مدل ولوستر در سال 2011 به سبد محصولات هیوندای اضافه شد. هدف از تولید این خودرو حضور در کلاس اسپرتهای کامپکت و ساخت جایگزینی کوچکتر برای مدل ناموفق هیوندای کوپه بود. هرچند از نظر شهرت برند و کیفیت رانندگی، خودروی ولستر قابل مقایسه با بزرگان این کلاس، ازجمله فولکس گلف و هوندا سیویک نیست؛ اما در جلب رضایت علاقهمندان تا حدودی موفق عمل کرده و از طرحهای موفق هیوندای در سالهای اخیر است.
ولوستر در بازار ایران با پیشرانهی 1.6 لیتری تنفس طبیعی، از طریق نمایندهی رسمی عرضه میشود و 132 اسب بخار قدرت و 162 نیوتنمتر گشتاور دارد. این مدل برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت، 10.5 ثانیه زمان میبرد و نهایت سرعت آن 200 کیلومتر بر ساعت است. نسخههای وارداتی با آپشن گیربکس 6 دندهی اتوماتیک و کلاچ دوبل همراه است که تعویض دندهی نرم و عملکرد قابل قبولی دارد. مصرف سوخت این خودرو برای حرکت در شهر، حدود 8.5 لیتر در 100 کیلومتر و برای سفرهای جادهای 5.5 لیتر در 100 کیلومتر برآورد شده است.
ولستر توربوشارژ با کد GDI بهتازگی در ایران معامله میشود. این مدل با همان پیشرانهی 1.6 لیتری و 4 سیلندر خطی در نسخهی استاندارد ارائه شده که مجهز به توربوشارژر است و قدرت 201 اسب بخار با گشتاور 264 نیوتنمتر فراهم میکند. ولوستر جدید با بنزین استاندارد اروپا ظرف 6.7 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت میرسد و بیشینهی سرعت آن 225 کیلومتر بر ساعت است. ولوستر توربو برای رسیدن به سرعت 160 کیلومتر بر ساعت، نزدیک به 17 ثانیه زمان نیاز خواهد داشت، درحالیکه با جعبهدندهی دستی 6 سرعته و 7 سرعتهی اتوماتیک عرضه میشود. مصرف سوخت این مدل در شهر، 9.5 و در سرعت ثابت جاده، 7 لیتر در 100 کیلومتر است.
در سالهای اخیر، هیچ تغییر خاصی در ظاهر ولستر انجام نگرفته است و این خودرو با فیسلیفت جزئی در سپر، همچنان بهصورت 3در عرضه میشود. باید قبول کرد با گذشت 7 سال از عرضهی ولوستر، چهرهی این خودرو حتی در مقایسه با رقبا در سطح جهانی، چشمنواز و جذاب به نظر میرسد. فضای راننده و سرنشین جلو قابل قبول است؛ اما ردیف دوم برای فردی با قد بیش از 170 سانتیمتر، ناخوشایند و احتمالا در سفرهای طولانی، غیر قابل تحمل خواهد بود.
درمقایسه با رقبا در بازار جهانی، خودروهای فولکس گلف GTI، هوندا سیویک Si و فورد فوکوس ST، از نظر تواناییهای فنی قابل مقایسه با ولستر توربو هستند، هرچند برندهایی اصیلتر و بدنهای بزرگتر دارند. گلف GTI با پیشرانهی 220 اسب بخار و شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت 5.9 ثانیه، حدود 27 هزار دلار قیمت دارد. سیویک Si که بهتازگی معرفی شده است نیز با پیشرانهی 205 اسب بخار و زمان صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت 6.5 ثانیه، با آستانهی قیمت 25 هزار دلار فروخته خواهد شد. فورد فوکوس ST، به عنوان یکی از قدرتمندترین هاچبکهای دنیا با پیشرانهی 252 اسب بخار عرضه میشود که ظرف 6.3 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت میرسد و در حالت پایه، 25 هزار دلار قیمت دارد.
هیوندای ولستر با پیشرانهی 132 اسب بخار، آستانهی قیمت 18 هزار دلار به همراه دارد، اما نسخهی توربوشارژ در حالت پایه، به قیمت 25 هزار دلار فروخته میشود. این خودرو در بازار ایران در نسخهی معمولی قیمت حدودی 125 و در نسخهی مجهز به توربوشارژر با قیمت 145 میلیون تومان به فروش میرسد.
در پایان این مطلب، بینندهی تیزر رسمی معرفی هیوندای ولستر توربو باشید.
دانلود با کیفیت 360p 720p 1080p