دریافت عوارض پلکانی از پرمصرف ها به جای افزایش قیمت بنزین؛ پیشنهاد تازه روی میز دولت

از سوم آذرماه امسال، ثبت نام کارت سوخت برای خودروهای فاقد این کارت آغاز شد که تا دی ماه ادامه یافت؛ در این مدت بیش از سه میلیون نفر اقدام به ثبت نام کردند، اما هنوز زمان اجباری شدن استفاده از کارت سوخت مشخص نیست و سرنوشت مساله سوخت در سال ۹۸ مبهم به نظر می رسد

دریافت عوارض پلکانی از پرمصرف ها به جای افزایش قیمت بنزین؛ پیشنهاد تازه روی میز دولت

از سوم آذرماه امسال، ثبت نام کارت سوخت برای خودروهای فاقد این کارت آغاز شد که تا دی ماه ادامه یافت؛ در این مدت بیش از سه میلیون نفر اقدام به ثبت نام کردند، اما هنوز زمان اجباری شدن استفاده از کارت سوخت مشخص نیست و سرنوشت مساله سوخت در سال 98 مبهم به نظر می رسد.
تاکنون هیچ پیشنهادی رسما پذیرفته نشده و حتی برخی نمایندگان مجلس از ثابت ماندن قیمت بنزین در سال 98 خبر داده اند. در همین رابطه معاون پیشین مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی طرح جدیدی را مطرح کرده و توضیح داد که باید استفاده از کارت سوخت اجباری شود و اگر فردی از کارت سوخت جایگاه داران استفاده کرد، مبلغ اضافی پرداخت کند.

محمدخانی اضافه کرد: به عنوان مثال به جای نرخ لیتری یک هزار تومان برای بنزین از وی سه هزار تومان برای هر لیتر دریافت شود تا بدین ترتیب استفاده از کارت سوخت همگانی شود.
وی افزود: پیشنهاد می کنم افراد پرمصرف عوارض آلودگی پرداخت کنند؛ زیرا هوا را بیشتر از دیگران آلوده می کنند، همچنین آنها باید عوارض استفاده از زیرساخت‌های جاده‌ای را بپردازند زیرا جاده ها را بیشتر تخریب می‌کنند.
محمدخانی یادآوری کرد: مردم نظر مساعدی نسبت به افزایش نرخ مالیات ندارند؛ بنابراین نباید نرخ بنزین یا مالیات را بالا برد، بلکه باید به سراغ دریافت عوارض از پرمصرف ها رفت.

تهیه اطلاعات جامع مصرف بنزین از طریق کارت سوخت

معاون پیشین مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر کارت سوخت به طور کامل استفاده می شد اکنون می توانستیم آماری جامع و کامل از وضعیت مصرف سوخت و بنزین در کشور داشته باشیم و از طریق آن مشخص می شد که چه کسانی پرمصرفند.
وی با بیان اینکه سامانه کارت سوخت، یک طرح تکمیلی نیز داشت که هیچ وقت به اجرا گذاشته نشد، توضیح داد: بر اساس آن طرح تکمیلی، خودروها برای سوخت گیری در پمپ بنزین ها باید شناسایی می شدند.
محمدخانی افزود: بر اساس این طرح، پس از ورود خودرو به پمپ بنزین، علاوه بر کارت سوخت، خودرو نیز باید شناسایی و تایید می شد و پس از آن سوخت گیری امکان می یافت.
این کارشناس انرژی اضافه کرد: در صورت اجرای این طرح مشخص می‌شد که هر خودرو چه میزان سوخت مصرف می کند و چه افرادی پرمصرفند.
وی ادامه داد: برای اجرای طرح‌های مدیریت سوخت در گام نخست باید آمار مصرف سوخت از طریق کارت سوخت استخراج شود.
در گام بعد باید به سراغ تحلیل وضعیت مصرف و همچنین تحلیل عوامل اقتصادی و اجتماعی رفت تا تصمیم درستی را برای مدیریت مصرف سوخت اتخاذ کرد.کارت سوخت

محمدخانی یادآوری کرد: طرح هایی مانند اختصاص روزی یک لیتر بنزین برای هر نفر، طرح های فاقد کارشناسی هستند و باعث گسترش بی اعتمادی در جامعه شده و سرمایه اجتماعی را کاهش می دهند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان