کودکان چاق جوانمرگ میشوند

مطالعه صورت گرفته توسط محققان انگلیسی نشان می دهد، ۸۰ درصد کودکانی که در دوره مدرسه با مشکل چاقی یا اضافه وزن مواجه هستند، در ادامه زندگی نیز از مشکل چاقی رنج می برند که این مسأله، خطر مرگ زودهنگام را افزایش می دهد

کودکان چاق جوانمرگ میشوند

مطالعه صورت گرفته توسط محققان انگلیسی نشان می دهد، 80 درصد کودکانی که در دوره مدرسه با مشکل چاقی یا اضافه وزن مواجه هستند، در ادامه زندگی نیز از مشکل چاقی رنج می برند که این مسأله، خطر مرگ زودهنگام را افزایش می دهد.

به گزارش به نقل از سیناپرس، سبک زندگی مدرن از جمله کم تحرکی و عادات غذایی نامناسب، بویژه مصرف مداوم فست فودها باعث شده است که علاوه بر بزرگسالان، کودکان و نوجوانان نیز با مشکل چاقی و اضافه وزن مواجه شوند.

عوامل تأثیرگذار در اضافه وزن و چاقی:

فست فودها
غذاهای چرب
نوشابه و نوشیدنی های قندی
کاهش مصرف میوه و سبزیجات
کم تحرکی

گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO) در مورد چاقی کودکان

تعداد کودکان چاق یا دچار اضافه وزن در سنین 5-0 سال از 32 میلیون نفر در سال 1990 به 41 میلیون نفر در سال 2016 رسیده است
تعداد کودکان چاق یا دچار اضافه وزن در منطقه آفریقا در این بازه زمانی، از 4 به 9 میلیون نفر افزایش یافته است
بالاترین نرخ چاقی و اضافه وزن، در بین کودکان کشورهای درحال توسعه دیده می شود که این نرخ 30 درصد بالاتر از کشورهای توسعه یافته است
با ادامه روند کنونی، تعداد کودکان چاق تا سال 2025 به 70 میلیون نفر خواهد رسید

پیامدهای چاقی و اضافه وزن در کودکان

عدم کنترل وزن و اصلاح نکردن الگوی تغذیه ای در کودکان، می تواند منجر به بروز انواع مشکلات جدی سلامتی از جمله: بیماری های قلبی- عروقی، مقاومت به انسولین، اختلالات اسکلتی- عضلانی، سرطان و ناتوانی در بزرگسالی شود.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) توصیه می کند که برای نوزادان و کودکان خردسال: تغذیه با شیر مادر حداقل در 6 ماه نخست تولد و استفاده از مکمل های غذایی مطمئن در کنار تغذیه با شیر مادر تا 2 سالگی در نظر گرفته شود.

توصیه WHO برای کودکان در سنین مدرسه (دانش آموزان):

افزایش مصرف میوه و سبزیجات
حداقل 60 دقیقه فعالیت بدنی روزانه و مستمر
مصرف متعادل چربی و قند
محدود کردن مصرف فست فودها، خوراکی های مضر (چیپس، پفک، تنقلات و نوشیدنی قندی)

انگلیس و بحران بمباران تبلیغات خوراکی های مضر

به گفته متخصصان انگلیسی، میلیون ها خانواده در "چرخه ویرانگری" گرفتار شده اند که می تواند طول عمر آنها را کاهش دهد و دولت بریتانیا باید اقدام فوری در این زمینه انجام دهد.

آمارها نشان می دهند، از هر 3 دانش آموز انگلیسی، یک کودک در زمان اتمام دوره دبستان دچار چاقی یا اضافه وزن است.

پروفسور نینا مودی (Neena Modi) رییس کالج سلطنتی زایمان و سلامت کودکان تأکید کرد: 80 درصد کودکان چاق، در بزرگسالی نیز با این مشکل مواجه خواهند بود که می تواند "امید به زندگی" را تا 10 سال و "امید به داشتن زندگی سالم" را نیز تا 20 سال کاهش دهد. در نتیجه، این افراد مستعد ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت می شوند.

به گفته پزشکان، والدین چاق بیش از سایر افراد، مستعد داشتن فرزندان چاق هستند که این مسأله ناشی از عادات غلط زندگی است.

براساس گزارش کالج سلطنتی زایمان و سلامت کودکان (انگلیس)، یکی از مهمترین راه ها برای کاهش نرخ چاقی و اضافه وزن در بین کودکان و نوجوانان، محدود کردن تبلیغات خوراکی های ناسالم از جمله فست فودها است.

گروه های فعال در حوزه سلامت عمومی، خواستار ممنوع کردن تبلیغ موادغذایی با چربی اشباع، قند، نمک در تلویزیون پیش از ساعت 9 شب، همچنین محدود کردن تعداد فست فودها در نزدیکی مدارس و مراکز تفریحی هستند.

انتقادهای زیادی به دولت انگلیس وارد است که اقدامات در زمینه مقابله با چاقی کودکان، کافی نبوده و دولت نمی تواند از کودکان در مقابل بمباران تبلیغات موادغذایی و خوارکی های مضر محافظت کند.

منابع: telegraph / WHO

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان