در ابتدای این سمینار محسن پدرام، رئیس هیأت مدیره بانک ضمن تقدیر از عملکرد مدیران و کارکنان بانک در سال جاری که همراه با مشکلات اقتصادی در سطح کشور شده و فشاری مضاعف را وارد آورده بود، از رشد 45 درصدی منابع نسبت به سال گذشته تقدیر کرد.
وی همچنین بر ضرورت ارتقاء کیفی خدمت رسانی به مشتریان تأکید کرد و اذعان داشت: همواره ما کمترین میزان گزارش تخلف را در بازرسی های بانک مرکزی ج.ا.ا داشتیم و برای حذف آن که منجر به خدمت رسانی هرچه بهتر به مشتریان می شود نیز باید تلاش شود.
رئیس هیأت مدیره بانک قرض الحسنه مهر ایران، همچنین بر ضرورت بهره مندی هرچه بیشتر مشتریان از خدمات الکترونیک بانک تأکید کرد و نقش مدیران ستادی در ترویج این حوزه از فعالیت بانک قرض الحسنه مهر ایران را حائز اهمیت دانست.
اعطای بیش از 1 میلیون فقره وام قرض الحسنه در سال 1397
در ادامه، یوسف نجدی، مدیر امور استان های بانک قرض الحسنه مهر ایران، به اعطای 1/1 میلیون فقره وام قرض الحسنه اشاره کرد و آن را گامی ارزشمند در شرایط اقتصادی حال کشور دانست.
وی همچنین درصد مطالبات بانک را حدود یک درصد اعلام کرد و بیان داشت: این میزان از مطالبات، بیانگر داشتن مشتریان ارزشمند و سرمایه ی اجتماعی قوی برای بانک است.
نجدی، همچنین با اشاره به آمارهایی از رشد 183 درصدی طرح های حمایتی و رشد 180 درصدی در طرح های جاری خبر داد.
مدیر امور استان های بانک قرض الحسنه مهر ایران در ادامه به تبیین اهداف سال 98 پرداخت و اعلام کرد: در سال پیش رو، برای ارتقاء کیفی خدمت رسانی به مشتریان ارجمند بانک، ادغام برخی از شعبه های بانک در نظرگرفته شده است.
وی افزود: همچنین برای تسهیل دسترسی های مشتریان به خدمات بانک قرض الحسنه مهر ایران، نسبت به تغییر محل برخی شعب اقدام خواهد شد.
تسهیل در اعطای وام های قرض الحسنه به مشتریان
در ادامه محمدرضا اخوان، رئیس اداره کل اعتبارات و بین الملل، به اهم تغییرات در نظرگرفته شده برای تسهیل در ارائه خدمات به مشتریان اشاره کرد و بیان داشت: تسهیلات مربوط به کارمزدهای 0 تا 3 درصد و نیز پرداخت وام با لحاظ دوره تنفس 2، 3، 6 و 12 ماه برای مشتریان حقوقی در نظر گرفته شده است.
وی همچنین به منظور حمایت هرچه بهتر از دستاوردهای ملی و کالای داخلی، از اصلاح جدول حمایت از کالا و خدمات ایرانی با در نظر گرفتن نرخ معامله پول خبر داد.
رئیس اداره کل اعتبارات و بین الملل، به ضرورت تسهیل در ارائه خدمت به مشتریان تأکید کرد و بیان داشت: به این منظور ضمن ارتقاء سقف انتقال امتیاز افراد به بستگان سببی و نسبی از 2 میلیارد ریال به 4 میلیارد ریال، کاهش کارمزد تسهیلات پرداختی از محل سپرده ویژه به 2 درصد نیز انجام شده است.
اخوان در ادامه به ارائه آمارهایی در خصوص میزان تسهیلات اعطایی به مشتریان ارجمند پرداخت و اعلام کرد:
در سال 1397، بالغ بر 1120000 فقره وام به مبلغ 122 هزار میلیارد ریال معادل 150 درصد سال قبل پرداخت شده است.
وی افزود: 23000 وام ازدواج، 13000 وام به بانوان فاقد سرپرست، 12400 وام به معرفی شدگان کمیته امداد، سازمان بهزیستی و آجا با مبلغ 5000 میلیارد ریال پرداخت شده است.
رئیس اداره کل اعتبارات و بین الملل اضافه کرد: امسال همچنین 80000 وام به معرفی شدگان امداد ولایت، 8000 وام به معرفی شدگان بنیاد برکت، 4600 وام به معرفی شدگان بنیاد مسکن و 10300 وام دانشجویی با مبلغ 6830 میلیارد ریال پرداخت شده است.
در ادامه علیرضا اقدامی، رئیس اداره کل سازمان و برنامه ریزی چشم اندازهای پیش روی بانک را تشریح و بر ترغیب هرچه بیشتر مشتریان به استفاده از خدمات الکترونیک بانک قرض الحسنه مهر ایران تأکید کرد.
حذف کاغذ و تسهیل در فرایند اداری دریافت خدمات
انصاری جعفری، رئیس اداره کل فناوری اطلاعات نیز در این سمینار، ضمن پاسداشت هفته منابع طبیعی از عقد تفاهم نامه با سازمان ثبت احوال کشور اشاره کرد و آن را گامی مهم برای حذف کاغذ و نیز تسهیل در فرایند کاری کارکنان شعبه و مشتریان دانست.
محسن محمدی، رئیس اداره کل حقوقی و وصول مطالبات نیز، در این سمینار به راه اندازی سیستم ارسال پیامک هوشمند به مشتریان برای بازپرداخت اقساط اشاره کرد و اذعان داشت: با توجه به دغدغه های جاری مردم، این سیستم می تواند در مدیریت برنامه ریزی مالی آن ها، نقش تسهیل گری را ایفا کند.
اکبر ترکیان، رئیس اداره کل حسابداری و بودجه نیز با اشاره به آمارهایی از رشد درآمدهای بانک قرض الحسنه مهر ایران نسبت به مدت مشابه خبر داد.
در ادامه، مشکلات موجود در برخی استان ها توسط مدیران شعب استان های مربوطه مطرح و رهنمودهای لازم توسط مدیرعامل و اعضای هیات مدیره ارائه شد.
قابل توجه است که این سمینار با سخنرانی اعضاء هیأت مدیره و مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران در حال برگزاری است.