بررسی سریال رقص روی شیشه؛ قسمت چهارم

«رقص روی شیشه»، در قسمت چهارم هم با روالی شبیه قسمت‌های قبلی روایتش را ادامه داد. در این قسمت هم شاهد حوادث و رویدادهای متفاوتی بودیم و بار دیگر، کاراکترهای فرعی کمی بیشتر از قبل عرضه اندام کردند و بیننده را با جهان داستانی این مجموعه آشنا کردند. کاراکتر ادریس ملک با بازی امیر آقایی، به نظر می‌رسد که یکی از جذاب‌ترین کاراکترهای «رقص روی شیشه»، و حتی شبکه نمایش خانگی باشد. کاراکتری که بیننده تکلیفش با او مشخص نیست و نمی‌داند که باید او را دوست بدارد، از او متنفر باشد یا از او بترسد. ادریس که در قسمت‌های قبلی اشاره شد، دکترای پژوهش هنر دارد، در این قسمت در یک سکانسی که زیرکانه نوشته‌شده، در حال سخنرانی درباره نقش و جایگاه هنر و خلاقیت نشان داده می‌شود، درحالی‌که لی لی در پشت‌صحنه سخنرانی او را لب میزند و این‌گونه به بیننده القا می‌شود که این‌ها حرف‌های خود ادریس نیست، کما اینکه در سکانس بعدی، لی لی به‌طور واضح به این موضوع اشاره می‌کند و در اینجا ادریس می‌شود نماینده خیلی از افرادی که مدارک افتخاری‌شان را قاب می‌کنند و با روابط و ثروت خود بالای منبر می‌روند و سخنرانی می‌کنند، حال‌آنکه یک طبل توخالی بیش نیستند و چقدر این آدم‌ها در حوزه هنر زیاد هستند. از طرف دیگر، فعالیت‌های غیرقانونی ادریس کم‌کم در حال رو شدن است، اما فقط برای بیننده. حالا بیننده می‌داند که اوضاع وخیمی که رعنا و یغما درگیر آن هستند تا حد زیادی به نقشه‌های ادریس مربوط می‌شود. با همه این‌ها، رو درو شدن رعنا و ادریس و یادآوری خاطره عشقی قدیمی، تلاقی دو نگاه، یکی سرد و بی‌تفاوت و دیگری پر از حسرت، کاراکتر خشن و بی‌رحم ادریس را بعدی انسانی می‌بخشد و وقتی در ماشین بی‌صدا اشک می‌ریزد، بیننده ناگزیر است که با او هم ذات پنداری کند.
کاراکتر سیاوش (حامد کمیلی)، برادر یغما، هم در قسمت چهارم نقش پررنگ‌تری ایفا می‌کند و از این طریق بیننده نگاه گذرایی به زندگی خصوصی و خانوادگی یغما می‌اندازد. در چهار قسمت قبلی تقریباً با تمام اعضای خانواده رعنا آشنا شده‌ایم؛ مادرش، برادرش ماکان و حتی خواهرش دریا که البته هنوز کاملاً جایگاه خودش در روایت را پیدا نکرده است. این کاراکترها در کنار هم، برداشتی موجز و مختصر از زندگی رعنا به بیننده ارزانی می‌دارد درحالی‌که تاکنون، خانواده و گذشته یغما به شیوه‌ای آگاهانه نادیده گرفته‌شده‌اند. وقتی کاراکتر سیاوش معرفی شد، احتمالاً اولین سؤالی که بیننده از خود پرسیده این است که این دو برادر چه شباهتی به هم دارند و وقتی در جشن تولد یغما، هیچ‌کدام از اقوامش حاضر نبودند نیز، بیننده با چنین سؤالاتی درگیر شده است. حالا، با یک اشاره کوتاه می‌فهمیم که سیاوش و یغما برادران تنی نیستند و احتمالاً زندگی خانوادگی یغما چندان آرام و بی‌دغدغه نبوده است و شاید باید ریشه شک و تردیدها و تعصب بیش‌ازحد یغما را در همان خانواده جستجو کنیم.
علاوه بر همه این‌ها و باوجوداینکه قسمت چهارم، دومین قسمتی است که کاراکتر یغما در آن حضور ندارد، اما با معرفی دو کاراکتر جدید روبرو هستیم. ترلان پروانه و سحر قریشی حالا رسماً به روایت واردشده‌اند و هرکدام با خود خرده روایت‌هایی را به قصه اصلی می‌آورند و جمع ستارگان فیلم را تکمیل می‌کنند.
بهرام رادان نیز، به‌تازگی ویدیویی از صحنه فیلم‌برداری «رقص روی شیشه»، در بندر انزلی منتشر کرده است و با توجه به این ویدیوی کوتاه می‌توانیم مطمئن باشیم که قصه این مجموعه قرار است خیلی پیش‌بینی‌ناپذیرتر ازآنچه فکر می‌کردیم پیشروی کند و همان‌گونه که تاکنون «رقص روی شیشه» ثابت کرده است، صرفاً یک ملودرام زناشویی نیست و قصه‌ای پیچیده و کاراکترهای چندبعدی‌اش مسیر عجیب‌وغریبی برای این مجموعه در پیش‌گرفته‌اند.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر