حقایق در مورد مجتمع مداری میر در سی و سومین سالگرد پرتاب آن

۳۳ سال پیش، در فوریه ۱۹۸۶، نخستین بخش ایستگاه فضایی شوروی راهی مدار زمین شد. یک ایستگاه فضایی که بعدها به نماد توسعه دستاوردهای فضایی شوروی تبدیل گردید. در سال‌های بعد و بتدریج با فرستان واحدهای متعدد، این مجتمع مداری وزنی معادل ۱۲۴ تن و مساحت ۳۷۶ متر مربع به یک شاهکار فضایی بدل گشت.

حقایق در مورد مجتمع مداری میر در سی و سومین سالگرد پرتاب آن

به گزارش ایسنا؛ در توسعه و ایجاد مجتمع مداری میر، که بی شک آن را می‌توان بالاترین دستاورد علم و صنعت شوروی دانست، بیش از 100 هزار نفر و صدها شرکت سهیم در صنعت فضایی شوروی همکاری داشتند. طی سال‌های فعالیت این مجتمع، 104 نفر از 12 کشور جهان از آن بازدید کردند، 29 فضانورد 70 راهپیمایی فضایی انجام دادند و 330 ساعت در فضای آزاد و خارج از دیواره‌های میر فعالیت داشتند. طول عمر این ایستگاه 5511 روز بود اما 4554 روز از این مدت را سرنشین‌دار بوده و در بقیه مدت کسی در آن فعالیت نداشته است.
از سال 1986 تا زمان نابودی میر، بیش از 23 هزار آزمایش مهم در آن و آزمایشگاه‌های متصل به آن انجام شد. بطور مثال در دسامبر 1993، در ایستگاه میر، یک تجربه منحصر به فرد در چارچوب برنامه‌ای با نام " زنامای" انجام شد: برنامه‌ای که با استفاده از سکوهای بازتابنده بخشی از زمین را با نور خورشید روشن کردند. در این طرح دانشمندان می‌خواستند مناطق را روی زمین ایجاد کنند که 24 ساعته روشن باشد و بدون هزینه‌های قابل توجهی، در تولید انرژی صرفه جویی شود.

همانطور که گفته شد آزمایش‌ها در میر دامنه بسیار وسیعی داشت از جمله در مورد کشاورزی و پرورش طیور در فضا، آزمایش‌های متعددی صورت گرفت که تجربه‌های ارزشمندی محسوب می‌شوند و البته برنامه‌های زیادی طراحی شده بود که به دلیل فروپاشی شوروی و ریزش توان انسانی و مالی، به کلی تعطیل شدند. بطور مثال قرار بود برنامه‌های مشترک زیادی با شاتل بوران انجام شود و حتی پیش‌بینی شده بود واحدهای مختلف این مجتمع بعد از دوران بازنشستگی، در مخزن فضاپیمای بوران به زمین بازگردد.

میر در زمان خود نخستین ایستگاه فضایی جهان به شمار می‌رفت که دارای واحدهای مختلف با مأموریت‌های گوناگون بود و نخستین سازه‌ای به شمار می‌رفت که واحدهای متعدد آن در مدار زمین پیکره‌بندی شده بودند. ساکنان میر با ناو سایوز به آن سفر می‌کردند و توسط سفینه باربری بدون سرنشین پروگرس تدارک می‌شدند. در حالی که همه چیز خوب پیش می‌رفت، فروپاشی شوروی رخ داد. وضعیت به طوری آشفته شد که مدت اقامت ساکنان میر به اجبار ادامه یافت و مجبور شدند برای بازگشت کریکالیف فضانوردی که در دوران شوروی به فضا رفته بود از دولت جدید التاسی قزاقستان، مجوزهای قانونی امضا کنند زیر اینک او باید در قزاقستان فرود می‌آمد که این کشوری مستقل بشمار می‌رفت و باید ویزای ورود می‌داشت!
گرچه تکمیل شدن میر همچنان ادامه داشت و ساخت و ساز ایستگاه به طور کامل در سال 1996 با اضافه شدن واحد هفتم به نام پریرودا تکمیل گردید اما در دهه 1990 به دلایل مختلف، پیشامدهای ناخوشایندی برای میر درست شد از آتش سوزی گرفته تا تصادف ناو باربری پروگرس با بخشی از آن.

با این حال، میر در فرم کامل، تنها سه سال کار کرد. در سال 1999، ایستگاه عملاً از کار افتاد البته نه به خاطر تصادف و یا موارد اضطراری، بلکه به دلیل نداشتن بودجه! حفاظت و نگهداری آن سالانه 200 میلیون دلار هزینه می‌خواست و دولت روسیه حاضر نبود چنین پولی را پرداخت کند. گرچه شهروندان روسیه با جمع آوری کمک‌های داوطلبانه بخش مهمی از این وجه را جمع آوری کردند اما مسئولان وقت گفتند کافی نبوده و معلوم نشد کمک‌های مردمی کجا رفت! به این ترتیب در ماه اوت سال 1999، میر می‌توان گفت به صورت غیرقانونی به حالت خاموش درآمد و بالاخره در 23 مارس 2001، مجتمع بی نظیر میر به جو زمین برخورد کرد و ساعاتی بعد در کف اقیانوس آرام به گل نشست.

در سال‌های بعد، قرار بود ایستگاه فضایی میر -2 به فضا پرتاب شود که به دلیل فروپاشی شوروی به کلی کنار گذاشته شد اما برخی تجهیزات آن بنمایه ایستگاه فضایی بین‌المللی گردید. جدای از آن تجربه‌های علمی و فنی مجتمع مداری میر، سرمایه روسکاسموس برای ساخت بخش‌های روسی ایستگاه فضایی بین‌المللی شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان