یادداشتی بر فیلم سینمایی غلامرضا تختی؛

روایتی تازه از زندگی جهان پهلوان تختی/پهلوانی که در دوران حیات به محبوبیت مردمی رسید

فیلم سینمایی تختی تازه‌ترین ساخته بهرام توکلی در مقام کارگردان در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد و توانست اقبال خوبی را از سوی مخاطبان به خود جذب کرده و به عنوان یکی از آثار منتخب مردمی معرفی شود.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، فیلم سینمایی تختی تازه‌ترین ساخته بهرام توکلی در مقام کارگردان در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد و توانست اقبال خوبی را از سوی مخاطبان به خود جذب کرده و به عنوان یکی از آثار منتخب مردمی معرفی شود.

بهرام توکلی سال گذشته نیز یکی از آثار موفق جشنواره سی و ششم یعنی تنگه ابوقریب را به جشنواره فرستاده بود که برای وی سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را به همراه داشت. تنگه ابوقریب داستان زندگی قهرمانان کشور در دوران دفاع مقدس را روایت می‌کرد و حال توکلی در تختی به سراغ قهرمانی ورزشی رفته است.

روایتی تازه از زندگی جهان پهلوان تختی/پهلوانی که در دوران حیات به محبوبیت مردمی رسید//////////////////جمعه

همواره و از سوی اکثریت فیلمسازان و اهالی سینما ذکر شده که ساخت درام ورشی با محوریت قرار دادن زندگی بزرگان ورزش کاری بسیار سخت است زیرا از سویی باید مستندات توجه کرد و همین اینکه بتوان بار دراماتیک اثر را حفظ نمود.

توکلی در فیلم سینمایی "غلامرضا تختی" به سراغ سویه متفاوتی از زندگی جهان پهلوان تختی رفته و به قول خودش بیش از مرگ به زندگی و چگونگی محبوبیت تختی در زمان حیات خود می پردازد. اتفاقی که تاکنون به خوبی به آن توجه نشده بود.

بیشتر بخوانید:

تختی قهرمانی که بازهم ناشناخته باقی ماند

روایتی تازه از زندگی جهان پهلوان تختی/پهلوانی که در دوران حیات به محبوبیت مردمی رسید//////////////////جمعه

نکته جالب توجه درباره تختی بهرام توکلی حفظ اکثریت مستندات و شخصیت‌های هم دوره با غلامرضا تختی است. به نحوی که اکثریت تماشاگران فیلم در جشنواره فیلم فجر مهمترین دلیل علاقمندی خود به اثر را فارغ از کیفیت زندگینامه ای تازه از این ورزشکار دانسته اند.

کارگردانی تختی به همراه فیلمبرداری این اثر از نقاط قوت تکنیکی اثر است. فیلم با فضایی سیاه و سفید مخاطب را به زمان مشخص زندگی تختی می برد و چهار دوره متفاوت از زندگی وی را به تصویر می‌کشد. فارغ از کلیت اثر فیلم در بخش‌های کشتی گیری شاهد سکانس های بسیار درخشانی است که نشان از آمادگی بالای تیم تولید دارد.

موسیقی افشین عزیزی بر تختی جان تازه ای می بخشد. این موسیقی از جمله آثار متفاوت جشنواره فیلم فجر امسال بود زیرا با توجه به زمان تاریخی اثر از حال و هوای موسیقی همان زمان استفاده کرده که به همذات پنداری در مخاطب کمک ویژه ای می کند.

روایتی تازه از زندگی جهان پهلوان تختی/پهلوانی که در دوران حیات به محبوبیت مردمی رسید//////////////////جمعه

عامل دیگر موفقیت تختی بدون شک در چهار بازی بسیار همخوان بازیگران است که خالی از ایراد نیست اما با توجه به نزدیکی چهره‌ها به شدت مخاطب را با پهلوان خود نزدیک می‌کنند. شاید اگر امیر جدیدی در نقش تختی حاضر می شد به هیچ وجه به همخوانی بازیگران فوق نمی رسید. بازیگرانی که هر کدام اولین تجربه سینمایی خود را از سر می گذراندند.

فیلم سینمایی تختی میتواند طی سالهای اخیر به معدود فیلم ورزشی موفق سینمای ایران مبدل شود. فیلمی که سویه های مختلفی از زندگی اجتماعی، خانوادگی و سیاسی تختی را به نمایش گذاشته است. سویه هایی که در زمان اکران عمومی آن و در جهت لو نرفتن داستان در زمان فعلی می‌توان به صورت مشروح به آنها پرداخت.

علی صفری

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان