اثر مرکب چیست؟

این کتاب درباره‌ی موفقیت است و آنچه برای دستیابی به موفقیت، لازم دارید. وقت آن رسیده که کسی این موضوع را رک و راست به شما بگوید.  مدتی طولانی است که به بازی گرفته شده‌اید و فریب خورده‌اید. هیچ فرمول مخفی، اکسیر سحرآمیز یا راه‌حل سریعی برای موفقیت وجود ندارد. شما هیچ‌وقت با روزی دو ساعت وقت گذراندن در اینترنت، به درآمد چند صد میلیون تومانی نمی‌رسید. هیچ وقت نمی‌توانید پانزده کیلوگرم از وزن‌تان را در یک هفته کم کنید، با مالیدن یک کرم روی صورت‌تان، بیست سال جوان‌تر نخواهید شد، نمی‌توانید با خوردن یک قرص، زندگی زناشویی‌تان را درست کنید و موفقیت بادوام و پایدار را هم با هر برنامه‌ای که برای واقعی بودن بسیار عالی به نظر می‌رسد، به دست نمی‌آورید.

اثر مرکب چیست؟

خیلی خوب می‌شد اگر می‌توانستید موفقیت، شهرت، عزت نفس، روابط خوب، سلامتی و آسایش و رفاه خودتان را در یک بسته‌ی ظریف و زیبای صدفی از فروشگاه محله تان بخرید. ولی موفقیت در این دنیا این طوری به دست نمی‌آید.کتاب اثر مرکب حاوی حقایقی است که شما را به موفقیتی فراتر از حد تصورتان راهنمایی می‌کند. این کتاب باعث ایجاد تحولی شگفت انگیز در درآمد، زندگی و موفقیت شما می‌شود.

اثر مرکب چیست؟

این مفهوم پس از نوشته دارن هاردی وارد دیالوگ افراد و کسب وکار‌های موفق شده است، اگر بخواهیم به طور خلاصه در مورد این مفهوم توضیح دهیم باید بگوییم که اثر مرکب به این معنا است که تصمیم‌های کوچک و به‌ظاهر ساده‌ای که ما به طور روزانه‌ می‌گیریم، به مرور که به انجام آن‌ها ادامه می‌دهیم، در دراز مدت باعث موفقیت و شکست ما می‌شوند، برای نمونه سه فرد را در نظر بگیرید که هر سه آن‌ها به یک اندازه (خیلی کم) اضافه وزن دارند، همگی یک درآمد قابل قبول  و همگی آن‌ها به تازگی ازدواج کرده‌اند،  فرد شماره یک تصمیم می‌گیرد از این به بعد هر روز کمی تنقلات و چیپس و پفک بخورد و یک یا دو فیلم در روز ببیند، فرد شماره دو تصمیم می‌گیرد به ریتم زندگی کنونی خود ادامه دهد و فرد شماره سه نیز تصمیم می‌گیرد از این به بعد هر روز کمی کتاب بخواند و تنها یک عدد شیرینی و یا لقمه در روز کمتر غذا بخورد، این سه فرد تصمیمات کوچک و ساده خودشون رو هر روز به انجام خواهند داد، بعد از گذشت سه ماه هر سه فرد کاملا مشابه هم هستند و تفاوتی بین آن‌ها از هیچ نظر وجود ندارد، حتی شیش ماه بعد از شروع آن‌ها هم تفاوتی قابل توجهی بین آن‌ها وجود نخواهد داشت، اما برای مثال بعد از 10 ماه اولین تفاوت‌ها بین آن‌ها ایجاد می‌شود، فردی که تصمیم گرفته به سبک زندگی قبلی خود ادامه دهد ادامه دهد همچنان در وضعیت 10 ماه قبل خود به سر می‌برد، اما فردی که 10 ماه مشغول مشاهده فیلم به صورت روزانه و خوردن کمی تنقلات بوده، به میزان اندکی چاق‌تر شده، فردی هم که این ده ماه را در حال مطالعه کتاب بوده و کمی هم کمتر غذا خورده و به میزان اندکی لاغر‌تر شده است، بعد مدت 27 ماه و مرکب شدن همین تصمیمات ساده (منظور از مرکب شده تاثیرات کار‌های کوچک روزانه در دراز مدت و دخیل شدن آیتم زمان است) فردی که فیلم مشاهده می‌کرد، از همسر خود طلاق گرفت، دچار افسردگی و ورشکستگی شد، و فردی که کتاب مطالعه می‌کرد، توانست در آمد ماهیانه خود را چهار برابر کند و زندگی بسیار شاد‌تر و خوشبخت‌تری با همسر خود داشته باشد، علت چنین تاثیری از تصمیم و اعمال به این کوچک را با اثر موجی توضیح می‌دهند، که به‌زودی در مطلبی کامل آن را توضیح خواهیم داد، اگر می‌خواهید زندگی خود را تغییر دهید اگر می‌خواهید موفق شوید باید تصمیم‌های کوچک خود را عملی کنید و به آیتم زمان و اثر مرکب اعتماد کنید.

اثر مرکب چیست؟

درباره کتاب اثر مرکب نوشته دارن هاردی:

صادقانه بگوییم کتاب «اثر مرکب» نوشته‌ی «دارن هاردی» را می‌توان شاهکار کتاب‌هایی دانست که در دهه‌های گذشته در زمینه‌ی برنامه‌ریزی برای رسیدن به اهداف و موفقیت منتشر شده‌اند. بسیاری از افراد نام‌آشنا و فعال این رشته، نظرشان را در مورد این کتاب نوشته‌اند و تقریبا همه آن‌ها شما را به مطالعه‌ی دقیق و حتی چندباره‌ی کتاب اثر مرکب دعوت کرده‌اند. فلسفه و تفکر پشت این کتاب به حدی اثرگذاربوده‌است که توانسته تحول چشمگیری ایجاد کند و مطمئنا در سال‌های آینده گروه‌هایی در فضا‌های آنلاین و نشست‌های تخصصی شکل می‌گیرند و از  اندیشه‌ی اثر مرکب دفاع می‌کنند

این کتاب، درباره‌ی چیز‌هایی است که واقعا مهم هستند و هیچ‌گونه مطالب اضافی و بیهوده در آن وجود ندارد. چه چیز‌هایی واقعا کارساز واقع می‌شوند و به کار می‌آیند؟ کدام اصول اولیه و اساسی هستند که وقتی روی آن‌ها متمرکز شوید و مهارت پیدا کنید، سیستم عاملی را به وجود می‌آورند که می‌تواند شما را به اهداف مورد نظرتان برساند و به شما کمک کند تا به شیوه‌ی دلخواه تان زندگی کنید؟ در این کتاب، همان اصول وجود دارد؛ آن‌ها سیستم عاملی را ایجاد می‌کنند به نام اثر مرکب.

 

ویژگی‌های کتاب اثر مرکب:

اگر در جست‌وجوی موفقیت و پیشرفت شخصی هستید و یا به دنبال راهی واقعی و مطمئن برای تغییر زندگی و تحقق بخشیدن به رویاهایتان می‌گردید، خواندن کتاب اثر مرکب نوشته‌ی «دارن هاردی» نویسنده‌ی آمریکایی و ناشر مجله «موفقیت» را از دست ندهید. هاردی این کتاب را براساس تجربیات اثبات‌شده و سودآور نوشته و در آن به چگونگی به‌کارگیری استعداد‌ها در جهت استفاده از فرصت‌های موجود پرداخته است. این کتاب راه‌های پیروزی در رقابت‌ها و چالش‌های زندگی را پیش روی مخاطبان قرار می‌دهد.

ناشر آمریکایی این کتاب در یادداشت خود آورده است:

«آیا دنبال کسب موفقیت هستید؟ و می‌خواهید از آنچه امروز هستید، موفق‌تر شوید؟ حتی موفق‌تر از آنچه تا به حال تصور می‌کردید که امکان دارد؟ این کتاب در همین زمینه است. به دست آوردن موفقیتی فراتر از تصور.

هیچ گونه تقلب و اغراقی در کار نیست. این کتاب، فقط دربردارنده حقایقی‌ست که برای رسیدن به موفقیت به آن‌ها نیاز دارید. نویسنده‌ی این کتاب، دارن هاردی به عنوان ناشر مجله‌ی موفقیت، تمامی این مطالب را شنیده و دیده است و خیلی از آن‌ها را هم تجربه کرده است. این کتاب از اصول اساسی کسب موفقیت پرده برمی‌دارد. اثر مرکب شامل عصاره‌ای‌ست از آنچه هر فرد جویای موفقیت، برای کسب موفقیت خارق‌العاده، باید بداند، به آن‌ها عمل کند و در آن‌ها مهارت پیدا کند. در این کتاب استراتژی‌هایی خواهید یافت درباره‌ی اینکه:

اثر مرکب چیست؟

 چگونه، همیشه برنده شوید! بهترین استراتژی برای رسیدن به هر هدفی و پیروز شدن بر هر رقیبی، حتی اگر آن‌ها باهوش‌تر، بااستعدادتر و باتجربه‌تر از شما باشند.

 از بین بردن عادت‌های بدی که مانع پیشرفت‌تان می‌شوند (ممکن است از بعضی از این عادت‌ها بی‌خبر باشید)

 بدون دردسر و ناراحتی، برخی از اصول کلیدی موردنیاز برای پیشرفت‌های بزرگ و مهم را در خودتان نهادینه کنید.

نکات کلیدی واقعی و پایدار برای انگیزش؛ چگونه خودتان را ترغیب به انجام کار‌هایی کنید که انجام آن‌ها را دوست ندارید.

 به دست آوردن نیروی گریزان و فوق‌العاده تکانش. اگر این نیرو را به دست آورید، غیرقابل توقف خواهید شد.

 اسرار شتاب‌دهنده افراد فوق‌العاده موفق. آیا آن‌ها از یک برتری ناعادلانه برخوردارند؟ بله، آن‌ها یک برتری ناعادلانه دارند و حالا شما هم می‌توانید آن را داشته باشید.

اگر به طور جدی دنبال داشتن یک زندگی فوق‌العاده هستید، از قدرت اثر مرکب برای خلق موفقیتی که می‌خواهید، استفاده کنید! همین امروز سفرتان را شروع کنید!

 

فصل‌های کتاب اثرمرکب:

در مقدمه کتاب آمده است که برای موفقیت هیچ معجون معجزا آسا، فرمول مخفی و یا راه حل سریع السیر وجود ندارد بلکه با تمرکز به یک سری از اصول اساسی موفقیت حاصل می‌شود. در واقع اثر مرکب دستورالعمل اجرایی است که به شما می‌آموزد چگونه در استفاده از اصول استاد شوید و وقتی مهارت لازم را کسب کردید دیگر هیچ چیز وجود نخواهد داشت که نتوانید آن را به دست آورید.

فصل اول: اثر مرکب در عمل

فصل اول کتاب سعی در توضیح مفهوم اثر مرکب دارد و بیان می‌دارد که برای رسیدن به موفقیت مهم‌ترین عامل داشتن ثبات قدم و حفظ آن در تمامی مراحل است. اثر مرکب بیان می‌دارد که انتخاب‌های کوچک و هوشمندانه و پایداری کردن در این انتخاب ها، هرچند ممکن است به ظاهر تغییرات محسوسی ایجاد نکند، ولی همین تغییرات جزئی منجر به ایجاد نتایج کوچک و پایدار می‌شود. پس نا امید نشوید و بدانید که با داشتن ثبات قدم در مسیری که انتخاب کرده اید در نهایت به تغییرات بنیادی دست پیدا می‌کنید.

همان طور که می‌دانید ما در عصر شتاب زندگی می‌کنیم. فست فود می‌خوریم، چون آشپزی وقت گیر است، رژیم‌های کوتاه می‌گیریم تا ظرف یک هفته 9 کیلو وزن کم کنیم و غیره. اما باید بدانید هرچه زودتر به هدف برسید، عواقب آن‌ها سنگین‌تر خواهد بود. انتظار نتایج فوری داشتن، بدون طی کردن مراحل و گام‌های کوچک، نمی‌تواند در مسیر موفقیت به شما کمکی بکند.

در این فصل با ذکر مثال‌هایی واقعی و ملموس سعی شده است که سادگی و در عین حال کارایی اثر مرکب به شکل جذابی ترسیم شود. همچنین عنوان می‌شود که یک تغییر کوچک می‌تواند تأثیر بزرگی ایجاد کند و اثر موجی غیر قابل انتظاری به وجود بیاورد. برای مثال یک عادت بد مثل خوردن مداوم غذا‌های چرب را در نظر بگیرید. این عادت بد به ظاهر کم اهمیت نتایج دیگری از جمله بدخوابی، بدخلقی، کاهش بهره وری، استرس و … را به دنبال خود دارد. ولی با ایجاد یک تغییر کوچک در عادت غذایی با نتایج باورنکردنی در بسیاری از جنبه‌های زندگی رو به رو می‌شویم. درک مفهوم اثر مرکب شما را از انتظار کسب نتایج سریع رها می‌کند و در واقع تنها مسیر موفقیت از انجام یک سلسه کار‌های معمولی و پیش پا افتاده و زمان بر می‌گذرد.

فصل دوم: انتخاب‌ها

این فصل مطرح می‌کند که انتخاب‌های ما تأثیر مستقیم در اهداف و وضع زندگی ما دارند. به عبارت دیگر هر تصمیم هر چند جزئی و بی اهمیت مسیر زندگی ما را می‌سازند. گاهی تصمیمات بی اهمیت هستند که جلوی موفقیت ما را می‌گیرند. البته که هیچ کس نمی‌خواهد چاق باشد و یا ورشکست شود، اما می‌توان گفت: این‌ها پیامد‌های چندین تصمیم بد، اما کوچک هستند. هدف اصلی که این فصل دنبال می‌کند آن است که بیاموزد چگونه تصمیمات آگاهانه بگیریم تا باعث بهبود و شکوفایی زندگی مان شود. نکته اول تلاش برای گرفتن تصمیمات خودآگاه است. یعنی حتی برای چیز‌های کوچک و جزئی هم با فکر انتخاب کنید و تصمیم بگیرید.

در وهله بعدی موضوعی که در این مسیر کمک شایانی خواهد کرد این است که در همه جوانب زندگی مسئولیت 100 درصدی داشته باشید. یعنی در برخورد با مسائل به جای گرفتن انگشت اتهام به سمت دیگری با قبول مسئولیت، سعی در حل مشکلات داشته باشید. پذیرش اینکه فقط خودتان مسئول اعمالتان هستید دشوار است. شاید گاهی فکر کنید بدشانسی آورده اید، اما این فقط بهانه‌ای برای توجیه تصمیم‌های ضعیف است. برای خوش شانس بودن کافی است فرصت‌های خوب را شناسایی کنید.

نکته مهم بعدی که در مورد انتخاب‌ها باید توجه داشت آن است که برای آگاهی از انتخاب‌ها باید هر اقدامی که به آن جنبه از زندگی مان مربوط می‌شود شناسایی و ثبت کنیم. ثبت وقایع و گزارش نویسی در مورد مسائل مختلف از جمله راهکار‌هایی است که ما را به مسیر موفقیت باز میگرداند. مثلا اگر ما تصمیم به اصلاح هزینه‌ها و خرج و مخارجمان داریم، با ثبت کردن هزینه‌هایی که در طول روز داریم جزییات آن‌ها را پیش چشم خود داریم و همین امر ما را در مدیریت درست هزین‌ها کمک می‌کند. هرچه زودتر شروع به ایجاد تغییرات کوچک در زندگی تان کنید، اثر مرکب در راستای خواست شما قدرتمندتر عمل خواهد کرد.

فصل سوم: عادت‌ها

فصل سوم به اهمین عادت‌ها و تأثیری که بر تصمیمات و انتخاب‌های ما دارد اشاره می‌کند و به ما می‌آموزد که چگونه عادت‌های بد خود را کناد گذاشته و برای رسیدن به موفقیت چگونه عادت‌های مثبت را در وجود خود نهادینه کنیم. وقتی به زندگی افراد موفق نگاه می‌کنیم متوجه یک ویژگی مشترک در بین آن‌ها می‌شویم و آن هم داشتن عادت‌های خوب است نه به این معنی که عادات بد ندارند البته که دارند، اما تعداد عادت‌های بدشان زیاد نیست. به عبارت دیگر رویه روزانه‌ای که بر اساس عادت‌های خوب تنظیم شده باشد عامل ایجاد تفاوت بین افراد موفق و سایر مردم است.

در ادامه این فصل می‌آموزد که برای ترک عادات بد و جایگزین کردن عادت‌های خوب چه کار‌هایی را باید انجام داد. گام اول در این مسیر آن است که از لذت‌های مقطعی و گذرایی که عادات بد در ما ایجاد می‌کنند، چشم پوشی کنیم. چون همین عادت‌های کوچک بد می‌تواند منجر به ایجاد فاجعه در زندگی شوند. در گام دوم باید به دنبال چرایی در انجام کار‌ها و تصمیمات بود. یعنی اگر می‌خواهید پیشرفت‌های بزرگی در زندگی خود ایجاد کنید باید دلیل محکمی داشته باشید که مجبورتان کند در خود تغییرات ضروری ایجاد کنید. این دلیل و چرایی لازمه حرکت شما و نیروی انگیزشی شما برای رسیدن به موفقیت است. هرچه این چرایی و دلیل قوی‌تر باشد انگیزه و اراده شما هم برای رسیدن به موفقیت بیشتر می‌شود.

بعد از آن سؤالی که باید از خود پرسید این است که به کجا؟ به این معنی که اهداف مشخصی را برای خود ترسیم کرده و نیروی انگیزه خود را برای رسیدن به آن اهداف به کار گیرید. به عبارت دیگر وقتی برای خود اهدافی را تعیین می‌کنید ناخودآگاه تمام ذهن تان بر روی آن متمرکز می‌شود. پس لازم است فهرستی از مهم‌ترین هدف‌های زندگی خود را تهیه کنید و روی این موضوع تمرکز کنید که برای رسیدن به این اهداف باید به چگونه شخصی تبدیل شوم. موفقیت چیزی است که با تبدیل شدن به شخصیتی که میخواهی به دست می‌آید. اگر بخواهم به طور مختصرتر بگویم مسیر اینگونه است: تعیین اهداف + فهرست عادت‌های بد + عادت‌های که باید به دست آورید: مسیر شما به سمت موفقیت را تشکیل می‌دهد. در این فصل راهکار‌هایی عملی برای ریشه کن کردن عادت‌ها بد و ایجاد عادات مثبت ارائه کرده که با انجام آن‌ها می‌توان به نتیجه فوق العاده این راهکار‌ها اذعان کرد.

فصل چهارم: تکانش

تکانش موضوع اصلی فصل چهارم است. دارن هاردی در این فصل از تکانش بزرگ به عنوان یکی از قدرتمندترین و مبهم‌ترین نیرو‌های موفقیت یاد کرده است. اما نکته مهمی که باید بدانید آن است که ایجاد تکانش کار ساده‌ای نیست، ولی اگر یک بار آن را ایجاد کنید دیگر موفق خواهید بود. به عبارت دیگر تطبیق پیدا کردن با هر تغییری هم به همین صورت است و هر تغییری با برداشتن یک قدم کوچک شروع می‌شود. تنها یک قدم در هر زمان پیشرفت بسیار کندی است، اما وقتی بعد از مدتی تبدیل به عادت شود می‌توان گفت: تکانش بزرگ اتفاق افتاده و موفقیت و نتایج آن به صورت مرکب و سریع ظاهر می‌شود.

یادتان باشد واقع بین باشید و سعی نکنید همه چیز را در مدت زمان کوتاهی انجام دهید. در عوض یک برنامه روزانه تهیه کنید که عادات جدید را برایتان تبدیل به یک برنامه روتین کند.

پنج قدمی که برای ایجاد تکانش بزرگ باید به کار گرفت شامل:

انتخاب‌های جدید بر اساس اهداف و ارزش‌های اصلی تان.

به کار بستن این انتخاب‌های جدید از طریق رفتار‌های مثبت.

تکرار آن اقدامات سالم که منجر به ساختن عادت‌های جدید می‌شود.

ساختن رویه‌ها و ریتم‌هایی که منجر به نظم در زندگی تان میشود.

ثابت قدم ماندن برای مدت زمان طولانی.

وقتی به کار‌هایی که با موفقیت انجام می‌دهید نگاه می‌کنید، خواهید دید که به احتمال قوی یک رویه برای آن ایجاد کرده اید. هرچه چالش و هدفمان بزرگتر باشد رویه‌های مربوط به آن هم باید دقیق‌تر و سخت‌تر باشد. بهترین مثال در این زمینه آموزش‌های نظامی است. این آموزش‌ها از کنار هم قرار گرفتن رویه‌های کوچک، ولی دقیقی مثل تمیز بودن پوتین ها، شب‌ها زود خوابیدن، صبحا زود بیدارشدن و … ایجاد شده، ولی در نهایت به هدف بزرگی به نام تربیت سربازان خوب منجر می‌شود. برای این کار باید روز‌های خود را از قبل برنامه‌ریزی کنید و تلاش کنید شروع و پایان روز را بر اساس رویه‌هایی که برای خود ترسیم کرده اید کنترل کنید. روز خود را از زمانی که بر می‌خیزید و انتخاب‌هایی که می‌کنید برنامه ریزی کنید. ولی لازم است گاهی اوقات برای جلوگیری از دلزدگی و گرفتار شدن در دام یکنواختی تغییراتی در برنامه خود اعمال کنید.

هر وقت برنامه روزانه‌تان تبدیل به یک رویه شد باید گام‌ها را پشت سر هم بپیمایید تا یک ریتم ایجاد کنید و وقتی اعمال و رفتار‌های شما دارای ریتم شوند به تکانش بزرگ خوش آمد خواهید گفت. هرکاری که تصمیم گرفته اید که شما را به هدفتان نزدیک‌تر کند بهتر است به طور مداوم پیگیری شود و اطمینان حاصل کنید که دارای ریتم مورد نظر شماست. برای این کار می‌توانید یک جدول از مهم‌ترین تصمیمات خود تهیه کنید و هر روز رویه آن را پیگیری کنید.

فقط نکته‌ای که حتما باید به آن توجه داشته باشید آن است که برنامه و ریتمی که برای خود تنظیم میکنید نباید از روی هیجان باشد و خیلی به خود سخت بگیرید، چون همین موضوع باعث زود خسته شدن و دلزدگی می‌شود. موضوع بعدی داشتن ثبات قدم در اجرای برنامه‌های لازم برای رسیدن به اهداف است. یعنی اگر در مسیر اجرای برنامه‌های خود تنبلی کنید، به طور مثال کاری را که جزو برنامه است برای دو هفته ترک کنید مثل باشگاه رفتن و… نتیجه آن از دست رفتن نتایج و در ادامه آن تکانش بزگ با مشکل رو به رو می‌شود.

فصل پنجم: تأثیرات

همان‌طور که در فصول گذشته گفته شد، انتخاب‌های ما هر چقدر به ظاهر بی اهمیت وقتی ترکیب شوند می‌توانند تأثیرات شدیدی بر روی زندگی بگذارند. پس لازم است که بدانید چگونه این تأثیرات را مدیریت کنید تا شما را به سمت موفقیت هدایت کند.

سه نوع از تأثیراتی که بر روی روند حرکت ما اثر می‌گذارند شامل:

ورودی ها: چیز‌هایی که ذهن تان از آن‌ها تغذیه می‌کند.

مشارکت ها: مردمی که با آن‌ها زمان تان را می‌گذرانید.

محیط: پیرامون شما.

از موقعیت‌هایی که شما را از مسیر هدف دور می‌کند بپرهیزید. اگر می‌خواهید ذهن تان با بالاترین توان عملکرد آن کار کند باید نسبت به اطلاعاتی که به خورد آن می‌دهید آگاه باشید. افکار منفی را بیرون بریزید و ایده‌های الهام بخش و مثبت را جایگزین کنید. یکی از روش‌های مؤثر برای محافظت از ذهن این است که برای اطلاعاتی که قرار است به ذهن وارد شود فیلتر بگذارید. دیگر اینکه سعی کنید با افراد و دوستانی که رفتار‌ها و عادت‌های مثبت و الهام بخش دارند بیشتر رفت و آمد داشته باشید و با افرادی که شما را از مسیر صحیح دور می‌کنند قطع ارتباط کنید. روش دیگر این است که یک همکار موفقیت برای خود داشته باشید، شخصی که مثل شما متعهد به مطالعه و توسعه شخصی باشد و در مورد مسیر، برنامه ها، مشکلات و موفقیت‌ها با او صحبت کنید.

فصل ششم: شتاب بخشیدن

همه ما در کار و مسائل خود ممکن است به موانعی برخورد کنیم که از آن به عنوان موانع ذهنی یاد می‌شوند. همه ما در مسیر پیشرفت، با محدودیت‌های فردی زیادی رو به رو می‌شویم. وقتی به محدودیتی برخوردید، با قاطعیت وارد مبارزه شوید تا نتایج سریع‌تر بگیرید. ممکن است جایی تصمیم بگیریم که به خاطر شکست‌های متوالی یا نتیجه ندادن تلاش هایمان دیگر ادامه دادن فایده‌ای ندارد. ولی بدانید این همان نقطه سرنوشت ساز است. جایی که دیگران هم به آن می‌رسند، ولی اگر شما بدون توجه به این موانع برنامه خود را ادامه دهید از بقیه جلو می‌زنید. مانند چند قدم آخر مسابقه دو که در نهایت آن شخصی برنده است که با شتاب دادن به خود و توانش خط پایان را رد کند و از بقیه پیشی بگیرد.

سعی کنید فراتر از حد انتظار عمل کنید حتی جایی که به دیوار محدودیت برمی خورید. این یکی از کلیدی‌ترین راه‌های رسیدن به موفقیت است. با مبارزه کردن با مشکلات و محدودیت ها، نه تنها به هدف‌تان می‌رسید بلکه قوی‌تر هم خواهید شد.

نتیجه‌گیری:

برای اینکه بتوانید از اطلاعات ارائه شده در این کتاب به شکل عملیاتی بهره ببرید، پیشنهاد جت به شما این است که تمرینات و آزمون‌ها و اقداماتی که در پایان هرفصل از ما خواسته شده و در پایان کتاب هم به شکل ضمیمه وجود دارد، انجام دهید تا نتایج فوق العاده اثر مرکب را به شکل عینی در زندگی خود مشاهده کنید. سخن آخر اینکه، همان‌طور که دارن هاردی در پایان اشاره کرده، اثر مرکب ابزاری است که اگر آن را با ثابت قدمی و عمل مثبت ترکیب کنید منجر به ایجاد تفاوت‌های بلندمدت در زندگی‌تان خواهد شد.

درباره نویسنده کتاب اثر مرکب دارن هاردی:

«دارن، خلاصه‌ی بهترین‌هاست!» این جمله را آنتونی رابینز بزرگ‌ترین سخنران انگیزشی جهان درباره‌ی دارن هاردی گفته است.

دارن هاردی موسس و سردبیر مجله‌ی موفقیت در امریکاست. به گفته‌ی خودش او هر سال با متخصصان بسیاری گفتگو می‌کند، مقاله‌ها و کتاب‌های زیادی را خوانده و بررسی می‌کند و با افراد مشهور از جمله بازیگران، قهرمانان ورزشی، سرمایه‌گذاران بزرگ و صاحبان کسب‌وکار موفق ملاقات می‌کند و در نتیجه همه‌ی فنون موفقیت، رشد و پیشرفت شخصی را پیدا کرده و به حالت قابل ارائه برای دیگران تبدیل می‌کند.

 

او حاصل تلاش‌هایش را در کتاب اثر مرکب «compound effect» منتشر کرده که به بیش از بیست زبان ترجمه شده و میلیون‌ها نسخه از آن به فروش رفته است. همه‌ی حرف هاردی در این کتاب این است که عامل موفقیت‌ها «جمع قدم‌های کوچک که ثابت قدم برداشته می‌شوند» است. دارن هاردی بیش از 25 سال رهبر کسب و کار‌ها صنعت رسانه‌های موفق بوده است.

 

بخش‌هایی از کتاب اثر مرکب:

مقدمه

این کتاب درباره‌ی موفقیت است و آن چه برای دستیابی به موفقیت، واقعا لازم است. وقت آن رسیده که کسی این موضوع را رک و راست به شما بگوید. مدتی طولانی ست که به بازی گرفته شده اید و فریب خورده اید. هیچ فرمول مخفی، نوشداروی سحرآمیز یا راه حل سریعی برای موفقیت وجود ندارد. شما هیچ وقت با روزی دو ساعت وقت گذراندن در اینترنت، به درآمد دویست هزار دلاری نمی‌رسید. هیچ وقت نمی‌توانید پانزده کیلوگرم از وزن تان را در یک هفته کم کنید، با مالیدن یک کرم روی صورت تان، بیست سال جوان‌تر نمی‌شوید، نمی‌توانید با خوردن یک قرص، زندگی زناشویی تان را درست کنید و موفقیت بادوام و پایدار را هم با هر برنامه‌ای که برای واقعی بودن بسیار عالی به نظر می‌رسد، به دست نمی‌آورید. خیلی خوب می‌شد اگر می‌توانستید موفقیت، شهرت، عزت نفس، روابط خوب، سلامتی و آسایش و رفاه خودتان را در یک بسته‌ی ظریف و زیبای صدفی از فروشگاه محله تان بخرید. ولی موفقیت در این دنیا این طوری به دست نمی‌آید.

ما دائم با ادعا‌های مهیجِ فزاینده‌ای درباره‌ی پولدار شدن، خوش اندام شدن، جوان‌تر شدن، جذاب‌تر شدن و... بمباران می‌شویم و معمولا همه‌ی آن‌ها ادعا‌هایی یک شبه با تلاش کم و پرداخت مثلا فقط 95 /39 دلار هستند. این پیام‌های بازاریابی تکراری، احساس و درک ما را درباره‌ی آن چه که برای رسیدن به موفقیت لازم است، تحریف می‌کنند. ما بینش مان را درباره‌ی اصول ساده، اما عمیقی که برای موفقیت لازم و ضروری هستند، از دست داده ایم.

من از این موضوع، خسته و کلافه شده‌ام. دیگر نمی‌توانم کنار بنشینم و ببینم که این پیام‌های بی‌معنی و نابخردانه، مردم را منحرف می‌کنند. من این کتاب را به این خاطر نوشتم که شما را برگردانم به اصول اولیه. می‌خواهم به شما کمک کنم تا از این اغتشاش و درهم‌ریختگی خلاص شوید و روی همان اصول اساسی تمرکز کنید که واقعا مهم هستند. شما می‌توانید بلافاصله اصول موفقیت اثبات شده با زمان و تمرین‌هایی را که در این کتاب است، به کار بندید تا نتایجی پایدار و قابل سنجش به وجود آورید. می‌خواهم به شما یاد دهم که چگونه قدرت اثر مرکب را مهار کنید؛ همان سیستم عاملی که زندگی شما را اداره می‌کند؛ چه در جهت بهترشدن و چه در جهت بدترشدن. اگر از این سیستم به نفع خودتان استفاده کنید، واقعا‌ می‌توانید تحولات چشمگیری را در زندگی تان به وجود آورید. احتمالا این جمله را شنیده‌اید: به هر چیزی که به آن فکر کنید، می‌توانید برسید. خب، البته فقط در صورتی که بدانید چگونه. اثر مرکب راهنمایی عملی است که به شما یاد می‌دهد چگونه در استفاده از این سیستم مهارت پیدا کنید. وقتی ماهر شوید، دیگر هیچ چیزی یا هیچ هدفی وجود ندارد که نتوانید آن را به دست آورید.

از کجا می‌دانم که اثر مرکب تنها فرآیند مورد نیاز شما برای رسیدن به اوج موفقیت است؟ اول این که، من این اصول را در زندگی شخصی خودم به کار بسته ام. از این متنفرم که نویسندگان، سنگ شهرت و ثروت خودشان را به سینه می‌زنند، ولی مهم است که بدانید من از تجربه‌های شخصی خودم صحبت می‌کنم. من به شما مدارک و شواهد زنده ارائه می‌کنم، نه فقط نظریه‌هایی تکراری. همان طور که آنتونی رابینز پیش از این اشاره کرد، من از تلاش هایم در کسب وکار به موفقیت‌های قابل توجهی رسیده ام، به این خاطر که آن را آگاهانه با اصولی که در این کتاب می‌خوانید، ساخته‌ام. در بیست سال گذشته، خیلی جدی در مورد موفقیت و پیشرفت شخصی مطالعه کرده ام. صد‌ها هزار دلار را صرف آزمایش و بررسی ایده ها، ابتکار‌ها و فلسفه‌های مختلف کرده ام. تجربیات شخصی من ثابت کرده اند که: مهم نیست چه چیزی یاد می‌گیرید یا از چه استراتژی یا تاکتیکی استفاده می‌کنید، موفقیت درنتیجه‌ی سیستم عاملِ اثر مرکب به دست می‌آید.

دوم این که، در شانزده سال گذشته من یکی از رهبران صنعت موفقیت و پیشرفت شخصی بوده ام و با رهبران متفکر، سخنران‌ها و نویسندگان محبوب زیادی هم فکری کرده ام. به عنوان یک سخنران و مشاور، ده‌ها هزار کارآفرین را آموزش داده ام و مربی رهبران کسب وکار، مدیران عامل و آدم‌های فوق العاده موفق بی شماری بوده‌ام. از بین هزاران مطالعهی موردی، چیز‌هایی را که موثر هستند و چیز‌هایی را که به کار نمی‌آیند، خلاصه و استخراج کرده ام.

سوم این که، به عنوان ناشر مجله‌ی موفقیت، هزاران مقاله‌ی دریافتی و کتاب را غربال می‌کنم و در روند انتخاب کارشناسانی که در مجله با آن‌ها مصاحبه می‌کنیم، شرکت می‌کنم و تمام مطالب شان را می‌خوانم. هر ماه تقریبن با نیم دوجین از کارشناسان برجسته و نخبه درباره‌ی عناوین و موضوعات مختلف مربوط به موفقیت مصاحبه می‌کنم و بهترین ایده‌ها و تفکرات شان را بیرون می‌کشم. هر روز و در طول روز، در حال خواندن، مرتب کردن، فیلترکردن و شنا در اقیانوس اطلاعات مربوط به موفقیت و پیشرفت شخصی هستم.

منظورم این است که وقتی شما چنین دیدگاه کامل و جامعی درباره‌ی این صنعت دارید و درضمن، از مطالعه‌ی آموزه‌ها و عادت‌های بعضی از موفق‌ترین آدم‌های جهان به خردمندی رسیده اید، هوشیاری شگفت انگیزی در شما به وجود می‌آید. حقایق اصولی نامشهود، مثل کریستال، شفاف و روشن می‌شوند. با دیدن، خواندن و شنیدن خیلی از این حقایق، دیگر توسط تبلیغات دروغین یا فرستاده‌های خود مدعا با ادعای جدیدترین «دستاورد علمی» فریب نمی‌خورم. دیگر هیچ کسی نمی‌تواند تقلب به من بفروشد. من از دیدگاه‌های مرجع زیادی مطلع هستم. راه‌های خیلی زیادی را طی کرده ام و از روش‌های سختی به حقایق رسیده ام. همان طور که مربی من و فیلسوف بزرگ کسب وکار، جیم ران گفته است: «هیچ اصول جدیدی وجود ندارد. حقیقت چیز جدیدی نیست، بلکه موضوعی قدیمی ست. شما باید نسبت به آن مردی که می‌گوید بیا این جا، می‌خواهم عتیقه جات ساخته‌ی خودم را به شما نشان بدهم! مشکوک باشید. نه، شما نمی‌توانید یک عتیقه بسازید.»

این کتاب، درباره‌ی مطالبی ست که واقعا مهم هستند و هیچ گونه مطالب اضافی و بیهوده‌ای در آن وجود ندارد. چه چیز‌هایی واقعن کارساز واقع می‌شوند و به کار می‌آیند؟ کدام اصول اولیه و اساسی هستند که وقتی روی آن‌ها متمرکز شوید و مهارت پیدا کنید، سیستم عاملی را به وجود می‌آورند که می‌تواند شما را به اهداف مورد نظرتان برساند و به شما کمک کند تا به شیوه‌ی دلخواه تان زندگی کنید؟ در این کتاب، همان اصول وجود دارد؛ آن‌ها سیستم عاملی را ایجاد می‌کنند به نام اثر مرکب.

قبل از این که ادامهی کتاب را بخوانید، یک هشدار می‌دهم: کسب موفقیت، سخت است. این فرآیند پر زحمت، ملال آور و بعضی وقت‌ها حتی خسته کننده است. پولدار شدن، نافذ و جهانی شدن در رشته و زمینه‌ی خودتان، آهسته و دشوار اتفاق می‌افتد. اشتباه برداشت نکنید؛ با پیروی از این اصول و مراحل، تقریبا بلافاصله نتایج آن را در زندگی تان می‌بینید. ولی اگر از کار، نظم و تعهد گریزان هستید، همان بهتر پای تلویزیون بنشینید و به تبلیغاتی که سرشار از شعار‌ها و وعده‌های موفقیت یک شبه‌ی مشتری پسند هستند، امید بندید؛ البته اگر یک کارت اعتباری پُر از پول دارید.

حرف آخر این که: شما همین حالا تقریبا تمام چیز‌هایی را که برای موفقیت می‌خواهید، می‌دانید. شما به یادگیری چیز‌های بیش تر، احتیاجی ندارید. اگر کل چیزی که می‌خواهیم داشتنِ اطلاعات بیش‌تر بود، پس هرکسی که به اینترنت دسترسی دارد، باید در یک عمارت مجلل زندگی کند و عضلاتی پولادین داشته و کاملن خوشحال و سعادتمند باشد. اطلاعات جدید یا بیش تر، چیزی نیست که شما به آن احتیاج دارید، بلکه شما یک برنامه‌ی عملی جدید می‌خواهید. وقت آن رسیده که رفتار‌ها و عادت‌های جدیدی را در خودتان خلق کنید که شما را از کارشکنی و خرابکاری، دور کند و ببرد به سمت موفقیت. رسیدن به موفقیت به همین سادگی ست.

در ادامه‌ی این کتاب، به یک برنامه‌ی عملی مفصل و ملموس پی میبرید. اجازه دهید این کتاب از همین حالا انتظارات تان را دگرگون کند، پیش فرض‌های تان را از بین ببرد، حس کنجکاوی تان را برانگیزد و ارزش را به زندگی تان بیاورد. در بخش‌هایی از کتاب، منابعی را عنوان کرده ام که آن‌ها را در سایت TheCompoundEffect.com در دسترس تان قرار داده ام. لطف کنید به این سایت بروید و از آن‌ها استفاده کنید! این کتاب و ابزار‌هایی که برای حمایت و پشتیبانی از شما فراهم کرده ام، بهترین چیز‌هایی را به شما ارائه می‌دهند که شنیده ام، دیده ام، مطالعه کرده ام و آزموده ام. این‌ها بهترین مطالب از آن مطالبی است که هر ماه در مجله‌ی موفقیت به شما هدیه می‌دهیم؛ عصارهی همه‌ی آن‌ها جمع است در یک کتابِ کوچکِ متحول کنندهی زندگی و درضمن، کتابی بسیار ساده!

بیایید شروع کنیم!

ادامه کتاب را می‌توانید با سفارش و تهیه اثرمرکب از وبسایت جت بخوانید.

نکاتی در مورد اثر مرکب:

1 – سکه جادویی یک سنتی

اثر مرکب اصل به دست آوردن پاداش‌های بزرگ از طریق مجموعه‌ای از انتخاب‌های کوچک و هوشمندانه است. یعنی شما با قدم‌هایی کوچک که خیلی به چشم نمی‌آیند، به نتایج بزرگی دست پیدا کنید. این اصل کلی مبتنی بر فرمول زیر است:

انتخاب‌های کوچک و هوشمندانه + پایداری و ثبات قدم + زمان = ایجاد تفاوت‌های بنیادین

مثال خواندنی اثر مرکب را در سکه جادویی می‌توانیم مشاهده کنیم. اگر بین 3 میلیون دلار پول نقد یا 1 سکه 1 سنتی که در 31 روز آینده هر روز ارزشش دو برابر شود، حق انتخاب بگذاریم، فکر می‌کنم اکثر مردم همان 3 میلیون دلار نقد را انتخاب کنند! اما در واقع پیشنهاد دوم بهتر است. در روز پنجم انتخاب اول هنوز همان 3 میلیون دلار است و انتخاب دوم تنها 16 سنت! در روز بیستم انتخاب اول همان 3 میلیون دلار است و انتخاب دوم 5234 دلار! اما جادوی اثر مرکب آنجاست که در روز سی و یکم انتخاب اول هنوز همان 3 میلیون دلار مانده است و انتخاب دوم 10٫734٫180 دلار می‌شود یعنی بیش از سه برابر انتخاب اول!

این است جادوی اثر مرکب! گرچه مسیر دوم زمان بر‌تر است و پایداری می‌خواهد، اما نتیجه اش به ثروت و موفقیت بیشتری منتهی می‌شود.

2 – اثر موجی

در کنار اثر مرکب باید به اثر موجی هم توجه کنیم. ما باید بدانیم چه اعمال و افعال مثبت و چه منفی ما اگر تداوم پیدا کند و تکرار شود، غیر از تاثیر خود، اثر موجی نیز به دنبال دارد و آثار و نتایج ناخواسته و غیر منتظره‌ای را در پی خواهد داشت.

 

مثال ما یک فرد است که به شیرینی پختن علاقه پیدا کرده است و هرشب شیرینی می‌پزد و می‌خورد، او کم کم چربی و قند خونش بالا می‌رود، به علت زیاد خوردن شبانه، شب‌ها دیرتر می‌خوابد، صبح‌ها دیرتر از خواب برمیخیزد، کسل و خسته به سر کار می‌رود با مدیر و همکارانش جر و بحث می‌کند، بهره‌وری‌اش پایین می‌رود و توبیخ می‌شود، این‌ها در محیط خانه و خانواده اش نیز تاثیر می‌گذارد، رابطه اش با همسر و فرزندانش خدشه دار می‌شود، اضافه وزن پیدا می‌کند و اعتماد به نفسش کم می‌شود، کم کم هم در محیط کار درآمدش کم می‌شود و هم در خانه و خانواده و دوستان با مشکل مواجه می‌شود و….

گرچه این مثال کمی اغراق آمیز به نظر می‌رسد، اما این واقعیتی است که حتی اعمال و افعال کوچک ما در صورت تکرار می‌تواند غیر از تاثیر گذاری خود، آثار منفی زیادی برجای گذارد، گرچه مثال عکس این موضوع نیز صادق است و افعال و اعمال خوب می‌تواند اثر موجی مثبت بر جای گذارد.

3 – موفقیت مایکروویوی به دست نمی‌آید!

اگر به اثر مرکب و اثر موجی معتقد شویم و بدانیم که موفقیت در سایه سخت کوشی، نظم و عادت‌های خوب به دست می‌آید، متوجه خواهیم شد که نباید در انتظار کسب نتایج آنی باشیم. تفکر مایکروویوی و فست فودی در مورد موفقیت هرگز وجود ندارد! ما باید برای همیشه این نوع تفکر و شیوه موفقیت بخت آزمایی را رها کنیم و بدانیم اگر هم داستان‌هایی مطرح می‌شود که یک فکر یک شبه میلیاردر شده یا در یک قرعه کشی برنده شده است، درباره سکه دیگر آن یعنی میلیون‌ها نفری که در قرعه کشی‌ها شرکت کرده اند و بازنده شده اند، صحبتی نمی‌شود!

ما باید به این حقیقت و باور برسیم که موفقیت عمدتا از طریق انجام پیوسته کار‌های معمولی، غیر جذاب، غیر مهیج و بعضا نظم و ترتیب‌های سخت روزانه به دست می‌آیند؛ و اگر هم موفقیتی یک شبه به دست آید، عمدتا یک شبه هم از دست خواهد رفت و دوام و عمقی نخواهد داشت.

4 – نیش پشه‌ها

انتخاب‌ها ریشه دستاورد‌های ماست. ما در طول زندگی خود یا انتخاب‌هایی کرده ایم که به نتیجه‌ای رسیده ایم یا فکر می‌کنیم انتخابی نکرده ایم لیکن در واقع انتخاب کرده ایم که دریافت کننده منفعلی باشیم از هر چیزی که سر راه مان قرار گرفته است!

باید توجه کنیم که هر انتخاب یا عدم انتخاب ما در زندگی مان اثر فزاینده دارد و بزرگترین مسئله ما این نیست که از روی عمد انتخاب‌های بد می‌کنیم، بلکه موضوع اینجاست که ما در هنگام انتخاب، به آن‌ها توجه نمی‌کنیم و در اکثر مواقع حتی از انتخاب کردن مسیرمان آگاه نیستیم!

خیلی اوقات نوع شخصیت، فرهنگ، تربیت، دوستان و محیط ما را به سمت انتخاب‌های اشتباهی که حتی متوجه نشده ایم چگونه شکل گرفته اند، هدایت می‌کند و این واقعیت است که باعث شده ما با مجموعه‌ای از انتخاب‌های احمقانه و بدون هیچ دلیل مشخصی خودمان را دچار عواقب ناخواسته مثل ورشکستگی، طلاق و… قرار می‌دهیم.

فیل‌ها هیچ موقع ما را گاز نمی‌گیرند! این پشه‌ها هستند که ما را نیش می‌زنند! پس به این واقعیت برسیم که چیز‌های بسیار کوچک ممکن است تمام زندگی، حرفه و آبروی ما را از بین ببرند.

5 – فرمول خوش شانسی

خورشید شانس همواره در آسمان می‌درخشد و هر کس باید بجای رفتن زیر سایه به آسمان نگاه کند و بگذارد پرتوی از شانس بر او بتابد.

ما اگر حداقل امکانات را داریم باید بدانیم خوش شانس هستیم و همواره در معرض شانس ها. فرمول شانس اینگونه است:

شانس= آمادگی + نگرش + فرصت + اقدام

و بر اساس این فرمول است که هر کسی در زندگی می‌تواند خوش شانس باشد. اگر آمادگی داشته باشیم یعنی بهبود مهارتها، آماده سازی مداوم خودمان، دانش، تخصص، ارتباطات پس گام اول خوش شانسی را داریم و می‌توانیم از امکانات بهره برداری کنیم. اگر ما نگرش صحیح داشته باشیم یعنی موقعیت‌ها را بسنجیم و شرایط را درک کنیم این گام دوم خوش شانسی ماست. اگر در هر زمان از فرصت‌ها استفاده کنیم و فرصت‌ها را بشناسیم و بهره برداری کنیم و در زمان لازم اقدام نماییم این خود شانس و این 4 گام است که همه ما را خوش شانس می‌کند!

کتاب اثر مرکب و مضمون و هدف گذاری آن به نحوی است که مدیر، کارمند، مرد، زن، پیر، جوان و هر مخاطبی در هر قشر و سن و شغل و حرفه‌ای بتواند به فراخور نیازش از آن بهره‌مند شود و برای موفقیت و تداوم موفقیت به آن نیازمند باشد. تا آنجا که نویسنده در مقدمه کتاب ادعایی بزرگ می‌کند و می‌گوید: مهم نیست چه چیزی یاد می‌گیرید یا از چه استراتژی و تاکتیکی استفاده می‌کنید، موفقیت در نتیجه اثر مرکب به دست می‌آید.

 

منبع: جت

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر