ماهان شبکه ایرانیان

شعر و شاعرى در ترازوى فقه

شعر، جزء صنایع لفظى و هنرهاى زیباى کلامى به شمار مى آید و یکى از کهن ترین پدیده هاى ادب و فرهنگ بشرى است؛ در میان تمام ملت ها رواج داشته و دارد و یکى از ابزارهاى مؤثر هنرى براى رسیدن به اهداف مختلف بوده است

شعر و شاعرى در ترازوى فقه

شعر، جزء صنایع لفظى و هنرهاى زیباى کلامى به شمار مى آید و یکى از کهن ترین پدیده هاى ادب و فرهنگ بشرى است؛ در میان تمام ملت ها رواج داشته و دارد و یکى از ابزارهاى مؤثر هنرى براى رسیدن به اهداف مختلف بوده است. چنان که در تاریخ آمده، پیدایش هنر شعر به عهد حضرت آدم(ع) برمى گردد که پس از اطلاع از مرگ هابیل به دست قابیل، مطلبى بدین مضمون در رثاى وى سرود:تغیّرت البلاد ومن علیها/تغیّر کل ذی لون و طعم/فوجه الارض مغبّر قبیح/و قل بشاشه الوجه الملیح 1  کتاب شعر ارسطو که بوعلى سینا در مقاله نهم منطق شفا در ضمن هشت فصل به توضیح و شرح آن پرداخته، از جایگاه ویژه و رواج شعر در بین یونانیان حکایت مى کند.2 و نیز فن اوّل و دوم از مقاله چهارم فهرست ابن ندیم، در گزارش از مسئله شعر و شعراى دوره جاهلى و اسلامى نشان مى دهد که بازار شعر در میان عرب رونق داشته است؛ سوق عُکاظ، سندى بر این واقعیت تاریخى است.3 آنچه سید حسن صدر، در فصل ششم کتاب تأسیس الشیعه و نیز در الشیعة وفنون الاسلام درباره خلق آثار هنرى در عرصه شعر توسط ادیبان و عالمان برجسته شیعه بازگو کرده نیز توجه به شعر را در محیط اسلام و در میان شیعه برمى نماید.4 بارى، نگارش کتاب هاى مستقل و مفصل، با عنوان (الشعر والشعراء) از ریشه دار بودن و رواج این پدیده زیباى هنرى حکایت مى کند.5 پس از ظهور اسلام و راه یابى آیات قرآن کریم به محافل ادبى، نگاه به شعر دگرگون شد؛ زیرا در برخى از آیات قرآن و برخى از سخنان پیامبر اسلام، شعر و شاعران مورد نکوهش قرار گرفته بودند: (والشعراء یتّبعهم الغاوون.)6 (ولان یمتلى جوف الرجل قیحاً خیر من ان یمتلى شعراً.)7 تا آن جا که گروهى از زاهدمسلکان و حتى برخى از خود شاعران، مانند: لبید، شاعر نامى جاهلى، نسبت به شعر بى رغبتى نشان دادند و گاه با آن مخالفت ورزیدند. البته برخى نیز به استناد استثناى موجود در سوره شعراء و نیز با استناد به دیگر سخنان رسول خدا که فرموده: (إنّ من الشعر لحکمة)،8 در راه حفظ، رونق و رواج شعر کوشیدند. به فرموده استاد شهید مطهرى: (مسئله شعر را وقتى انسان از نظر اسلام مطالعه مى کند، مسائل عجیبى را مى بیند؛ پیامبر، هم با شعر مبارزه کرد و هم شعر را ترویج کرد.)9 به همین دلیل، تبیین نظر اسلام درباره شعر که از شاخه هاى هنرهاى زیبا به شمار مى آید، به ویژه در جامعه امروز ما سودمند مى نماید. از این روى، این مقاله را در مقوله شعر با نگاهى فقهى در سه بخش گردآورده ایم: اصل مشروعیت شعر به عنوان یک هنر؛ شعر از نظرگاه محتوى و مضمون؛ شعر با توجه به شرایط و مقتضیات زمان و مکان خاص. پیش از ورود به بحث، مطالبى را به اختصار پى مى گیریم:

شعر در لغت

شعر، شعور و شعار، در اصل از یک ماده و به معناى درک و شناخت دقیق همراه با فطانت و موشکافى است. جملاتى مانند: (لایشعرون) در قرآن را نیز به (لایفطنون) تفسیر کرده اند. براى همین، شاعر به کسى گفته مى شود که با قدرت خیال پردازانه خود، دقیق ترین مطالب را که دیگران از فهم و ادراک آن فرو مى مانند، به خوبى درک و موشکافى مى کند و در قالب سخنانى موزون، مخیّل، مقفّى و زیبا به دیگران مى فهماند: (وسمّی الشاعر لأنّه یفطن لما لایفطن له غیره.)10 عنترة بن شداد عبسى، شاعر جاهلى، در مطلع قصیده معلقه اش مى گوید: (هَل غادَرَ الشُّعراءُ مِـن مُتَرَدَّم اَم هل عَرفتَ الدارَ بَعدَ توهّمِ)؛11 آیا شاعران چیزى براى دیگران گذاشته اند که نگفته باشند؟

شعر در اصطلاح منطق

شعر، از صناعات خمس منطق و از قضایاى تخیّلى است که نفس را به اذعان و تصدیق برنمى انگیزاند، هرچند سبب تولید عشق، رغبت و یا بى میلى و نفرت مى شود. این قضایاى خیالى در قالب وزن و قافیه، تأثیر نفسانى را بیشتر مى کند و چنانچه با صداى زیبا و موسیقى خوانده شود، تأثیرى سحرگونه از خود به جاى خواهد گذاشت. بنابراین، ماده شعر، خیال، و هیئت آن، وزن و قافیه، و هدف آن، انفعال و تأثر نفسانى است.12 بوعلى مى گوید: (إنّ الشعر هو کلام مخیّل، مؤلف من اقوال موزونة متساویة وعند العرب مقفاة)؛13 شعر، سخنى است خیالى و فراهم آمده از کلمات موزون و متساوى که عرب، قافیه را نیز در آن شرط مى داند. آن گاه مى نویسد: (ولانظر للمنطقی فی شىء من ذلک الاّ فی کونه کلاماً مخیّلاً)14 منطقى، به شعر از آن جهت که کلام خیالى است، نگاه مى کند. اما وزن شعر، مربوط به علم موسیقى و علم عَروض، و مقفّى سازى آن، مربوط به علم قافیه شناسى است. مثال معروف منطقى در این باره را بنگرید: (الخمر یاقوتیة سیّالة والعسل مُرّ مهوّع)؛ شراب یاقوتى رنگ و گواراست، عسل تلخ و تهوّع آور. با این که مخاطب این سخن را تصدیق نمى کند، اما تحت تأثیر قرار مى گیرد و به نوشیدن شراب اشتیاق و از خوردن عسل، تنفر پیدا مى کند. از آن جا که غرض از شعر، انفعال و تأثر نفسانى مخاطب است، هرچه شعر از جهت خیال سرشار و در ساختار و تکنیک شعرى با وزن و قافیه بهترى باشد، بیشتر تأثیر خواهد گذاشت. از این روى، منطقیان جدید افزون بر جنبه هاى خیال بافانه شعرى، وزن و قافیه را نیز شرط دانسته اند.15 (شاعرى صناعتى است که شاعر بدان صناعت، اتّساق مقدمات موهمه کند و التئام قیاسات منتجه بر آن وجه که معناى خُرد را بزرگ گرداند و معناى بزرگ را خُرد و نیکو را در خلعت زشت باز نماید و زشت را در صورت نیکو جلوه دهد: و به ایهام، قوت هاى غضبانى وشهوانى را برانگیزد/ تـا بـدان ایهـام، طبـاع را انقبـاضى و انبسـاطى بُوَد و امور عظام را در نظام عالم سبب شود.)16

ذوق شعرى

قریحه و ذوق شعرى، موهبتى است که برابر حکمت الهى در نهاد برخى افراد به ودیعت نهاده مى شود و دو عامل مهم درونى به نام احساس لذت از محاکات و علاقه به هنر و زیبایى، باعث شکوفایى و رشد تدریجى آن مى گردد. در فصل سوم از مقاله نهم منطق شفا با عنوان (گزارشى از چگونگى آغاز پیدایش شعر و گونه هاى آن) آمده است: (إنّ السبب المولد للشعر فی قوة الناس شیئان: أحدهما الالتذاذ بالمحاکاة واستعمالها منذ الصبا… وذلک لأنّ النفس تنبسط وتلتّذ بالمحاکاة والسبب الثانى حبّ الناس التألیف المتفق والالحان طبعاً فمن هاتین العلتین تولدت الشعریة وجعلت تنمو یسیراً یسیراً).17

تأثیرگذارى شعر و راز آن

از تعریف شعر روشن شد که غرض و حکمت وجودى آن تحت تأثیر قرار دادن و در اختیار گرفتن عواطف و احساسات مخاطب است. شاعر، با بزرگ نمایى و کوچک سازى، گاهى از کوهى، کاه و گاهى از کاهى، کوه مى سازد؛ در حالى که مخاطب با معیار عقلى و منطقى سروده هاى وى را تصدیق و باور نمى کند، اما احساس او به شدت متأثر و منفعل مى شود. چه بسا نیروى شگرف عاطفى و احساسى شعر، از مردمى افسرده، زبون و روحیه باخته، مردمانى را با اراده و سلحشور سازد و یا خشم و التهاب ملتى را فرو نشاند و به راه نرمش و آرامش فراخواند. گاهى سرودن چند بیت شعر که به پند و اندرز پرداخته، چنان تحولى را در درون مخاطب ایجاد مى کند که ممکن است با ساعت ها نصیحت و موعظه به طور عادى حاصل نشود. شعرهاى عاشقانه که هیجان هاى روحى را شعله ور مى سازد و ده ها نمونه دیگر، راز تأثیرات مختلف شعر را در عرصه هاى اجتماعى، سیاسى و فرهنگى برمى نماید که برخى کتاب ها و نوشته ها بدان پرداخته اند.18 سحرآمیز بودن شعر، آن را به ابزارى نیرومند، براى تهییج عواطف و بسیج نیروها، بدل کرده است. پادشاهان، کاهنان، ساحران و حتى پیامبران نیز به نقش تأثیرگذار شعر توجه داشته اند و از آن بهره برده اند.19 (چهار مقاله)، دبیر، شاعر، منجّم و طبیب را از نزدیکان پادشاهان و رهبران برشمرده و ایشان را جاودانه سازان نام شاهان یاد کرده است.20 راز تأثیر شگرف شعر، همان جنبه هاى خیال پردازى شاعر مى نماید. خیال، بر محاکات، نمایش و تمثیل استوار است. گاه حکایت، نمایش و تمثیل چیزى، جذابیتى بیشتر از جذابیت خود آن چیز را برمى انگیزد. بنابراین، براى آن که بفهمیم کدام شعر بیشتر نفس را برمى انگیزد، باید ببینیم که تخیّل حکایتى و تمثیلى کدام بیشتر است. بوعلى مى نویسد: (…لکن الناس أطوع للتخیل منهم للتصدیق وکثیر منهم إذا سمع التصدیقات استنکرها وهرب منها وللمحاکاة شىء من التعجیب لیس للصدق لأنّ الصدق المشهور کالمفروغ عنه ولا طراء له)؛21 تأثیرپذیرى مردم از قضایاى تخیلى، بیشتر از قضایاى تصدیقى است. بسیارى از آنان وقتى مطلب حقى را مى شنوند، حالت انکار و گریز پیدا مى کنند. محاکات، اعجابى دارد که هرگز مطلب حق ندارد، چون که مطلب حق و مشهور طبیعى و عادى است و جالب و جذاب آن چیزى مى نماید که حکایتى واقعى و همراه با بعضى خیال پردازى ها باشد.

اصل مشروعیت شعر

مخالفان اصل مشروعیت: به رغم تأثیرهاى شعر و کارآیى آن در عرصه هاى مختلف، و اقبال و روى کرد عمومى به آن، کسانى در اصل مشروعیت شعر تردید دارند. اکنون مهم ترین دلیل هاى آن را برمى شماریم:

1. بناى شعر و شاعرى بر خیال پردازى، اغراق، مبالغه و تخیّلات است و شعر به گونه اى دروغ مى پردازد؛ تا آن جا که ملاک قوّت و تأثیرگذارى شعر را دروغ و مبالغه آمیز بودن آن دانسته اند، یعنى هرچه شعر دروغى و تخیّلى تر باشد، مؤثر و جذّاب تر خواهد بود. براى همین، در وصف شعر گفته اند: (اکذبه اعذبه).

2. قرآن به طور ضمنى، شعر و شاعرى را مذمت کرده و آن را موجب منقصت مى داند: (والشعراء یتّبعهم الغاوون.)22 بنابراین، وقتى کافران و مشرکان به انگیزه تحقیر پیامبر و قرآن، آن را شعر و پیامبر را شاعر مى نامیدند، خداوند آن دو را از این نسبت دور یاد مى کند و با صراحت، شعر و شاعرى را از آنان نفى مى سازد: (وما علّمناه الشعر وما ینبغى له.) شعر، در روایات نیز مورد نکوهش قرار گرفته است.

3. با توجه به دورى و اجتناب صحابه از شعر و شاعرى، ترویج فساد و فحشا از طریق شعر، گستاخى برخى شاعرانِ بى تعهد در سرودن شعر علیه قرآن و امثال آن، پدید مى آید.23

4. توجه بیش از اندازه به شعر و شاعرى و کنار گذاشتن آیات قرآن و احادیث،24 به خدمت گرفتن شاعران توسط حاکمان ظلم و صاحبان زر و زور، کسب معیشت از راه شعر و شاعرى و مانند آن.25 نقد و بررسى دلایل مخالفت با شعر: بررسى گونه هاى مخالفت با شعر، چنین مطلبى را برمى نماید که هیچ یک از آنها بر ممنوعیت، حرمت و حتى کراهت شعر در شریعت دلالت نمى کند. نقد وجه اوّل: جمله مشهور: (احسنه اکذبه) یا (اکذبُه اعذبُه)، در نگاه اوّل، مؤید مخالفان شعر مى نماید، اما با اندکى دقت معلوم مى شود که نه تنها مؤیدى براى آنان نیست که ماهیت شعر را برمى نماید. منطقیان و برخى از فقیهان، این اشکال را پاسخ گفته اند.26 براى پاسخ به این اشکال، باید معناى صدق و کذب و اقسام آن را بیان کرد. شعر، اِخبار و گزارش از واقع نیست تا مطابقت و مخالفت آن با واقع، معیار صدق و کذب قرار گیرد. بلکه حقیقت شعر، متقوّم به خیال پردازى است تا احساس مخاطب را تسخیر سازد و در او نفرت و یا علاقه را برانگیزد. شاعر، بسان نقاش، واقع را حکایت مى کند، امّا میان آن واقع و آن نمایه آفریده شده، تفاوتى هست که خود سبب جلب توجه مخاطب مى شود: تفاوت بین عینیت و ذهنیت. چنان که در علم اصول، در بیان فرق بین مراد جدى و استعمالى مطرح مى شود، شاید گوینده اى، کلامى را به دروغ و مجاز استعمال کند که مراد جدّى او نباشد؛ و نیز چنان که در فرق میان خبر و انشا گفته مى شود، گاه پرسش گر (مستفهِم) صادق است، اما کاذب هم به شمار مى رود، زیرا استفهام با دلالت التزامى از جهل گزارش مى دهد. براى همین، مدلول التزامى آن که خبر است، متصف به صدق و کذب مى شود، اما هرگز مدلول مطابقى آن که انشاء است، متصف به کذب نمى شود.27 در مقوله شعر نیز شاعر بر پایه مبالغه و زیاده گویى، محبوب خود را براى مثال به ماه تشبیه مى کند. در این جا تشبیه کردن محبوب به ماه، صدق و کذب نمى شود بلکه باید دید آیا آن محبوب از نظر مراد جدّیِ شاعر، این همه ستایش را برازنده است، یا خیر. شاید بتوان صدق و کذب در شعر را به حسب مراد استعمالى و جدّى، از جهتى به سخن سکاکى در باب حقیقت و مجاز و استعمال لفظ تشبیه کرد که معتقد به حقیقت ادعائیه شده است: لفظ اسد براى رجل شجاع در همان معناى موضوع له و حقیقى استعمال شده، منتها بنابر معناى حقیقى ادعایى، نخست مرد شجاع، شیر فرض مى شود، آن گاه لفظ اسد براى آن به کار مى رود. در توجیه جمله معروف (اکذبه اعذبه) مى توان گفت: شاعر با هنر خود نوعى زیباسازى و هنر آفرینى مى کند و این خود نوعى انشاء و ایجاد است، نه اخبار و گزارش تا متصف به صدق و کذب شود.

بنابراین، به مقتضاى قانون: (کلما کان الشیء اَبعد من العادة کان أغرب و أظرف وألذّ)؛28 هرچه شعر خیال پردازانه تر باشد تأثیرگذارتر، لذت بخش تر و اعجاب انگیزتر خواهد بود. معناى جمله مشهور (احسنه اکذبه) یا (اکذبه اعذبه)29 که درباره شعر گفته اند، ربطى به صدق و کذب مطرح شده در قضایاى خبرى منطق، معانى، بیان، فقه و اصول ندارد تا دروغ شرعى قلمداد شود. این نکته از نظر تیزبین فقها به دور نمانده است: (وربما قیل بعدم التحاقه بالکذب مطلقا لأنّ الکاذب یرى الکذب صدقاً ویروّجه ولیس غرض الشاعر أن یصدّق فی شعره وإنّما هو صناعة کما أنّ التشبیب بغیر المعیّن فن ّ للشاعر وغرضه به اظهار الصنعة فی هذا الفن لا تحقیق المذکور فلا یخلّ بالعدالة.)30 محقق سبزوارى نیز مطلب فوق را مورد تأیید قرار داده و ملاک کذب فقهى را که باعث فسق و سقوط عدالت است، در شعر منتفى مى داند.31 شهید مطهرى نیز مى گوید: (…والبته این دروغ هم نیست و شرعاً هم دروغ محسوب نمى شود بلکه هنر است و یک نوع زیباسازى سخن به شمار مى آید.)32 در ذیل به چند نمونه از شعرهایى که مصداق جمله (اکذبه اعذبه) هستند، اشاره مى کنیم:

1. ابوطیب متنبى، درباره آثار فراق دوستان گفته است: (کأنّ العیسَ کانت فوقَ جَفنى/ مُنـاخـاتٍ فـلمّا ثُـرنَ سـالا)؛ گویا شتر سفید رنگ آنان بر روى پلکان چشمم/ خوابیده بود پس چون که آن را حرکت دادند اشک چشمم جارى شد. یعنى تا محبوبم در کنارم بود گریه نمى کردم، گویا شترش که در خانه ام خواب بود، مانع از جارى شدن اشکم مى شد و همین که شتر را حرکت دادند و آهنگ رفتن کرد، اشکم جارى شد. پس گویا شتر روى پلک چشمم خوابیده بود و مانع ریزش اشکم مى شد.33 ابوالفتح مى گوید: ظریف تر و زیباتر از این بیت شعر در سبب گریه (فراق دوست) گفته نشده است. در این جا لفظ (کأن) سخن را از دروغ مى رهاند.34گرچه وقتى این شعر متنبى نزد پادشاه روم خوانده شد و معناى آن را فهمید، با اعجاب تمام تحت تأثیر قرار گرفت و گفت: دروغ تر از این شعر نشنیده ام، آیا هیچ دیده اید که شترى بر بالاى پلک چشم کسى بخوابد و او را هلاک نکند؟35

2. محتشم کاشانى در بیان اوج تشنگى خاندان امام حسین(ع) در روز عاشورا مى گوید: (زان تشنگان هنوز به عیّوق مى رسد/ فـریـادِ العـطـش ز بیــابـان کـربـلا) چه قدر این مرثیه جذاب، تأثیرگذار و ماندگارست و بارها شنیده شده، اما هنوز از جذابیت خاصى برخوردار است. حال آیا راستى هنوز هم فریاد العطش تشنگان کربلا به عیّوق، که یکى از دوردست ترین ستاره ها شناخته مى شود مى رسد؟ اگر کسى به مراد استعمالى محتشم نظر کند، آن را خلاف واقع و دروغ مى داند. ولى بر مبناى مراد جدّى وى، معنى در اوج هنر و زیباسازى است.

3. در شعرهاى حماسى فردوسى آمده است: (ز سـمّ سـتـوران در آن پـهـن دشـت/ زمین شد شش و آسمان گشت هشت) چه قدر حماسى و غرورانگیز است که هر شنونده اى را به هیجان مى آورد! بنابراین، به همان اندازه اى که خیال بافانه مبالغه آمیزتر است، زیباتر و دل نشین تر مى نماید. به تعبیر شهید مطهرى: هرکس این شعر را بشنود، به وجد مى آید، هرچند دروغ بودن آن را درمى یابد. مگر با به هم ریختن چند اسب در محدوده بسیار کم و گرد و خاک کردن سم هاى آنان، آسمان هفت طبقه، هشت تا و زمین هفت طبقه، شش تا مى شود؟ دروغ خیلى بزرگ است، لذا بسیار زیبا مى نماید.

4. شاعر دیگرى مى گوید: (یارب چه چشمه اى است محبت که من از آن/ییک قطره آب خوردم و دریا گریستم/طوفان نوح زنده شد از آب چشم من/ با آن که در غمت به مدارا گریستم) لذا این شعر هم به همان دلیل که خیلى دروغ است، بسیار دل نشین مى نماید.36 وجه دوم: بررسى معناى شعر در آیات قرآن: شش مورد از آیات، به شعر و شاعرى پرداخته و با صراحت، پیامبر و قرآن را از آن منزّه و دور دانسته است:

1 . سوره یس آیه 69: (وما علّمناه الشعر وما ینبغى له).

2. سوره الانبیاء، آیه5: (بل هو شاعر).

3. سوره الصافات، آیه36: (لشاعر مجنون).

4. سوره الطور، آیه30: (ام یقولون شاعر)

5. سوره الحاقة، آیه41: (وما هو بقول شاعر).

6. سوره الشعراء، آیه224: (والشعراء یتبعهم الغاوون). شعر متقوّم است به خیال بافى و زیاده گویى مشتمل بر نوعى مبالغه، دروغ، وزن و قافیه که قرآن هیچ یک را ندارد، و شاعران نیز علایمى دارند که پیامبر از همه آنها به دور است. قرآن نه شعر به شمار مى آید و نه نثر متعارف بلکه داراى سجع و فصاحت عجیب و منحصر به خود است.37 نفى شعر و شاعرى از پیامبر(ص): با این که پیامبر، شعر حق را مى شنید و آن را مورد تشویق قرار مى داد، (و قد صحَّ أنّه کان یسمع الشعر ویحثّ علیه)،38 اما طبق بیان صریح قرآن کریم او شعر نگفته و نخوانده است و شایسته نیست که شعر بداند یا بخواند: (وما علّمناه الشعر وما ینبغى له.)39 پیامبر ذوق و قریحه شعرى نداشته؛ نه آن که مى توانسته شعر بگوید، ولى به دلیل نهى الهى از سرودن آن خوددارى مى کرده است: بدیهى مى نماید که این نقص و عیب به شمار نمى آید بلکه عظمت، قداست و امتیاز پیامبر را نشان مى دهد، چنان که امّى بودن و استاد نداشتن و مکتب نرفتن و یا خط ننوشتن نیز کمال و امتیاز پیامبر بوده است.40 علامه طباطبائى مى نویسد: جمله (وما ینبغى له) در مقام منّت گذارى بر پیامبر است که او را از شعر و شاعرى منزّه کرده و مقام او را بالا برده است.41 در تفسیر قمى آمده: (ولم یقل رسول الله(ص) شعراً قط)؛42 هرگز پیامبر شعر نگفت. البته در برخى صحاح اهل سنت، اشعارى به پیامبر نسبت داده شده است، براى نمونه:

1. از قول سربازى در میدان جنگ نقل شد که وقتى پیامبر پایش به سنگى برخورد کرد و زمین خورد و انگشتش خونى شد، فرمود: (هَـل اَنتِ الاّ إصبَع رَمَیتِ وفى سبیل الله ما لَقیتِ).43

2. در جریان جنگ حنین از پیامبر چنین نقل شده است: (أنا النبیّ لاکـذب أنا بن عبدالمطلب).44 علماى شیعه و سنى، در توجیه و نفى این گونه اشعار از پیامبر(ص) مطالبى را بیان کرده اند: برخى تلاش کرده اند که تکنیک و ساختار شعرى او را انکار کنند، لذا گفته اند: اگر حرف (تاء) در مصرع اوّل به سکون و حرف (باء) در مصرع دوم به فتح خوانده شود، فاقد وزن شعرى است و شعر محسوب نمى گردد. عده اى نیز گفته اند: ممکن است این کلامِ موزون بدون قصد گفته شده و مصداق شعر نباشد. گروهى هم گفته اند: احتمال دارد که شعر از دیگران باشد و پیامبر تمثّل کرده و آن را انشاء نموده است.45 به هر حال، تلاش براى توجیه و به هم ریختن ساختار و تکنیک شعرى به هدف نفى شعر از پیامبر(ص)، نشان مى دهد که در اصل این مطلب که پیامبر شعر نگفته و شایسته نیست شعر بگوید، اجماع است. علامه طباطبایى با قطعى تلقى کردن این مطلب، معتقد بوده که با توجه به بى اعتبارى این روایت ها ،نیازى به آن همه بحث هاى طولانى نیست.46 آیا پیامبر اشعار دیگران را مى خوانده و بدان تمثل و استناد مى کرده، یا نه؟ از طریق اهل سنت نقل شده که گاهى پیامبر به اشعار عبدالله بن رواحه و دیگران تمثل مى نموده، اما با پس و پیش کردن کلمات، ساختار شعرى را به هم مى ریخته و هنگامى که گفته مى شد. شاعر طور دیگرى گفته است، مى فرمود: (انی لست بشاعر وما ینبغی لی.)47 بنابراین، درست است که پیامبر هرگز شعرى را نسروده و شاعر نبوده، اما این مسئله باعث نمى شود که مطلق شعر را مذموم و شاعران را نکوهش کنیم، زیرا شعر و شاعرى همانند درس خواندگى و خط نوشتن متناسب با شخصیت فوق العاده پیامبر(ص) نبوده، نه آن که براى دیگران نیز شعر و شاعرى ناشایست باشد. ائمه(ع) و شعر: پس از آن که ثابت شد تنها کسى که با الهام از قرآن کریم، مسلمانان بر نفى شعر از او اجماع کرده اند، پیامبر اسلام است. باید بگوییم که نسبت به غیر پیامبر، نه دلیل و روایت پذیرفتنى وجود دارد و نه آیه نفى شعر شامل آن مى گردد. بنابراین، اصل انشاء و سرودن شعر از سوى معصومان(ع) کاملاً ممکن است. حال با توجه به این که هیچ تردیدى در تمثل زدن آنان به شعر دیگران وجود ندارد، آیا خود نیز شعر مى گفته اند یا نه؟/// شعر اگر حکمت بود، طاعت بود/ قیمتش هر روز و هر ساعت بود)48 در درستى اسناد تمام شعرهایى که در دیوان منسوب به امام وجود دارد، نمى توان حکم قطعى کرد، اما نفى قطعیِ هرگونه انشاء و سرودن شعر از على(ع) و دیگر ائمه نیز کار دشوارى است. اگرچه بعضى از علماى بزرگ، برخى اشعار را به طور قطع به امام نسبت داده اند: (کیف یمکن دفع شعر امیرالمؤمنین علیه السلام وقد شاع فی شهرته على حدّ یرتفع فیه الخلاف وانتشر حتى صار مذکوراً مسموعاً من العامة فضلاً عن الخاصه فی قوله علیه السلام: محمد النبى أخـی وصنوی و حمزة سید الشهداء عمّى)؛ چگونه امکان دارد کسى شعر امیرمؤمنان را انکار کند، در حالى که شهرت فراگیر پیدا کرده است و در آن هیچ اختلافى نیست و عامه و خاصه آن را نقل کرده اند. آن گاه هفت بیت از شعر هم نقل مى شود.49 بنابراین، نفى اصل شعر سرودن امامان بى دلیل است و صدور شعر از آنان نیاز به اثبات دارد. حال اگر در بسیارى از سروده هاى منسوب به امام على و فرزندان معصوم او شک کنیم، در تمثل ائمه به اشعار دیگران جاى شبهه نیست؛ اشعارى که در میان خطبه هاى امیرمؤمنان ثبت شده؛ اشعارى که در ضمن خطبه حضرت زهرا(س) در مسجد النبى آمده و بسیارى از شعرهایى که به دیگر امامان نسبت داده شده، خود شاهدى است که امامان در جاى خود به اشعار دیگران تمثل مى جسته اند.50 بنابراین، هرچند پیامبر شعر نگفته، اما قطعاً در حضور پیامبر، شاعران مرد و گاهى خوانندگان زن، به طور گروهى، شعر مى خوانده اند، مانند: قصّه دختران بنى النجار. پیامبر نیز گوش مى داده و گاهى هم تشویق و تأیید مى کرده است. ائمه نیز شعر مى سروده اند و مى خوانده اند که این همه خود دلیل قاطعى است بر اصل مشروعیت شعر؛ چنان که به تفصیل بیان خواهیم کرد. وجه سوم و چهارم و نقد آن: هرچند برخى از افراد هرزه سرایى کرده اند، ولکن نمى توان به دلیل سوءاستفاده برخى از افراد از شعر، این هنر را به طور کلى مردود دانست و با آن مخالفت ورزید، زیرا در این صورت مى بایست با خیلى از فنون، هنرهاى رایج مخالفت ورزید بلکه باید برابر منطق عالى قرآن، میان انواع شعر و سرایندگان آن تفصیل و تمییز داد؛ شعرهاى نیکو و آموزنده را از شعرهاى زشت و فسادانگیز جدا ساخت. قرآن، شعر شاعران بى تعهد، انحرافى و مبتذل را ممنوع مى داند، اما شعر و شاعران داراى تعهد و رسالت انسانى تربیتى را استثنا مى کند. وقوع خلاف در یک گروه و یا راه یابى دروغ در یک فن را نمى توان ملاک قضاوت در محکومیت کلى آن دانست. با نزول قرآن و قرائت آیات آن در جامعه، شعر و شاعرى کم رنگ و بازار شاعران کم رونق شد، تا آن جا که شاعر زبردست و بلند آوازه عصر عرب جاهلى به نام لبید بن ربیعة ابوعقیل که شعر او را برگزیده و بر دیوار کعبه آویخته بودند، به نقل از رسول خدا راست ترین سخنى را که عرف گفته، در شعرى چنین آورده است: (ألا کل شىء ما خلا الله باطل وکـل نعیـم لا محالـة زایـل) او، پس از نزول قرآن به اسلام گروید و به مدینه هجرت کرد و از سرودن شعر منصرف شد و گفت: با وجود آیاتى مانند سوره بقره، دیگر شعر جایى ندارد.51 اگر سخن بلیغ، فصیح، دل نشین و جذاب اینها باشد، دیگر آن هجویّات عرضه شدنى نیست. براى همین، همواره به جاى شعر قرآن قرائت مى کرد.52 ابن خلدون هم پس از اشاره به جایگاه ممتاز شعر و رونق بازار شاعران در میان عرب جاهلى و ذکر نام گروهى از شاعران درجه اوّل آن جامعه و روى کرد عمومى مردم به شعر، به افول و غروب این قطعه مشعشع تاریخ شعر اشاره مى کند و مى نویسد: (آن گاه عرب با آغاز اسلام به دلیل اشتغال به امر دین و نبوّت و وحى یک باره از شعر و شاعرى روى گردان شد و آن چنان عظمت اسلوب و نظم (آهنگ و جذابیت) قرآن، آنان را دچار سراسیمگى و پریشانى کرد که یک باره در برابر عظمت قرآن لال شدند و زبانشان بند آمده و جرئت اقدام به شعر و نثر را از دست دادند تا آن گاه که با حقیقت اسلام و قرآن آشنا شدند و مطمئن شدند که قرآن با اصل شعر مخالفتى ندارد و آن را منع نکرده است و خود پیامبر شعر شاعران را در مناسبت هاى مختلفى مى شنید و گاهى به آنان پاداش مى داد که کم کم بار دیگر شاعران جرئت پیدا کردند با احتیاط شعر بسرایند.)53 بنابراین، هرگز شعر و شاعرى نتوانست جاى آیات قرآن را بگیرد و مردم را از گرایش به آیات الهى باز دارد. هم چنین باید توجه داشت که برخورد حاکمان و دستگاه جور با هنر شعر، همانند دیگر هنرها و توان مندى ها، طبق منافع و شرایط خاص خودشان بوده است؛ شعرهایى را که به سودشان بود، مى پذیرفتند و شعرهاى رسواگر را دور مى افکندند. به هر حال، هرچند شاعران تواناى عرب مرعوب و مدهوش فصاحت و بلاغت و شگفتى هاى ادبى قرآن شده و نگران مخالفت قرآن با شعر بودند، هیچ گاه قرآن با شعر (بما هو شعر) مخالفت نکرد و تنها شعر منحط و تخدیرکننده را کوبید و شعر با تعهد را از آن استناء کرد. فقه و اصل مشروعیت شعر: در چندین جاى فقه درباره سرودن و خواندن شعر به اجمال و تفصیل بحث شده است. فقیهان تصریح کرده اند که اصل شعر، را کلام مخیّل موزون مقفّى است که بخشى از صناعات خمس منطق به شمار مى رود و با عاطفه و احساس مخاطب ارتباط مستقیم دارد. با قطع نظر از محتوى و مضمون و عوامل خارجى، هنرى مباح و جایز است و هیچ اختلافى در مشروعیت فقهى آن وجود ندارد. علاوه بر آن، صراحت کلام فقها در منحصر کردن شعر مکروه در شش یا هفت54 مورد، که بیان خواهد شد، دلیل جواز (شعر بماهو شعر) است: ولیس فی اباحة الشعر خلاف.)55 انسان ها نیز همواره در اوقات و حالات خاصى به ویژه در تنهایى به ترنّم و زمزمه کردن اشعار مورد علاقه خود پرداخته و احساس لذّت مى کنند. براى نمونه: مادران اشعارى را هنگام خواباندن کودکان خود مى خوانند، یا راننده ها هنگام رانندگى، شعرهایى را براى سرگرمى زمزمه مى کنند که در قدیم ساربانان با آوازخوانى این کار را انجام مى دادند. براى همین، این واقعیت هاى خارجى و اجتماعى در روایات نیز مورد توجه قرار گرفته است که در ذیل به نمونه اى از آنها اشاره مى شود: نوفلى از سکونى و او از امام صادق(ع) روایت کرده که پیامبر(ص) فرمود: (زاد المسافر الحُداء والشعر ماکان لیس فیه خناء)؛56 توشه مسافران، آواز و شعرخوانى است، مادامى که باطلى در آن نباشد. سند این روایت مورد اعتماد است57 و امّا از نظر متنى، واژه (خناء) در برخى نسخه ها (حناء)، (جفاء) (هتک حرمت مردم) یا (حنان) (وجد و طرب) آمده است و اگرچه احتمال دارد که (غناء) نیز باشد، چنان که از عبارت هاى جواهر الکلام و کفایة الأحکام نیز استفاده مى شود. بنابراین، هرکدام از این واژه ها که باشد، قید شعر محسوب مى شود و معنایش این است: شعر در صورتى که باطل و مبتذل نباشد، همانند توشه و مرکب، مسافر را در پیمودن راه کمک مى کند و هیچ اشکالى ندارد. بنابراین، نباید تصور کرد که این روایت دلیل ممنوعیت اصل شعر است و (حُداء) آوازخوانى در حال سفر از آن استثنا شده بلکه بى اشکال بودن شعرخوانى را بیان مى کند و لذا صاحب وسائل به استناد به این روایت، شعر را مستحب و از آداب سفر برشمرده است.58 گروهى از فقها، مانند محقق، شهید و محقق سبزوارى جواز (حُداء) را از حکم حرمت غناء و شعر باطل، مستثنى دانسته اند.59 اما فقهایى مانند صاحب جواهر و شیخ انصارى استثناى آن را مورد اشکال قرار داده و با توجه به این که از نظر آنها دلیل اباحه و استثناى آن تنها یک روایت مرسل نبوى از طریق اهل سنت است، آن را ضعیف و توجه ناکردنى دانسته اند. از آنچه بیان کردیم، روشن مى شود که روایت سکونى از طریق شیعه بر جواز حداء و شعر در حال سفر دلالت مى کند و از نظر سند، بى اشکال است. بنابراین، اباحه آن تقویت مى شود و اشکال شیخ و صاحب جواهر بر آن وارد نیست. افزون بر این که صاحب جواهر در کتاب شهادات به نظر مشهور متمایل شده است.60 برخى از فقها نیز شعرخوانى را براى به حرکت در آوردن کاروان هاى حج و یا تشویق به جنگ و جهاد و آوازخوانى مادران هنگام خواباندن کودک، به حُداء ملحق کرده اند و آن را جایز دانسته اند.61

شعر به لحاظ محتوى

انواع شعر: پس از آن که ثابت شد هیچ اختلافى در اصل اباحه و جواز شعر بدون توجه به محتوى و شرایط دیگر، میان فقهاى اسلامى وجود ندارد، به بررسى انواع شعر از دیدگاه فقهى با توجه به مضمون و محتواى آن مى پردازیم: فقها شعر را از حیث محتوى، پیامد، کاربرد و مانند آن به دو نوع تقسیم کرده اند:

1. شعر حق (مشروع)؛

2. شعر باطل (نامشروع) نخست، تعریف و حکم نوع دوم را مطرح مى کنیم و سپس به بحث و بررسى قسم اوّل مى پردازیم: شعر باطل یا ابتذال هنرى: ذوق و استعداد سرودن شعر، از موهبت هاى الهى به انسان است. برخى افراد داراى فطرتى سرشار از این موهبت اند و با سرودن شعر آن را نمود و بروز مى دهند. وانگهى عده اى از شاعران از این نعمت الهى سوءاستفاده کرده اند و با گرایش هاى گوناگون به سرودن شعرهاى مبتذل و گمراه کننده روى آورده اند. بنابراین، هرگاه شاعرى در شعر خود از واژه هاى رکیک و زننده استفاده کند، یا شعرى با محتواى باطل و شهوت انگیز بسراید، از دیدگاه اسلام، مذموم و نکوهیده است و آن شعر نامشروع و باطل به شمار مى رود و درآمد حاصل از آن نیز حرام و عدالت شاعر نیز ساقط مى شود. مع الأسف، کم نیستند افرادى که با سرودن شعرهاى مبتذل، علاوه بر انحطاط خود، دیگران را نیز به ابتذال مى کشانند و جامعه را دچار بحران معنوى و انسانى مى سازند. گاهى نیز با حمایت از ظالمان و مشرکان و کوبیدن موحدان و اولیاى الهى، به فتنه انگیزى و ناامنى جامعه دامن مى زنند. به هر حال، اسلام با هر شعرى که داراى پیامدهاى منفى و ضد انسانى و اخلاقى باشد، مخالف است و آن را حرام مى داند. در این باره نیز هیچ اختلافى میان فقهاى اسلامى وجود ندارد. در این جا مناسب است، به چند نمونه از شعرهاى ناروا اشاره کنیم:

1. هجوى: شعرى که مشتمل بر بدگویى، بیان عیب و نقص دیگران بوده و پیامد آن لکّه دار کردن حیثیت افراد و بى حرمتى آنان است که قطعاً از گناهان کبیره به شمار مى رود.62

2. تشبیبى: شعرى که حاوى سخنان شهوت انگیز و مفسده زا بوده و موجب اغواى جوانان و ایجاد عشق هاى مجازى و خیالى مى گردد که به بى بند و بار کردن و به فحشا کشاندن انسان ها مى انجامد و از نظر اسلام محکوم و مذموم است.

3. مدح و ذم بى مورد: گاهى شاعر براى مدح و ثناى نااهلان و ستمگران یا نکوهیدن صالحان شعرى را مى سراید که چنین شعرى باطل و درآمد آن حرام است. شعر غیر باطل (مشروع): فقها، درباره شعر مشروع یا غیر باطل آراى مختلفى دارند:

1. کراهت مطلق؛

2. استحباب و گاه وجوب؛

3. تفصیل بین مواردى که در روایات تصریح به کراهت شده با غیر آن. شیخ طوسى به رغم آن که در اصل مشروعیت با مشهور همراه است، در مکروه بودن شعر به طور کل نظرى ویژه خود دارد. ایشان، شعر را به طور مطلق مکروه برشمرده و فرموده: از عموم روایات و آیه (الشعراء یتّبعهم الغاوون) استفاده مى شود که شعر حق به طور مطلق، مکروه است. در کتاب الخلاف نیز به این مسئله اشاره کرده و مى گوید: (نحن نحمله على عمومه و لانخصّه إلاّ بالدلیل.)63 در بحث شهادات مبسوط هم گفته است: (الشعر ما لم یکن فیه هجو و لا فحش ولا تشبیب بامرئة لا یعرفها ولاکذب، مباح على کراهیة فیه عندنا)؛64 تا زمانى که شعرى مشتمل بر فحش و هجو و تشبیب و دروغ نباشد، جایز است، اما از نظر ما کراهت دارد. برخى از اهل سنت نیز شعر را به طور مطلق، مکروه دانسته اند و به وجوهى تمسک کرده اند: ابن مسعود مى گوید: (الشعر مزامیر الشیطان.) سخن مسروق که پس از تمثل به یک بیت، سکوت کرد و ادامه نداد، وقتى به او گفتند چرا ساکت شدى؟ جواب داد: (اخاف أن أجدَ فی صحیفتی شعراً)؛ مى ترسم در نامه عملم شعرى نوشته شود. روایت ابى امامه که شعر را قرآن شیطان معرفى کرده است.65 بزرگان گفته اند: (الشعر أعلى درجة الوضیع وأدنى درجه الرفیع)؛ شعرسرایى و شعرخوانى بالاترین درجه فرومایگان و پایین ترین درجه بلند پایگان است. از شافعى نقل شده: (ولولا الشعرُ بالعلماء یَزرى لکنتُ الیومَ اشعرَ من لبید)؛ اگر علماء شعر گفتن را عیب برنمى شمردند و استهزاء نمى کردند تحقیقاً من امروز از لبید شاعر معروف عصر جاهلى شاعرتر بودم.66 علاوه بر آن، منقصت و نکوهش شعر از نظر برخى افراد، چنان مسلم و قطعى فرض شده است که براى کوبیدن مخالفان خود از آن استفاده کرده اند و آنها را متهم به شعر محورى نموده اند. براى نمونه: فردى ناصبى مذهب در توهین و تهمت به مذهب تشیع مى نویسد: (در میان فرقه هاى اسلامى، مذهبى واهى تر و مقالتى رکیک تر از مذهب رافضى نیست که بناى مذهبشان بر شعرک ها و مغازى ها باشد.)67 برخى از متکلمان بزرگ شیعه نیز این نسبت را توهینى آشکار دانسته و در جواب آن چنین گفته اند: (امام صادق(ع) فرموده: هنگام روزه دارى شعر نخوانید، چون موجب نقصان روزه مى گردد؛ اگرچه شعر حقّى باشد. پس معلوم مى شود که بناى مذهب شیعه بر شعر نیست. پس شعر از دیدگاه شیعه مکروه است.)68 داستان محقق حلى، که شرایع الاسلام وى فرقان فقه جعفرى شناخته مى شود، مؤید قول کراهت مطلق شعر است. ایشان مى گوید: در دوران جوانى گاهى شعر مى سرودم و چند بیت از آن را براى پدرم مى فرستادم. پدرم پس از ملاحظه آنها در جواب من نوشت: (پسرم! اگر در شعرسرایى نیکو پیشرفت کرده اى، در تربیت نفست زیان نموده اى. آیا نمى دانى که شعر کار کسانى است که پوشش عفت را کنده و به حرفه اى بودن ملبس شده اند. شاعر ملعون است، اگرچه درست گفته باشد و مورد سرزنش است، اگرچه سخن شگفت انگیز گفته باشد. گمان مى کنم که شیطان تو را به شعر گفتن فریب داده است.)69 لذا محقق حلى پس از دریافت این تذکرنامه، شعر و شاعرى را براى همیشه کنار گذاشت.

نقد نظریه شیخ طوسى: دلایلى که شیخ طوسى براى اثبات کراهت مطلق شعر حق بیان کرده، ناتمام و اعتمادناپذیر است، چون نخست آن که: آیه مذکور، شعر را به دو قسم خوب و بد تقسیم کرده و شعر گمراه کننده را مورد نکوهش قرار داده است. لذا هیچ دلالتى بر کراهت مطلق شعر خوب ندارد؛ دوم آن که: عموم روایاتى که بر منقصت شعر و کراهت آن دلالت مى کنند، درباره زیاده روى و افراط در شعر و شاعرى است که باعث روى گردانى یا کم توجهى به قرآن مى شود، نه این که هرگونه شعرى را مکروه و مذموم برشمرند. ادله تأییدکننده قول شیخ طوسى نیز ارزش ندارد و نمى توان بدانها تمسک کرد، زیرا مقصود صاحب کتاب نقض، جوابى بر تهمت زده شده به شیعه است و شعر را به طور کلى مذموم نمى سازد. وجوه اهل سنت هم غیر معتبر است. مراد پدر بزرگوار محقق حلى از نهى فرزندش از سرودن شعر نیز چیزى جز توجه دادن بیشتر فرزندش به فقه و پرهیز از مسائل جانبى و سرگرم کننده نبوده است. به هر حال، از سخنان آن فقیه سترگ، کراهیت کلى شعر استفاده نمى شود.

شعر حق یا اعتلاى هنرى

هرگاه پیامد و محتواى شعرى، مبتنى بر حکمت، موعظه، ارشاد، رشد اخلاق، مدح اولیاى دین و به طور کلى در خدمت ادب و فرهنگ دینى و اجتماعى باشد، مورد تأیید و تحسین اسلام قرار خواهد گرفت و از دیدگاه فقها شعر مشروع و حق نامیده مى شود که موجب ثواب اخروى شاعر مى گردد. بنابراین، چنین شاعران هنرمندى که موجب پیشرفت اسلام و رشد انسانیت و معنویت مى شوند، همواره مورد تکریم و تأیید اسلام و پیشوایان دین قرار گرفته و مى گیرند، زیرا با استفاده بهینه از هنر خدادادى خویش موجب اعتلاى هنر کهن و زیباى شعر مى گردند. پیامبر اکرم و امامان معصوم(ع)، این گونه شعر و شاعران را مورد تشویق و حمایت قرار مى دادند و بعضى از شعرها را به دلیل فضیلت و ثواب اخروى، با عبادتى مثل جهاد برابر و گاهى برتر از آن مى دانستند؛ حمایت امامان(ع) از شعرهاى کمیت و دعبل، نمونه اى از این موارد است. به هر حال، سرودن و خوانش این نوع شعرها، اجر و ثواب دارد. البته در برخى روایات، انشاء یا انشاد این شعرها در چند موضع و موقع، مکروه شمرده شده که این روایات با روایات دیگرى که این نوع شعر را مطلقاً مکروه برنشمرده، تعارض مى کند. بنابراین، در ذیل به چند نمونه از این دو دسته روایات اشاره مى شود و جمع کردن میان آنها را بررسى مى کنیم:

بخش اوّل: روایات دلالت کننده بر کراهت داشتن شعر حق؛

1. صاحبان کتب اربعه، در روایتى با سند صحیح از حماد بن عثمان چنین نقل کرده اند: (قال سمعت أباعبدالله علیه السلام یقول: یُکره روایة الشعر للصائم وللمحرم وفی الحرم و فی یوم الجمعه وأن یروى باللیل. قال: قلت: وإن کان شعر حقٍ؟ قال: وان کان شعرَ حقٍّ)؛70 حماد گفت: از امام صادق(ع) شنیدم که فرمود: خواندن شعر براى روزه دار، مُحرم، در حرم، روز و شب جمعه، کراهت دارد. گفتم: اگرچه شعر حق باشد؟ فرمود: آرى اگرچه شعر حق باشد.

2. از حماد بن عثمان روایت شده است که امام صادق(ع) فرمود: (لایُنشَدُ الشعرُ باللیل ولایُنشدُ فی شهر رمضان بلیلٍ ولانهارٍ، فقال له اسماعیل: یا ابتاه. فانه فینا قال: وان کان فینا)؛71 شب شعر خوانده نشود، و نیز در ماه رمضان، چه شب و چه روز نخوانند! اسماعیل فرزند امام گفت: پدرم! شعرى که خوانده مى شود درباره فضایل، مناقب و مصایب ما اهل بیت است؟ فرمود: اگرچه درباره ما باشد.

3. در حدیث صحیح از عبدالرحمن بن حجاج از جعفر بن ابراهیم و او از حضرت امام سجاد نقل کرده که فرمود: (قال رسول الله(ص): من سمعتموه یُنشِدُ الشعرَ فی المسجد [المساجد] فقولوا: فضّ الله فاک. انما نُصبت المساجد للقرآن)؛72 هرگاه شنیدید که شخصى در مسجدها شعر مى خواند، به او بگویید: خداوند دهان و دندان هایت را بشکند؛ مسجد جاى قرآن است.

4. در حدیث معروف مناهى آمده: (نهى رسول الله(ص) أن یُنشَدَ الشعرُ فی المسجد)؛73 رسول الله از خواندن شعر در مسجد نهى فرمود.

5. زراره از امام صادق(ع) نقل مى کند که فرمود: (مَن انشَدَ بیتَ شعرٍ یوم الجمعة فهو حظّه من ذلک الیوم)؛74 هرکس تک بیت شعر روز جمعه بخواند، همان خواهد بود بهره او از این روز.

6. اسماعیل بن ابى زیاد از امام صادق نقل مى کند: (قال رسول الله(ص): من تمثل ببیتِ شعرٍ من الخنا لم تقبل منه صلاة فی ذلک الیوم ومن تمثل باللیل لم تُقبل منه صلاة تلک اللیلة.)75 بنابراین، مدلول و معناى این گونه روایات آن است که سرودن و خواندن شعر در مسجد، در شب، روز جمعه، در حال احرام و در حال روزه، کراهت دارد ـ هرچند شعر حق و مشتمل بر موعظه، حکمت و فضایل و مدح اهل بیت(ع) باشد. روایت نبوى هم که فرمود: اگر درون کسى پر از چرک باشد، بهتر است که پر از شعر باشد، چنان که بسیارى تصریح کرده اند، دلالت دارد که زیاده روى و افراط در شعرسرایى و شعرخوانى به گونه اى که قلب و مغز انسان را پر کند و روى کرد به شعر بیشتر از روى کرد به قرآن و معارف و فقه باشد، کراهت دارد.76

بخش دوم: روایاتى که بر کراهت نداشتن شعر حق دلالت مى کند؛

1. حدیث صحیح على بن یقطین قال: سئلت اباالحسن(ع) عن الکلام فی الطواف وانشاد الشعر والضحک فی الفریضة أو غیر الفریضة أیستقیم ذلک؟

قال لابأس به والشعر ما کان لا بأس به منه)؛77 از امام کاظم(ع) پرسیدم: سخن گفتن، شعر خواندن و خندیدن در حال طوافِ واجب یا مستجب، جایز است؟ فرمود: اشکالى ندارد. و شعرى که فى حدّ نفسه جایز باشد، مانند شعر حق که در غیر حال طواف جایز است، در حال طواف نیز اشکال ندارد.

در کتاب استبصار، کلمه (مثله) به جاى (منه) ضبط شده و مقصود آن است که اصل شعر اشکال ندارد، مانند هر کلام دیگرى که در حال طواف بى اشکال است که به طریق اولى در مساجد دیگر هم اشکالى ندارد. نابراین، شعرى که فى حدّ نفسه اشکال دارد، مانند شعر باطل و نامشروع، در حال طواف نیز اشکال دارد.

2. حدیث خلف بن حمّاد: (قال: قلت للرضا(ع): إن أصحابنا یروون عن آبائک أن الشعر لیلة الجمعة و یوم الجمعه و فی شهر رمضان و فی اللیل مکروه. وقد هممتُ اَن أرثى اباالحسن(ع) وهذا شهر رمضان؟ فقال: إرثِ اباالحسن(ع) فی لیالى الجُمع و فی شهر رمضان و فی اللیل وفی سایر الأیّام. فانّ الله عزوجل یکافیک على ذلک)؛78 به امام رضا(ع) عرض کردم: دوستان ما از پدران شما نقل مى کنند که در شب و روز جمعه و در ماه رمضان و در هر شبى، شعر گفتن کراهت دارد و من بنا دارم که در رثاى امام کاظم شعر بخوانم و این زمان ماه رمضان است؟ فرمود: در مرثیه امام کاظم شعر بخوان، چه در شب جمعه، چه در ماه رمضان و چه هر زمان و مکان دیگر که خداوند تو را بر این کار پاداش خواهد داد.

3. روایت على بن جعفر از حضرت کاظم(ع): (سئلته عن الشعر أیصلح أن یُنشَد فی المسجد؟ فقال لا بأس)؛79 از امام پرسیدم: آیا شایسته است که شعر در مسجد خوانده شود؟ فرمود: اشکالى ندارد. علاوه بر این، روایات متعددى با سندهاى صحیح وجود دارند که امامان دین(ع) شاعران را تشویق به سرودن شعر در مدح و فضیلت اهل بیت مى کردند و ثواب سرودن بیت شعر را برابر با یک خانه در بهشت مى دانستند. هم چنین فرموده اند: سرودن شعر در هر زمان و مکانى در مدح و رثاى اهل بیت، مستحب و داراى ثواب است. سیره و برخورد شخص رسول خدا با شاعران بر روا بودن شعرسرایى و شعرخوانى را در مسجدالحرام بیان مى کند. شیخ صدوق چنین نقل مى کند: روز فتح مکه، رسول خدا کنار کعبه ایستاده بود که گروهى از قبیله بکر بن وائل با او دیدار کردند. رسول خدا از آنان جویاى حال قس بن ساعده شد. گفتند: یا رسول الله! وى از دنیا رفته است. رسول خدا بر او ترحم کرد و گفت: او روز قیامت به تنهایى محشور مى شود. آن گاه فرمود: آیا در میان شما کسى هست که چیزى از شعرهاى قس را بداند و حفظ باشد؟ فردى برخاست و ابیاتى از او را خواند: (فی الاولین الذاهبین من القرون لنا بصائر.)80 و تا به آخر ابیات خواند و پیامبر گوش مى داد. هم چنین پیامبر در مسجد به حسّان، شاعر ویژه اش مى فرمود: با شعرهایت دشمنانم را هجو کن. به هر حال، تردیدى نیست که در مسجد در حضور پیامبر شعر خوانده مى شد و آن حضرت مخالفت نمى کرد.81 حضرت على(ع) نیز در خطبه هایش تمثّل به شعر مى کرد، در حالى که بعضى از این خطبه ها در مسجد برگزار مى شد. بنابراین، میان این دو دسته روایات نسبت به کراهت و عدم کراهت در موارد مذکور نوعى تنافى و ناسازگارى است، اگرچه فقها بحث در مسئله کراهت و مستحب را مورد قاعده تسامح مى دانند و مسئله مهمى نمى بینند.82 وانگهى، رفع این ناسازگارى و علاج تعارض به هدف فهم مراد و مقصود جدّى و اصلى اولیاى دین در مورد هنر کلامى شعر، نیازمند بررسى دقیق و فنى روایات است. رفع تعارض و بررسى آن: چندین راه حل، براى علاج اختلاف میان روایات یاد شده، مطرح شده است که در ذیل به مهم ترین آنها اشاره مى کنیم:

1. منع در روایت حماد و مانند آن که به کراهت معنى شد، نوعى تقیه محسوب مى شود. لذا جواز در روایت ابن یقطین و مانند آن مقصود جدّى و اصلى ائمه به شمار مى آید.83 البته با توجه به این که مذاهب فقهى اهل سنت شعر را در موارد یاد شده، مکروه مى دانند، حمل بر تقیه بى مورد است.84

2. روایات دلالت کننده بر کراهت را بر سرودن اشعار باطل و بیهوده و روایات دلالت کننده بر جواز و استحباب را بر اشعار حق و مشتمل بر موعظه و مدح اهل بیت(ع) مى شود حمل کرد.85 این توجیه نیز اشکال دارد، زیرا شعر بد و باطل همواره ممنوع و نامشروع و از محل بحث خارج است، زیرا کلام درباره شعر حق مى نماید که در غیر این موارد قطعا مباح و بى اشکال است.

3. کراهت ، مربوط به انشاد و خواندن شعر و جواز بدون کراهت مربوط به انشاء و سرودن شعر است.86 این احتمال هم ضعیف و خلاف مدلول روایات مى نماید، زیرا موضوع هر دو دسته از اخبار انشاد و خواندن است: (لایُنشد) و (لابأس به)، نه آن که انشاء و سرودن شعر، موضوع روایات جواز و انشاد و خواندن شعر موضوع روایات منع باشد.

4. کراهت، درباره اَشعار دنیوى و بیهوده است، اما اشعارى که مشتمل بر ارشاد، حکمت، مدح اهل بیت یا هجو دشمنان دین باشد، عبادت است و در هر زمان و مکانى پسندیده و ثواب دارد.87 این نظریه هم که مورد تأیید بسیارى از فقهاى شیعه است، دو اشکال مهم دارد: الف: خروج از محل بحث است، زیرا همان طور که گفته شد، شعر باطل و ناروا همواره مذموم و ممنوع مى نماید. لذا کلام در شعر پسندیده و حق است؛ ب. همان طور که خواهیم گفت، شاید استحباب و ثواب داشتن، به دلیل هاى خارجى باشد که با کراهت اصلى منافاتى ندارد.

5. شعر در اصطلاح منطق که از صناعات خمس به شمار مى آید و بر کلام خیال بافانه اطلاق مى شود، خواه منظوم و موزون و مقفّى باشد (که به طور غالب این گونه است) و یا منثور، در موارد یاد شده، کراهت دارد؛ اگرچه با مضمون و محتواى حق و مشتمل بر موعظه و حکمت و مدح اولیاء الهى باشد، حق بودن محتوى و مشتمل بودن بر ثنا و رثاى اهل بیت، در صورتى که کلام تخیّلى باشد، آن را از ماهیت شعرى به اصطلاح منطق خارج نمى کند. صحیحه ابن یقطین که فرمود: (وان کان شعر حقٍ) یا (وان کان فینا) بر همین حقیقت نظر دارد. باید توجه داشت که براى شعر، حقیقت شرعیه به اثبات نرسیده است تا بتوان اطلاق شعر را در روایات همان کلام تخیلى دانست بلکه شواهد فراوانى دلالت مى کند که شعر در حوزه و محیط اسلامى به معناى کلام موزون و منظوم بوده که در برابر نثر و کلام بدون وزن و نظم به کار مى رود؛ چنان که مقصود مخالفان پیامبر نیز در اسناد شعر و شاعرى به وى و به قرآن همان کلمات موزون مسجع و جذّاب است، نه خیال پردازى هاى شاعرانه. بنابراین، بیان واقعیات با کلام موزون و منظوم که در آن ذوق شاعرانه و خیال پردازانه به کار نرفته باشد، مانند: ترجمه منظوم قرآن و نهج البلاغه، در هیچ جا کراهت نخواهد داشت، چون از شعر مورد بحث خروج موضوعى و تخصصى دارد.88 نتیجه آن که: روایات کراهت نظر به شعر به معناى کلام خیال بافانه دارد، هرچند مضمون و محتوى حکمت و موعظه و مدح اهل بیت باشد، و روایات نفى کراهت، نظر به شعر به معناى کلام موزون و منظوم دارد. اما این تلاش عالمانه نیز با همه دقتى که دارد، از جهتى مورد اشکال است، چون که آنچه مشرکان به قرآن و پیامبر نسبت مى دادند و خداوند آن را از قرآن و پیامبر نفى مى کرد، شعر و شاعرى به معناى کلام موزون و منظوم نیست؛ خود آنها اهل فن بودند و مى دانستند قرآن به این معنى شعر نیست بلکه مقصود آنها همان خیال بافى ها بوده، زیرا آنان مطالب قرآن و پیامبر (زنده شدن پس از مرگ و حیات دوباره استخوان هاى پوسیده) را خیال بافى مى دانستند و استبعاد مى کردند و لذا افزون بر شاعریت، او را مجنون و ساحر نیز مى خواندند.89 اما با قطع نظر از اشکالى که شد، این سخن مى تواند شاهد جمعى براى رفع اختلاف از روایات باشد و لذا فاضل نراقى آن را پذیرفته است.90

6. بهترین راه حلى که براى جمع بین این روایات به نظر مى رسد، این است که: اخبار کراهت را خاص و اخبار نفى بأس را عام بگیریم. در نتیجه، (لابأس) یعنى حرام نیست که در این صورت اصل مشروعیت اثبات مى شود. و (لاینشَد) یعنى کراهت دارد. و روشن شد که اصل مشروعیت با کراهت قابل فرض است و مشروعیت شعر حق، مستلزم نفى کراهت نیست. ممکن است برخى کارهاى مباح، مستحب یا واجب در بعضى موارد مکروه باشد؛ براى نمونه: تعلیم علوم و خیاطى یا داورى و قضاوت که جزو کارهاى مباح، مستحب و واجب به شمار مى آیند، در مسجد کراهت دارند:  (وینبغى ان تُجنَّب المساجدُ انشادَ الشعر فیها وجلوسَ المعلم للتأدیب فیها وجلوس الخیاط فیها للخیاطة)؛91 شایسته است در مساجد شعرخوانى، تعلیم و تربیت کودکان و خیاطى انجام نگیرد. از آن جا که حکمت وجودى مسجد عبادت کردن است، انجام اعمالى مانند تعلیم، قضاوت و غیره در آن کراهت دارد؛ اگرچه این اعمال به خودى خود ثواب دارند. (انما نُصبت المساجد للقرآن)؛92 مسجدها براى قرائت و تلاوت قرآن بنا نهاده شده اند. اما روایاتى که بر نفى کراهت شعرخوانى و یا حتى استحباب آن در مسجد و در حضور پیامبر و امام دلالت مى کنند، ممکن است، با نظر به شرایط و عوامل خاص بوده باشد. در هر حال، یکى از راه حل هاى جالب توجه، براى علاج تنافى و تعارض روایات، ملاحظه کردن شرایط و عوامل خاص زمانى و مکانى است. بنابراین، نتیجه مى گیریم: حکم اوّلى شعرسرایى و شعرخوانى از آن جهت که کلام تخیلى است، کراهت در مسجد، حال احرام، روزه، شب و روز جمعه و در صورت سرگرمى و حرفه شدن است، و اگرچه مشتمل بر حکمت، موعظه و مدح و ثناى اهل بیت باشد و اگر شرایطى، چون دفاع از اهل بیت و مقابله با هجویات دشمنان ایجاب کند، کراهتش زایل و چه بسا مستحب و یا لازم شود. در پایان، کلام شهید ثانى را که تأیید مطلب است، نقل مى کنیم:  (وفی ذلک کلّه نظر. فإنّ وقوعه لاینافی الکراهة والخبر عام وحکمه علیه السلام على من فی عصره حکمه على غیرهم وکون کل عبادة لاتکره فی المسجد فی حیّز المنع فإنّ انفاذ الاحکام واقامة الحدود من افضل العبادات وتعریف الضالة إمّا واجب أو مندوب. وکثیر من المکروهات فی المسجد یمکن کونها عبادة واجبة او مندوبة على بعض الوجوه مع الاجماع على کراهتها.)93 محقق کرکى نیز مى نویسد: (قلت: لو قیل بجواز انشاد ما کان من الشعر موعظة او مدحاً للنبی والائمة علیهم السلام و مراثی الحسین(ع) أو نحو ذلک لم یبعد لأنّ ذلک کلّه عبادة فلا ینافی الغرض المقصود من المساجد ومازال السلف یفعلون مثل ذلک ولاینکرونه. إلاّ أنّی لاأُعلم بذلک تصریحاً والاقدام على مخالفة الاصحاب مشکل)؛94 اگر کسى معتقد شود که شعر مشتمل بر موعظه یا مدح پیامبر، ائمه یا رثاى امام حسین(ع) و مانند آن جایز است، حرف دور از واقع نزده است. چون این گونه شعرها عبادت به شمار مى آیند که با هدف و غرض بناى مساجد سازگار است و پیشینیان نیز بدون هیچ گونه انکارى چنین شعرهایى را در مساجد مى خوانده اند، ولى من با صراحت این مطلب را اعلام نمى کنم، چون اقدام برخلاف اصحاب کار دشوارى است. شعر به معناى کلام خیال بافانه، هرچند داراى محتواى حق باشد، مادامى که ضرورت و مرجحى پیدا نشده، شایسته است که با شرافت و فضیلت زمان و مکان و حال معنوى افراد تزاحم پیدا نکند. شهید مطهرى مى گوید: (وقتى در یک مهمانى شبانه با حضور دوستان اهل ذوق و ادب و شعر که در خدمت مرحوم حاج میرزا على آقاى شیرازى آن عالم ربانى شرکت داشتم، بحث مشاعره شد. هرکس شعرى ارائه مى داد. ایشان نیز شعرهایى را خواند که البته عالمانه و به دور از هر مطلب لغوى بود. مى گوید: خدا مى داند وقتى آمدیم بیرون این آدم به شدت داشت مى لرزید گفت: من این قدر تصمیم مى گیرم که شب شعر نخوانم، آخرش جلوى خودم را نمى توانم بگیرم. مرتب استغفار مى کرد.) شهید مطهرى اضافه مى کند: (این جور اشخاص چون محبوب خدا هستند از ناحیه خدا یک نوع مجازات هایى دارند. هر شب این مرد اقلاً از دو ساعت به طلوع صبح بیدار بود…. آن شب این مرد وقتى بیدار شد که اذان صبح بود. خدا مجازاتش کرد تا بیدار شد ما را بیدار کرد گفت: فلانى اثر شعر دیشب بود.)95 انعطاف پذیرى احکام اسلامى، بدون عدول از مواضع و رفع ید از اصول و بدون تعصب و تصلب بر سر قالب ها از ویژگى هاى دستورات اسلامى است. آرى، اگر شرایطى فراهم آید که گفتن شعر حق در شب یا در مسجد لازم باشد، دیگر مرجوحیت و منقصت آن جبران مى شود. لذا به نظر مى رسد که روایت خلف بن حماد بر همین مطلب دلالت دارد که امام اصل روایت کراهت را نادرست نخواند، بلکه فرمود: بر ابوالحسن امام کاظم در شب جمعه و ماه رمضان و هر وقت که خواستى مرثیه سرایى کن (نگران کراهت شعر مباش) خداوند براى این عمل به تو پاداش مى دهد.96

پى نوشت ها:

1. بحارالانوار، ج11/219؛ ج79/290.

2. کتاب شفا، منطق، ج4، مقاله نهم.

3. فهرست ابن ندیم/244ـ224.

4. تأسیس الشیعة لعلوم الاسلام/184؛ الشیعه وفنون الاسلام/107.

5. الذریعه، آقا بزرگ تهرانى، ج14/192.

6. سوره شعراء، آیه2.

7. وسائل الشیعه، ج5/83؛ فتح البارى شرح صحیح بخارى، ج10/548.

8. شرح من لایحضره الفقیه، ج13/4و18.

9. حماسه حسینى، ج1/225.

10. مقاییس اللغه، ج3/194؛ والعین، ج1/251؛ مجمع البیان ذیل آیه هاى 9 و152 سوره بقره.

11. شرح المعلقات السبع الزوزنى/107.

12. حاشیة شرح شمسیه.

13. فصل اوّل از مقاله نهم منطق شفا، ج4/23ـ22.

14. همان.

15. همان؛ اساس الاقتباس خواجه طوسى که در واقع شرح و ترجمه منطق شفاء است و منطقیات فارابى، ج1/506 ـ503؛ انتشارات مکتبه آیت الله مرعشى؛ شرح شمسیه و حاشیه آن؛ شرح مطالع/335.

16. چهار مقاله عروضى سمرقندى به تصحیح محمد قزوینى و به کوشش دکتر معین/42.

17. منطق شفاء، ج4/38ـ 37؛ منطق مظفر/465، منشورات مکتبة الصدر تهران.

18. چهار مقاله عروضى سمرقندى که ده حکایت از تأثیرگذارى هاى شعر را بازگو کرده است.

19. البیان والتبیین جاحظ، ج1/164؛ منطق مظفر/462؛ نقد ادبى دکتر عبدالحسین زرین کوب، ج1/58 ـ 56.

20. چهار مقاله عروضى/18.

21. منطق شفاء، ج4/24.

22. شعراء، آیه 224.

23. دلایل الاعجاز شیخ عبدالقاهر جرجانى/9، تصحیح رشیدرضا.

24. نقد ادبى، ج1/39؛ فتح البارى، ج10/550.

25 . البیان والتبیین، ج1/164 و نقد ادبى، ج1/40.

26 . المنطقیات فارابى، ج1/506، انتشارات مکتبة آیةالله مرعشى، قم؛ منطق مظفر/405؛ مسالک الافهام، ج14/182؛ کفایة الاحکام/281.

27 . منطق مظفر/150ـ149، اوّل بحث قضایا و همان/460، بحث شعر.

28 . البیان والتبیین جاحظ، ج1/65.

29 . اساس الاقتباس خواجه طوسى/594 با تصحیح مدرس رضوى.

30 . مسالک الافهام، کتاب الشفا، ج14/182.

31 . کفایة الاحکام، ج2/751، انتشارات جامعه مدرسین قم.

32 . آشنایى با قرآن، ج1و2/242و243.

33 . دیوان ابى طیّب متنبى، ج3/222.

34 . همان.

35 . خزائن ملا احمد نراقى/212

36 . آشنایى با قرآن، ج1و2/242.

37 . رجوع شود به: کتاب آشنایى با قرآن، شهید مطهرى، ج1و2/242؛ وحى و نبوت/103.

38 . مجمع البیان ذیل آیه69 از سوره یس، ج5/38؛ ذکراى شهید اوّل، ج3/124.

39 . سوره یس، آیه69.

40 . پیامبر امى، شهید مطهرى.

41 . المیزان، ج13/108.

42 . همان، ج17/117.

43 . فتح البارى شرح صحیح بخارى، ج10/537.

44 . همان، ج8/28.

45 . همان، ج8/31؛ ج10/541؛ مجمع البیان، ذیل آیه69 از سوره یس، ج5/38؛ مغنى ابن قدامه، ج12/44.

46 . المیزان، ج17/117.

47 . مجمع البیان، ذیل آیه69 از سوره یس، ج5/38؛ فتح البارى، ج10/541.

48 . مصیبت نامه عطار نیشابورى/50.

49 . الفصول المختارة من العیون والمحاسن، شیخ مفید/226، منشورات مکتبة الداورى؛ الغدیر، ج2/25 به بعد این شعر امیرالمؤمنین را به عنوان شعر غدیر از 37 نفر از راویان شیعه و سنى نقل کرده و در حقیقت انتساب آن را به امام قطعى تلقى کرده است.

50 . مراجعه شود به: مستدرک سفینةالبحار، ج5/457ـ496.

51 .شرح الحلقات العشر، احمد بن الامین الشنقیطى/56، به نقل از الأغانى اصفهانى.

52 . آشنایى با قرآن، ج1و2/246.

53 . مقدمه ابن خلدون / 581 .

4 . مفتاح الکرامة، ج2/327؛ جواهر الکلام، ج14/120؛ حدائق الناضرة، ج13/164؛ کفایة الفقه، ج2/751 چاپ سنگى.

55 . مغنى ابن قدامه، ج12/44؛ السراج الوهاج فى شرح المنهاج/604 ؛ فتح البارى، ج10/539.

56 . شرح من لایحضره الفقیه، ج4/228؛ بحار، ج76 / 262؛ وسائل الشیعه، ج8، باب 37، ح1 .

57 . مکاسب محرمه، امام خمینى، ج1/230.

58 . وسائل، ج8، باب 37، ح1 .

59 . جواهر الکلام، ج22/50 و ج41/49.

60 . مکاسب محرمه شیخ انصارى از مجموعه تراث، ج14/313.

61 .فتح البارى فى شرح صحیح البخارى، ج10/538.

62 .مکاسب محرمه شیخ انصارى، ج2/117.

3 .کتاب الخلاف، ج6/308، مسئله56 از کتاب الشهادات، انتشارات جامعه مدرسین، قم.

64 . المبسوط، ج8/225 و227، الشهادات.

65 .فتح البارى فى شرح صحیح البخارى، ج10/540.

66 . تعلیقات نقض، ج2/988، اثر زنده یاد محدث ارموى تعلیقه شماره 101.

67 . بعض فضائح الروافض، مجهول المؤلف، در سال 506 قمرى منتشر شده است.

68 . کتاب نقض/577، با تحقیق محدث ارموى و تعلیقات نقض، ج2/988، تعلیقه101.

69 .خاتمه مستدرک الوسائل، حاجى نورى، ج3/472، (چاپ رحلى، ج2/467)؛ اعیان الشیعه، ج5/282؛ سفینة البحار، ج4/452، ماده شعر؛ مقدمه کتاب النهایة ونکتها، ج1/140.

70 . وسائل الشیعه، ج7/121، باب13 از ابواب آداب الصائم، ح1.

71 .همان.

72 . همان، ج3/493، باب14 از ابواب احکام المساجد.

73 . همان.

74 . همان، ج5/84 باب51 از ابواب صلاة الجمعة وآدابها.

75 . همان/83، باب51 از ابواب صلاة الجمعة وآدابها.

76 .مجازات النبویة/111، حدیث رقم؛ وسائل الشیعه، ج5/83؛ فتح البارى، ج10/548؛ مغنى ابن قدامه، ج12/48.

77 . وسائل الشیعه، ج9/464 باب54 ابواب الطواف، ح1؛ تهذیب، ج5/127؛ استبصار، ج2/227 و….

78 . وسائل الشیعه، ج10/121 ابواب آداب الصائم.

79 . همان/424 باب104 و105.

80 . الحدائق الناضره، ج13/163ـ164.

81 . مستند الشیعه، ج10/315.

82. الذکرى، ج3/124.

83 . الحدائق الناضره، ج13/164.

84 . فتح البارى، ج10/؛ مغنى ابن قدامه/12.

85 .الحدائق الناضره، ج13/162.

86 . وسائل الشیعه، ج10/469.

87 . الذکرى، ج3/124؛ جامع المقاصد، ج2/151؛ بحارالانوار، ج83/363؛ جواهر الکلام، ج14/120ـ121؛ مصباح الفقیه بحث صلاة الجماعة/708 و….

88 . الوافى، ج11/220.

89 . سوره صافات/15.

90 .مستند الشیعة، ج10/315.

91 .من لایحضره الفقیه، ج1/237، انتشارات جامعه مدرسین قم.

92 . وسائل الشیعة، ج3/493.

93 .روض الجنان فى شرح ارشاد الاذهان، چاپ سنگى/236 و چاپ جدید، ج2/630.

94 . جامع المقاصد، ج2/151.

95 .آزادى معنوى/53.

96 . وسائل الشیعه، ج10/469 باب105، ح8 از ابواب مزار.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان