ساعاتی قبل گزارش مالی اپل برای سه ماهه اول سال مالی 2019 منتشر شد که طبق انتظارات از کاهش درآمد کلی و همچنین درآمد حاصل از فروش آیفون حکایت دارد.
در ساختار جدید گزارش مالی این شرکت تعداد آیفون های عرضه شده اعلام نمی شود که هدف از آن تغییر تمرکز از گوشی های این شرکت به دیگر معیارهای رشد عنوان شده. همانطور که انتظار می رفت درآمد فروش
آیفون با کاهش قابل توجهی همراه بوده و حاشیه سود ناخالص بخش محصولات این شرکت به 34.3 درصد رسیده است:
مشتریان ما نسبت به قبل کمتر آیفون های قدیمی را با مدل های جدید تعویض می کنند و این مساله در کنار فاکتورهای اقتصادی دیگر به کاهش 15 درصدی درآمد آیفون نسبت به سال قبل منجر شده است.
درآمد بخش خدمات این کمپانی که شامل اپل پی، موزیک و ایکلاود می شود با افزایش 19 درصدی نسبت سال قبل به 10.9 میلیارد دلار سیده است. حاشیه سود ناخالص این بخش به مراتب بیشتر بود و بالغ بر 62.8 درصد است. تیم کوک هم خوشحالی خود از این موضوع را پنهان نکرده:
ما نه تنها از رشد این حوزه بلکه از گستردگی و وسعت آن هم خرسندیم. درآمد ما از بخش خدمات در سال 2010 کمتر از 8 میلیارد دلار بود اما حالا به 41 میلیارد دلار رسیده است.
گزارش مالی اپل در سه ماهه اول سال مالی 2019 بدین ترتیب است:
- سود هر سهم: 4.18 دلار
- درآمد: 84.3 میلیارد دلار (5 درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل)
- سود: حدود 20 میلیارد دلار
- درامد سه ماهه اول آیفون: 51.98 میلیارد دلار
- درآمد سه ماهه اول خدمات: 10.9 میلیارد دلار
- درآمد پیش بینی شده برای سه ماه دوم: بین 55 تا 59 میلیارد دلار
اپل اعلام کرده که صد درصد این افت به خاطر ضعف عملکرد آن در چین بوده؛ یعنی جایی که این شرکت با افت درآمد 5 میلیارد دلاری نسبت به سال قبل روبرو شد. کوک در این باره گفت:
با وجود چالش های فصل قبل درآمدهای ما از چین حتی رشد اندکی را در سال میلادی قبل تجربه کرده. عوامل مرتبط با اقتصاد کلان می آیند و می روند اما با تمرکز روی چیزهایی که میتوانیم کنترل کنیم شاهد تحولات مثبتی خواهیم بود.
رشد محصولاتی غیر از آیفون
همانطور که احتمالا در خبرها خواندید کوک اوایل این ماه پیش بینی کرده بود که فروش آیفون در فصل قبل با کاهش روبرو شوند و حالا گزارش مالی اپل به اختلاف نظرها در رابطه با اشباع بازار و کاهش فروش تلفن های هوشمند خاتمه داده است.
فروش پوشیدنی ها و لوازم جانبی اپل رشدی 33 درصدی را نسبت به بازه زمانی مشابه در سال قبل نشان می دهد
البته اشاره کنیم که اپل مقدار فروش هر نسخه از آیفون را به صورت جداگانه مشخص نکرده اما اعداد و ارقام ارائه شده از سوی این شرکت کاملا با انتظارات قبلی و پیش بینی های صورت گرفته در این رابطه همخوانی دارند.
در ادامه میزان فروش گروه محصولات آن را مشاهده میکنید:
- آیفون: 51.98 میلیارد دلار در مقایسه با رقم برآورد شده 52.67 میلیارد دلار
- آیپد: 6.73 میلیارد دلار در مقایسه با رقم برآورد شده 5.90 میلیارد دلار
- مک: 7.42 میلیارد دلار در مقایسه با رقم برآورد شده 7.42 میلیارد دلار
- پوشیدنی ها و لوازم جانبی: 7.31 میلیارد دلار در مقایسه با رقم برآورد شده 7.33 میلیارد دلار
گروه محصولات پوشیدنی و لوازم جانبی که اپل پیشتر با عنوان محصولات دیگر از آن یاد می کرد رشدی 33 درصدی را نسبت به سال قبل نشان می دهد و بیشترین میزان رشد درآمد را در طول فصل نخست سال 2019 داشته. درآمدهای حاصل از فروش آیپد نیز رشدی 17 درصدی را تجربه کرده و میزان فروش مک نیز 9 درصد رشد داشته.
«لوکا ماستری» مدیر ارشد مالی اپل در جریان کنفرانس خبری اعلام کرد که حالا 900 میلیون آیفون در سراسر دنیا توسط کاربران استفاده می شوند و مجموعا 1.4 میلیارد گجت فعال نیز در سراسر دنیا وجود دارند. اپل اعلام کرده که به زودی آمار مربوط به تعداد دستگاه های فعال در سراسر جهان را با تناوب بیشتری منتشر میکند.