ماهان شبکه ایرانیان

همه نکاتی که باید دربارهٔ Roma بدانید

برای اولین بار در تاریخ است که فیلمی از نت‌فلیکس به جشنواره اسکار و نودویکمین دورهٔ آن راه پیدا کرده و در رشته‌های متعددی نامزد دریافت جوایز شده است

برای اولین بار در تاریخ است که فیلمی از نت‌فلیکس به جشنواره اسکار و نودویکمین دورهٔ آن راه پیدا کرده و در رشته‌های متعددی نامزد دریافت جوایز شده است. «رما» به نویسندگی و کارگردانی آلفونسو کوارون Alfonso Cuarón («جاذبه» Gravity، «فرزندان انسان» Children of Men و «و مادرت را هم» Y Tu Mamá También) در 10 رشته نامزد اسکار شده است. این فیلم علاوه بر پخش در نت‌فلیکس، در برخی سینماها نیز اکران محدودی داشته است. با ما همراه باشید تا به شرح نکات جالبی که احتمالا دربارهٔ این فیلم نمی‌دانید بپردازیم.
کلیو شخصیت اصلی فیلم، بر اساس یک شخصیت واقعی در زندگی کوارون شکل گرفته است.
یالیتزا آپاریچیو Yalitza Aparicio در نقش کلیو Cleo، یک کارگر خانگی است که برای خانوادهٔ قشر متوسطی در مکزیکو سیتی کار می‌کند. عنوان فیلم از محله‌ای در دهه 70 میلادی که خانوادهٔ داستان فیلم در آن زندگی می‌کنند برداشته شده است. موضوع و فضای فیلم برگرفته از کودکی خود کوارون است و کارگر جوان قصه در خانه‌ٔ آنها زندگی می‌کرده است.

نت‌فلیکس در توصیف رما نوشته که این فیلم روش کوارون در بازگویی یک نامهٔ عاشقانهٔ هنری برای زنی است که او را بزرگ کرده است.
آپاریچیو در بخش بهترین بازیگر زن، و هم‌بازی او مارینا دتاویر Marina de Tavira (در نقش سوفیا Sofia، مادر خانواده)‌ نیز به عنوان بهترین بازیگر نقش مکمل زن نامزد شده‌اند.
کل داستان دربارهٔ کلیو است که بدون خستگی برای خانواده‌ای کار می‌کند و همان‌طور که به دنبال ایجاد تعادل در زندگی عاطفی و بلندپروازی‌های خودش است، از 4 فرزند آنها مراقبت می‌کند. داستان فرعی این فیلم هم به درگیری‌های سیاسی مکزیکو سیتی و تأثیر آن بر شخصیت‌های داستان می‌پردازد.
داستان «رما» داستانی دربارهٔ ازخودگذشتگی، گم‌گشتگی، بلندپروازی، اختلاف طبقاتی، خانواده، عشق، تنهایی و چیزهایی در زندگی است که به جای طبقه‌بندی کردن انسان‌ها، آنها را به هم نزدیک می‌کند.
رما برای نت‌فلیکس و کاملا به صورت سیاه و سفید ساخته شده است.
این فیلم کاملا به زبان اسپانیایی و میکستکی نوشته شده و به صورت خودکار با زیرنویس انگلیسی از نت‌فلیکس پخش می‌شود.برای «رما» موسیقی خاصی ساخته نشده، اما در عوض با استفاده از طراحی صداهای جذاب، این حس در بیننده تداعی می‌شود که درحال تماشای یک برنامهٔ زنده در شهر مکزیکو سیتی است. صدای بوق ماشین، جیک‌جیک پرنده‌ها و خش‌خش جارو به عنوان «موسیقی» در این فیلم به کار گرفته شده است.
خانه‌ای که در فیلم می‌بینیم بازسازی از خانهٔ واقعی دوران کودکی‌ کوارون است و تمام شهر نیز برای فیلم‌برداری خاصی که دارد، در لوکیشین مجزایی ساخته شده است.
یالیتزا آپاریچیو پیش از بازی در نقش اصلی فیلم، معلم پیش‌دبستانی بوده است.
یالیتزا آپاریچیو، معلم پیش‌دبستانی اهل اوآخاکا (Oaxaca)، به همراه مادرش برای تست بازیگری حاضر شد؛ چرا که احتمال می‌داد این ملاقات یک کلاهبرداری به منظور قاچاق انسان باشد. کوارون با یک نگاه به آپاریچیو متوجه شد که کلیو داستان را پیدا کرده است. آپاریچیو پیش از این فیلم، تجربه‌ٔ بازی در هیچ فیلمی را نداشته و توجه منتقدان را به بازی فوق‌العاده‌اش در نقش کلیو ساکت و صمیمی جلب کرده است.
کیکو مارتینز Kiko Martinez منتقد سینما نوشته: “کوارون برای نقش کلیو، کاراکتری خالص از فداکاری و روح انسانی ساخته و آپاریچیو یک بازی پراحساس و در عین حال مهارشده از خود به جای گذاشته است”.
«رما» بیشترین نامزدی جوایز اسکار را به دست آورده است.
با کسب 10 نامزدی،‌ «رما» در کنار «سوگلی» The Favourite، بیشترین تعداد نامزدی جوایز اسکار را به دست آورده‌ است. «ببر خیزان، اژدهای پنهان» Crouching Tiger, Hidden Dragon در سال 2000 نیز یکی از پرنامزد‌ترین فیلم‌های خارجی‌زبان اسکار بود. هم‌چنین «رما» دهمین فیلم خارجی‌زبان است که در بخش بهترین فیلم نامزد شده است.آپاریچیو دومین بازیگر زنی است که برای اولین تجربهٔ بازیگری در یک فیلم خارجی‌زبان نامزد شده است. هم‌چنین او اولین زن بومی است که برای دریافت اسکار با دیگر بازیگران زن هالیوود به رقابت می‌پردازد. «رما» در مجموع دهمین فیلم نامزد اسکار کوارون است.
این اولین بار است که یک فیلم از نت‌فلیکس در بخش بهترین فیلم، نامزد دریافت جوایز شده است.
«رما» در چه بخش‌هایی شانس دریافت اسکار امسال را دارد؟
بهترین فیلم (گابریلا رودریگز Gabriela Rodríguez و آلفونسو کوارون)

بهترین کارگردانی (آلفونسو کوارون)

بهترین بازیگر زن (یالیتزا آپاریچیو)بهترین بازیگر نقش مکمل زن (مارینا دتاویر)

بهترین فیلم‌نامه اورجینال ( آلفونسو کوارون)

بهترین فیلم خارجی

بهترین فیلم‌برداری ( آلفونسو کوارون)

بهترین طراحی صحنه (یوجینو کابالرو Eugenio Caballero و باربارا انریکه Bárbara Enríquez)

بهترین تدوین صدا (سرخیو دیاز Sergio Díaz و اسکیپ لیوسی Skip Lievsay)

بهترین میکس صدا ( اسکیپ لیوسی، کریگ هنیگن Craig Henighan و خوزه آنتونیو گراسیا José Antonio García)
این مقاله برگرفته از نوشتهٔ کیم رنفرو Kim Renfro در سایت thisisinsider.com است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان