رییس کل بانک مرکزی؛

مشکلی برای تامین ارز نداریم/ جریان ورود ارز به اقتصاد تشدید می‌شود

به گزارش اقتصادآنلاین، عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر گفت: از ابتدای سال 10.2 میلیارد دلار توسط صادرکنندگان غیرنفتی عرضه شده است. ما با صادرات غیرنفتی و بدون نفت کل نیازهای وارداتی‌امان را می توانیم پوشش دهیم.

وی افزود: من با ترخیص این خودروهای اخیر مخالف بودم چرا که بدون انتقال ارز بود. واردات بدون انتقال ارز یعنی در انتها بالاخره ارز را از بازار تامین می‌کنند. در کمیسیون تلفیق هم مصوب شد که این کار انجام نشود. موارد ضروری و مواد اولیه بدون انتقال ارز فقط در مناطق آزاد و فقط با کنترل وزیر صمت انجام می‌شود.

همتی اضافه کرد: صادرات ریالی مفهوم ندارد. یا باید ارز بیاید یا کالا در قبال صادرات. صادرات ریالی یعنی خروج ارز از کشور. تفاهماتی با صرافی های کشورهای همسایه شده که این مشکل را حل کرده‌ایم. سفته‌بازی از سمت ریال به ارز حمله می کرد. پوزهای خارجی و چکهای تضمینی را کنترل کردیم. 

وی افزود:  به سمت پایدار شدن اقتصاد کشور پیش می رویم. ایجاد ثبات اقتصادی و آرامش نسبی در بازارهای پول و ارز مهمترین دستاورد 6 ماه گذشته است. تا الان به هر قولی که دادم عمل کردم. الان وضعیت ارزی خیلی خوب است و اصلا مشکلی در این زمینه نداریم، کنترل کامل در بازار ارز داریم.

رئیس بانک مرکزی گفت: پیش بینی ما برای یک یا دو ماه نیست بلکه برای میان مدت و حداقل یک تا دو سال است. اگر اطلاع رسانی نمی کنیم برخی از موارد را بخاطر مصالح کشور است. مشکلاتی بخاطر درآمدهای نفتی رخ داد ولی به این مفهوم نیست که مشکلات ارزی داریم؛ ما نیاز ارزی نداریم؛ برای درآمدهای صادارتی به منظور تامین ریالی بودجه تکیه خواهیم کرد.

همتی گفت: اقدامات مهمی در حوزه پولی انجام می دهیم اما به تدریج ظرف دو هفته آینده بازار متشکل ارزی راه اندازی میشود که به صورت اسکناس انجام میشود. بانک مرکزی در بازار متشکل نقش بازارساز را دارد. دستور دادم هرکس ارز میگیرد اطلاعاتش به صورت شفاف برای همگان افشا شود تا همه اطلاع داشته باشند که چه کسی چه مقدار ارز گرفته است. یکی از دغدغه های بنده به حداقل رساندن فساد در حوزه ارز هست. 

وی اضافه کرد: بخشی مشکل اروپاییها برای راه اندازی کانال ویژه SPV نگرانی از امریکایی هاست. برنامه ریزی و سیاست های ارزی ما بدون توجه به چرخه مالی اروپاست و ما کار خودمان را می کنیم.احساس بنده و همکارانم این است که در آینده نزدیک spv راه اندازی میشود خوشبینم. فکر می کنم در اینده نزدیک کاری می کنند. البته خبری ندارم، این یک حس است. 

همتی گفت: اقدامات مهمی در حوزه پولی انجام می دهیم اما به تدریج ظرف دو هفته آینده بازار متشکل ارزی راه اندازی میشود که به صورت اسکناس انجام میشود. بانک مرکزی در بازار متشکل نقش بازارساز را دارد. دستور دادم هرکس ارز میگیرد اطلاعاتش به صورت شفاف برای همگان افشا شود تا همه اطلاع داشته باشند که چه کسی چه مقدار ارز گرفته است. یکی از دغدغه های بنده به حداقل رساندن فساد در حوزه ارز هست. 

وی اضافه کرد: بخشی مشکل اروپاییها برای راه اندازی کانال ویژه SPV نگرانی از امریکایی هاست. برنامه ریزی و سیاست های ارزی ما بدون توجه به چرخه مالی اروپاست و ما کار خودمان را می کنیم.احساس بنده و همکارانم این است که در آینده نزدیک spv راه اندازی میشود خوشبینم. فکر می کنم در اینده نزدیک کاری می کنند. البته خبری ندارم، این یک حس است.

رئیس بانک مرکزی افزود: متاسفانه رانت خوار در کشور زیاد شده است. باید سیستم اجرایی و قضایی کشور  برای از بین بردن فساد باهم متحد باشند. فساد مردم را نسبت به نظام بدبین کرده است.

همتی اعلام کرد: زمانی که بانک مرکزی را تحویل گرفتم اضافه برداشت سیستم بانکی 55 هزار میلیارد تومان بود، همین الان اضافه برداشت 50 هزار میلیارد تومان است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان