لاریجانی: نگاه ایران و چین در مسایل بین المللی مشابه است

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «علی لاریجانی» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تصریح کرد: دوستان چینی در زمینه همکاری های اقتصادی و سایر بخش ها، علاقه مند به همکاری با ایران هستند و از این جهت همفکر هستیم.
وی زمینه های همکاری های ایران و چین را بی شمار خواند و گفت: دو کشور در چارچوب ابتکار «یک جاده - یک کمربند» رییس جمهوری چین که بر یک منطق درست استوار است و باعث توسعه چین و همچنین سایر کشورهای این مسیر می گردد دارای زمینه های مهم همکاری هستند.
رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به دلیل اهمیت این طرح مهم ( یک جاده - یک کمربند) تعدادی از کشورهای ماجراجو مخالف آن هستند، افزود: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد ظرفیت های منحصر بفرد خود در زمینه های مختلف مانند حوزه های راه، زیرساخت، انرژی را در اختیار چین قرار دهد.
لاریجانی تمرکز طرح 'یک جاده - یک کمربند' را ارتقاء توسعه زیرساخت های اساسی جوامع به عنوان اساسی ترین نیاز توسعه کنونی بشریت عنوان و خاطرنشان کرد: درباره مشارکت و نحوه همکاری ایران در این طرح با مقام های چین به صورت مفصل بحث کردیم.
وی اظهارداشت: در دیدار با مقامات چین، در مورد مسایل سیاسی منطقه، مبارزه با تروریسم و رایزنی هایی که لازم است برای ایجاد صلح در منطقه صلح صورت گیرد گفت و گوهای سازنده ای داشتیم.
رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در ادامه سفر رییس جمهوری چین به ایران که در اسفند سال 94 صورت گرفت وهمکاری های بلند مدت و استراتژیک پیگیری شد این سفر بیشتر جنبه عملیاتی پیگیری موضوع را داشت.
لاریجانی در مورد جزییات سفرش به چین گفت: این سفر سه روزه و فشرده با حضور تعدادی از اعضای دولت، روسای کمیسیون های بودجه و انرژی مجلس و بخش های دیگر مانند نظامی و امنیتی صورت گرفت.
وی خاطرنشان کرد: در این سفرهرکدام از مقامات ایرانی با همتایان خود دیدار و گفت و گو کردند و در زمینه برنامه های مختلف و ثابت دو کشور از جمله حوزه های انرژی، نفتی، بانکی، فرهنگی و صنعتی صحبت کردند و نظرات خودشان را با همتایان چینی به مشارکت گذاشتند.
رییس مجلس شورای اسلامی که در این سفر با 'شی جین پینگ' رییس جمهوری چین و 'لی جان شو' رییس کنگره ملی خلق چین دیدار و گفت و گو کرد، گفت: در این سفر و در دیدار با مقامات چین، بر تقویت روابط دو کشور تاکید شد.
سفر سه روزه علی لاریجانی، به دعوت 'لی جانگ شو' رییس کنگره خلق چین(مجلس چین) و به منظور تقویت همکاری های سیاسی و پارلمانی صورت گرفت.
لاریجانی را در این سفر 'محمد جواد ظریف' وزیر امور خارجه، 'بیژن زنگنه' وزیر نفت، 'فرهاد دژپسند' وزیر امور اقتصاد و دارایی و 'عبدالناصر همتی' رییس بانک مرکزی همراهی می کردند.
لاریجانی شامگاه چهارشنبه به وقت چین، پکن را به مقصد تهران ترک کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان