نماینده خوزستان در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین تشریح کرد؛

عدم رسیدگی وزارت نیرو در بحران خوزستان تاسف‌برانگیز است/قحطی آب یا سیلاب، مسئله این روزهای خوزستان

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ با افزایش و شدت بارش های هفته جاری در استان خوزستان و با وجود هشدارهای سازمان هواشناسی در خصوص تشدید وضعیت آب گرفتگی در این استان اما به دلیل بی توجهی مسولین آب وزارت نیرو در این استان، شاهد غافلگیری ساکنان مناطق هویزه، دشت آزادگان و رفیع در خصوص بروز سیل از سد کرخه و دز هستیم.

نماینده مردم دشت آزادگان در گفت و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین با ابراز ناراحتی از دردسرهای ایجاد شده در معیشت مردم خوزستان به دلیل سوء مدیریت منابع آب گفت: در مدت چهار روز گذشته رهاسازی آب در کرخه بیشتر شده و برون رفت آب از این سد تدریجی نبوده است و این موضوع نشان دهنده سوء مدیریت آب در خوزستان است که در تابستان مردم با کمبود آب مواجه اند و در زمستان با سیلاب. به گفته ساعدی می بایست این رهاسازی آب از چهار روز پیش به صورت تدریجی می بود.

اما اکنون با رهاسازی یکباره آب سد کرخه و کمبود امکانات در شهرستان های دشت آزادگان و هویزه شاهد نابسامانی و غافلگیر شدند چراکه متاسفانه سیل بندها به جهت خشکسالی 20 سال اخیر، فرسوده شده و وزارت نیرو اقدامی برای ترمیم آن ها نکرده بود. ساعدی با بیان این موضوع که به دلیل رهاسازی بیش از حد آب از کرخه در حال حاضر مزارع و خانه‌های مردم به زیر آب رفته است گفت: با سیل اخیر تمام روستاهاتی همجوار شهرستان های مذکور زیر آب رفته و همه زیرساخت ها دچار مشکل شده  و زندگی و معیشت مردم به خطر افتاده است.

وی گفت: در شهرستان هویزه در ابتدای ورودی شهر رفیع، سیل راه ارتباطی این شهرستان را قطع کرده و چندین روستا از خطر سیل در امان نمانده اند که این موارد ناشی از عدم مدیریت صحیح آب در استان خوزستان است.

ساعدی در ادامه گفت: من روز گذشته طی تماسی که با استاندار خوزستان داشتم از وی خواستم تا داکت های مرزی تلاب حورالعظیم بازگشایی شود تا سریز آب به سمت تالاب عراق رها شود. از سویی دیگر باتوجه به وجود شرکت های بزرگ نفتی در حورالعظیم و حفاظت از زیرساخت های این شرکت ها اجازه رهاسازی آب در اطراف  شهرستان مذکور داده نشد ولی در این بین مصلحت مردم این شهرستان دیده نشد.

ساعدی با اعتراض نسبت به نبود بسیج امکانات در شهرستان های آسیب دیده از سوی مسولین گفت: باوجود حضور استاندار خوزستان و مدیرکل ستاد بحران استان خوزستان در شهرستان رفیعه تا پاسی از شب در این شهرستان اما همچنان مشکلات پابرجاست چراکه ما در این شرایط نیاز به مدیر نداشته و امکانات و تجهیزات است که به داد مردم می رسد.

به گفته عضو کمیسیون انرژی مجلس شب گذشته مردم شهرستان رفیعه در زیر باران و هوای سرد تا صبح خارج از منازل سپری کردند و به دلیل برخوردار نبودن از حداقل امکانات در بلاتکلیفی به سر بردند. به نظر این نماینده مجلس، مشکل فعلی به دلیل عدم مدیریت صحیح و مجدانه در استان خوزستان ناشی می شود و وزارت نیرو تا این لحظه هیچ ابزاری را برای کمک به مردم شهرستان های در محاصره سیلاب نفرستاده است.

وی در خصوص کم کاری وزارت نیرو ادامه افزود: در این شرایط نه سازمان آب و برق و نه وزارت نیرو هیچ کمکی به مردم نکردند و در کم کردن آورد آب سدها نیز هیچ اقدام مفیدی از سوی این وزارت خانه صورت نپذیرفت. این در حالی است پس از چهار روز از وقوع سیل در خوزستان، مدیرعامل سازمان آب و برق وزارت نیرو امروز برای بازدید از منطقه به خوزستان آمده است که این ناهماهنگی در مدیریت آب برای وزارت نیرو جای تاسف دارد چراکه این وضعیت بحران آب سزاوار مردم خوزستان نیست.

ساعدی در پایان گفت: ما انتظار داریم که وزیر نیرو در خصوص کنترل دریچه های سد کرخه و دز دستور عاجل دهد و از این آورد آب کمی کاسته شود. از سویی دیگر وزیر کشور باید در مورد تشکیل اکیپ های عملیاتی برای رسیدگی به زیان دیدگان از سیل در خوزستان وارد عمل شده و کمی از سنگینی بار آسیب را از دوش مردم این شهرستان ها بردارند. 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان