انواع بیماری‌های ریوی و روش‌های درمان خانگی

ریه‌ها بخشی از یک دستگاه پیچیده هستند، که روزانه برای رساندن اکسیژن و رها کردن دی اکسید کربن، هزاران بار باز و بسته می‌شود. بیماری ریه می‌تواند عملکرد دیگر ارگان‌های اصلی بدن را مختل کند.

انواع بیماری‌های ریوی و روش‌های درمان خانگی

بیماری ریه یکی از شایع‌ترین شرایط پزشکی در جهان است. ده ها میلیون نفر از بیماری ریه، در سراسر جهان به خصوص در ایران، رنج می‌برند. آلودگی هوا، استعمال انواع دخانیات، عفونت‌ها و ژنتیک، مسئول اکثر بیماری‌های ریوی هستند.

ریه‌ها بخشی از یک دستگاه پیچیده هستند، که روزانه برای رساندن اکسیژن و رها کردن دی اکسید کربن، هزاران بار باز و بسته می‌شود. بیماری ریه می‌تواند عملکرد دیگر ارگان‌های اصلی بدن را مختل کند.

بیماری ریه بر مسیر‌های هوایی تاثیر می‌گذارد

نای (مسیر هوایی از گلو به ریه‌ها)، به چندین لوله کوچک به نام برونشی (نایژه) تقسیم می‌شود که از سراسر ریه‌ها عبور می‌کنند. بیماری‌هایی که مسیر‌های هوایی را تحت تاثیر قرار می‌دهند، عبارتند از:

  • آسم: در این بیماری، راه‌های هوایی به طور مداوم ملتهب می‌شوند، و گاهی اوقات دچار اسپاسم و انقباض عضلانی و موجب خس خس سینه و تنگی نفس می‌شود. آلرژی، عفونت و یا آلودگی می‌تواند باعث ایجاد علائم آسم شوند.
  • بیماری مزمن انسداد ریه (COPD) : شرایطی در ریه که ناشی از ناتوانی در بازدم است و باعث می‌شود تنفس شخص دشوار شود.
  • برونشیت مزمن: نوعی از COPD که با یک سرفه مزمن مشخص می‌شود.
  • امفیزم : امفیزم نیز نوعی دیگر از COPD است که در آن ریه آسیب می‌بیند و باعث می‌شود هوا در ریه‌ها به دام افتد. دشواری در خارج کردن هوا، مشخصه آن است.
  • برونشیت حاد: یک عفونت ناگهانی در مسیر‌های هوایی، که معمولا توسط یک ویروس رخ می‌دهد.
  • فیبروز سیستیک: یک وضعیت ژنتیکی که در آن پاکسازی مخاط از برونشی (نایژه) ضعیف می‌شود و هنگام عفونت مکرر ریه، این مخاط‌ها انباشته می‌شوند.

بیماری‌های ریه بر کیسه‌های هوایی ( آلوئول) تاثیر می‌گذارد

مسیرهای هوایی در نهایت به لوله‌های کوچک (برنشی‌ها) منشعب می‌شوند و در نهایت به خوشه‌هایی از کیسه‌های هوایی به نام آلوئول متصل می‌شوند. این کیسه‌های هوا بیشترین حجم بافت ریه را تشکیل می‌دهند. بیماری‌های ریوی که شامل آلوئول هستند عبارتند از:

  • پنومونی: یک عفونت در آلوئول، که معمولا به دلیل باکتری است.
  • بیماری سل: یک پنومونی در حال پیشرفت که از باکتری “مایکوباکتریوم تیبرکلوسیس” بوجود می‌آید.
  • امفیزم، که از آسیب به اتصالات شکنده بین آلوئول بوجود می‌آید. سیگار کشیدن دلیل اصلی آن است. (امفیزم همچنین جریان‌ هوا را محدود می‌کند و بر مسیر‌های هوایی تاثیر می‌گذارد)
  • ادم ریوی: نشت مایع از رگ‌های خونی کوچک ریه به درون کیسه‌های هوا و مناطق اطراف آن. یک فرم آن از نارسایی قلب و فشار در رگ‌های خونی و در فرم دیگر، آسیب مستقیم به ریه است که موجب نشت مایع می‌شود.
  • سرطان ریه؛ که دارای اشکال فراوانی است و ممکن است در هر بخش از ریه ایجاد شود. اغلب سرطان در قسمت اصلی ریه، در داخل کیسه‌های هوا یا در نزدیکی آنها قرار دارد. نوع، محل و گسترش سرطان ریه تعیین کننده گزینه‌های درمان است.
  • سندرم پریشانی تنفسی حاد (ARDS): آسیب شدید و ناگهانی به ریه‌ها که از یک بیماری جدی ناشی می‌شود. در این سندروم، حمایت از زندگی همراه با تهویه مکانیکی، معمولا برای زنده ماندن مورد نیاز است تا زمانی که ریه‌ها بهبود یابند.
  • پنوموکونیزی : دسته‌ای از شرایط ناشی از استنشاق یک ماده که باعث صدمه به ریه می‌شود. نمونه‌‌ای از آن شامل بیماری ریه سیاه است که از استنشاق گرد و غبار زغال سنگ و آزبستوز (پنبه نسوز، نوعی سنگ معدنی) بوجود می‌آید.

روش‌های خانگی درمان التهابات نرمال (نه حاد) ریه:

این روش‌های درمان برای افراد سیگاری بسیار کارآمد است:

1٫ترک سیگار

در وحله اول، بهترین روش برای سم‌زدایی ریه، ترک سیگار است. دود نیکوتین و تنباکو، عملکرد‌های ریه را مهار می‌کند و شما را در معرض خطر ابتلا به عفونت‌های ریه و سرطان ریه قرار می‌دهد. ترک سیگار به شما کمک می‌کند که قیر چسبیده به ریه‌ها بر اثر مصرف بلند مدت سیگار، از بین برود.

2٫ از لبنیات دوری کنید

برای پاک کردن ریه‌ها، خود را از تمام محصولات لبنی خلاص کنید. این کار به بدن شما کمک می‌کند تا بتواند راحت‌تر سموم ریه را پاکسازی کند.

3٫ چای سبز بنوشید

یک فنجان چای سبز دم کرده و قبل از خواب بنوشید. چای سبز، سم‌های روده که باعث بوجود آمدن یبوست می‌شوند را از بین می‌برد. در طول این فرایند تصفیه‌سازی، از کارهای خسته کننده خودداری فرمایید.

4٫ قانون لیمو ترش

در یک لیوان آب گرم، به اندازه یک چهارم فنجان آبلیمو اضافه کنید و قبل از صبحانه آن را بنوشید. شما همچنین می‌توانید برای تمیز کردن ریه‌های خود از یک لیوان آب آناناس به جای آب لیمو کمک بگیرید.

5٫ آب هویج بنوشید

حداقل 300 میلی لیتر آب هویج بین صبحانه و ناهار خود بنوشید، بدین ترتیب می‌توانید بدن خود را برای سم‌زدایی ریه‌ها، قلیایی کنید.

6٫ از پتاسیم غافل نشوید

برای ناهار، از نوشیدنی‌های غنی از پتاسیم لذت ببرید تا ریه‌هایتان را پاک کنید. طالبی یا گرمک، پرتقال، موز، سیب‌زمینی شیرین، هویج، گوجه فرنگی، اسفناج، زردآلو، انجیر، خرما و انواع توت‌ها، غنی از پتاسیم هستند و می توانند به پاک کردن ریه شما کمک کنند.

7٫ زنجبیل

زنجبیل به باز کردن مجاری تنفسی کمک می‌کند و سموم را از ریه‌ها حذف می‌کند. بهترین روش برای مصرف زنجبیل این است که آن را خام یا به صورت چای زنجبیل مصرف کنید. شما همچنین می‌توانید در حدود نیم ساعت یک حمام زنجبیل بگیرید. بدین صورت که مقداری پودر یا روغن زنجبیل را به آب حمام خود اضافه کرده و استنشاق کنید. این کار به حذف سریع سموم از بدن کمک می‌کند.

8٫ آنتی اکسیدان‌ها

برای مبارزه با عفونت‌های مربط به باکتری‌ها در ریه، قبل از رفتن به رختخواب، 400 میلی لیتر آب آناناس یا آب زغال اخته بنوشید. آنتی اکسیدان‌ها در این نوشیدنی‌ها برای سیستم تنفسی شما بسیار مفید هستند، زیرا آنها می‌توانند ریه‌های شما را تا حد زیادی پاک کنند.

9٫ یک حمام آب داغ بگیرید

یک حمام داغ 20 دقیقه‌ای به طور روزانه، به شما در از بین بردن سموم کمک می‌کند. شما همچنین می‌توانید چند قطره روغن اوکالیپتوس را به آب داغ اضافه کنید و بخور کنید تا ریه‌های خود را به طور طبیعی تصفیه کنید. خاصیت دفع کنندگی اکالیپتوس، به شما در درمان گلو درد، گرفتگی‌ها و مشکلات سینوسی کمک می‌کند.

10٫ پونه کوهی

پونه کوهی غنی از ضد انعقاد‌های طبیعی و کاهش دهنده هیستامین است که به صاف و هموار کردن جریان هوا در بینی و عملکرد بهتر دستگاه تنفسی کمک می‌کند. به راحتی مقداری برگ خشک شده پونه کوهی را به غذای خود اضافه کنید یا دم کرده آن را به طور روزانه بنوشید تا ریه‌ها به طور طبیعی پاک شوند.

11٫ نعناع تند را به غذای خود اضافه کنید

این گیاه فروتن، یک ضد انعقاد فوق العاده است. روزانه 3 تا 5 برگ نعناع بخورید تا با باکتری‌های عفونی در ریه‌ها مبارزه کنید.

12٫ یوگا داشته باشید

به مدت نیم ساعت در روز تمرین تنفس عمیق داشته باشید. این کار باعث می‌شود تا ناخالصی‌ها از ریه‌های شما برطرف شوند.

13٫ غذاهای سالم را وارد رژیم غذایی خود کنید

آب، سبزیجات، سیب، ماهی‌های چرب، لوبیا، آجیل و هویج، تمام مواد غذایی هستند که سلامت ریه را افزایش می‌دهند و آن را سالم نگه می‌دارند.

پس، اگر به دنبال پاک کردن و سم‌زدایی ریه خود هستید، دنبال کردن این روش‌های ساده می‌تواند به شما در دسترسی به ریه‌های سالم کمک کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان