پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا طراحی کردند

حسگر پوشیدنی، وسیله‌ای برای سنجش میزان تنفس

در حالی که مانیتورهای پوشیدنی بسیاری برای نظارت بر میزان تنفس (نرخ تنفس) افراد توسعه داده شده‌اند اما هیچ یک از آنها نمی‌توانند حجم هوایی که یک فرد تنفس می‌کند را نشان دهند.

حسگر پوشیدنی، وسیله‌ای برای سنجش میزان تنفس

به گزارش ایسنا و به نقل از مدگجت، برای افراد مبتلا به آسم و سایر بیماری‌های ریوی، دانستن حجم هوایی که تنفس می‌کنند، یک شاخص مهم است و حتی پزشکان نیز می‌توانند از آن برای ارزیابی وضعیت بیمار استفاده کنند.

مهندسان "دانشگاه کالیفرنیا در ارواین" (University of California, Irvine) ایالات متحده آمریکا، اخیراً موفق به توسعه یک مانیتور تنفس ارزان شده‌اند. نکته جالب این فناوری این است که پژوهشگران مانیتور تنفس مذکور را بر اساس" Shrinky Dinks"، یک اسباب بازی پرطرفدار کودکان، ساخته‌اند.

این مانیتور، شامل دو حسگر پیزو مقاومتی است که در اطراف دنده‌ها و شکم کاربر قرار می‌گیرند و سپس فشار وارده بر روی بافت‌هایی که در برابر آن قرار دارند و حجم هوای تنفس شده را اندازه گیری می‌کند.

" Shrinky Dinks " صفحات پلاستیکی هستند که هنگام قرار گرفتن در برابر حرارت، منقبض شده و کوچک می‌شوند، بنابراین پژوهشگران در این مطالعه یک صفحه فلزی رسانا را به آنها متصل کرده و در برابر حرارت قرار دادند.

در نهایت موفق به توسعه یک مانیتور کوچک شدند که قادر بود جریان الکتریکی کمی را که توسط حسگرها تولید می‌شد را اندازه بگیرد.

پژوهشگران دستگاه خود را در با یک دَم‌سنج پزشکی مقایسه کردند و دریافتند که دستگاه پوشیدنی آنها حتی عملکرد بسیار بالایی دارد و افراد می‌توانند آن را همه جا و حتی در حین پیاده روی نیز استفاده کنند.

دَم‌سنج یا اسپیرومتر دستگاهی برای اندازه‌گیری حجم هوای دم و بازدم است. این دستگاه تنفس جهت اندازه گرفتن اکسیژن از هوای محیط و انتشار آن به سلول‌های بدن برای انجام فعالیت‌های سوخت‌وساز بدن و همچنین دفع دی‌اکسیدکربن حاصل از سوخت‌وساز بدن است.

در گام‌های بعدی پژوهشگران قصد دارند، این مانیتور را به گونه‌ای ارتقا دهند که بتواند توسط بلوتوث به تلفن‌های هوشمند کاربران متصل شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان