سگ‌تان دارد پیر می‌شود؟ خودتان را برای این شرایط آماده کنید

درست مانند ما انسان‌ها که با افزایش سن نشانه‌هایی از خود بروز می‌دهیم، بدن سگ‌ها و گربه‌های در حال پیر شدن هم نشانه‌هایی بروز می‌دهد: خاکستری شدن موها، کم شدن بینایی و شنوایی، آرتروز و دیگر بیماری‌هایی که مربوط به افزایش سن است.

سگ‌تان دارد پیر می‌شود؟ خودتان را برای این شرایط آماده کنید

نشانه‌های پیری سگ چه هستند و ما چه کاری از دست‌مان برمی‌اید تا حیوان‌مان راحت تر این دوره را بگذراند؟

درست مانند ما انسان‌ها که با افزایش سن نشانه‌هایی از خود بروز می‌دهیم، بدن سگ‌ها و گربه‌های در حال پیر شدن هم نشانه‌هایی بروز می‌دهد: خاکستری شدن موها، کم شدن بینایی و شنوایی، آرتروز و دیگر بیماری‌هایی که مربوط به افزایش سن است.

درباره اینکه باید منتظر دیدن چه شرایطی باشید تحقیق کنید و به سگ‌تان کمک کنید این دوران را به بهترین نحو بگذراند.

سن پیری سگ چه سنی است؟

این جمله که “هر یک سال عمر انسان برابر با 7 سال عمر سگ است” درست نیست. سگ‌های بزرگ جثه از سن 6 تا 7 سالگی پیر در نظر گرفته می‌شوند در حالی که سگ‌هایی با جثه کوچکتر تا رسیدن به سن 10 سالگی سالمند در نظر گرفته نمی‌شوند. این نژادهای کوچک 20 سال هم عمر می‌کنند.

در کل سگی که 7 سال یا بیشتر عمر دارد تقریبا وارد دوره میانسالی شده. در این هنگام باید سگ را نزد دامپزشک ببرید تا وضعیت سلامت او را چک کند و رژیم غذایی مناسبی برای او تجویز کند. ممکن است دامپزشک‌تان تشخیص دهد که سگ‌های نژاد کوچک‌تر دیرتر از این وارد دوره میانسالی می‌شوند.

نشانه‌های معمول بالا رفتن سن

درست مانند ما انسان‌ها این نشانه‌ها از سگی به سگ دیگر متفاوت است. ممکن است تغییری در خلق و خوی سگ‌تان ایجاد شود و ممکن است سگ‌تان حتی عصبی شود. این تغییرات در رفتار اجتماعی معمولا یکی از نشانه‌های ظاهری پیر شدن سگ است اما می‌تواند در نتیجه زوال عقل، دردهای ناشی از ضعیف شدن بدن و یا به علت کم شدن بینایی و شنوایی هم باشد. این‌ها چند نشانه از نشانه‌های افزایش سن سگ‌تان و ورود او به دوره پیری است، با دیدن این نشانه‌ها به او کمک کنید دوره سالمندی را با آرامش پشت سر بگذارد.

سرعت پیشرفت آرتروز و از دست دادن ماهیچه‌ها را کم کنید

ممکن است متوجه ضعف کلی سگ‌تان شوید. البته در همه موارد این اتفاق نخواهد افتاد اما باید دقت کنید و متوجه تغییرات جزئی در نوع بلند شدن سگ، دراز کشیدن و بالا رفتن او از پله‌ها شوید. آیا سگ‌تان کندتر از همیشه این کارها را انجام می‌دهد و به نظر می‌رسد برایش سخت است؟ آیا تغییر در آب و هوا وضعیت سگ‌تان را بدتر می‌کند؟

آرتروز برای سگ‌های مسن بیماری معمولی است، به خصوص سگ‌های نژادهای بزرگ‌تر، و می‌تواند هر مفصلی در بدن را درگیر کند به خصوص مفاصل پا، گردن و ستون فقرات. داروهای زیاد برای رهایی سگ‌تان از درد و مبارزه با بیماری آرتروزش وجود دارد. پس اگر این نشانه‌ها را در سگ دیدید او را نزد دامپزشک ببرید و با مشورت او از دارو استفاده کنید.

از دست دادن اندکی از ماهیچه‌ها بدن طبیعی است، به خصوص ماهیچه‌های پاهای عقبی. تحلیل رفتن ماهیچه‌ها، بخصوص ماهیچه‌های قسمت سر و شکم می‌تواند نشانه بیماری‌ باشند. پس اگر متوجه از بین رفتن ماهیچه در قسمتی از بدن سگ مسن‌تان شدید، او را نزد دکتر ببرید.

بعضی راه‌های نجات سگ‌تان از درد و کمک به او برای داشتن دوره سالمندی آرام این است که از داروهایی که دامپزشک برایش تجویز می‌کند استفاده کنید تا هم دردش کاهش یابد و هم فعالیت‌ها فیزیکی را راحت‌تر انجام دهد.

کم کاری تیروئید

یکی دیگر از دلایل حرکت کند سگ‌تان کم کاری غده تیروئید او است که یک بیماری شایع در سگ‌ها است. این بیماری را می‌توان به راحتی توسط دارو درمان کرد.

درآمدن موهای سفید در اطراف صورت

ممکن است موهای سگ‌تان در دوران جوانی پیش از موعد شروع به سفید شدن کنند. اما در اکثر سگ‌ها این نشانه در میانسالی یعنی حول و حوش 5 تا 6 سال بروز می‌کند.

کم شدن شنوایی

آیا سگ‌تان به سختی از خواب بیدار می‌شود و یا وقتی از پشت به او نزدیک می‌شوید ناگهان وحشت زده می‌شود؟ شادید عت کم شدن شنوایی یا کری سگ باشد. اگر کم شدن یا از دست دادن شنوایی سگ مربوط به افزایش سن او باشد، کار زیادی نمی‌توان برای او انجام داد، اما باید سگ را نزد دامپزشک ببرید تا مطمئن شوید مشکل از جای دیگری نیست. مشکلاتی مانند عفونت، رشد یا وجود جسم خارجی در گوش هم می‌توانند موجب بروز این حالت در سگ‌تان شوند.

اگر شنوایی سگ‌تان کم شده است، باید بیش از پیش مراقب او باشید و او را از خطراتی مانند ماشین‌های در حال گذر در خیابان، یا بچه‌هایی که به سمتش می‌دوند حفظ کنید چون او خود صداها را نمی‌شوند و ممکن است نداند در اطرافش چه خبر است. سگ‌ها علامت‌های دستی که به معنی “بنشین”، “بایست”، “بمان” و غیره هستند را به خوبی یاد می‌گیرند. به همین دلیل بهتر است در سال‌های اولیه زندگی سگ‌تان این فرمان‌ها را هم به صورت کلامی و هم به صورت علائم دستی به او آموزش دهید تا در دوران پیری که شنوایی او کم می‌شود بتواند زبان بدن شما را بخواند و پاسخ مناسب دهد.

تار شدن یا آبی شدن چشم‌ها

با افزایش سن سگ‌ها مردمک چشم‌های آنها متمایل به رنگ آبی خواهد شد. این یک اتفاق طبیعی است که همزمان با پیری سگ اتفاق می‌افتد، البته درمان پزشکی برای این مسئله وجود دارد. به نظر می‌رسد که با بروز این حالت بینایی سگ تغییری نمی‌کند.

این حالت را نباید با آب مروارید اشتباه بگیرید، که در این بیماری چشم سفید و کدر می‌شود. درست مانند انسان‌ها، در صورت ابتلای سگ به بیماری آب مروارید قدرت دید آنها دستخوش تغییر می‌شود. در این حالت باید دامپزشک را در جریان قرار دهید. درست مانند کم شدن شنوایی، در این موقعیت‌ هم بسیار مراقب سگ‌تان باشید و او را از خطراتی که نمی‌بیند، مثلا ماشین‌ها، حفظ کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان