افزایش ۱۷ درصدی تسهیلات پرداختی به کشاورزان

مدیرعامل بانک کشاورزی از افزایش ۱۷ درصدی تسهیلات پرداختی در ۱۰ ماهه نخست سال جاری خبر داد.

افزایش 17 درصدی تسهیلات پرداختی به کشاورزان

به گزارش ایسنا، روح‌الله خدارحمی امروز (یکشنبه) در نشستی خبر با اشاره به محدودیت منابع آب در کشور، اظهار کرد: باید روش تولید صیفی و سبزی را دگرگون می‌کردیم که در همین راستا با توسعه گلخانه‌ها و کاربرد روش کشت متراکم گلخانه‌ای این ظرفیت‌ها در کشور ایجاد شده و محصولات خوبی تولید می‌کنیم.

وی با اشاره به توسعه مکانیزاسیون برای پایداری بخش کشاورزی، تصریح کرد: در دو سال گذشته برداشت برنج در شمال کشور کاملاً مکانیزه شده و یکی از اقدامات خوبی است که با سیاست دولت، طراحی وزارت کشاورزی و سرمایه‌گذاری بانک انجام شد.

مدیرعامل بانک کشاورزی با اشاره به عملکرد 10 ماهه بانک و مقایسه با سال گذشته، تصریح کرد: عملکرد صعودی بانک با وجود همه مشکلات ادامه دارد و مانده کل سپرده‌های بانک که 493 هزار میلیارد ریال در 10 ماه سال 1395 بوده، در سال گذشته به 669 هزار میلیارد ریال در پایان دی‌ماه و امسال به 858 هزار میلیارد ریال رسیده است.

خدارحمی افزود: سرانه سپرده شعب بانک از 354 میلیارد ریال به 466 میلیارد ریال و سرانه سپرده کارکنان از 41.1 میلیارد ریال به 55 هزار میلیارد ریال افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه در پایان دی ماه امسال سهم سپرده‌های گران‌قیمت ما نسبت به سال قبل از 64 درصد به 58 درصد کاهش پیدا کرده و سپرده‌های ارزان قیمت‌مان نیز از 36 به 42 درصد افزایش پیدا کرده است که سعی کردیم رشد منابع با رشد هزینه‌ها اتفاق نیفتد.

مدیرعامل بانک کشاورزی با بیان اینکه سال گذشته در پایان دی‌ماه 283 هزار میلیارد پرداخت تسهیلات داشتیم که امسال به 332 هزار میلیارد ریال رسیدیم، افزود: در 10 ماهه نخست امسال به اندازه رقم کل سال گذشته را پرداخت کردیم و درصد رشد هم که در پارسال نسبت به سال قبل از آن 14 درصد بوده، امسال به 17 درصد رسیده است.

خدارحمی تصریح کرد: تسهیلات با احتساب مانده‌های قبلی نشان‌دهنده کمکی است که بانک در سال‌های اخیر به بخش کشاورزی کرده و در 10 ماهه اول امسال نسبت به سال قبل تقریباً دو برابر شده است.

به گفته وی، رشد مانده تسهیلات در 10 ماهه نخست سال گذشته 62 هزار میلیارد ریال بوده و امسال 124 هزار میلیارد ریال شده است و به اندازه بیش از دو برابر رشد مانده سال قبل امسال رشد داشتیم.

مدیرعامل بانک کشاورزی با اشاره به یکی از طرح‌های مهم دولت برای کمک به جامعه روستایی در سال جاری، گفت: 1.5 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی به ایجاد اشتغال در جامعه روستایی کشور در دو مرحله پرداخت شد که 3,000 میلیارد تومان فقط به بانک ما داده شد.

خدارحمی با بیان اینکه بخشی از این پول از اردیبهشت به ما داده شد، تصریح کرد: تعداد طرح‌های مصوب ما از 15 هزار طرح در 30 مهر به بیش از 26 هزار طرح رسید در بهمن ماه امسال در این خصوص رسید.

وی با بیان اینکه طرح‌ها در حال رشد هستند، اظهارکرد: در حال حاضر مبلغ این طرح‌ها به 38 هزار میلیارد ریال رسیده و 68 هزار و 208 شغل جدید در روستایی تاکنون محقق شده است.

مدیرعامل بانک کشاورزی تاکید کرد که تا کنون 55 هزار و 930 شغل جدید فقط در حوزه روستایی و عشایر در قالب این طرح ایجاد شده است.

خدارحمی با بیان اینکه در سال جاری در وصول مطالبات با چالش‌های جدی مواجه هستیم، گفت: به دلیل شرایط سخت اقتصادی که دامن مشتریان ما را می‌گیرد و مصوباتی که ناظر بر امهال بدهی‌های کشاورزان است وصول مطالبات ما درجا زده، اما عملکرد وصول نسبت به 10 ماهه سال قبل قابل قبول است؛ به طوری که در 10 ماهه سال گذشته 258 هزار میلیارد ریال وصول مطالبات داشتیم که نسبت به سال قبل از آن 10 درصد رشد داشته و امسال وصول مطالبات به 285 هزار میلیارد ریال رسیده که نسبت به سال قبل 10.5 درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه ما از سال گذشته ما درگیر امهال مطالبات کشاورزان هستیم، تصریح کرد: ما کار خوبی هم در این زمینه و هم در زمینه بخشودگی سود و جرایم وام‌های زیر 100 میلیون را اجرا کردیم که کار خود را با 2,000 میلیارد تومان برای امهال بدهی‌ها آغاز کرده‌ایم.

مدیرعامل بانک کشاورزی با اشاره به مصوبه مبنی بر امهال سه ساله بدهی‌های کشاورزان، اظهار کرد: 1,800 میلیارد تومان از این اعتبار به ما اختصاص داده شده و 530 فقره از بدهی‌های کوچک کشاورزان را تا پایان سال امهال می‌کنیم، اما برای بقیه که مشمول هستند فعلاً اعتباری نداریم و منتظر اعتبار می‌مانیم و برای آن‌ها هم که مشمول نیستند، خود ما برنامه‌ای مشابه امهال تبیین کردیم، چراکه باید هوای مشتریان‌مان را داشته باشیم.

خدارحمی خاطرنشان کرد: بر اساس این برنامه اگر کسی نمی‌تواند کل قسط را بدهد، 10 تا 20 درصد را می‌گیریم و بقیه را بر اساس جدول جدیدی دوباره تقسیط می‌کنیم.

وی با اشاره به فروش اموال مازاد این بانک در سال جاری نیز، تصریح کرد: امسال تاکنون 566 ملک فروخته شده و که از نظر مبلغ 81 درصد از تعهدمان را واگذار کردیم که امیدواریم تا پایان سال بتوانیم به تعهد خود برسیم.

مدیرعامل بانک کشاورزی با بیان اینکه در سال جاری در حال فروش سه شرکت خود هستیم، گفت: شرکت «کشت و صنعت کارون» و «دامداری و کشاورزی اصفهان شیر» را از طریق مزایده اما سیمرغ را از طریق بورس سعی کردیم به فروش برسانیم که نماد آن باز شده و عرضه اولیه آن اواخر اسفند از طریق بورس انجام می‌شود و بلافاصله این شرکت که برآورد ما از رقم آن 550 میلیارد تومان است، فروش خواهد رفت.

خدارحمی درباره شرکت کارون نیز گفت: تاکنون یک مزایده برای این شرکت برگزار شده که هنوز مشتری برای آن نیامده و دو مزایده دیگر برگزار می‌کنیم و امیدواریم که بتوانیم آن را بفروشیم، چراکه شرکت وضع خوبی دارد.

وی با بیان اینکه در شرکت سوم سهام اقلیت را داریم و با چالش‌های زیادی مواجهیم، تصریح کرد: با فروش این شرکت‌ها دیگر چیزی که بتوان به آن بنگاه‌داری گفت، نداریم.

مدیرعامل بانک کشاورزی با اشاره به انتقاد روحانی از زیاد بودن شعب بانک‌ها، گفت: در یک سال‌هایی توسعه شبکه برای خدمت به مردم لازم بود، اما با گسترش بانک‌داری الکترونیک برنامه ما رو به کاهش شعب است و به سرعت می‌توانیم شعب خود را کاهش دهیم.

خدارحمی افزود: امسال 70 شعبه کم بازدید را یا تعطیل یا ادغام در شعب دیگر کردیم و در دو سال پیشین نیز به ترتیب هفت و 11 شعبه را تعطیل کردیم، البته برخی در خارج از کشور این را تعبیر به ورشکستگی کردند و این نهایت نادانی است، چراکه این یک روند طبیعی در دنیاست.

به گفته وی، جایگاه بانک در رتبه‌بندی 500 شرکت برتر از سال 1394 تاکنون از 22 به 16 رسیده است.

مدیرعامل بانک کشاورزی همچنین با بیان اینکه اینستکس یک تحول مثبت است، اظهارکرد: این بعد آن را باید بپذیریم که با تمام اقدامات خصمانه‌ای که از سوی اسرائیل و آمریکا انجام شد باز هم به همین رسیدیم و باید صبر کنیم و ببینیم چه می‌شود.

خدارحمی ادامه داد: این خود دریچه‌ای است که می‌توان گفت که با وجود این همه کینه‌ورزی حرف درست خریداری هم دارد و سه قدرت بزرگ اروپا در وهله اول می‌خواهند از حیثیت خودشان دفاع کنند.

به گفته وی، راه‌اندازی اینستکس روند خوبی است و قابلیت‌هایی را در اختیار ایران می‌گذارد؛ هرچند که توقع از اروپایی‌ها بیشتر است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر