دکتر داریوش طاهرخانی در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به انتخابات پنجم شوراهای اسلامی شهر و روستا گفت: یکی از نهادهایی که کاملا برخواسته از متن جامعه است، شوراهای اسلامی شهر و روستاها هستند و با توجه به اینکه منتخبان شوراها از مردم ساکن در هر شهر و روستا انتخاب میشوند، قطعا نسبت به فرهنگ و چالشهای آن منطقه اشراف کامل دارند.
وی افزود: باید توجه کرد که در بسیاری از کشورها، شهرداریها بودجه سلامت را تامین میکنند؛ یعنی حوزه سلامت همکاری تنگاتنگی با شهرداریها دارد. به عنوان مثال در کشور برزیل که یکی از کشورهای پیشرو در حوزه پزشک خانواده است، اعتبارات پزشک خانواده از سوی شهرداریها تامین میشود. در واقع در این کشور شاهدیم با توجه به اعتباراتی که از محل شهرداریها در اختیار پزشک خانواده قرار میگیرد، توانستهاند خدمات مناسبی را به مردم ارائه دهند.البته در برخی از شهرها ، شوراها همواره همراه جامعه پزشکی بودهاند و در حد توان و اختیاراتشان در رفع مشکلات و چالشهای جامعه پزشکی تلاش کردهاند، اما انتظار ما آن است که این موضوع در سراسر کشور نهادینه شود.
عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی ادامه داد: بنابراین این انتظار از شوراهای اسلامی شهر و روستا وجود دارد که اقدامات مفید و موثری را در بهداشت و درمان انجام دهند. البته باید توجه کرد این موضوع زمانی محقق میشود که همانطور که در ترکیب شوراها از اصناف مختلف حضور دارند، افرادی که سابقه فعالیت در حوزه سلامت را دارند نیز حضور داشته باشند. در این صورت میتوان اقدامات موثر و مفیدی را برای حل چالشهای حوزه سلامت در هر منطقه با کمک شوراهای شهر و شهرداریها انجام داد.
طاهرخانی با بیان اینکه در ایران به طور کلان، شوراهای شهر از سالهای گذشته تنها به صورت شکلی به حوزه سلامت ورود پیدا کردهاند، اظهار کرد: به عنوان مثال شوراها در این سالها فقط در حد استانداردسازی تابلوهای مطبها و مراکز بهداشتی و درمانی و یا در حوزههایی مانند سیاستگذاری برای اخذ عوارض از پزشکان ورود داشتهاند. این در حالی است که از شوراهای شهر انتظار داریم که علاوه بر اینکه به فکر درآمدزایی برای شهرداری باشند، بتوانند اقداماتی انجام دهند تا مردم شاهد ارتقای سطح سلامت در شهرهایشان باشند.
دبیر صنفی انجمن پزشکان عمومی، با تاکید بر اینکه کمکهای شورا به حوزه سلامت ، تنها به حوزه درمان محدود نمیشود، گفت: شوراها همچنین میتوانند در حوزه بهداشت نیز اقدامات موثری انجام دهند؛ چراکه شوراهای شهر در متن جامعه هستند و یکی از مسائلی که باید در دستور کارشان قرار گیرد، افزایش سطح سواد بهداشتی مردم است. یعنی به مردم آگاهی دهند که در زمینه بهداشت چه اقداماتی موثر است.
این عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی افزود: به عنوان مثال زبالههای عفونی تنها مختص بیمارستانها نیست، بلکه ممکن است شهروندان در خانههایشان بیماری داشته باشند و ترشحات عفونی وی به طور صحیح و مناسب بیخطر سازی نشود و مشکلاتی را برای سایر شهروندان ایجاد کند. همچنین شوراهای شهر میتوانند در زمینه موضوعاتی مانند استاندارد سازی مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی با مراکز بهداشتی همکاریهای موثری را داشته باشند.
طاهرخانی تاکید کرد: در هر شهر و روستایی که در ترکیب شوراها، افرادی با سابقه فعالیت در حوزههای سلامت حضور داشتهاند، چالشهای حوزه سلامت با نگاه عمیقتری بررسی شده و شورا توانسته است منشاء خدمات موثری باشد.
این عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی در ادامه صحبتهایش با بیان اینکه باید بدانیم سرمایهگذاری در حوزه درمان آنطور که عموم تصور میکنند، پرسود نیست، گفت: اگر کسی برای ارائه خدمات به شهروندان به ساخت درمانگاه و بیمارستان اقدام کند، به این معنی نیست که در آینده از سود کلانی برخوردار میشود. قطعا اگر این شخص به جای سرمایهگذاری در حوزه سلامت، سرمایهاش را در حوزه دیگری به کار میگرفت، سود مادی بیشتری برایش حاصل میشد، اما به دلیل تعهدی که نسبت به سلامت شهروندان دارد، سرمایهاش را به حوزه سلامت تزریق میکند و برای ساخت بیمارستان، درمانگاه و... نیز تلاش میکند.
رییس نظام پزشکی تاکستان ادامه داد: براین اساس ما انتظار داریم شورای شهر به کسانی که در حوزه سلامت گام برمیدارند، کمک کند و و در زمینه پرداخت عوارض و ارقام مختلف برای اخذ مجوزهای ساخت، سوبسیدهای مناسبی را تعیین کند؛ زیرا بسیاری از هزینههایی که پیش از راهاندازی مرکز درمانی پرداخت میشود، گاها منجر به منصرف شدن سرمایهگذار از ادامه کار میشود و برهمین اساس برخی از طرحها در حوزه سلامت در بخش خصوصی یا بر روی کاغذ ماندهاند یا اگر به مرحله اجرا رسیدهاند به صورت نیمهکاره رها شدهاند.
عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی تاکید کرد: بنابراین از شوراهای اسلامی شهر در آینده انتظار میرود که با سیاستگذاری صحیح و منطقی، مسیر را طوری طراحی کنند تا علاوه بر اینکه شهرداریها بتوانند به حقوق قانونی خود دست یابند، همکاران ما نیز در زمینه این پرداختها دچار مشکل نشده و مجبور نشوند به جای تاسیس مراکز بهداشتی و درمانی، سرمایه خود را در حوزه دیگری صرف کنند؛ زیرا این کار به صلاح و مصلحت سلامت کشور نیست.
طاهرخانی درباره عملکرد شوراهای شهر در زمینه ساخت همراهسرا بویژه در شهرهایی مثل تهران، گفت: یکی از موضوعاتی که باید به آن توجه کرد آن است که توزیع مناسبی از خدمات بهداشتی و درمانی وجود ندارد، گاهی مردم برای دریافت یک خدمت خاص مجبور میشوند به شهرهای بزرگی چون تهران مراجعه کنند و این موضوع مشکلات زیادی برایشان ایجاد میکند. طبیعی است که همراهان این بیماران که باید طی مدت درمان در آن شهر بمانند، برای مسائلی چون اسکان دچار مشکل میشوند. بنابراین یکی از اقدامات بسیار خوب، احداث همراهسراها در شهرهای بزرگی مانند تهران است که خوشبختانه در سنوات اخیر شاهد انجام آن بودهایم، اما باید بدانیم که ظرفیت این همراهسراها پاسخگوی نیاز مردم نیست.
وی ادامه داد: بنابراین انتظار داریم اولا سیاستگذار و متولی نظام سلامت کشور به گونهای برنامهریزی کند که توزیع مناسبی از خدمات بهداشتی و درمانی در اقصی نقاط کشور وجود داشته باشد و مردم برای خدمات تخصصی و فوق تخصصی مسافت زیادی را طی نکنند. البته این موضوع زمانی محقق میشود که نظام ارجاع و پزشک خانواده به طور گسترده در کشور عملیاتی شود و مردم متناسب با نیازشان از این خدمات در شهرهای خود و در شهرهای پیرامونشان استفاده کنند. تا زمان تحقق این موضوع، انتظار داریم که شهرداریها و شوراهای شهر نیز همگام با نظام سلامت، اقدامات مفیدشان را تداوم دهند.
طاهرخانی در پایان صحبتهایش با بیان اینکه انتظار داریم شوراهای شهر و روستا در هر منطقه متناسب با نیازها و چالشهایی که در مناطق خودشان وجود دارد، نسبت به حل این چالشها اقدام کنند، گفت: معتقدم کسی که باید به شوراهای شهر نمره بدهد، شهروندان هستند و نتیجه انتخابات میتواند ارزیابی آنها از عملکرد شوراها در دوره اخیر را نشان دهد و بگوید که مردم برای آینده چه چشماندازی را در نظر دارند.