مغز دوم کجاست؟

باید ناراحتی‌های روزمره خود را با مدیریتی ارزشمند کارسازی کنید که جسم و روح دچار آشفتگی نشود و مواد غذایی را مصرف کنیم که دستگاه گوارش آسیب نبیند و مغز را دچار آسیب‌های گوناگون نکند.

مغز دوم کجاست؟

رسول صفایی؛ الکتروکاردیوگرافیست

 

مطلبی را در نشریه‌ای مطالعه می‌کردم که نه‌تنها جالب بنظرمی رسید بلکه انسان را بازهم از راهی به قدرت لایزال خداوندی سوق می‌داد که ذره‌ذره و سلول به سلول بدن این انسان چگونه و با چه لطافت و شگفتی شکل‌گرفته و این انسان نه قدر آن را می‌شناسد و نه برای سلامتی آن عملی انجام می‌دهد.

استاد بزرگ فارماکولوژی جناب آقای دکتر تقی قفقازی در مقاله‌ای اشاره‌ کرده بودند که روده‌های شما مغز دوم شماست.

و آیا به‌راستی این روده‌هایی که مسئولیت هضم و جذب غذا رادارند و در انتهای آن کشف کثیف‌ترین و متعفن‌ترین باقیمانده ازآنچه انسان خورده است را پس می‌دهد دارای چنین موقعیتی هستند که می‌توان آن را مغز دوم انسان به‌حساب آورد؟

اضطراب، غم و ناراحتی

زمانی که موضوعی ما را عصبانی کرد، اضطراب و غم و ناراحتی دیگری آزارمان داد و یا حتی بابت موضوعی سرافرازی، شور و حال و خوشحالی به ما دست داد متوجه شده‌ایم که علائمی هم در دستگاه گوارش ما ایجادشده است؟

مغز ما واکنش بسیار جالبی روی معده و دستگاه گوارش ما دارد.

وقتی معده به دلایلی برای شما ناراحتی ایجاد کرده سیگنال‌هایی را به مغز ارسال می‌کند همان‌طور که وقتی مغز مشکلی پیدا می‌کند، سیگنال‌هایی را به دستگاه گوارش می‌فرستد. 

بنابراین معده یا روده‌ای که آزرده می‌شود و می‌تواند نتیجه اضطراب، استرس و یا افسردگی باشد همان پیام‌هایی را به مغز بفرستد که مغز در حالت‌های مشابه روده و معده را آگاه می‌کند.

با توجه به نزدیکی این ارتباط‌ها و ردوبدل کردن بخصوص واکنش از استرس‌ها و عصبانیت‌ها و غم‌های گوناگون این دو دستگاه و در بدن انسان می‌تواند از یکدیگر تأثیرپذیر باشند.

اختلالاتی که در دستگاه گوارش مانند روده‌های ملتهب، یا سندروم روده تحریک‌پذیر و برخی بیماری‌های دیگر دستگاه گوارش بر روی سیستم اعصاب مرکزی و محیطی تأثیرگذار بوده و منجر به سیگنال‌های مغزی و حتی امور رفتاری می‌شود و به‌راستی می‌توان اذعان داشت که استرس و یا افسردگی ناشی از اختلالات دستگاه گوارش می‌تواند فرمان برای حرکت‌های غیرمعمول به انسان بدهد که انجام آن به‌وسیله سیستم مغز و اعصاب صادر می‌شود.

مصرف پروبیوتیک

مثال در سال 2013 مطالعاتی صورت گرفته و نشان داده است که باکتری‌های روده روی اعمال مغز تأثیر می‌گذارند.

حتی در یک مطالعه روی 36 نفر از بانوان که به مدت چهار هفته ماست پروبیوتیک مصرف نموده‌اند اعمال مغزی آن‌ها که مربوط به هیجانات و احساس آن‌ها بوده عکس‌العمل بهتری داشته است.

لذا وقتی به‌طور مثال دستگاه گوارش به علت عوامل روحی روانی یا محیطی آسیب دید و یا متورم شد، دستگاه گوارش در این حالت موجب تشدید افسردگی و اضطراب می‌شود.

از سویی التیام دستگاه گوارش واکنش‌های منفی التهابی که در ایجاد افسردگی و اضطراب نقش دارند را متوقف می‌کند.

لذا آنچه در مغز اتفاق می‌افتد یا در دستگاه گوارش حادث می‌شود این هر دو سیستم ارتباطشان به صورتی است که از یکدیگر واکنش‌هایی را دریافت می‌کنند که بسیار جالب‌توجه است.

باید استرس‌ها و ناراحتی‌های روزمره خود را با مدیریتی ارزشمند کارسازی کنید که جسم و روح دچار آشفتگی و استرس و ناراحتی نشود.

از سویی مواد غذایی را مصرف کنیم که دستگاه گوارش آسیب نبیند و مغز را دچار آسیب‌های گوناگون نکند.

بیشتر بخوانید:

پیشگیری، تشخیص و راهکارهای درمانی؛ روده تحریک پذیر چیست؟

با تغذیه از بیماری التهابی روده پیشگیری کنیم

علل و علائم روده تحریک پذیر

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان