ماهان شبکه ایرانیان

آیا تهیه لباس کار کارگر بر عهده کارفرما است؟

بر اساس آیین نامه بهداشت عمومی در کارگاه‌ها، کارفرمایان موظف به تهیه لباس کار برای کارگران خود هستند، چراکه این موضوع برای حفظ سلامت و ایمنی کارگران ضرورت دارد.

آیا تهیه لباس کار کارگر بر عهده کارفرما است؟

وظیفه کارفرما در تامین لباس کار کارگر چگونه است؟

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، بر اساس ماده 61 آیین نامه بهداشت عمومی در کارگاه‌ها، کارفرما موظف است در هر سال تعداد 2 دست لباس کار را به صورت رایگان در اختیار کارگر بگذارد. لباس کار باید متناسب با نوع کار باشد و طوری تهیه شود که کارگر بتواند به راحتی وظایف خود را انجام دهد و موجب بروز حادثه نشود.

لازم به ذکر است؛ دریافت وجه به جای لباس کار فاقد وجاهت قانونی است، چراکه بر اساس آیین نامه مربوطه این موضوع برای حفظ سلامت و ایمنی کارگر پیش‌بینی شده است.


بیشتر بخوانید: شرایط برخورداری از مستمری بازنشستگی با حداقل ١٠ سال سابقه پرداخت حق بیمه + جزئیات 


گفتنی است؛ در صورتی که کارفرما از تحویل لباس کار خودداری کند و کارگر در این خصوص در مراجع حل اختلاف کار طرح دعوی داشته باشد، این مراجع صرفاً می‌توانند کارفرمای مربوطه را با صدور رأی ملزم به تهیه لباس کار کنند و محکومیت ریالی بابت عدم تهیه لباس‌های کار قبلی موضوعیت ندارد.

در هر صورت کارگران می‌توانند به بازرسی کار مراجعه و از این طریق کارفرما را ملزم به تهیه لباس کار کنند، در صورتی که کارفرما علی‌رغم هشدار بازرس کار اقدام لازم را انجام ندهد، مشمول پرداخت جرایم صادره از سوی بازرسی کار خواهد شد.

ضرورت تهیه لباس کار برای کارگران توسط کارفرمایان

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان