ماهان شبکه ایرانیان

۴ فرمول موفقیت بدون مدرک دانشگاهی!

بسیاری از کارآفرینان موفق دنیا از جان دِیویس راکفلر که پولدارترین مرد تاریخ است تا بیل گیتس مالک شرکت مایکروسافت و بسیاری دیگر از افراد شناخته شده در دنیای کسب‌وکار ثابت کرده‌اند برای موفق بودن نیاز الزامی به داشتن مدرک دانشگاهی مرتبط نیست.

روزنامه جام‌جم - عسل اخویان طهرانی: بسیاری از کارآفرینان موفق دنیا از جان دِیویس راکفلر که پولدارترین مرد تاریخ است تا بیل گیتس مالک شرکت مایکروسافت و بسیاری دیگر از افراد شناخته شده در دنیای کسب‌وکار ثابت کرده‌اند برای موفق بودن نیاز الزامی به داشتن مدرک دانشگاهی مرتبط نیست.

حتی برای شروع کسب‌وکار نیازی نیست در آن حوزه خیلی با تجربه و خبره باشید. برای مثال، مدیریت شرکتی که قطعات الکترونیک تولید می‌کند نیازی نیست که حتما به تمام اصول و جزئیات مدارهای الکترونیکی مسلط باشد. اگر احساس می‌کنید باید حتما پیش از شروع کسب‌وکاری چند سال در آن زمینه فعالیت کرده باشید، به این فکر کنید که استیو جابز و مایکل دل، صاحبان دو شرکت موفق اپل و دل، پیش از راه‌اندازی کسب‌وکارشان کار جدی در حوزه فناوری اطلاعات و الکترونیک نداشتند، ولی توانستند کسب‌وکارهای میلیاردی را وارد صنعت کنند.

4 فرمول موفقیت بدون مدرک دانشگاهی!

برای رسیدن به قله‌های موفقیت باید بدانید چطور طرح کسب‌وکارتان را توسعه بدهید و بر اساسش پیش بروید. برای شروع هر کسب‌وکاری ،داشتن حس قوی کارآفرینی و کسب‌وکار حتی می‌تواند نداشتن تجربه را نیز برایتان جبران کند. مواردی که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت، می‌تواند مانند نیروی کمکی تا حد زیادی این کمبود را پوشش دهد. با پر و بال‌دادن به حس کسب‌وکار ذاتی و دنبال کردن این راهکارها بدون ذره‌ای ترس، پا در مسیر موفقیت بگذارید.

شیرجه عمیق برای ورود به صنعت

برای فروختن محصول لازم نیست از ریزترین جزئیات مراحل تولید آن مطلع باشید. اما برای این که بتوانید در بازاری که وارد آن شده‌اید موفق عمل کنید، باید نبض بازار و صنعت را به خوبی بشناسید. باید نیاز بازار را بشناسید و بدانید سردمداران این حوزه موفق به تولید چه محصول یا خدمات مورد انتظاری نشده‌اند و چگونه می‌توانید با ورودتان تحولی در شرایط فعلی بازار ایجاد کنید.

اگر حس می‌کنید اطلاعات کافی در این حوزه ندارید یا نمی‌توانید از فناوری‌های روز دنیا به خوبی برای توسعه کسب‌وکارتان استفاده کنید، بهتر است از منتوری (مربی) که به خوبی با فضای استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای موجود آشناست، کمک بگیرید. علاوه بر این، شرکت در کارگاه‌های آموزشی کارآفرینی یا عضویت در مجموعه‌های آموزشی کسب‌وکار و استفاده از دوره‌ها و سخنرانی‌های آموزشی که برگزار می‌کنند نیز می‌تواند کمک شایانی به افزایش توانمندی‌تان کند.

نکته‌ای که باید در این مسیر همواره مدنظرتان باشد، سختکوشی و پشتکار است. هیچ‌وقت با جواب‌های سطحی قانع نشوید. گرچه قرار نیست برای کاری که می‌خواهید انجام دهید مدرک دانشگاهی بگیرید، اما باید درک عمیقی از آنچه قرار است انجام دهید داشته باشید و فقط به دید کلی بسنده نکنید. به‌عنوان مثال، اگر قرار است وارد دنیای پوشاک شوید، تمام تلاشتان را بکنید تا می‌توانید در مورد زنجیره‌های بازار پوشاک، از محل خرید مواد اولیه مورد نیاز تا بهترین تجهیزات دوخت و ... اطلاعات کسب کنید.

استخدام فردی که بتواند آنچه را شما نمی‌توانید، انجام دهد

زمانی که کسب‌وکاری را شروع می‌کنید، بهتر متوجه می‌شوید چه مواردی را نمی‌دانید یا از پس چه کارهایی بر نمی‌آیید. زمانی که دورنمایی برای کسب‌وکارتان متصور می‌شوید، مشخص می‌کنید قرار است چه نیازی از مشتری را برطرف کنید، اما از این لحظه به بعد باید بتوانید نیروهایی را وارد مجموعه کنید که بتوانند به خوبی دیدگاه شما را درک و طرح شما را برای تولید محصول یا ارائه خدمات با همان کیفیتی که مد نظرتان است، عملیاتی کنند.

برای مهارت‌های مورد نیاز در کسب‌وکارتان فهرستی از کارهایی که در آن ماهر هستید، کارهایی که به تنهایی قادر به انجامشان نیستید و مواردی که هیچ سررشته‌ای در موردشان ندارید، تهیه کنید. با کسانی که در این زمینه اطلاعاتی دارند، مشورت کنید که برای چه مهارت‌ها و تخصص‌هایی باید افرادی را در مجموعه خود استخدام کنید تا به موفقیت بیشتر شما در این دنیای جدید منجر شود.

براساس نظرسنجی‌های انجام شده، نزدیک به 75درصد مدیران معتقدند افراد نامناسبی را برای جایگاه‌های شغلی مجموعه خود استخدام کرده‌اند و این موضوع موجب آسیب‌هایی در کسب‌کارشان شده است. همواره به‌دنبال افراد سختکوشی باشید که انگیزه کافی برای انجام وظایف شغلی خود دارند.

4 فرمول موفقیت بدون مدرک دانشگاهی!

بسته به نوع تخصصی که نیاز دارید و حجم کار، می‌توانید برخی موارد را به نیروهای کار آزاد یا تیم‌های تخصصی برون‌سپاری کنید. روش دیگر داشتن شریک کاری است. می‌توانید با فردی متخصص وارد شراکت شوید تا او مسؤولیت کارهای تخصصی را به‌عهده بگیرد و شما روی تجاری‌سازی و بازاریابی محصولتان متمرکز شوید. از هر روشی که نیاز خود را به برخی مهارت‌ها برطرف می‌کنید، باید بسیار سختکوش و صبور باشید. در زمان استخدام نیروهای مد نظرتان، علاوه بر داشتن تخصص مورد نیاز به ویژگی‌های اخلاقی نیز توجه کنید. به دنبال فردی باشید که بتواند به خوبی با شما و مجموعه کاری‌تان هماهنگ شود.

اعتماد به تشخیص نیروهای متخصص مجموعه

در کنار اهمیت ایجاد روابط مناسب و کارآمد کاری، باید به شریکتان یا نیروهای متخصصی که در شرکت‌تان کار می‌کنند اعتماد کافی داشته باشید. زمانی که به شما می‌گویند کاری قابل انجام هست یا غیرممکن است، باید بتوانید حرفشان را بپذیرید. یا اگر راهکار دیگری را برای کاری پیشنهاد می‌کنند، از انجامش هراس نداشته باشید. اگر بخواهید بر کار غیرممکنی صرفا به دلیل نداشتن اعتماد به نیروهای متخصص مجموعه پافشاری کنید، مطمئن باشید خیلی زود با شکست روبه‌رو خواهید شد.

اگرچه گاهی اعتماد نکردن به نظرات کارشناسان منجر به پیروزی‌های بزرگی نیز شده است، اما یادتان باشد استفاده از نظرات کارشناسان و افراد خبره‌ای که در حوزه‌ای از کار از شما آگاه‌تر و ماهرتر هستند، می‌تواند به موفقیت هرچه بیشتر شما بینجامد. نیروهای متخصص می‌توانند مهارت‌هایی را که شما قادر به انجامشان نیستید به‌خوبی پوشش دهند.

اگر احساس می‌کنید عمل کردن به نظرات کارشناسان ممکن است سرعت عمل یا پویایی مجموعه را کاهش دهد، با آنها مذاکره کنید. برایشان تصمیمات مهمی که در ذهن دارید و علت این تصمیم‌گیری را توضیح دهید. در مقابل به نظرات آنها نیز گوش دهید و علت نظراتشان را بخواهید. برای مثال اگر تیم متخصص اعلام می‌کند اجرای پروژه‌ای شش‌ماه طول می‌کشد، این حق مسلم شماست که در مورد دلیل این زمان‌بندی سوال کنید. شاید در این توضیحات متوجه یک‌سری نواقص شوید که با برطرف کردنشان پیشرفت پروژه سرعت بیشتری بگیرد. اما این که بخواهید فقط چون احساس می‌کنید این پروژه باید در سه ماه انجام شود، کارمندانتان را مجبور کنید آن را سه‌ماهه تحویل دهند، طرز فکری اشتباه است.

قرار گرفتن در اجتماعات کاری مرتبط

وقتی در کسب‌وکاری نوپا هستید، باید تلاش کنید جامعه اطرافتان و ارتباطات کاری خود را روز به روز گسترده‌تر کنید. این کار به افزایش هوش کاری و آگاهی از بازاری که واردش شده‌اید کمک شایانی خواهد کرد. در سازمان‌ها و انجمن‌های صنفی مرتبط با کسب‌وکارتان عضو شوید، در رویدادها شرکت کنید و برای عضویت در کانون‌ها و انجمن‌های مرتبط داوطلب شوید. برای ارتقای جایگاه و شناخته‌شدن در حوزه کاری باید تلاش کنید توجه و حمایت افراد اثرگذار در این صنعت را جلب کنید که از احترام زیادی میان دیگران برخوردار هستند.

داشتن ارتباط با افراد موفق و تاثیرگذار موجب می‌شود نامتان سر زبان‌ها بیفتد و بهتر شناخته شوید. این موضوع حتی در جذب مشتری و شریک کاری نیز اثر مثبتی خواهد داشت. به‌خصوص در حال حاضر که بیشترین جذب مشتری با کمک فضای مجازی اتفاق می‌افتد، توجه به این مساله بسیار مهم است. معرفی شدن برندتان به واسطه افراد تاثیرگذار در جامعه هدف، روند بازاریابی شما را به طرز چشمگیری سرعت می‌بخشد؛ زیرا مردم زمانی که نام برند جدیدی را از فردی که به آن اطمینان دارند یا مورد قبولشان است بشنوند، راحت‌تر به آن اعتماد خواهند کرد.

برای ایجاد شبکه‌های ارتباطی، خود به‌دنبال پیداکردن افراد تاثیرگذار یا صاحبان مجموعه‌هایی باشید که نقاط مشترکی با آنها و دیدگاه مشابهی دارید. در این حالت، ایجاد ارتباط خیلی آسان‌تر خواهد بود و به صورت طبیعی شکل خواهد گرفت و به اجبار ارتباط برقرار نخواهید کرد. در روند ارتباط نیز فقط به این فکر نکنید این فرد چه کاری می‌تواند برایتان بکند. اجازه دهید رابطه روند طبیعی داشته باشد و بیشتر به این فکر کنید شما چه کاری برایشان می‌توانید انجام دهید.

در مجموع، کارآفرینی به معنای عبور از چارچوب‌ها و متحول‌کردن صنعت با دیدگاه‌های خلاقانه و جدید است. پس هیچ‌گاه ایده‌های خود را به خاطر این که سررشته‌ای در آن حوزه ندارید، کنار نگذارید. با کمک همین موارد ساده، کمبودهای خود را جبران کنید و هر جا که احساس می‌کنید به کمک نیاز دارید از افراد مورد اطمینان و خبره کمک بگیرید. همیشه یادتان باشد، ظرفیت‌های انسان بسیار فراتر از حد تصور ماست.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان