات خود را سرکوب می‌کند و به همین دلیل اغلب، دیگران درک درستی از او ندارند. پس یادتان باشد شما مجبور نیستید یک وعده‌ی دیدار ناخوشایند را صرفا به این دلیل که درونگرا هستید تحمل کنید. این کاملا طبیعی است که گاهی شرایط آنطور که فکر می‌کردیم پیش نرود و ما هم مقصر نیستیم. پس خودتان را سرزنش نکنید و با تحمل کردن خودتان را شکنجه ندهید.

این واقعیت را که شما یک درونگرا هستید پنهان نکنید

یکی از ویژگیهای بارز درونگراها این است که سعی می‌کنند این واقعیت را که درونگرا هستند پنهان کنند. شاید خیلی از مواقع برای فرد درونگرا خوب باشد که خصوصیاتی را که در او کمرنگ هستند وانمود کند تا به آنها نزدیک شود، اما در مورد قرار ملاقات با فردی که قرار است همدیگر را خوب بشناسید، این شیوه‌ی درستی نیست و اغلب باعث می‌شود طرف مقابل، فرصت شناختن خود واقعی‌تان را پیدا نکند.

نکات ارتباطی برای درونگراها

چرا به عنوان یک درونگرا نباید تغییرات بزرگی ایجاد کنید

گاهی ما درونگراها در تلاشی که برای تاثیر گذاشتن روی دیگران می‌کنیم، خودمان را تغییر می‌دهیم، و با این کار اضطرابمان را بیشتر می‌کنیم. اگر تمرکزتان روی تغییر دادن خودتان باشد، نمی‌توانید به جزئیات خود ِ دیدارتان توجه کنید و آرامش‌تان را از دست خواهید داد.

ژرف اندیشی را کنار بگذارید

افراد درونگرا گرایش دارند سناریوها را بارها در ذهن‌شان مرور کنند و در مورد کاری که انجام شده و بعدا چه باید بشود و ...، افکار وسواس گونه‌ای دارند. این ویژگی هم خوب است و هم بد، بستگی به شرایط دارد اما وقتی پای قرار ملاقات با کسی که می‌خواهید با او آشنا شوید به میان می‌آید، این ژرف اندیشی به نفع‌تان نیست زیرا می‌تواند اضطراب‌تان را تشدید کند و در دیدارهای بعدی نیز خود را قوی‌تر بروز دهد. یادتان باشد اتفاقی که افتاده، افتاده! اگر اشتباهی کرده اید از آن درس بگیرید و به جلو حرکت کنید. قصد نداریم بگوییم خودکاوی و ژرف اندیشی درونگراها خصوصیت بدی است، بلکه باید بدانید که این ویژگی شما به نفع نتیجه‌ای که می‌خواهید از قرار ملاقات‌تان بگیرید نیست و حتی ممکن است ذهن شما را آنقدر به حاشیه و موضوعات بی‌اهمیت معطوف کند که از اصل ماجرا غافل بمانید.

خودتان باشید

آگاهی داشتن نسبت به اضطراب‌تان و خود واقعی‌تان بودن، یکی از بهترین راهها برای خوب پیش بردن اولین قرار ملاقات‌تان به عنوان یک درونگراست. اگر نقاب بر چهره بزنید به طرف مقابل‌تان اجازه می‌دهید از کسی که وانمود می‌کنید هستید خوشش بیاید نه از آن کسی که واقعا هستید.

روی تنفس‌تان تمرکز کنید

یکی از ویژگیهای معمول درونگراها در موقعیت‌های استرس برانگیز، تنفس بی‌دقت و سطحی است که می‌تواند اضطراب را بدتر کند. اگر زمان دیدارتان با این مشکل روبرو شدید، از تنفس عمیق به عنوان ابزاری موثر برای آرام کردن خودتان استفاده کنید. تنفس عمیق و آرام فواید زیادی دارد که شامل کاهش ضربان قلب و تسکین اضطراب می‌شود.

خلاصه اینکه اجازه ندهید خصوصیات درونگرایانه‌تان شما را از پیدا کردن فرد رویاهای‌تان بازدارند و از داشتن رابطه‌ای شاد و لذتبخش محروم‌تان کنند. تنها چیزی که شمای درونگرا بیشتر از یک فرد برونگرا به آن نیاز دارید، کمی تلاش و تمرین است و دلیلی وجود ندارد که نتوانید فرد مورد علاقه‌تان را پیدا کنید.

منبع: powerofpositivity

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان