ماهان شبکه ایرانیان

تعیین تکلیف شهردار رشت در روزهای آینده / بحران آب، دغدغه ملی است

در نشستی خبری با حضور رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و برخی از مدیران و معاونان این سازمان، به موضوعاتی نظیر ناوگان حمل و نقل عمومی, بحران آب, مهاجرت به شهرها, تعیین شهردار رشت و شهرهای بی‌شهردار، بام فروشی و ... پرداخته شد.

تعیین تکلیف شهردار رشت در روزهای آینده / بحران آب، دغدغه ملی است

به گزارش ایسنا، مهدی جمالی‌نژاد در نشستی با حضور خبرنگاران اظهار کرد: با صدور بیانیه راهبردی اخیر مقام معظم رهبری در آستانه ورود به دهه پنجم انقلاب، به فرمایش وزیر کشور اقدام ارزشمندی را در سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها شروع کردیم و به عنوان اولین سازمان با تشکیل اولین کارگروه‌های تخصصی استفاده از کارشناسان مجرب و مراکز علمی و مدیریت شهری و روستایی کشور در حال تهیه بستر و زیرساخت‌های اجرایی شدن منویات مقام معظم رهبری هستیم که این برکات محاسن و فوایدش به شهرداری‌های کشور که حدود 1276 شهر و حدود 37 هزار دهیاری هستند خواهد رسید.


وی ادامه داد: در حوزه وزارت کشور جایگاهی که مجموعه ما مشغول به کار است در دو عرصه معاونت عمرانی و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور فعالیت می‌کند. معاونت عمرانی پروژه‌های عمرانی کارکردها و عملکردها را پیگیری می‌کند و سازمان شهرداری‌ها هدایت و حمایت و نظارت بر شهرداری‌ها را بر عهده دارد.


رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اضافه کرد سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اقدامات ارزشمند اخیری را انجام داده است یکی از آنها وضع لوایح و اسناد آسیب شناسی شهرداری‌ها و کلانشهرها است. متأسفانه چون اداره شهرهای بزرگ و کلان شهرها کار پیچیده و سختی است و همیشه دچار آسیب‌های مختلف بودیم فکر کردیم در سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها می‌توانیم به عنوان یک سازمان حاکمیتی این آسیب‌ها را شناسایی کنیم که برای اولین بار در طول دولت‌های مختلف با راه‌اندازی کمیسیون کلانشهر تهران و کلانشهرهای کشور تمام آسیب‌شناسی‌هایی که در حوزه‌های مختلف سازمان شهرداری‌ها و دهیاری انجام شده است در آنجا به بحث و بررسی گذاشته و اگر در آن کمیسیون نیاز به مصوبات هیأت وزیران باشد با کار کارشناسی بسیار قوی آن را دنبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: سند را تهیه کرده‌ایم که این 8 سند مصوب شده است، دو سند در حال بررسی است، اسناد آسیب شناسی که مصوب شده اسناد آتش نشانی و امور ایمنی فضای سبز مدیریت پسماند محصولات کشاورزی مدیریت بحران کلان شهرها، حمل و نقل عمومی شهرها، سند اجتماعی و فرهنگی ساماندهی مشاغل شهری است و آن اسناد آسیب شناسی که در دست بررسی است یکی شهرسازی بوده که در حال اجرای تشریفات اداری خود است و دیگری سند مالی و درآمدی شهرداری است که بحث بسیار مهمی است.


به گفته وی، لوایحی که در دولت مصوب شده لایحه اداری و استخدامی شهرداری‌ها است و برای تصویب به مجلس شورای اسلامی فرستاده شده است. لایحه دیگر لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها است.


معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور تصریح کرد: در سال 1362 بنا بر این می‌شود که شهرداری‌ها درآمد پایدار داشته باشند و خودکفا شوند در آن سال قرار می‌شود ظرف 6 ماه لایحه درآمد پایدار تنظیم شود، متأسفانه این 6 ماه از آن موقع تاکنون طول کشیده است و در این سی و اندی سال کاری نشده است تا اخیراً خوشبختانه به مجلس فرستاده شده و امیدوار هستیم در اولین فرصت تصویب شود.

وی افزود: همچنین لوایحی داریم که در دست بررسی در دولت است که یکی از آنها لایحه مدیریت شهری بوده متن لایحه پس پس از طرح در دولت قرار شد که به وزارت کشور ارجاع داده شود و اصلاحاتی بر روی آن انجام شود که اصلاحاتی در حال انجام است. یقیناً در معاونت امور شهرداری به محض اینکه اصلاحات نهایی آن شود برای بررسی در دولت ارجاع می‌شود. همچنین لایحه اصلاح قانون وظایف تشکیلات و انتخابات شوراهای اسلامی کشور را داریم. لایحه دهیاری‌ها و لایحه مدیریت یکپارچه آتش نشانی‌ها را نیز داریم.


جمالی نژاد اذعان کرد: لوایح در سازمان شهرداری‌ها در حال پیگیری است و کار سنگینی است زیرا اقداماتی که در سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور انجام می‌شود دامنه نفوذ زیادی دارد به طوری که 75 درصد شهرداری‌ها و 25 درصد دهیاری‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.


وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه برخی‌ها اقدامات چهل ساله انقلاب را با اقداماتی که در یک کشور به ابعاد یکی از شهرستان‌های ما انجام شده مقایسه می‌کنند که این قیاس درست نیست گفت: انصافاً شهرداری‌ها تلاش‌های بسیاری کردند و در این 40 سال زحمات بسیار کشیدند و اقدامات بسیاری نیز انجام دادند.

جمالی نژاد در ادامه به تشکیل پنج دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا اشاره کرد و افزود: در راستای اجرای اصول قانون اساسی اجرایی شدن این شوراها تشکیل شده است. 130 هزار عضو شورای شهر داریم و طی سه سال گذشته 130 هزار نفر به تعداد تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان در کشور اضافه شده است و این عدد بسیار قابل توجهی است. همچنین تشکیل 793 شهرداری جدید را در طول 40 سال گذشته شاهد بودیم.از طرفی در سال 57 ,483 شهر را داشتیم اما اکنون به 1276 شهر ارتقا پیدا کرده است. همچنین تشکیل 37 هزار و 408 دهیاری از اقداماتی است که در طول 40 سال گذشته انجام شده است.


معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور تصریح کرد: امروزه برخی از روستاها نسبت به برخی شهرهای کوچک از امکانات مناسب‌تری برخوردار هستند. ایجاد سیستم جمع‌آوری پسماند در 28 هزار روستا و ایجاد پایگاه‌های آتش نشانی در 9 هزار روستا و همچنین حضور زنان در مدیریت شهری و روستایی از مهم‌ترین اقداماتی است که انجام شده است. در حدود 2567 دهیاری توسط زنان مدیریت می‌شوند و اکثر رتبه‌های مدیریت برتر در حوزه روستایی توسط زنان کسب می‌شود.

رئیس سازمان شهرداری‌ها با اشاره به پروژه‌های عمرانی طی 40 سال گذشته گفت: کشور ما در زمینه خطوط ریلی از جمله کشورهایی است که در جهان جایگاه مناسبی دارد و طول خطوط ریلی ما بسیار زیاد است و باید با شهرهای مطرح جهان مقایسه شود. 830 کیلومتر کل خطوط مترو ما در آینده است. در حال حاضر در حدود 295 کیلومتر در حال بهره برداری است و 289 کیلومتر در حال ساخت است و 245 کیلومتر نیز در حال برنامه‌ریزی و طراحی است. همچنین 9 شهرداری در کشور در حوزه حمل و نقل ریلی فعالیت می‌کنند. 5 شهر در حال بهره برداری از خطوط ریلی هستند و 4 شهر در حال ساخت خطوط ریلی بوده و دو شهر اسلامشهر و رشت نیز به خطوط ریلی درون شهری اضافه شده‌اند.


جمالی‌نژاد با اشاره به افزایش تعداد مسافران مترو تصریح کرد: 1739 دستگاه واگن در اختیار داشتیم و در حال تأمین 2500 واگن هستیم.

به گفته وی در طول 40 سال گذشته به غیر از تشکیل شوراهای اسلامی شهر و دهیاری‌ها و اضافه شدن شهرداری‌ها اقدامات بسیار خوب و مناسب در حوزه لجستیکی و پشتیبانی شهرداری‌ها صورت گرفته است.


معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور درباره نوسازی ناوگان اتوبوسرانی درون شهری خاطرنشان کرد: همانطور که می‌دانید ما همیشه تأکید بر استفاده از خودروهای حمل و نقل عمومی و عدم استفاده از خودروهای شخصی در کلانشهرها داریم و برای اینکه بتوانیم این موضوعات را به صورت اجرایی پیش ببریم هم سازمان شهرداری‌ها و هم وزارت کشور برنامه‌ریزی‌هایی در این خصوص انجام داده است اما همانطور که می‌دانید از 22 هزار دستگاه اتوبوس شهری نزدیک به 16 هزار دستگاه که حدود 70 درصد ناوگان را شامل می‌شود، فرسوده و پیر هستند و این میزان فرسودگی برای ناوگان اتوبوسرانی بسیار بالاست. بنابراین نیازمند نوسازی این ناوگان هستیم.


وی اضافه کرد: اساسی‌ترین طرح موجود در نوسازی ناوگان اتوبوسرانی درون شهری طرح ریاست جمهور در این باره است؛ رئیس‌جمهور در این خصوص دو سیاست را پیشنهاد دادند. یکی از این سیاست‌ها نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی بوده است و دیگری بحث بازآفرینی ناوگان بوده است. اساسی‌ترین طرحی که در خصوص نوسازی ناوگان مطرح شده است در سال 96 از سوی رئیس‌جمهور مطرح شد.

جمالی نژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر آخرین وضعیت سامانه املاک شهرداری گفت: اگر بخواهیم املاک شهرداری‌ها را مثال بزنیم اخیراً با ابلاغی که سازمان شهرداری‌ها و وزارت کشور کرده می‌توان تأکید کرد که اکثر شهرهای مراکز استان و شهرهای بزرگ بانک املاک را تهیه کرده‌اند. متأسفانه نداشتن این بانک در شهرداری‌ها برای مدیرانی که عوض می‌شدند و شوراهای شهری که تغییر می‌کردند تبعاتی را به دنبال داشت که خوشبختانه این اتفاق در شهرداری‌ها در حال انجام است. متولی این سامانه املاک وزارت راه و شهرسازی است ما در این زمینه نیز تلاش‌هایی را کرده‌ایم اما اطلاعات شهرداری‌های سراسر کشور در حوزه سامانه شهرسازی اخیر آغاز شده است و تقریباً تلاش داریم که در حوزه پروانه‌های ساختمانی و پایان کارهایی که صادر می‌شود و اقداماتی که در روند شناسنامه دار کردن زمین‌های مختلف است را به آن اضافه کنیم و در حقیقت همکاری خوبی را سازمان شهرداری‌ها با وزرات راه و شهرسازی دارد.


وی در خصوص سند توسعه شهر تهران با بیان اینکه بایستی برنامه محور حرکت کرد گفت: خوشبختانه در شهر تهران برنامه پنج ساله شهر تهران در غالب مصوبات شورای شهر بوده و در فرمانداری تهران بررسی شده و در صورت تطبیق با قوانین و مقررات، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها کمک‌هایی نیز خواهد کرد. برنامه‌های پنج ساله اگر در شهرها تهیه شوند بدون توجه به برنامه‌های شهرداری‌های همجوار و بدون در نظر گرفتن سند آمایش سرزمین نمی‌توانند موفق باشند. در شهرها، دهیاری‌ها و شهرداری‌ها نمی‌توانند در خلأ برنامه‌ریزی کنند و یقیناً تمام اقدامات آنها باید در یک منطقه بزرگ‌تر باشد.


به گفته وی، در سند توسعه شهر تهران نیز برنامه‌های بالادستی منظور شده است که امید می‌رود این سند بتواند برای شهر تهران چشم انداز روشنی ترسیم کند.


جمالی‌نژاد همچنین درباره مدیریت بحران شهرداری‌ها نیز گفت: مدیریت بحران و پیگیری اقدامات آن توسط یک سازمان مستقلی انجام می‌شود اما در خصوص تجهیزات نیز باید گفت در حال انجام اقدامی برای اولین بار در کشور هستیم که نه تنها تجهیزات تکمیلی و ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز را کمک کنیم بلکه در بحث ساماندهی، فرماندهی و شبکه کردن این سیستم نیز کارهای ارزشمندی انجام دهیم. مثل ساخت 1850 ایستگاه آتش نشانی و یا 7012 ماشین آلات خدمات ایمنی از این جمله است.

جمالی نژاد با بیان اینکه شهرداری‌ها نهادهای مستقل عمومی غیردولتی هستند اظهار کرد: اینگونه نیست که ما صرفاً برای آنها تجهیزات تهیه کنیم بلکه خود آنها نیز اقداماتی در این زمینه انجام می‌دهند.

وی همچنین در ادامه به انسجام شبکه‌های آتش نشانی اشاره کرد و گفت: اگر در کشور ما شبکه آتش‌نشانی منسجم و یکپارچه و متوازن نباشد موفق نخواهد بود. اخیراً نیز اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته و دهیاری‌های مراکز دهستان را به عنوان گروه روستاها در نظر گرفته‌ایم. با اتصال این دهیاری‌ها به هم تجهیزات به آنها ارائه می‌شود زیرا ممکن است نتوانیم به همه روستاها کمک کنیم و این دهیاری‌ها می‌توانند با این تجهیزات تا شعاع خاصی روستاها را پوشش دهند و امیدوارم بتوانیم این شبکه را در همه روستاهای کشور گسترش دهیم و حداقل سرعت خدمت رسانی را شاهد باشیم.

رئیس سازمان شهرداری‌ها در پاسخ به سوالی مبنی بر اقدامات صورت گرفته در خصوص گام دوم بیانات مقام معظم رهبری گفت: در سازمان شهرداری‌ها کارگروه‌های مختلفی تشکیل شده و قرار است در این کارگروه‌ها به موضوعات شهری و روستایی که در این هفت فصل اشاره شده پرداخته شود و منشوری تهیه و ابلاغ کنیم.

وی در ادامه اذعان کرد: توزیع عادلانه خدمات در تمام شهرها و روستاها یکی از موضوعاتی است که به آن توجه خواهد شد. تقویت شوراها و سازمان‌های مردم نهاد و افزایش مشارکت‌های مردمی و به کارگیری ایده‌های خلاقانه و کار آفرین جوانان نیز از دیگر موضوعاتی است که به آن در این کارگروه‌ها توجه خواهد شد.
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور ادامه داد: متأسفانه در بدنه بسیاری از شهرداری‌ها نیاز است که ارتقای علمی داشته باشیم متأسفانه در شهرداری‌ها در حوزه جوان سازی کمتر کار شده است و ما این را مد نظر خواهیم داشت اخیراً تلاش می‌کنیم تا جوانان را به شهرداری‌ها تزریق کنیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اقداماتی که در حوزه‌های مختلف در حال انجام است افزایش مشارکت مردمی و حضور شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ‌های مختلف در حوزه مدیریت شهری مراکز خلاقیت و نوآوری است و قرار است با بررسی شهرهای مختلف جهان ایده‌های جدید را از شهرهای مختلف گرفته و آن را در داخل کشور بومی سازی کنند. تلاش می‌کنیم به سمت شهرهای دانش مبنا برویم و همه این موضوعات در کارگروه‌ها مورد توجه قرار گرفته است. سازمان شهرداری‌ها به عنوان اولین سازمان بیانیه مقام معظم رهبری را به عنوان منشوری تهیه و در اختیار شهرداری‌ها و دهیاری‌ها قرار خواهد داد.

جمالی نژاد همچنین در خصوص ناوگان تاکسیرانی گفت: علیرغم اینکه در ناوگان اتوبوسرانی درون شهری نتوانستیم اقدامات لازم را انجام دهیم اما در حوزه طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی بسیار موفق بوده‌ایم و این طرح در سال 95 با همکاری دستگاه‌های مرتبط آغاز شد و تاکنون بیش از 71 هزار تاکسی اسقاط شده است و 61 هزار و 447 نفر از متقاضیان تاکسی جایگزین دریافت کرده‌اند. از این تعداد 47 هزار و 460 هزار دستگاه خودرو در سال 95 تحویل شده است. در سال 96، 13 هزار و 902 دستگاه خودرو تحویل داده شده است. در سال 97 نیز در حدود هزار دستگاه تحویل داده شده است و به دنبال این هستیم که خودروسازان را به عرصه آورده و از آنها کمک بگیریم و بدانید که در سال آینده این اتفاق خواهد افتاد.

جمالی نژاد همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اخیراً وزارت صنعت وعده‌ای مبنی بر تخصیص درصدی از تولیدات خودرو سازان به حوزه تاکسیرانی داده است که آیا این وعده محقق می‌شود؟ گفت: در آخرین جلسه که در کارگروه آلودگی هوا با وزارت صنایع داشتیم قول دادند که هفته‌ای 200 تاکسی به ما تحویل دهند که امیدواریم در اسرع وقت انجام شود.


وی در خصوص ورود شورای عالی ترافیک کشور به موضوع تبدیل طرح زوج و فرد به محدوده عوارضی گفت: شورای ترافیک کشور به موضوعاتی که مربوط به شهر تهران باشد کمتر ورود می‌کند و بیشتر موضوعات شهر تهران به شورای ترافیک استان تهران مربوط می‌شود اما نماینده وزارت کشور نیز در آنجا حضور داشت. طرح اخیری که مطرح شده طرحی است که با همدلی و همکاری پلیس وزارت کشور و شهرداری برنامه‌ریزی شده است و از تیرماه سال آینده آغاز می‌شود و می‌تواند بسیار چابک تر و پویاتر از طرح‌های قبلی باشد و تمام تلاش نیز بر این بوده است که تأثیرگذاری آن در کاهش آلودگی هوای شهر تهران بیشتر باشد.


رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاریهای کشور در خصوص حمل و نقل ریلی و پیشرفت آن از دولت دوازدهم گفت: یکی از اقداماتی که علیرغم مشکلات اقتصادی که دولت دارد، وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها به جد آن را دنبال کرده حمل و نقل ریلی بوده است. و در برخی شهرها خطوط مترو راه اندازی شده است. در حوزه حمل و نقل ریلی در عرصه واگن نیز اقدامات خوبی داشته‌ایم. مناقصات دو هزار دستگاه واگن که پروژه بسیار مهمی است در حال انجام بوده که از این 2000 واگن 630 دستگاه برای تهران بوده که مناقصه آن برگزار شده است. دو مناقصه دیگر یکی 774 دستگاه واگن برای شهرهای تبریز، اصفهان، اهواز، قم، کرمانشاه، شیراز و خط سه مشهد و دیگری 596 دستگاه واگن برای تهران کرج و خط 1 مشهد است که در حال تهیه اسناد مناقصه آنها هستیم.


وی اذعان کرد: با اضافه شدن این واگن‌ها سرفاصله بسیاری از این قطارها کمتر خواهد شد. استقبال مردم نیز به مراتب بیشتر خواهد شد زیرا در بعضی از شهرها مانند شیراز استقبال مردم کم است که این امر به دلیل کم بودن تعداد واگن‌ها است که اگر تعداد واگن‌ها اضافه شود به تبع آن استقبال مردم افزایش خواهد یافت. همچنین مشکلاتی که در این حوزه داریم شامل شرایط بانکی کشور، متوقف بودن فاینانس طرف چینی و عدم حضور خطوط اعتباری فاینانس بین ایران و سایر کشورها و ما به التفاوت نرخ ارز قرارداد 395 دستگاه واگن و ترخیص کالاها از گمرک است که راه‌هایی برای رفع آنها پیش بینی کرده‌ایم. در جلسه‌ای که هفته گذشته در خدمت معاون رئیس جمهور بودیم برای همه این امور دستور مساعدت دادند که امیدوارم این موضوع نیز هر چه سریع‌تر انجام شود.

وی با بیان اینکه شهرداری‌ها نهادهای عمومی غیر دولتی هستند که توسط شورای شهر اداره می‌شوند گفت: شهرداران شهرداری‌ها به صورت غیرمستقیم منتخبین مردم هستند اما نقش اصلی سازمان شهرداری‌ها و وزارت کشور اصلاح نظام شهری در کشور است متأسفانه نظام شهری ما در کشور بیمار است و بیماری به نام سندروم کلان شهری در کشور وجود دارد و همه روستاها و شهرهای کوچک به کلان شهرها مراجعه می‌کنند و با این روند در چند ده سال آینده می‌بینیم که در کشور جمهوری اسلامی فقط 31 مرکز استان مملو از جمعیت است و شهرهای کوچک و شهرهای میانی و روستاها خالی از سکنه است.


جمالی نژاد بیان کرد: سازمان شهرداری‌ها با ایجاد نقش تعادل بخشی تلاش می‌کند تا با توجه بیشتر به شهرهای کوچک و روستاها و همچنین شهرهای میانی تعادلی در توزیع جمعیت ایجاد شود. در عین حالی که مساعدتهای لازم در کلانشهرها را داریم و بسترسازی برای توسعه پایدار آنها ایجاد می‌کنیم اما توجه ویژه و خاصی به شهرهای کوچک و میانی نیز داریم تا بازی برد بردی در این میان داشته باشیم تا با مهاجرت مواجه نشویم و سیل جمعیت از شهرهای میانی و شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ و کلان شهرها سرازیر نشود و با ما ذلت حاشیه نشینی که در حال حاضر در کلانشهرها مواجه هستیم روبرو نشویم، از همین رو باید توجه بیشتر مان به شهرهای کوچک و شهرهای میانی باشد و به آنها کمک کنیم. خوشبختانه این اتفاق نیز صورت گرفته و در طول سال‌های اخیر شاهد این تعادل بخشی هستیم و می‌بینیم که مدیران به روستاها و شهرهای میانی توجه بیشتری دارند.

معاون عمرانی وزیر کشور ادامه داد: در گذشته اعتباراتی برای توجه به شهرهای میانی در اختیار سازمان شهرداری‌ها قرار می‌گرفت که با توجه به پرداخت یارانه‌ها این اعتبار از سازمان شهرداری‌ها گرفته شد و سازمان شهرداری‌ها با یک جیب خالی ماند اما خوشبختانه با پیگیری‌هایی که صورت گرفت و با همت نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی به مجلس ارائه شد که بر اساس آن اعتباراتی در اختیار سازمان شهرداری‌ها قرار بگیرد و ما می‌توانیم از این اعتبارات به شهرهای کوچک و شهرهای میانی کمک لازم را انجام دهیم.

رئیس سازمان شهرداری‌ها همچنین درباره شهرهای بی شهردار نیز گفت: ضوابط انتخاب شهردار در گذشته بسیار آسان بود و هر فردی به راحتی می‌توانست شهردار شود اما در سال‌های اخیر شرایط جدیدی برای انتخاب شهردار تعیین شد. ضوابط انتخاب شهردار سختگیرانه‌تر شد چرا که شهرداری پست بسیار مهمی است. به افرادی که به عنوان شهردار انتخاب می‌شوند یقیناً باید شرایط بهتر و نگاه جامع داشته باشند چرا که شهرداران نباید تک بعدی باشند.

وی افزود: برخی شهرها که با تغییر و تحولات روبرو بودند از این شرایط آگاه نبوده و افرادی را که معرفی کرده بودند این شرایط را دارا نبودند و شهرهایی که شهردار ندارند تعداد بسیار کمی هستند و از 1276 شهر تنها به تعداد انگشتان دست شهرهای بدون شهردار داریم که تا پایان سال و ابتدای سال بعد وضعیت شهرداران این شهرها نیز مشخص خواهد شد.

جمالی نژاد در ادامه به مشاغل مزاحم شهری نیز اشاره کرد و گفت: در بند 20 ماده 55 قانون شهرداری‌ها مشاغل مزاحم شامل مشاغل بسیاری است از جمله مشاغل سیار دستفروشان و… در هر شهر نیز ضوابط خاصی برای این افراد مشخص شده است. در تمام جهان نیز دستفروشان وجود داشته و تدابیر خاصی برای آنها اندیشیده شده است، در کشور ما نیز سند آسیب شناسی مشاغل مزاحم اعلام شده است و در خصوص دستفروشان نیز دستورالعملی در دست تهیه است که به محض تدوین اعلام خواهد شد. همانطور که می‌دانید نمی‌توان با دستفروشان برخورد سلبی داشت و باید برخورد ایجابی داشته باشیم و تدابیری اندیشیده شود که همزمان با شکوفایی کسب و کار مغازه‌داران این افراد دستفروش نیز بتوانند کار خود را ادامه دهند به همین دلیل تدابیر بسیار خوبی اندیشیده شده است که اعلام خواهد شد.

جمالی نژاد همچنین در پاسخ به سوالی مبنی براینکه سازمان شهرداری‌ها چه تدابیری برای جلوگیری از  بام‌فروشی داشته است، گفت: ملاک توسعه شهرها برای ما طرح تفصیلی شهرداری‌هاست و اگرچه شهرداری‌ها با مشکلات و مسائل مالی مواجه هستند اما این موضوع دلیل بر بی‌توجهی به تخلفات نمی‌شود و هر گونه ساخت و ساز مغایر با مفاد پروانه، تخلف است. البته بدانید که مولد این پدیده‌ها هزینه بالای مسکن است و این امر را در شهرهایی بیشتر می‌بینیم که نرخ مهاجرت در آنها بالاست و کمیسیون ماده 100 نیز با این موضوع برخورد می‌کند و تمام ابلاغ‌های اخیر وزارت کشور نیز در خصوص برخورد جدی با این تخلفات است.

وی همچنین به بحران آب اشاره و اظهار کرد: در سال‌های بسیار دور در موضوع آب به صورت منطقه‌ای تصمیم‌گیری می‌شد در حالی که این موضوعات، ملی است و همه مردم کشورمان برای ما عزیز هستند و همه به هم وصل هستیم. اگر گوشه‌ای از کشور دچار بحران آب شود، آسیب آن در تمام کشور مشاهده خواهد شد. به همین دلیل منِ اصفهانی با لهجه اصفهانی همانقدر که برای آب در اصفهان دغدغه دارم برای آب در شهرکرد و یزد نیز دغدغه دارم و همه مدیران نیز همین‌گونه هستند. این دغدغه‌ها ملی است و تصمیماتی که در این خصوص گرفته می‌شود نیز تصمیمات ملی است.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور خاطرنشان کرد: خوشبختانه بسیاری از مدیران کشور به این موضوع ایمان دارند که بحث آب یکی از موضوعات بسیار جدی کشور است و در این خصوص بسیار خوب ورود کرده‌اند. البته در گذشته شهرداری‌ها این دغدغه را نداشتند اما امروز شاهد هستیم که در بسیاری از شهرداری‌ها آبیاری فضای سبز دیگر به صورت غرقابی نیست و آبیاری‌های نوین جایگزین روش‌های قدیمی شده است. همچنین استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز شهری مورد استفاده قرار می‌گیرد. خوشبختانه این تغییر رویکرد و تغییر نگاه در حوزه مصارف آبی در شهرداری‌ها ایجاد شده است. در بسیاری از شهرهای کم‌آب و خشک نیز تصفیه‌خانه‌های جدید برای استفاده از پساب‌ها ایجاد شده است. همچنین از فضای سبز افقی به فضای سبز عمودی و حجمی حرکت کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه موضوع کم‌آبی را شهرداری‌ها درک کرده‌اند، گفت: حضور وزارت کشور در کارگروه سازگاری با کم‌آبی بسیار پررنگ است و امیدوار هستیم در آینده حتی اگر دوره‌های پرآبی نیز داشته باشیم از اصل قضیه دور نشویم.

جمالی‌نژاد در پایان در خصوص  مهاجرت از روستاها به شهرها نیز گفت: استان تهران بیشترین مهاجرت‌پذیری را در میان استان‌ها دارد و بیشترین مهاجرت معکوس را در استان خوزستان شاهد هستیم. اما متاسفانه هنوز نتوانسته‌ایم بحث مهاجرت را متوقف کنیم. در بسیاری از موارد در استان‌ها روند، کند شده است و تلاش ما بر این است به نحوی عمل کنیم که درون استان‌ها مهاجرت معکوس از شهرها بسمت روستاها داشته باشیم.

به گزارش ایسنا در ادامه این نشست، مسعود نصرتی جانشین رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در پاسخ به این سوال که شهر رشت هنوز شهردار مشخصی ندارد و سازمان شهرداری‌ها چه تدابیری برای آن اندیشیده است، گفت: بحث انتخاب شهردار رشت و چند شهر دیگر به آیین‌نامه‌ای که در آذرماه ابلاغ شد برخورد کرد و ابهاماتی در بند 5 آیین‌نامه و دستورالعملی که نیاز بود در کنار آیین‌نامه تهیه شود، وجود داشت. مقداری بحث انطباق سوابق اجرایی در بخش خصوصی زمان‌بر شد و کسانی که مقدمات انتخاب آنها فراهم شده بود با این‌ آیین‌نامه انطباق پیدا نکردند. گستردگی تعداد شهرهایی که در همین چندماهه با این مشکل روبه‌رو شدند زیاد است و تمام سعی ما این است که این آیین‌نامه و دستورالعمل بند 5 با همراهی شورای استخدامی کشور به استان‌ها ابلاغ شود و قبل از اینکه پیشنهاد به وزارت کشور برسد این انطباق در استان‌ها صورت گرفته باشد. از نظر ما این موضوع طبیعی است زیرا آیین‌نامه جدیدی ابلاغ شده است.

وی افزود: برای شهرداری رشت هم در مورد گزینه دومی که در این فاصله 7 ماه انتخاب شد، مراحل انطباق با آیین‌نامه زمان برد که در یکی دو روز آینده تعیین تکلیف خواهد شد و نتیجه به شورای شهر رشت ابلاغ خواهد شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان