۱۴ گام دفاعی اولیه هنگام حمله آنفلوآنزا

دکتر نیکت سونپال یک متخصص گوارش و بیماری‌های داخلی می گوید: «بهترین راه جلوگیری از آنفلوآنزای فصلی، واکسیناسیون است

14 گام دفاعی اولیه هنگام حمله آنفلوآنزا

هنگامی که ویروس آنفلوآنزا حمله خود را شروع می‌کند، ابتدا برخی علائم آن ظهور و بروز می‌یابند. و شیوه رفتار و مقابله شما با این علائم، تاثیر فراوانی در شدت و طول عمر لشکر ویروس خواهد داشت. در اینجا به 11 گام دفاعی مهم می‌پردازیم که طول عمر ویروس را به حداقل رسانده و آزار آن را کم کند.

1- مبتلا نشوید!

دکتر نیکت سونپال یک متخصص گوارش و بیماری‌های داخلی می گوید: «بهترین راه جلوگیری از آنفلوآنزای فصلی، واکسیناسیون است.» در حالی که تزریق ویروس آنفلوآنزا، شانس ابتلای شما به آنفلوآنزا را به شکل معنی‌داری کاهش خواهد داد، اما هنوز قرار گرفتن در معرض ویروس (به خصوص در دوره تزریق) می‌تواند باعث ابتلا شود. لذا طی دوره تزریق ویروس، اقدامات احتیاطی را دو چندان کنید. به خصوص زمانی که احساس می‌کنید که برخی علائم آنفلوآنزا در حال ظهور هستند، بسیار دقت کنید.

2- از کجا بدانیم که در حال ابتلا به آنلفوآنزا هستیم

دکتر سونپال می گوید اولین علائم آنفلوآنزا می‌توانند احساس تب، لرزش، سرفه، آب‌ریزش یا گرفتگی بینی، بدن درد، سردرد، خستگی و کوفتگی، اسهال و استفراغ باشند. البته دو مورد آخر بیشتر در کودکان بروز پیدا می‌کنند و در بزرگسالان چندان مشاهده نمی‌شوند.  اگر شما هم یک یا چند تا از این علائم را در خود مشاهده می‌کنید، لطفا با پزشک‌تان تماس بگیرید تا شما را برای تشخیص ابتلا به آنفلوآنزا معاینه کند و در صورت نیاز درمان‌های اولیه را آغاز کند.

10 علامت آنفلوآنزای مرگبار

3- دست‌ها را بشویید.

اگر احساس می‌کنید قرار است سرما بخورید یا آنفلوآنزا بگیرید (علائم اولیه را در بدن خود حس می‌کنید)، با شستن مرتب دستان‌تان حداقل از گسترش ویروس به دیگران جلوگیری می‌کنید. دکتر سونپال می‌گوید: «این راه حلی بسیار ساده برای جلوگیری از گسترش بیماری و میکروب‌ها است.» نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که رعایت بهداشت دستان و شستشوی دائمی و کافی آنها می‌تواند تا 16 درصد باعث کاهش ریسک  ابتلا به بیماری‌های تنفسی شود.

4- استراحت

دکتر سونپال پیشنهاد می‌کند که تمرینات ورزشی و فعالیت‌های بدنی سنگین را تعطیل کرده و بیش از این خودتان را خسته نکنید. تلاش برای انجام فعالیت‌های روزانه، به تنهایی برای ایجاد کم‌آبی در بدن و تشدید علائم آنفلوآنزا کافی است. دکتر سونپال تاکید می‌کند «همیشه به خاطر داشته باشید که هیچ راه‌حل سریعی برای درمان آنفلوآنزا وجود ندارد. و اغلب مردم حداقل بعد از 3 هفته به حالت عادی برگشته و احساس می‌کنند که کاملا خوب شده‌اند.»

5- اصلا آنتی‌بیوتیک مصرف نکنید

دکتر سونپال می‌گوید: «آنتی‌بیوتیک‌ها نمی توانند ویروس‌ها را بکشند. اما بسیاری از مردم معتقدند که آنتی‌بیوتیک مورد علاقه‌شان می‌توند هر بیماری را درمان کند و تنها برای یک مورد خاص نباید مصرف شود.» اگر در 48 ساعت ابتدایی ابتلا، به فکر درمان بیافتید؛ احتمال دارد که دکتر‌تان یک ضدویروس عمومی با نام تجاری Tamiflu را تجویز کند. این ضد ویروس می‌تواند دوره عمر ویروس‌های آنفلوآنزا را کوتاهتر کند. البته دکتر سونپال معتقد است این درمان تنها می‌تواند یک یا دو روز از مدت بیماری کم کند!

6- مسکن‌های بدون نیاز به نسخه پزشک را امتحان کنید.

مسکن‌های بدون نسخه‌ تا حد زیادی علائم بیماری آنفلوآنزا را در شما کاهش می‌دهند. داروهایی چون ایبوبروفن و استامینوفن، مخصوصا هنگام تب، می‌توانند مفید باشند. این داروها با کاهش علائم بیماری، تا حدی آن را تسکین می‌دهند. دکتر سونپال می‌گوید استفاده از این داروها باید مطابق دستورات کارخانه یا تجویز باشد و بسته به سن و وزن فرد دوز مناسبی دریافت شود. این داروها می‌توانند کلید اصلی کاهش دردهای بدن، سردرد‌ها و دیگر دردهای مرتبط با علائم آنفلوآنزا باشند.

7- سعی کنید بیشتر بخوابید

علاوه بر اینکه استراحت فیزیکی برای مقابله با آنفلوآنزا ضروری است، لازم است که مغزتان هم استراحت کند  تا بتواند به شما در بازیابی سلامتی‌تان کمک کند. مطالعه‌ای که در این زمینه انجام شده، نشان می‌دهد مغز موش‌ها هنگام خواب پروتئینی تولید می‌کند که باعث افزایش سرعت بهبود آنفلوآنزا در آنها می‌شود.

دکتر لارنس هم می‌گوید: «یک فرد سالم با سیستم ایمنی قوی و سالم بهتر می‌تواند از پس ویروس آنفلوآنزا و نبرد با آن بر بیاید. یک سیستم ایمنی قوی می‌تواند به شما کمک کند تا زودتر از شر ویروس خلاص شوید و در مقابل آلودگی‌های باکتریایی بعد از آن هم مقاومت بیشتری از خودتان نشان دهید.» وی معتقد است که کاهش استرسهای روزانه و همچنین 8 ساعت خواب کامل شبانه، می‌تواند به شما در مقابله با آنفلوآنزا کمک فراوانی کند.

8- در مصرف ویتامین‌ها زیاده‌روی نکنید.

اگر مصرف روزانه کپسول‌های مولتی‌ویتامین همیشگی‌تان باعث می‌شود احساس بهتری داشته باشید، پس این کار را متوقف نکند. اما مراقب باشید که دریافت میزان زیاد ویتامین‌ها (اوردوز) می‌تواند اثرات منفی داشته باشد. دکتر سونپال می‌گوید: «دوز بسیار بالای ویتامین سی می‌تواند باعث اسهال شود. البته برخی مطالعات نشان داده که مصرف ویتامین سی می‌تواند دوره ابتلا به سرماخوردگی را کوتاه کند. اما برخی تحقیقات عکس این موضوع را نشان داده و همچنین هیچ مطالعه و تحقیق گسترده و طولانی جهت کشف تاثیر ویتامین‌ها بر درمان آنفلوآنزا انجام نشده است.

9- از طریق غذاها سوخت‌گیری کنید.

دکتر سونپال پیشنهاد می‌دهد: «اگر قادر به غذا خوردن هستید و هنوز اشتهایی برای‌تان باقی مانده، سعی کنید با مصرف غذاهای مناسب، سیستم ایمنی بدن‌تان را تقویت کنید. خوراکی‌هایی همچون ماست، میوه‌هایی مانند بری‌ها و سبزیجاتی همچون بروکلی در این دسته قرار می‌گیرند.» کسانی هم که احساس تهوع دارند، سوپ جوجه می‌تواند انتخاب خوبی باشد. سونپال می‌گوید: «سوپ مرغ می‌تواند باعث کاهش التهابات، پاکسازی ماده مخاطی گلو و سینه و رفع احتقان و گرفتگی شود.»

دکتر لارنس می‌گوید با مصرف شکر بدن در برابر بیماری‌ها ضعیف‌تر شده و مستعد ابتلا به انواع ویروس خواهد بود. تحقیقات این تئوری را مطرح می‌کند که سلولهای سفید خون در محیط‌های با شکر بالا، به شکل موثر و با کفایت لازم عمل نمی‌کنند و نمی‌توانند از پس مبارزه با خطرات بر بیایند. وی می گوید: «سلولهای سفید آخرین مرز دفاعی بدن هستند و اگر آنها نتوانند با بالاترین توان ممکن کار کنند، احتمال حمله ویروس‌ها بسیار بیشتر می‌شود.» لذا او توصیه می‌کند که مصرف شکر و الکل را تا حد امکان کاهش دهید.  دکتر لارنس هم معتقد است که درباره سوپ جوجه حق با مادربزرگ‌ها است! «شواهد کافی در دست است که آبگوشت تهیه شده از گوشت و استخوان بوقلمون یا مرغ به همراه سبزیجات، در بهبود بیماری‌های تنفسی موثر خواهد بود.»

10- آب بخورید

آب همیشه بهترین گزینه برای تامین آب بدن (جلوگیری از کم آبی) و نرم کردن مخاط گلو است. اما هر مایع بدون کافئینی در دوره بیماری می‌تواند مفید باشد. دکتر سونپال می‌گوید اگر طی دوره بیماری خوردن آب برای‌تان سخت و خسته‌کننده شد، سعی کنید آبمیوه رقیق شده، نوشیدنی زنجفیلی، عصاره گوشت، چای بدون کافئین یا نوشابه‌های بدون‌گاز را امتحان کنید.

11- کافئین ممنوع

دکتر سونپال می‌گوید کافئین موجود در چای و قهوه می‌تواند باعث کاهش آب بدن شود. کم آبی می‌تواند علائم بیماری را تشدید و دوره درمان را طولانی‌تر کند. و البته نیازی به گفتن نیست که الکل هم همین تاثیر را دارد. و بر خلاف تصور بسیاری، احساس بهتری به شما نمی‌دهد.

12- قرارها و جلسات کاری‌تان را لغو کنید.

کار، مدرسه و تمام قرارهای گروهی‌تان را لغو کرده و خانه نشین شوید. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های ایالات متحده پیشنهاد می‌کند که حداقل برای 24 ساعت بعد از تب خودتان را قرنطینه کنید. پس از ورود ویروس به بدن، طی دو تا سه روز علائم و نشانه‌های بیماری آغاز خواهند شد.  هم برای درمان سریع‌تر شما و هم جلوگیری از ابتلا دیگران، کاملا ضروری است که به محض احساس علائم بیماری، تمام قرارهای‌تان را به چند روز بعد موکول کنید.

13- مواد ضدعفونی‌کننده دست را رها نکنید.

اگر چه شما سریعا خودتان را قرنطینه می‌کنید، اما بدون شک دوستان یا اعضای خانواده‌تان برای عیادت سراغ‌تان خواهند آمد. مطمئن شوید که آنها قبل و بعد از ملاقات با شما حتما دست‌های‌شان را بشویند یا حداقل با ژل و مایعات ضدعفونی موجود دستان‌شان را ضدعفونی کنند. بهتر است چند بطری مایع ضدعفونی دست در گوشه کنار خانه نصب کنید و از میهمانان خود بخواهید که دستان‌شان را ضدعفونی کرده و از انتقال میکروب‌های آنفلوآنزا به دیگر افراد و مکان‌ها خودداری کنند.

14- تا حد امکان صورت‌تان را لمس نکنید.

A young man washing his face

دکتر لورنس می‌گوید: «یکی از مهمترین راه‌های ورود ویروس آنفلوآنزا به بدن، دهان و بینی و چشم‌ها هستند. ویروس از این شاهراه‌ها به راحتی عبور می‌کند. ولی ویروس به این راحتی از طریق پوست نمی‌تواند به بدن تان نفوذ کند. از سویی شما هنگام قدم زدن و در هر محیطی که وارد می‌شوید، دائما در حال لمس انواع اشیاء مختلف هستید. پس سعی کنید علاوه بر شستشو و ضدعفونی دائمی دستها، آنها را تا حد ممکن از صورت‌تان دور نگه دارید.»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان